Hoppning- matrialsport för rika?

lättare att hoppa hinder än att få hästen att göra krumelurer i rätt form..

Klarar man inte av att få hästen att göra krumelurer i rätt form kan man inte hoppa några högre klasser heller. Man måste liksom behärska krumelurerna först.

Jo då det finns det=) kolla på jens fredriksons isak en gammal avdankad ridskolehäst!
NU är han nog värd mer än 40 tusen...
Men dom "billiga" hästarna växer väl inte på träden kanske... men dom finns=)
Vet några som köpt en häst billig för den och förra ägaren inte kom överräns alls och hästen klassades som problemhäst.Den nya ägaren och hästen fann varandra och det visade sig att hästen kunde hoppa otroligt bra!
Kan nog säga utan att känna att jag överdriver me att det finns massor av häsatr runt om i sverige/världen där ägaren inte är ett dugg intresserade av att tävla och utbildar bara hästen till typ LB i hopp och dressyr.
Fasten hästen skulle kunna hoppa 160 hinder utan problem med rätt utbildning!

Man får inte glömma att även den hästen som kan hoppa 160 den hästen kan man sabba med fel utbildning.
Rätt utbildning är A å O för att få fram en bra sporthäst vilken gren den än gäller! :)

Apropå talang.

Endel är oerhört duktiga uppvisningsryttare/tävlingsryttare. Men de kan inte utbilda en unghäst. Sen finns det andra som är oerhört skickliga på att utbilda hästar, men som inte är något vidare på själva uppvisnings/tävlingsmomentet. Så det är skillnad.

jag tror att om man saknar pengar sp har man iallafall störst chans att bli hyffsat bra om man kan utbilda hästar.

Jaja. Bara för att det kommit fram TVÅ talanger som kostade ingenting så kan man inte generellt säga att det går lätt att få tag i svårklasshästar för 40 tusen. Det är ju att lura sig själv.

Isak är INTE någon gammal avdankad ridskolehäst det är bara bullshit, han har inte gått en dag på någon ridskola!

jag är villig att hålla med dig där i dom lättare klasseran.
I dom lättare klasserna i hoppning är det bara sitta upp och styra.
Mitt sto är mkt bra utbildad i hoppning .
När vi har varit ute och tävlat på max 110 så har jag styrt bara.
Hästen hon har skött avstånden taxeringen bytet av galopp för sånt kan då inte jag och finner inte i att lära mig det heller.Då jag inte har det minsta tävlarintressert och har bara tävlat lätta klässer för hästen skull för jag vet att hon älskar att tävla=)

Dresyren i dom lätta klasserna allt under msv du måste ju kunna rida en häst i rätt form och rida vägarna bra mm.I hoppning måste inte hästen gå på tygeln och trampa under sig det är typ omöjligt.
Där ska man bara hålla en gämn och fin galopp genom hela banan=)
Men JAG hävdar fortfarande att en häst som har tävlat os 2 gånger och har vatt uppe i dom klasserna i 7 år typ skulle lätt kunna ha en "nybörjare på ryggen" Nu menar ajg inte en totaltnybörjare men en som kanske bara har tävlat la- msv i hopping. Den ryttaren skulel nog kunna göra en bra rutt därimot vanliga oryttinerade fel.
Men tror nog att hästen klarar av det mesta.Ser man ju när till och med elitfolk felbedömmer och kommer HELT fel mot hindret.
Hästen löser situvationen helt själv och hoppar över hindret felfritt!
Det är ju som så att en flicka som vill börja tävla har rika föräldrar och föräldrarna kan köpa sveriges mest lovande hoppponny till jäntan.Sätter upp ungen och hon rider för sveriges bästa hopptränare.
Inte undra på att jäntan inom 1 år kan börja tävla och vinna!
Sen finns det dom som bara har råd med en billig häst köper man ett sto med bra stam så kan man ta föl och hoppas på att fölet blir något man kan tävla.

Det är så oavsätt vad det gäller dom rika åker runt på ett guldfat. MEN att dom skulle vara lyckgar och bättre än dom vanliga hederliga svenssona tror jag då inte på=)

Oj vart en del skriva=)

Det är imponerande att folk jobbar sig uppåt och att man på så sätt blivit framgångsrik.

Men vem som helst har väl inte
hästar om än medelmåttiga från början?

Pengar måste till talang eller inte!

Det räcker ju med att man har talang och känsla nog för att ta fram en häst som classic för att man ska kunna bli miljonär när man säljer.

Inte så mycket som ska till då, med andra ord :rofl:

Jag tror helt klart att det är lättare att lyckas i dressyr än i hoppning. Om man tar 2 likvärdig ryttare och 2 likvärdig hästar. Båda är lättridna och mkt välutbildade. Den ena går svår dressyr och kan "allt". Den andra hoppar bra och hoppar utan problem en 1.60 och är lugn och lätt. Då tror jag att det är är lättare att rida svpr dressyr och lära sig sitta och rätt och lära sig alla rörelser och så vidare än vad dte är att rida svår hoppning. I hoppningen MÅSTE du kunna se avstånd minst 4-5 galoppspårng innan. Kunna känna av rätt tempo sitta bra i sadllen vara förljsam kunna hitta rätt vägar och få tillbaka hästen i exakt rätt stund.
Det är vad jag tror iaf.

110 är alltså L:B i hoppning. Det är i L:A dvs 120 svårigheterna med orelaterade avstånd mm börjar och man kan börja skilja ut vilka som kan rida och inte kan. Att du styrt runt en 110 på en välutbildad häst säger ingenting.

hoppning måste inte hästen gå på tygeln och trampa under sig det är typ omöjligt

Men för att hästen ska kunna klara av en rejäl hoppbana krävs att hästen rids rätt för att kunna bygga upp sin kropp. En felriden häst har stora problem på en rejäl hoppbana.

Och du, man är inte nybörjare om man tävlar msv hoppning. Inte i mina ögon i alla fall. Har du inge perspektiv överhuvud taget?

Det är ju som så att en flicka som vill börja tävla har rika föräldrar och föräldrarna kan köpa sveriges mest lovande hoppponny till jäntan.Sätter upp ungen och hon rider för sveriges bästa hopptränare.
Inte undra på att jäntan inom 1 år kan börja tävla och vinna!

Ja, och beror det på att hon har en bra ponny eller att hon har kämpat på för en bra tränare?

Jag tror varken det ena eller det andra är lättare att lyckas med. Man lyckas helt enkelt bäst i det man har mest talang för och man lägger ner mest kraft på.

Du har kanske lättast för att sitta och nöta och jobba med övergångar och perfekta byten och har en sits och kropp och en envishet som passar till det, medan någon annan har följsamheten, modet och blicken som krävs i hoppningen. :)

Sen finns det sådana som Fio som är lite halvtaskiga i allt och därför satsat på fälttävlan. :devil: ;)
*skoja bara Fio och ni andra Ft-ryttare!!!*

Vad jag menade är att många tror att hoppning är så enkelt. Det är bara att sitta upp och styra, men så är ju inte fallet. Jag har tävlat i sådär 10 år med början på ponny och på ridhäste den senaste 5år och ännu inte tagit mig högre upp än 130 hoppning eftersom jag saknar modet men jag jobbar på det :-)

Den grenen som är lättast att ta sig långt i på kort tid upplever jag som fälttävlan. Så var det för mig. Jag tog mig upp på "elitnivå" som junior på 1½ år utan att ha ridit en enda debutant på häst innan plus en grön häst. Sen blir dte ju självklart svårare som senior men som junior och young rider tycker jag det är lättare att lyckas i fälttävlan än i hoppning och dressyr.

nu gämför jag med svårhppning och då är man en nybörjare kom ihåg att jag skrev "nybörjare" och iNte nybörjare=)

Självklart håller HELT med dig självklart måste man rida dressyr i massor.
Bara för man har en hopphäst sitter man ju inte 7 dagar i veckan och hoppar hinder på 160..
Bakom varje framgångsrik hopphäst finner man en duktig dressyrträning=)
Utan dressyren kan man inte komma någe vart i hoppningen.
En BRA hopphäst ska va vig som en ål och det får man inte om man inte tragglar dressyr :)

Ja, och beror det på att hon har en bra ponny eller att hon har kämpat på för en bra tränare

Dåde jag och nej med en bra häst får man mkt på köpet än om man köper en unghäst och måste göra allt själv!
På en läromästare tillåts det mer att göra fel hästen klarar av att hoppa även om man kommer lite i obalans mm.
Men med en unghäst krävs det MER av ryttaren!

Det är LÄTTARE att bli någon MED pengar=)
Mer rika tycker jag så sverige kommer mer ut på världstävlingar.

Så som du har en dotter ni är inte superrika hon får kämpa även om hon får en hel del hjälp av sin mor.Jag menar hon har ju lättare att bli något som har en mor som ställer upp och KAN och VILL ställa upp!!

Tänk om min mor var så :love:

ja det är ju tur att folk tror olika. jag tror desrryren är svårare där måste man ju kunna rida en häst i rätt form.
Kunna känna när en häst går bra.
jag menar att om man bara har tävlat typ la dressyr eller hoppning och bara ska prova på en gång på hoppning på 160 jag tror att man kan rida runt en runda rätt så bra visst man akn ske river 1 eller 2 hinder MEN det kan även en elitryttare göra!

men jag skulle inte klara av att sitta upp på en dressyrhäst som går os och köra ett program inte en chans.
Så bra är jag inte i dressyren

,Men hoppa en bana som inte är allt för krävande en normal bana för att vara os nivå kulel jag klara av kanske river 1-2 hinder OM jag inte var så hiskligt höjdrädd!

Att fälttävlan skulle vara 'lättare' är bara skitsnack. Klart att dressyren och hoppningen inte är det svåraste/högsta när hästarna och ryttarna ska klara TRE moment istället för ett.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar