Hoppning- matrialsport för rika?

Snuffsan, jag håller faktiskt inte helt med. Jag tycker inte att det behöver betyda att ungen kan rida.

Mitt favoritexempel är en tjej som red 2 av Sveriges bästa B-ponnyer i hoppning (på den tiden) men som inte fick vår genomsnälla ponny att galoppera. Hon kunde hänga med ponnyerna och styra runt dem, men hon kunde faktiskt inte göra ens en galoppfattning. Det har säker blivit betydligt bättr, men den typen av ryttare är inte direkt någon hästutbildare utan snarare än hinderryttare...

Klarar man inte av att få hästen att göra krumelurer i rätt form kan man inte hoppa några högre klasser heller. Man måste liksom behärska krumelurerna först.
Bra svar! :idea:
Men man behöver kanske inte behärska alla krumelurer? :p ;)

Egentligen är det ju ganska ointressant att diskutera vad som är SVÅRAST... Jag var mest intressaerd av att höra om de fanns några "Fattiglappar" på elitnivå... Det gör det och det tycker jag var kul att höra... :D

Jag är en sån där löjlig människa som älskar när David besegrar Goliat.. Ja, bnär han är värd det alltså.. Mot alla odds! :angel:

Som Junior i ft håller jag absolut med dig men inte som YR i ft.
Att komma med i landslaget i ft som junior är pinsamt enkelt och därför finns det mkt skräpryttare i ft juniorlandslag, dom flesta klarar inte ens av att hoppa en bana på 1.20 felfritt, sedan att rida EM på junior är svårare att bli uttagen då du måste ha ridit bra i ** klass. För att bli uttagen i juniorlandslaget krävs det bara att du har startat * klass, sedan om du har vägrat ut dig eller haft 300 stopp på vägen tycks inte spela någon roll.

Faktum är att du kan vinna VM i dressyr och ändå inte egentligen kunna rida.
I tyskland finns det gott om rika tjejer som vill rida mästerskap och därför så har dom en supertränare och en superberidare som sitter och rider och fixar till det du förstört under tävling.
Tränaren kan säga i varenda steg hur du skall rida i programmet, dessa ryttare programrider endast och filar på det i varje steg, sedan kan dom inte fixa till det om hästen helt plötsligt bryter sitt vanemönster genom att inte vilja utföra en rörelse tex.

Hur vanligt som helst i Tyskland ändå från ponny till senior till VM och OS.

Åh fasen?! :eek:
Har alltid varit så himla impad av dressyr ryttare för dess tålamod och kunskap.... Nästa gång ska jag kika mer på ryttaren och se om jag kan se lite olikheter där... annars kollar jag ju bara hästarna.. :D

Jag såg en liten implikation som inte fanns :smirk:

För min del lutar det i det här fallet åt en bra ponny !

Fast man kan iallafall inte jämföra kostnaderna i ponnysporten med dem som är på internationell nivå bland stora hästar även om ingen av varianterna är särskilt vanlig för oss vanliga människor. Vi får enligt rännbärsfilosofin trösta oss med att våra ungar iallafall kan rida

Svarar på ursprungsfrågan:
Som med det mesta annat blir det lättare ju mer pengar man har. Men pengar är inte det enda. Som ponnyryttare krävs det föräldrar som stöttar på alla sätt och vis, som vuxen krävs det att familjen stöttar och att man prioriterar stenhårt.

Jag tror alltså att du kan ta dig upp till toppen utan att vara rik, ja, inte ens normalinkomsttagare. Däremot vet jag att det kräver en sjuhelvetes arbetsinsats, en kämparinstinkt och envishet utöver det vanliga och talang givetvis. Samt _återigen_ att du prioriterar bort saker som andra tycker är normalt, semester, lediga helger, kläder, fint boeende etc.

Själv red jag svår hoppning (1,40) på en D-ponny som kostade 5 000 kronor (och det här var inte på 1940-talet!)och mina föräldrar var allt annat än rika, däremot så ställde upp och körde mig runt på tävlingar, fast bara den ena kunde följa mer eftersom de andra var hemma och jobbade dubbelt. (och nu lät det ju som om jag var så in i bängen duktig, men det var menat som ett exempel och inte som skryt.)

Hrm, det kanske var därför som de skiljde sig? :crazy:

Re: Ja vi som tävlat med henne vet ju....

Oj hade hon så dyra ponnier?
Det trodde jag inte när jag hörde hur billiga (Relativt) hennes junior hästar var Cormint O Gemstone! Den hette Gemstone den där lilla va?

Nää oo nej det finns massa av begåvningar men skillnaden är att som rik begåvad har du LÄTTARE att komma någevart.
Den "fattige" begåvade kanske aldrig blir något för pengarna finns inte där och får inte chansen att visa vad man går för!!

Nä men dom finns.. Tar man för på sitt sto och har tur så kanman komma undan rätt så billigt.Men du har rätt ska amn köa en häst och det bara är att hoppa upp och rida VM så ja du är vi uppe på minst 5 miljoner!!

Tja, och visst är väl Pessoa bl.a anlitad för att hjälpa asiatiska ryttare för att ta sig till OS eller om det var VM....

Det handlade om stora pengar i detta projekt.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka