Hoppning- matrialsport för rika?

Visst kan du få det, av en säljare som inte fattar vad den har för guldklimp, men att dessa guldklimpar slumpas bort så billigt är gasnka ovanligt.

Ja vi som tävlat med henne vet ju....

Jag tävlade också med Malin på både ponnytiden och som junior innan jag vart av med min enda stora häst och fick köpa mig en unghäst...
Redan på ponnytiden så hade Malin alltid de bästa ponnyerna. Var det någon som inte var tillräckligt bra så såldes den ganska snabbt (tänker framförallt på Riversdale By Mooncheer som hon fick samtidigt som Inishannon, den gick "bara" MSV B)... Nu säger jag inte att Malin inte är en skicklig ryttare för det är hon verkligen men hon har fått mycket serverat genom att alltid ha det bästa materialet. De som inte vet det men ponnyer kostar helt sjukt mycket pengar och utan rika föräldrar så är det svårt att nå toppen. För att skapa sig ett namn så måste man nästan göra det redan under ponnytiden, alternativt som junior. Sen blir det svårare.
Jag minns en tävling (internationell sådan) när jag stod granne med M.B och hennes dåvarande ponny. Jag gick alltid upp och gav min ponny frukost, pysslade med henne, putsade, flätade osv. Enda gången jag såg M.B var efter att hon hoppat ponnyn. Allting annat sköttes av två hästskötare, t o m framridningen på marken. Det enda hon behövde göra var att sitta upp och hoppa fram den. Så var det på de flesta tävlingar som vi tävlade tillsammans på.
Så jag vart också lite full i skratt när jag läste något om att hon minsann hade fått jobba sig upp och att det gick att ta sig någonstans utan en rik pappa... Yeah right! Hur många föräldrar har råd att köpa en ponny för 700 000 kr och en hästlastbil för nästan samma summa?
Hästhoppning har tyvärr blivit en överklass sport där det bara är pengarna som räknas.
Men som jag sa tidigare... Malin ÄR skicklig och har talang annars skulle hon inte vara där hon är idag. Men jag skulle önska att hon skippade sitt bullshit....
Lite virrigt inlägg det här och jag vill inte trampa någon på tårna. Hoppas att ni inte tolkar det här på fel sätt nu.

Jag vet massor med manniskor som inte har ett ore som rider internationell hoppning!!
Det har inte med pengar att gora, det har med talang att gora.
Manga borjar med en ponny det fatt, eller sparat till sjalva. En helt vanlig ponny, eller kanske en jobbigare ungponny med talang. Nar de sedan fick resultat med en ponny, blev de erbjudna att rida en annans ponny osv.
Dermott Lennon i irlandska hopp-landslaget tex, ar ingen rik manniska. Han rider sallan sina egna hastar, utan rider for det mesta andras hastar.
Peter Smyth ar en annan irlandare som inte har nagra pengar. Han red in och till hastar pa deltid, pa kvallen efter hans heltidsjobb. Av en slump fick han in ett travar-sto som hade gjort sitt pa travbanan. Nu gar han internationell hoppning med henne (Zara's Pride).

Sedan finns det manga som hela tiden kopt en hast ridit till och sedan salt den hasten vidare, tjanat lite pengar och kopt en hast med battre forutsattningar, ridit till den och salt vidare, kopt en ny hast med annu battre forutsattningar osv osv.

Dessutom sa jobbar manga som beryttare och far rida duktiga hastar. Det ar ganska vanligt att den riktiga ryttaren inte har tid att tavla alla hastar de har inackorderade, och da far beryttaren tavla unghastarna eller hastar som precis kommit tillbaka efter skada. Manga bevisar sej pa den vagen.

I andra lander tex Italien och Irland, har armen hastar som de tavlar med, vilket gor att de tar in killar och tjejer som visar talang. De far ga med i armen och gora den riktiga grundutbildningen, sedan far de borja rida hastarna. Om de ar duktiga far de vara kvar i armen som betalda ryttare. Den irlandska armen ar tuff att komma in i, och de ar ute pa de flesta stora tavlingar och valjer bland framtida ryttar-prospekt.

Det finns manga som tavlar hoga klasser utan egna pengar. Bara man har tillgang till hastar sa ordnar sej det mesta.

40-50.000 får man nog tag på unghäst som är svårklassämne.
Tur och skicklighet är väl det som krävs.
Särskilt här i Sverige säljs ju unghästar väldigt billigt, det finns väl knappt nån som går för över 100 papp.
Mynta är ju ett exempel, ett annat är Carlot som också går GP. Nu vet jag inget om WC-vinnaren men har svårt att tänka mig att en angloarab var särskilt dyr när den var unghäst.

Nej som sagt, jag tror snarare att det är ont om ryttare med svår-klass-kapacitet.
Och att skylla på att man inte har föräldrar som hade råd att köpa dyra ponnier håller inte heller. Ridsport är en av få sporter där man kan hålla på nästan hela livet.
Tänk på Paula Törnkvist som började rida som vuxen och nu har ridit os i fälttävlan.

Jag håller med om att de flesta hästar har överkapacitet i förhållande till sin ryttare.

Min uppfattning är att det är ONT om talanger, det är få människor som verkligen har läggning för ridning, men många som kan bli hyggliga ryttare iallafall.

En anglo kan vara hur dyr som helst - särskilt i Frankrike där de vet att uppskatta dem. Det är bara i vissa läger i Sverige som anglos räknas som skräphästar (när jag började dreggla över hästar var On y va en legend :crazy: Är jag gammal eller är jag äldre?). Och Paula Törnqvist började med en fin häst (och förståndet att lära av honom, vilket placerar henne högt på min lista :bow:).

Det som behövs är nog tid, pengar (eller tur kombinerat med ännu mer tid och ställ upp), talang, företagsamhet och att människorna runt omkring ställer upp (föräldrar, sambor, tränare... och lustigt nog är det ofta lättare att få tränare att ställa upp om man betalar)

Min övertygelse är att även om du kan köpa "chansen" är det upp till den enskilde ryttaren att göra något av den. Jag tror inte alla i eliten "köpt" sin chans - men jag tror att de satsat mer än majoriteten av oss har möjlighet och/eller viljan att göra.

t o m när d gäller mynta så håller ju hela lundbäcks familj på med hästar och har väl ridskola...?

sen så måste man ju ha pengar för att få en bra tränare också... transport till tävlingar osv osv...

så mkt e nog en hel del svårare utan guldbyxor s. a. s.

på hur många olika sätt kan man tvinga? ordet talar väl för sig själv?

Man kan jöh knappast säga att alla tvingar sina hästar att hoppa? Då är det jöh lika illa att man ens rider hästarna!

Och du svara med inte mer än andra?? Det var juinte lätt att veta vad du svarade på? :p

Eh? Vi har ju redan konstaterat att det inte alltid är talang som styr inom hoppningen...
Dressyr krävs ju kanske lite mer talang?
De övriga grenarna är ju inte lika stora..

men lägg gärna fram argument.. :)

Ja, det är mitt svar. Jag tror verkligen inte att det krävs mer talang inom t ex dressyr. Argument? Man kan köpa bra dressyrhästar också.

För övrigt har jag inte gett dig någon pik om att du borde vetat vad jag svarade på, så du behöver inte reagera såsom det.

Vad nu? :confused:
Vaddå pik?? denna tråden är ju gansak lång och jag hade ingen aning om du "studsade" in nu eller om vi talats vid förut och hade något pågående.. Ber om ursäkt! :o

Om du läser hela tråden så ser du vad jag svarat... Jag tror att det krävs mer av en dressyr ryttare än av en hoppryttare... Även om de självklart handlar mycket om hästen där oxå...
jag vidhåller att jag tror att vem som helst kan köpa en bra häst, betala en bra tränare och komma väldigt långt... utan någon direkt talang för det... sen att det inte håller i längden är självklart!

Du reagerade på mitt 'Om hoppsporten är pengastyrd' som om jag sagt något elakt.

Jag har inte läst dina svar mer än någon annans, för det vill jag inte. Jag ville uttrycka min åsikt, vilket jag nu gjort.

Tror nog att det krävs mer talang i hoppning än i dressyr.. Om vi ska vara sådanna!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka