Hoppning- matrialsport för rika?

Du vill ha namn på någon i toppen som inte har pengar, jag vet inte om Ludger Beerbaums föräldrar var ”fattiga” eller rika, men några bra ponnier fick han inte, han kom vidare pga av talang då ”någon” upptäckte honom när han red på den ponnyn han fått (som inte var en stjärna, vet inte ens om han använde sadel och flög omkring barbacka.)

Franke Sloothaak är ett annat exempel han hade det itne för fett han heller han delade en liten ponny med sin brorsa som dem köpt på någon auktion och red runt barbacka.

Jag skulle nog inte kunna hoppa LA-MSV :o Inte för att jag provat - den högsta bana jag hoppat på tävling var 1.10. På en tapper liten lektionsponny. Efter det insåg jag att hoppning inte var för mig. Jag har inte modet och timingen. Jag litar inte riktigt på min förmåga att bedömma avstånd och balansera upp hästar så att svängarna blir bra i omhoppningar. För snabba, obalanserade svängar och pålleben tål inte många rundor när hindren är lite större - detta oavsett vad hästen kostat. Om det räckte med bara pengar skulle vi se fler amerikanska och japanska ryttare i WC-sammanhang (vi skulle dessutom se fler av de sålda topphästarna ute på banorna med sina nya ägare - de vi återser i världstoppen går ju ofta till nya proffsryttare).

R-G B började inte som en av Europas största hästhandlare - det är något han blivit med en insats av tid, pengar, talang och ansträngning. Han var väl inte direkt snorrik i början.

Inget som har med vår sport att göra är för fattiglappar. Hästar är för folk som har pengar och/eller prioriterar hårt. Även vi i gärdsgårdsserien/hobbyryttare har det bättre än de flesta här i världen.

Samtidigt är detta inte unikt för ridsporten utan gäller de flesta områdena här i världen - barn vars föräldrar har kontanter, kontakter samt en vilja att satsa dem har ett försprång. Like it or not - that's how the cookie crumbles

Jag tror att det var Klimke som redan på 1980-talet sa om dressyren att en ryttares värde, såg man först när denne tävlat flera hästar och tagit fram egna. Enstaka framgångar kunde man enligt honom köpa sig.

Nu har det kanske pengar men det började inte som rika direkt. Som hästhandlare kan du tjäna en hel del pengar.

Det är ju skillnad på att vara född rik och att jobba sig fram i livet och tjäna pengar. Du kan aldrig vara fattig och satsa på hästar till 100%. Men med tillräcklig talang så kan du börja som "fattig" och ta dig uppåt och tjäna pengar.

Peter Erikssons intresse för snabba bilar tyder väl kanske på att han inte heller har allt för stora ekonomisk bekymmer?

Nu nej. :smirk:

Royne är stor hästhandlare idag ja, det var han ju inte från början.

Helena Lundbäcks föräldrar har/hade väl ridskola, det var väl de ponnysarna hon började på? Eller är jag fel ute där?

Ja, jag vet ju inte med säkerhet, men jag finner det föga troligt att de inte haft några ekonomiska resurser från början...
Fast helt säker är jag ju inte...

Lundbäcks driver väl ridskola nu också?

Hörde bl.a Helena säga i en intervjuv att det köptes in ponnyer som hon tävlade och som sedan såldes.
Det tycker jag tyder på vissa ekonomiska förutsättningar...

Men visst krävs även talang!

Hörde bl.a Helena säga i en intervjuv att det köptes in ponnyer som hon tävlade och som sedan såldes.

Tja, driver man ridskola är ju detta en del av verksamheten, eller hur?

Peter Eriksson och hans bror Tomas kommer från en lantbrukarfamilj och har jobbat ihop till sina ponnys som unga. De har inte någon rik bakgrund.

Javisst är det så.

men en av anledningarna till att han har så fina hästar är väl antagligen att han tillgång till dem. Och har man en hästverksamhet så lär ju chansen vara rätt stor att man hittar prälor till ett bättre pris också. Det blir spännande att se hur det kommer gå för hans pojkar, de har ju "fått" elitponnyer/hästar redan från början.

Nej gud nej! Det var inga ridskoleponnyer Helena och kusinerna tävlade! :rofl:

Så långt i från det man kan komma!!

Det finns pengar där. Helt klart...

Kul ämne att sitta och diskutera!! Om folks pengar!
Det kan inte vara så här då???
Om man nu är en duktig ryttare, så kan man ta betalt för saker och ting. Man kan köpa nya hästar som man rider/tävlar och som man tjänar en stor slant på när man säljer. En duktig ryttare kan ta betalt. Därför har de kanske mer pengar än medelsvensson. Så är det ju inom allt, är man duktig kan man ta betalt!!

Precis, det räkcer mant att man äe ite "feg" ås går det inte, det finns hur många trådar här på Buke som helst som folk som håller på skita på sig för att hoppa ett hinder på 60 cm, HUR skulle de våga hoppa 120-130 plötsligt bara för att de kom upp på en annan häst??

Dessutom har jag sett "hoppbilder" här som ser rent livsfarliga ut vid kryss på 40 cm och det är inte hästen som inte har koll, höj hondret så blir det nog dödlig utgång.

Royne hade inga pengar, han var min ridskolelärare när jag red på ridskola, han hade ett gäng medelmåttiga hästar men en jädra talang för att ta fram unga hästar och få dom att göra det bästa dom kunde, på så vis fick han lite bättre hästar, sedan åkte han till Irland och jobbade där och fick fram ett par bra hopphästar och sedan försöjde han sig på att exportera irländska hopponnier och hästar till Sverige.

Han har verkligen kämpat för vad han är idag och det utan pengar!

Visst fan måste man ha talang för att rida världscupen år ut och år in på samma häst, dom otroligt talangfulla ryttarna gör det givetvis bättre på sämre hästar än vad dom gör som har mindre talang.
Men talang och känsla för hoppning och avståndsbedömning det måste man ha annars klarar man sig inte på dom svåra banorna som finns idag!

Helena Persson har definitivt aldrig haft några pengar!!Hon är där hon är idag genom sin talang och envishet

Tur säger jag, och dom rätta kontakterna och folk som ställer upp på en så kan man nog nå dit man vill.

Man kan ju föda upp en egen häst och ha turen att den hästen faktiskt blir något att satsa på inom den gren man nu vill tävla i.
Eller köper en häst "billigt" och det visar sig att den hästen kunde mer än vad man trott.

Kolla bara på jens fredrikson och hans Isak fd ridskolehäst från strömsholm! :)

Sen självklart finns det barn som får allt dom pekar på bra ponnyn föräldrar som serverar allt på ett silverfat.
Dom kommer självklart lättare upp i dom högre klasserna.
Så det går inte att sticka undan med dom rika har det lättare!!

Men det går som "fattig" med, eller vanlig svensson man får bara kämpa lite mera! :)
Sen har inte ryttaren kapaciten så kan du ju sitta på dina miljoner du kommer iaf inte bli något!

Tror det inte bara har med hoppningatt göra är nog likadant i vilken gren du än tävlar i!

Jag har en häst som har kapaciten att tävla dom högre klasseran.
Men vad gör det när JAG inte vågar hoppa högre än 100cm..om ens de :D
Tycker inte om att tävla därför lånar jag ut han till någon som vill ha en häst att tävla med i dom högre klasserna.

Det finns säkert hur många "elithästar" här ute i sverige fast ägaren har inte kommit på det än för dom själva är inte intresserade av tävling.

Pengar är inte allt..men det är mycket!

Precis vad jag tänkte Domaren. Tänkte just på alla dom ryttarna. Tror ni på fullt allvar att man skulle kunna sätta dom på ett tävla msv-klasser bara hästen är bra? Inte en chans!

Och du som skrev det där med att vem som helst j´kan göra det - Har du själv hoppat lite större klasser? En tekniskt svår bara? Det är inte bara höjden det gäller på banan.

Som ponnymamma kan jag bara hålla med den som skrev att allt med den här sporten kostar pengar. Vi gör stora uppoffringar för att kunna ha 1 (!) ponny men samtidigt är jag glad för att vi inte jätterika (jag lovar, det är inte surt sa räven) eftersom jag inte alls är säker på att dessa 12-13 åringar som kommer med hästbussar till tävlingar och hoppar upp och ner på i vissa fall 5-6 ponnier är så särskilt lyckliga för det.
Dock som gammal dressyrryttare så har jag bestämt den uppfattningen att du kan komma fram som vuxen talangfull ryttare även utan pengar inom dressyren.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka