Hoppning- matrialsport för rika?

som nån sa 95% pengar.

du kan få perfekta hästar som du kan utbildas med när du rider för dom bästa tränarna flera dagar i veckan..

Vem skulle inte vilja ha en mamma som betalar alla tävlingar? (med tanke på hur hutlöst dyrt det är att åka iväg och tävla idag)

lättaste sättet att komma nånstans är att plocka fram börsen... tyvärr

men sen finns det ju alltid undantag...

Vill man komma nånstans räcker det inte med att rida ridskolehäst. Man kan ofta inte träna så mycket som man vill, dom går lektioner hela veckorna och ska sen förväntas prestera max på helgen då det är tävling.

Har en komis nu som rider 130cm hoppningar på ridskolehäst och det är ju jättekul att se att man kan komma en bit, men för att komma snäppet längre är det ju "egen" häst som gäller..

Eller förresten - vid närmare eftertanke så hade jag nog gärna velat ha Quidam! Gärna Carnute också... Jag hade iallafall inte tackat nej!

I'm a bad Swedish person! :cool:

:rofl:

:

Jag blir så full i skratt när det någonstans står att Malin B började från scratch och att de inte har pengar. Jag har tävlat med henne sedan vi var små (samma distrikt och lika gamla) och när jag red msv på en ponny red hon msv på sju. Kom med egen buss osv... :smirk:

/C

Jomenvisst
men samtidigt är hon och de andra bara att gratulera, de har bra föräldrar som inser att "hästeriet" är bra för deras ungar och de är villiga att satsa sina pengar och sin tid för att ungarna skall ha en ordentlig chans att utveckla sin talang och sitt intresse.
Det finns många föräldrar med pengar som inte satsar på sina barn, hellre lägger de sina pengar på prylar till sig själva.

Och visst är det många ryttare som har nmnkunniga föräldrar, det finns Firestone, Fazer och alla möjliga storföretag därbakom... En annan stor grupp är barn till ryttare, där kanske inte finns floder av pengar, men väl hästar och läromästare att rida och på så sätt komma fram.

Men finns inte pengarna kan de ändå inte nå absoluta toppen!! Hävdar jag envist...

Är man inte rik har man inte råd att behålla de bästa hästarna. Det är väl svensk hoppsports största problem!?

Det finns ju många bra svenska ryttare som har "gott om pengar" men som ändå tvingas sälja de bästa hästarna för att ha råd att köpa nya yngre hästar. Eller så är det inte de som äger hästarna och då säljs de garanterat. (Flippan mystiskt undantag! ;))

Ja, tyvärr är det så sant, hästar = kapital.

Jag menar också att ryttarbarn som växer upp kan ha lättare att få feta sponsorer eftersom de får ögonen på sig från början.

Du verkar ju vara helt knasig?
Vart får du in avundsjuka?
Jag ställer helt ekelt frågan om det går att som liten fattig flicka/pojke utan pengar komma ända till världseliten? Vilket tydligen är svårt... det är väl ingen som sagt något negativt om att vara rik? Varför tar du det så??
Kan man rå för att man föds i ett fattigt hem?

Men jag har förstått vad du är från för skikt i samhället och vad din attityd är till "fotfolket"... :mad:
Pinsamt lilla gumman! Och inte kan du skylla på trasiga leksaker heller.. :devil:

Jomenvisst
men samtidigt är hon och de andra bara att gratulera, de har bra föräldrar som inser att "hästeriet" är bra för deras ungar och de är villiga att satsa sina pengar och sin tid för att ungarna skall ha en ordentlig chans att utveckla sin talang och sitt intresse.
Det finns många föräldrar med pengar som inte satsar på sina barn, hellre lägger de sina pengar på prylar till sig själva.
Självklart!
Med det finns ju de vars föräldrar gärna skulle vilja men inte har möjligheten..

Hur mycket talang handlar egentligen hoppningen om? Är det någon som inte skulle klara av att lära sig hoppa L:A- MSV?

JA det finns massor med ryttare som ALDRIG skulle ta sig runt La/Msv avsett vad för häst man satt dem på.

Ang, tex Tomas Velin så tävlada han ganska framgångsrikt på ponny och visst har han fått väldigt bra hästar och avem som dt aknske såg ut som hej kom och hjälp mig i början på Quidam så kan ni väl ändå inte säga att det ser ut så längre, killen har talang OCH pengar (och inte minst tränat hår som fan), hade han ridit som en sopprot så hade han inte varit där han är idag för att köpa sig till framgång går till en viss nivå men det håller inte i längden.

JA det finns massor med ryttare som ALDRIG skulle ta sig runt La/Msv avsett vad för häst man satt dem på.
jag antar att vi nu pratar människaor med normalt psykiskt förstånd, normal fyskisk kondition och friska i allmänhet?
Kan du ge några ex på "vilka" (alltså inte namn) som inte skulle kunna ta sig runt en sådan bana? Alltså varför just de skulle misslyckas.. *Nyfiken*

Vad har ni nu lärt er av den här tråden?

..Jo, att vi ska inte hålla på med hästar.. Vi börjar vindsurfa heltenkelt! :idea:

eller slutar tvinga våra stackars hästar att hoppa onaturligt höga hinder.

Jo..det ligger rätt mycket pengar i denna sporten kan man säga!
De flesta får hästar och träning på silverfat, och de flesta komemr långt..de som inte kommer långt det är dom som inte har talang för sporten utan bara får och får, men har ingen talang..
Men så är denna sporten..går inte att göra så mycket åt den!
Malin kom inte precis ur en fattig familj eftersom hon alltid har haftt hästar!

Helt avsaknad av minsta talang, mindre bra balans, och "feghet", det finns amssor av helt normala människor som "lider" av detta och aldrig skulle komma över en LA/Msv bana.

Sen finns det ju dem utan både balans och mod, som får tag på en jättebussig o snäll o hoppglad häst som hoppar ändå.
:smirk: :)

Tyvärr ganska länge... Men inte så högt. Är min erfarenhet...

Jag har sett världens mest talanglösa ryttare hasa runt 1,20 år efter år på en mycket snäll och duktig häst. Den kraschar minst en gång/runda och ryttaren faller av minst en gång/tävling. Hästen är lika tapper ialla fall.

Men facit av mitt exempel är att killen nu (inne på sin tredje kanonsnälla dyra duktiga häst) börjar rida bättre och bättre. Får han hålla på tillräckligt många år och förbruka en hel drös till med hästar så kan han nog rida 1,40. Men eliten når han aldrig!

Så visst krävs en viss talang. Kan man knappt sitta kvar på en stillastående häst lär man inte kunna krypa över några högre hinder. Men en medelmåtta kan nog komma riktigt långt på en riktigt bra häst! :smirk:

Just inom den svenska hoppsporten finns det ju massor av exempel på personer som inte är särskilt rika och ändå lyckats:
Helena Persson och Peter Eriksson har ju helt jobbat sig upp själva.
Helena Lundbäck har väl inte heller varit överöst med pengar.
Rolf-Göran Bengtsson och Royne Zettermann är ju inte direkt heller några miljonärer som köpt sig framgång.

För övrigt så har ju väldigt många hästar kapacitet att gå minst medelsvår - men inte så många ryttare.

inte direkt heller några miljonärer

Men inte så långt ifrån, eller?
Jag skulle tro att Helena Lundbäck tävlade ungefär lika många ponnyer som Malin i den åldern?

Peter Erikssons intresse för snabba bilar tyder väl kanske på att han inte heller har allt för stora ekonomisk bekymmer?

Och Royne, vad jag har hört så är hen ju en av europas större hästhandlare, låter som om han har pengar han med!

Sedan är ju allt relativt, vad man menar med mycket pengar, men jag tror summan av kardemumman är att proffs-ryttare blir du inte om du rider ridskolehästar!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar