Hoppning- matrialsport för rika?

Hästen har väldigt stor betydelse för hur högt man vågar hoppa. Iaf för mig. Om man då inte kan rida och får en häst som sköter allt så tror jag att höjden då rädslan kom skulle bli betydligt högre! Huruvida "vem som helst" skulle kunna hoppa LA/Msv. Kan ryttaren bara hålla sig kvar och styra så finns det hästar som klarar resten.
/Lady_S

möjligtvis i 1.30 men när det höjs upp till 1.40 räcker det inte bara med att styra och sitta still utan då måste man helt plötsligt börja tänka och reglera avstånd och det är väl därför klyftan är så stor mellan dom som rider 1.30 och dom som rider 1.40 och högre.

Dock som gammal dressyrryttare så har jag bestämt den uppfattningen att du kan komma fram som vuxen talangfull ryttare även utan pengar inom dressyren.

Tyvärr så har jag redan glömt vad hon heter, ryttaren som vann WCdressyren - Salineri heter väl hästen? Jag minns ialla fall att hon har haft hjälp med att göra kyrprogrammet - ett par fd proffsryttare, en kompositör, en musiker ocg en mixare. Det går inte längre att vinna ens i dressyren om du inte har klirr i kassan!

Vad jag menade var väl "utan pengar i bagaget" dvs när man kommit upp på Grand Prix nivå är man så meriterad att man faktiskt redan tjänar en hel del pengar på att ge lektioner och rida till andras hästar och då har man nog råd med lite experthjälp.

Nej från början var ingen av dessa personer miljonärer, men man kan bli det på att köpa och sälja hästar om man är duktig. Så möjligheten finns för alla som vill.
P Eriksson började tävla på grannens häst och hade inga fina bilar då.
Helena Perssons första stall hade väldigt enkel standard, men hon har så sakteliga jobbat sig uppåt och det är först i år som hon håller på och bygger ridhus. Hittills har hon ridit i en ridskolas ridhus dagtid. Senast jag såg henne på tävling åkte Classic vanlig transport dit och pappa var hästskötare.
Det räcker ju med att man har talang och känsla nog för att ta fram en häst som classic för att man ska kunna bli miljonär när man säljer.
Själv köpte jag en häst för 8.000 som nu tävlas i 1,10 med placeringar. Det finns säkert folk som hävdar att en tävlingshäst måste kosta minst 50.000, men inte om man utbildar själv.

Ludger Beerbaums föräldrar var flyktingar från Östtyskland. Han lärde sig rida på en åsna men blev sedan upptäckt av Herman Schridde. Det stora genombrotten kom när han på några minuters varsel fick hoppa in i det tyskla laget på en häst som han inte ridit innan och det blev stor succe. Sedan jobbade han en vända hos Paul Schockemöle men blev utslängd när han kucklade ihop det med schockemöles fru (som han sedan gifte sig med). Då stod han helt utan hästar men fick låna en häst av en rik gubbe som köpt hästen till sin son för att testa hur mycket kapacitet hästen hade. Hästen hette Classic Touch och det slutade med att de vann OS tillsammans. Efter OS förlorade Ludger Classic Touch men då ryckte en sponsor in och köpte loss Ratina Z till honom i stället. Resten vet ni nog (Detta har jag läst i en artikel i Horse&Hound).

Det är ju trevligt att höra hur det var när dagens stjärnor växte upp men, det är väl lite annorlunda nu? Utan att ha varit med för 40(?) år sedan så inbillar jag mig att hela sporten är mer pengainriktad nu. Dessutom så finns det ju enormt många fler mer eller mindre talangfulla ryttare nu för tiden vilket gör att du måste vara anmärkningsvärt bra för att få en sponsor. Visst finns det uppfödare som gärna får sina hästar gratis utbildade av ambitiösa ryttare som drömmer om att hitta sin framtida GP häst, men att kalla det för sponsring är väl att ta i.. Jag menar att standarden har höjts på både hästar och tävlingar (och till viss del ryttare) så att idag krävs det pengar för att etablera sig i eliten, det fungerar inte att komma på familjens åsna eller vad det nu kan vara. Och tron på att bli "upptäckt" borde nog tonas ned enligt mig, varför skulle en uppfödare eller tränare engagera en "grön" ryttare på låg nivå när det finns en uppsjö av välutbildade och väl skolade ryttare på "mellan" nivå som gärna tar emot bra hästar?

Men, men det är väl det som är trevligt med ridsport, vem som helst kan ju hitta sin Mynta eller vad det nu kan vara och vips så är man i eliten och tar priser :)

Men tag den här fransmannen som vann i WC tex ? Han var väl inte så märkvärdig ? Och det är väl egentligen inga jättesummor vi pratar om. En bra häst kan du få för en 40-50000 kr. Ingen tycker att det är lyx att lägga motsvarande summa på en bil eller motorcykel? Men jag håller med om att det krävs engagerade föräldrar något som jag själv tyvärr aldrig hade...

Ja kan säga att jag har sett ett par unga ryttare som inte har egna hästar som jag inte skulle tveka en sekund att "sponsra" med en häst om jag hade råd, om någon av dessa kommer nå den absoluta toppen är det svårt att säga men långt skulle de nå, DET är jag säker på, just nu går det gasnka långsamt då de sitter rider och tränar på vad de får tag på.

Precis vad jag tänkte Domaren. Tänkte just på alla dom ryttarna. Tror ni på fullt allvar att man skulle kunna sätta dom på ett tävla msv-klasser bara hästen är bra? Inte en chans!
Med tid, tålamod, rätt tränare och rätt häst borde det ju inte vara OMÖJLIGT... Eller?

Fast jag måste ju säga att jag har sett endel ungar som rider gräsligt i msv-klasser för ponny. De rider till 90 % på ponnyns kapacitet. 10 % är deras egen brist på självbevarelsedrift(dvs de har modet och balansen att klara av det, men rida kan de inte). Såna som jag aldrig i hela livet skulle låta komma i närheten av någon av mina ponnyer. Jag säger bara stackars barn !

En BRA häst får du INTE för 40-50 tusen. Om man menar BRA = kapacitet för svårklass.

Ta tex Angelica Augustsson en av våra största talanger på ponny, hennes pappa jobbar dubbelt så Angelica kan få rida.

Tack vare hennes talang har hon ju oxå fått ponnier att tävla tex från Royne Zetterman.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut en av mina fälttävlanshästar till en duktig junior som själv inte har möjlighet att köpa en bra häst!

Jag har en över , en som är helt självgående upp till **-fälttävlan iallafall, helt okomplicerad, super i hoppningen, kan inte riva mer än max 1 hinder på en och samma dag samt lugn och städad i dressyren.

Så duktiga juniorer i fälttävlan kan ju höra av sig ;)

Inte en chans att du får ett svårklassämne för 40000, inte ens ett föl !

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka