Hopplösa facebook

mandalaki

Trådstartare
Deras senaste algoritm verkar ha gjort att man får alldeles för mycket andras gilla i sitt flöde. Mitt är helt invaderat av vad mina vänner gillar hos folk jag inte känner eller av sidor som inte intresserar mig.

Men jag vill veta vad mina vänner GÖR och tänker, inte vad de gillar. Och jag vill följa sidor jag själv har gillat, inte andras.

Finns det inget sätt att strypa det där? :arghh:

Skumt, kollade mitt flöde och jag har bara vad mina vänner postat eventuellt kommenterat på sina egna poster, men inget vad de gillar. Tror inte jag ska ha gjort någon speciell inställning, inte vad jag kommer på nu i alla fall. :/

Jag vet att du kan välja vilka personer och sidor du vill visa först i alla fall. Gå in på "inställningar för nyhetsflöde" (hittas under nedåtpilen i menyraden längst upp) så kan du välja det. Det kanske är en början?

Jag vet att du kan välja vilka personer och sidor du vill visa först i alla fall. Gå in på "inställningar för nyhetsflöde" (hittas under nedåtpilen i menyraden längst upp) så kan du välja det. Det kanske är en början?
Nej, inställningar för nyhetsflöde finns inte där, inte på min ipad i alla fall. Jag ska kolla om det finns någon annanstans.

Men förmodligen skulle jag bara få mer av mina valda personer gillar isåfall. Det är skitirriterande.

@RedHyuuga vad skumt att det är så olika!

@Andromedae nu hittade jag det, jag gick en annan väg. Vissa hade jag redan märkta där. Men det hjälper mig inte mycket för där gick bara att markera 30 pers. Och jag vill ha ett mycket bredare urval än så, jag tycker redan att det är för få i mitt flöde.

Jag är ingen stor facebookanvändare men kollar där jag befinner mig. Det innebär att jag öppnar fb på min telefon, på min stationära dator, på jobbets laptop och på min miniPC med win8.

Facebook ser olika ut på allihop!! På mobilen och på lilla PCn är det en app. På datorerna är det via Chrome. Man skulle kunna tro att utseendet hängde ihop med om det är en app eller webläsare men inte ens det är samma. Ibland får jag gå till en annan enhet för att komma vidare eller för att se anda saker.

Vore det inte för att fb ger en del intressant info skulle jag inte orka hålla på.

Jag är ingen stor facebookanvändare men kollar där jag befinner mig. Det innebär att jag öppnar fb på min telefon, på min stationära dator, på jobbets laptop och på min miniPC med win8.

Facebook ser olika ut på allihop!! På mobilen och på lilla PCn är det en app. På datorerna är det via Chrome. Man skulle kunna tro att utseendet hängde ihop med om det är en app eller webläsare men inte ens det är samma. Ibland får jag gå till en annan enhet för att komma vidare eller för att se anda saker.

Vore det inte för att fb ger en del intressant info skulle jag inte orka hålla på.
Men det är inte så konstigt, det är ju anpassat för olika enheter. På mobilen och ipaden har jag appen, men det går också att använda facebook i webbläsaren även där.

Jag hade samma problem för några månader sen men har, tvärtemot dig, tyckt att det blivit bättre på sistone :confused:

Jag hade samma problem för några månader sen men har, tvärtemot dig, tyckt att det blivit bättre på sistone :confused:
Jättekonstigt! Idag när jag kollade var det värre än någonsin.

Men: det kanske beror på att jag själv inte varit superaktiv på fb på rätt länge, jag har inte interagerat lika mycket med folk som tidigare. Då kanske fb öser på med andras aktivitet istället.

Jättekonstigt! Idag när jag kollade var det värre än någonsin.

Men: det kanske beror på att jag själv inte varit superaktiv på fb på rätt länge, jag har inte interagerat lika mycket med folk som tidigare. Då kanske fb öser på med andras aktivitet istället.

Jag tänker också spontant i samma banor. FB "letar" efter vad du gillar och hittar den inget så slänger de upp vad andra gillat. I mina kretsar är det extremt få som skriver statusar öht (min senaste är ett år gammal) så jag är sällan inne interagerar med folk på det sättet. Däremot, vilket FB verkar ha fattat nu, så är jag med i grupper och klickar ofta upp artiklar från diverse webbtidningar etc.

Men det är inte så konstigt, det är ju anpassat för olika enheter. På mobilen och ipaden har jag appen, men det går också att använda facebook i webbläsaren även där.
Jo jag tycker det är konstigt.

Varför kommer inte samma personers inlägg upp? Varför försvinner vissa inlägg - inklusive mina egna på vissa enheter?

Jag har alltså olika flöden på olika enheter. Det är ju fortfarande samma tanten, som går in på samma konto, och vill följa samma personer, med samma inställningnar.

Jag tänker också spontant i samma banor. FB "letar" efter vad du gillar och hittar den inget så slänger de upp vad andra gillat. I mina kretsar är det extremt få som skriver statusar öht (min senaste är ett år gammal) så jag är sällan inne interagerar med folk på det sättet. Däremot, vilket FB verkar ha fattat nu, så är jag med i grupper och klickar ofta upp artiklar från diverse webbtidningar etc.
Jag har också många sidor med nyheter, feminism, Grekland osv i mitt flöde men även de känns utträngda just nu av allt bajs som andra gillar. Idag fick jag upp att en vän gillat en status om någras bröllopsdag, ett par som jag aldrig sett förr och inte har några andra gemensamma vänner med. Totalt ointressant.

Men jag får väl aktivera mig mer igen.

Jo jag tycker det är konstigt.

Varför kommer inte samma personers inlägg upp? Varför försvinner vissa inlägg - inklusive mina egna på vissa enheter?

Jag har alltså olika flöden på olika enheter. Det är ju fortfarande samma tanten, som går in på samma konto, och vill följa samma personer, med samma inställningnar.
De sorterar annorlunda, helt enkelt. Men åtminstone för mig inte jätteannorlunda.

Har du prövat att kolla i webbläsare istället för appen på mobil och platta? Då får du samma gränssnitt som på datorn. Fast jag tycker att det är för mycket information på liten skärm.

Lite trådstöld: Jag stör mig på en annan ny grej - varje gång jag gör nåt på fb (på mobilen) LÅTER det! Ett pluppande irriterande ljud som inte funnits där förut. Det går inte att ta bort, heller, jag måste stänga av ljudet på mobilen för att slippa drivas (och driva andra i min närhet) till vansinne av ploppandet.

Lite trådstöld: Jag stör mig på en annan ny grej - varje gång jag gör nåt på fb (på mobilen) LÅTER det! Ett pluppande irriterande ljud som inte funnits där förut. Det går inte att ta bort, heller, jag måste stänga av ljudet på mobilen för att slippa drivas (och driva andra i min närhet) till vansinne av ploppandet.
Är det appen du använder? Kolla isåfall under inställningar/ljud i själva appen. Jag har det avaktiverat.

Jag har inte koll på någon genväg, men brukar välja att dölja inlägg från de flesta personerna som mina vänner gillar. Det pluppar upp nya ibland, men jag har fått bort det mesta nu.
Så om jag väljer "dölj inlägg som det här", då är det den okända personens inlägg som döljs även i framtiden? Inte min vänd som gillat det?

Fast det låter ju lite trubbigt ändå, om jag döljer ett inlägg från Kalle K så kanske min vän gillar något av Pelle P nästa gång och då ser jag det istället ... Men jag får nog börja göra så, för att se om det kan rensa upp lite.

Just i morse hade jag helt stolligt mycket sånt också, "Per gillade detta", "Per gillade detta, "Karin gillade detta, "Karin kommenterade detta". Det blev nästan komiskt. Förutom att jag blir jätteirriterad. :wtf: Jag tänkte att det kanske var många som var på grillfest i går kväll och inte hade uppdaterat så mycket på Facebook så det inte fanns annat att visa. Men ingen aning såklart.

Angående webbläsare och appar, jag använder webbläsare på både platta och telefon, men det ser inte likadant ut och jag kan inte göra vissa saker i mobilen ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 079
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur