Hoppkvalens vara eller icke vara!

Sv: Hoppkvalens vara eller icke vara!

Lite sådär allmäna funderingar bara...

I Tyskland har dom inte ens kval innan *-ig. Det är alltså bara från *-ig och uppåt som man måste kvala. Och det dör inte flera där (i relativitet till hur många utövare som finns).

Jag är väl medveten om olyckorna som inträffat senaste åren (jag var där och upplevde en av dem och det får en definitivt att tänka till), men de som rider storhäst i högre klasser är oftast vuxna människor som är medvetna om riskerna med sin hobby. Jag har ridit upp till **-ig men kommer aldrig att satsa på svårklass, för mig lockar inte det riktigt. Där har jag satt min gräns.

Och jag tror att det finns många utövare som har satt sin gräns någon annanstans. Kanske vid lättklass, eller *-ig. Saken är den att jag inte tror att minimerade regler gör att flera kommer in i sporten och tar livet av sig. Många av dem som nu står på gränsen och väger (men inte ids ordna allt för att komma till start) är sådana som gladerligen kommer att hålla sig i deb/lätt och göra det bra. Alla kommer inte plötlisgt att rida ***-ig hals över huvud och utsätta sig för livsfara.
Men att "lätta på reglerna" kommer att göra sportens bas bredare och stadigare. Och en bred bad utgör möjligheten för flera tävlingar och ett bredare utbud av klasser. Och ett bredare utbud av klasser gör att man kan få upp de ryttare som har förmåga och material att rida högre klasser men inte möjlighet att åka på veckolånga seanser i utlandet till den klass där de hör hemma. Och det gör i sin tur att Sverige får flera ryttare som kan konkurrera om lagplatserna när det är dags att representera landet på mästerskap.

Sen är det självklart att vi aldrig kommer att ha lika många tävlingar som Tyskland. Men i det lander bor det 10 gånger så många som i Sverige. Och om vi bara kom upp i en tiondel av alla tävlingar som finns där så skulle det fortfarande vara helt fantastiskt. Och alla tävlingar där håller inte enastående klass (en del gör det men mestadels är det ganska medioker standard), men dom finns åtminstonde.

Det finns andra sporter som medför risker men just fälttävlan har blivit ställt i ganska dåligt ljus i media. Det dör flera i sportdyknings varje år men det hör man inget om.

Ojdå, va mycket det blev :angel:

Man tränar både hoppning och dressyr regelbundet men hur ofta tränar man egentligen på en terrängbana. Kanske även tränarna skulle sälja sig lite bättre så att vi rookies kommer igång (jaja tjat av mig jag vet)

Huvudet på spiken. :bow:

Jamen eller hur! Det är ju precis så det är om man tittar i föregående års startlistor...en mängd ryttare som rider 90 o 100-klass (är det BARA jag som saknar beteckningen debutant och lätt klass????) och som aldrig i hela sitt liv planerar för att hoppa 120 för att få rida *-igt. Och även om hoppkvalen togs bort skulle dessa människor mest troligt stanna i 90 o 100 för så har det alltid varit.

Nej, om igen, bort med hoppkval, inför tvingande terrängträning med underskrift från behörig tränare, digital Ryttarbok.

Dessutom 16 fel i banhoppning i 90 0 100 klass så man har en chans att få ut en tittig unghäst!:idea:

Jamen eller hur! Det är ju precis så det är om man tittar i föregående års startlistor...en mängd ryttare som rider 90 o 100-klass (är det BARA jag som saknar beteckningen debutant och lätt klass????) och som aldrig i hela sitt liv planerar för att hoppa 120 för att få rida *-igt. Och även om hoppkvalen togs bort skulle dessa människor mest troligt stanna i 90 o 100 för så har det alltid varit.

Nej, om igen, bort med hoppkval, inför tvingande terrängträning med underskrift från behörig tränare, digital Ryttarbok.

Dessutom 16 fel i banhoppning i 90 0 100 klass så man har en chans att få ut en tittig unghäst!:idea:

Precis min åsikt. De allra flesta som startar fälttävlan rider debutant, några färre lätt klass, och som Novali säger har de inga ambitioner att gå högre. Det är ju ingen tillfällighet att (nåja numera förr om åren) debutantklassen oftast fick delas i två avdelningar.

Apropå unghästar och övriga ovana ekipage, jag tycker inte att det skulle skada att återinföra uteslutning på 5e stoppet i terrängen (3e på samma hinder) i debutantklass. Många hästar behöver titta ordentligt för att känna sig trygga och kanske blir några ryttare lite stressade i sin ridning när de så gärna vill komma runt hela banan. Alla startar ju inte med ambitionen att placera sig, utan vill mest genomföra hela tävlingen och ha en trevlig dag tillsammans med likasinnade.

Håller med! Skulle även vilja få tillbaks klockan i alla klasser.

Men detta är ju lite lustigt...Alla mina funderingar dvs:
Hoppkval bort
16 fel i hopp
5 stopp i terrängen
O digital ryttarbok
Klocka i alla klasser förstås

verkar ju ha en hel hög med anhängare! Hur kommer det sig att vi, som jag anser är rätt representativa för ryttarna som tävlar, inte har samma åsikter som de som representerar oss, dvs FT-kommittén???

Är ju lite samma sak som i många föreningar o även i politiken, de som bestämmer tycker sällan samma som dom som valde dom....hur i hela h-etet kommer det sig egentligen????

Hoppkval bort
16 fel i hopp
5 stopp i terrängen
O digital ryttarbok

verkar ju ha en hel hög med anhängare! Hur kommer det sig att vi, som jag anser är rätt representativa för ryttarna som tävlar, inte har samma åsikter som de som representerar oss, dvs FT-kommittén???

Är ju lite samma sak som i många föreningar o även i politiken, de som bestämmer tycker sällan samma som dom som valde dom....hur i hela h-etet kommer det sig egentligen????

Precis!

När jag åkte till Tyskland 2006 så var det fortfarande som "förr" i Sverige. När jag kom hem 2008 var systemet ändrat och sporten långsamt döende (känns det som i alla fall).

Första gången jag myntade mina något... erhm... negativa åsikter om läget i Sverige så räknade jag med att bli stenad. Men se vad förvånad jag blev där. För jag trodde att svenskarna hade valt läget själva på något vis. Men hur är det egentligen?

Vem har tillsatt våran kära kommitté som vi så gärna skulle göra oss av med (eller i alla fall få på bättre tankar)? Vad kan vi göra för att förändra? Kan vi göra någonting?

Låt oss ha det som det var "förr"!!! Satsa istället på lättillgänglig utbildning för tränare och banbyggare! Fler banor och bättre möjligheter att träna för alla ger säkrare och bättre förberedda ekipage.

Kanske måste vi med åsikter ha vassare armbågar och klämma oss in i diskussionerna där saker bestäms.

Hoppkval bort
16 fel i hopp
5 stopp i terrängen
O digital ryttarbok

Tænker at I burde blive danskere :o
Vi har ikke hopkval. Men for at starte 100 klass skal hest og rytter have gennemført 6 terrænbaner (min 80cm) heraf to 90 klasser uden stop i terræn. (Stop i fx 80 er ok). Vi har 16 fejl grænse i hopp. Intet rytterbok system, men fra næste år skal kvalifikationer sandsynligvis angives ved anmeldelse. Klocka er tilladt i alle klasser. Jeg er ganske tilfreds med det...

Vi har ikke hopkval. Men for at starte 100 klass skal hest og rytter have gennemført 6 terrænbaner (min 80cm) heraf to 90 klasser uden stop i terræn. (Stop i fx 80 er ok). Vi har 16 fejl grænse i hopp. Intet rytterbok system, men fra næste år skal kvalifikationer sandsynligvis angives ved anmeldelse. Klocka er tilladt i alle klasser. Jeg er ganske tilfreds med det...

fy fagerlund vad orättvist! Kan jag ansöka om Dansk Medborgarskap som gäller under FT-säsongen????:D

Jag själv har tidigare genomfört 10 av 12 startade deb. på 3 olika hästar och varit nöjd med det.
Nu är jag 1 pet från att komma ut och hinner inte med att tävla mer egentligen, så jag kommer inte längre.
(även en kompis är i samma sits, tyvärr)

Personligen tycker jag att det är bra att man ställer någon typ av krav på ryttaren inför tävling, men varför ställer man inte högre krav på dagsformen istället, ex vid hoppningen ?

Jag som bor i Skåne kan ju lika bra åka till Danmark eller krascha på träning istället, där skyddar inga kval mig alls.

Det känns som att FT går starkt utför i Sverige, tyvärr :(

Hoppkval bort
16 fel i hopp
5 stopp i terrängen
O digital ryttarbok

Det är ju för att du inte har sammanställt en skrivelse som vi alla skriver under och skickar till kommiten!;)

Det är ju för att du inte har sammanställt en skrivelse som vi alla skriver under och skickar till kommiten!;)

AHA! Jag visste väl att det var nåt....:D Men _underbarn_ har tagit över min roll som spökskrivare här på forumet....nya friska krafter du vet!:angel:

Så _underbarn_ kom igen nu...var är listan????:bump:

Men Novali!!! Jag har en dressyrlektion 12.00 och sedan måste jag skriva ett A4 och läsa 94 sidor till skolan imorgon :angel:

Men vi ska nog se vad vi kan skrapa ihop här, för det som vi vill ändra på är väl i stort sett... allt? :angel: ;)

kl..

håller med mkt om vad ni har skrivit här..

för att vara egoistiskt måste jag säga att det är väldigt tråkigt om man har en häst som skadar sej väldigt ofta (mkt bus i hagen men även olyckor) och man inte kan tävla på hela hösten, och sen är det väldigt knapert att få in hoppkval på vårterminen om första ft redan är i april, eftersom jag tycker det är viktigare att man tränar terräng än har ett visst antal fel i banhoppning, och jag tycker då att allt inträffar på samma helger också ;)

och jag menar självklart att man bara startar om man e redo,
men jag har missat de två första åren pga skador på häst och detta är mitt sista ponnyår så lite surt:cry:

Jag som bor i Skåne kan ju lika bra åka till Danmark eller krascha på träning istället, där skyddar inga kval mig alls.

Fast Danskarna har krav på fler fälttävlansstarter än vi. Dvs du ska rida fyra 80 resp två 90 innan 100-klassen. (Att jmfra med våra 2)

Däremot har man inte samma hoppkrav på tävlingsdagen. Du kan riva mer än hinder och gå ut .

Under alla våra tävlingar i Danmark har ambulans bara behövts 1 gång.. och då på framridningen där en häst var lite för vild. "peppar peppar "

Åhå, men ändå finns det ekipage som startat 100 i Danmark med bara 2-3 st 90 starter innan.... :angel::angel:

Det er rytterens ansvar at have kvalifikationen i orden. Ikke arrangørens ansvar.

I øvrigt er det helt ok at en ekvipage starter 100 efter bare to 90 klasser. Kravet er at rytteren har redet flere klasser (min 4 x 80) de to foregående år. Gerne på andre heste.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 611
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar