Hoppkvalens vara eller icke vara!

Sv: Hoppkvalens vara eller icke vara!

Vi har en 6-åring som är väldigt lite riden som lätt hoppar en 120 felfritt men fälttävlan debbutant är hon INTE mogen för.. Så riden är hon inte.:laugh:

Håller helt med!! Var nere i tyskland i våras och fick veta mer om deras "terrängsystem":) Något vi definitivt borde ta efter här i sverige! Enda sättet att bli säkrare i terrängen är att träna mer, man måste få in känslan och få det att sitta i ryggmärgen så man vet hur man ska reagera i olika situationer.

Att man ska ha ett visst antal godkända träningar låter väldigt bra! MEN för oss som bor här på ön har vi ju problemet att det inte finns en enda auktoriserad FT tränare här...:cry: Vi har svårt att få hit folk för att hålla träningar 2 ggr om året:confused: Vi som är "insatta" och tävlar brukar ju träna på vår enda bana ändå... Men det är ju väldigt svårt för dem som vill börja med sporten.

Hoppkvalen känns mest som att de avskräcker folk från att ge sig in i vår lilla värld... "Bra/säker" banhoppnings häst är inte lika med "bra/säker" terränghäst!

Jamen hipp hipp hurra vad du är bra!!!:bump::bump:

Precis så borde ju allt vara o inte medför det några extrakostnader att införa det heller!

Kan vi få dig invald i FT-kommittéen bara sådär?....:angel:

Hoppkvalen infördes för att öka säkerheten.
Ingen som jag känner till har utvärderat resultatet.
Min egen känsla är att antalet fall har ökat i år.
Av prestigeskäl kommer hoppkvalen att finnas kvar under lång tid.

Hoppkvalen infördes för att öka säkerheten.
Ingen som jag känner till har utvärderat resultatet.
Min egen känsla är att antalet fall har ökat i år.
Av prestigeskäl kommer hoppkvalen att finnas kvar under lång tid.

Jamen hipp hipp hurra vad du är bra!!!:bump::bump:

Precis så borde ju allt vara o inte medför det några extrakostnader att införa det heller!

Kan vi få dig invald i FT-kommittéen bara sådär?....:angel:

Oja! :banana: :angel:

Ska vi göra en kupp?? Jag kandiderar som fälttävlanspresident med hela buke bakom mig och när jag väl är inne så sparkar jag ut dom gamla torrbollarna och sätter in min egen bukefälttävlansregering och reformerar systemet så att allt blir precis som vi vill och sen lever vi lyckliga i alla våra dagar eftersom vi får hoppa massor av terräng och slipper (nästan) alla banhoppningshinder :banana: :bump:

:D

Kupp?? Reformera??? Dessa ord är som en ljuslykta i mörkret för mig!:D

Jag är med direkt....:rofl::devil::rofl:

Jag säger som jag brukar; bort med hoppkvalen och onödigt pappersarbete och ta efter Tyskland modell!

Men varför i hela fridens namn skall vi ta efter Tyskland :confused:

Dom är ju bara bäst i världen i fälttävlan :cool:

Men vad vet dom jämförelsevis med den svenska ft-kommiten :devil:

Och nu till min spontana fråga när jag läst övriga svar.

Om man kvalar sina hästar efter oktober iår, kan det hända att TR kommer att ändras till årsskiftet så att dessa kval blir ogiltiga?! För isåfall tänker jag inte riskera det. Hade planerat att åka lite längre för att "få det gjort" inför nästa år men om man ska stå där med bortkastade tävlingar i januari så får det vara. Mina hästar går nog ändå.

Vem vet, det blir en trevlig överraskning när det nya TR: et publiceras...

Någon gång runt den 1 april nästa år :devil:

Jag säger som jag brukar; bort med hoppkvalen och onödigt pappersarbete och ta efter Tyskland modell!

- Terrängritter med stilbedömning (vettiga bedömningsregler då och inte den där flummiga skiten som används i Sverige för tillfället på sk "förenklad fälttävlan").
- Gör banorna tekniskt svåra men inte högre. Man ska alltså förbredas för högre klasser redan från början.
- Håll banorna öppna fram till tävling (främst på lägre nivå, upp till lätt/*-ig) så man har möjlighet att träna om man är nybörjare/har en unghäst. Detta för att alla ska ha möjlighet att få en bra första upplevelse i terrängen, både ryttare som häst.
- "Unghäst-terräng" där man tävlar unghästar i enbart terrängen och de blir bedömde utifrån sin kapacitet, inställning och teknik. Banorna görs då något enklare och hästarna kan gå flera terränger/år utan att behöva slita ut sig mentalt genom att varje gång gå 3 grenar osv. Låt även hästarna "gå banan" innan start med ryttare på, nosa på hindrena och skritta genom vattnet. Detta gör att det är flera hästar som kommer igenom och får en bra start ute på tävlingsbanorna. Ingen tjänar på att våra hästar får en dålig start genom att ställas för för höga krav.

:bow: Kan bara instämma! :bow:

Kupp?? Reformera??? Dessa ord är som en ljuslykta i mörkret för mig!:D

Jag är med direkt....:rofl::devil::rofl:

Vi behöver ljuslyktor, vi måste hålla modet uppe, vi måste hoppas, vi får nog flytta utomlands :angel: :devil:

Eller så tar vi lagen i egna händer... :angel:

Men varför i hela fridens namn skall vi ta efter Tyskland :confused:

Alltså tyskarna har ett också problem. Alldeles för få tävlingar. Katastrofdåligt. :eek:

Allt enligt en engelska som jag pratade med när vi var hos Elmar. :p

Ja allt är realtivt. När jag berättade hur vi har det tittade hon på mej med skeptisk min. Hrm. Sverige. Ja hon visste vem Niklas, Magnus, Anna x3 och Dag är. Men Sverige ligger ju så långt bort och så är där väl väldigt kallt. Hrm jag hade närmare till Elmar än vad hon hade men det såg hon inte ut att tro på. :rofl:

När jag beskrev hoppkvalen så undrade hon det var vanligt med dödsolyckor i hoppmomentet i vårt land. Hon förstod inte vad jag försökte förklara.

Kanonmånga bra ideer för oss "fälttävlansryttarewannebees".

Jag som inte ens tävlat ännu känner att det finns många hinder på vägen men va fan de är där bara för att övervinnas. Just hoppkvalen känns som en ganska simpel sak att klara av och inget jag kommer att se som en orsak till at jag är klar att ge mig ut i terrängen i full fart på min ädla springare.
g020.gif

Tror man det är man nog naiv.

Man tränar både hoppning och dressyr regelbundet men hur ofta tränar man egentligen på en terrängbana. Kanske även tränarna skulle sälja sig lite bättre så att vi rookies kommer igång (jaja tjat av mig jag vet)

Å jag måste hänga på....:rofl::rofl::rofl: Det var det roligaste jag hört på länge!

Eller också inte...för det är kanske DET som Ft-kommittén är rädda för?? Alla dödsfall i banhoppningen.....:devil:

Eller också inte...för det är kanske DET som Ft-kommittén är rädda för?? Alla dödsfall i banhoppningen.....:devil:

Kan inte vi som lovar dyrt och heligt att klänga oss kvar i banhoppningen för kung och fosterland få någon slags dispans då? :angel:

Eller så kanske vi bara ska börja skriva på ett kontrakt inför varje fälttävlansstart att vi avsäger kommittén allt ansvar ifall vi kolar vippen ute i terrängen utan enbart skyller detta på bristen och avsaknaden av vårat eget förstånd? :devil: :D

Oh!! Mitt favoritämne, "hoppkvalens att vara eller icke vara" :angel:

Jag är precis lika mycket emot som jag alltid har varit.

Om man ska försöka förebygga olyckor så görs detta där de oftast sker, alltså i terrängen. Man lär sig inte att rida terräng i ett 20x40 ridhus mitt i smällkalla vintern på banhoppningshinder. Snarare kan detta hypotetiskt ses som något som gör sporten farligare. Om man ska rida i "hoppgalopp" ute i terrängen och går omkull så är risken större att man hamnar under hästen och är körd.

- Terrängritter med stilbedömning (vettiga bedömningsregler då och inte den där flummiga skiten som används i Sverige för tillfället på sk "förenklad fälttävlan").
- Gör banorna tekniskt svåra men inte högre. Man ska alltså förbredas för högre klasser redan från början.
- Håll banorna öppna fram till tävling (främst på lägre nivå, upp till lätt/*-ig) så man har möjlighet att träna om man är nybörjare/har en unghäst. Detta för att alla ska ha möjlighet att få en bra första upplevelse i terrängen, både ryttare som häst.
- "Unghäst-terräng" där man tävlar unghästar i enbart terrängen och de blir bedömde utifrån sin kapacitet, inställning och teknik. Banorna görs då något enklare och hästarna kan gå flera terränger/år utan att behöva slita ut sig mentalt genom att varje gång gå 3 grenar osv. Låt även hästarna "gå banan" innan start med ryttare på, nosa på hindrena och skritta genom vattnet. Detta gör att det är flera hästar som kommer igenom och får en bra start ute på tävlingsbanorna. Ingen tjänar på att våra hästar får en dålig start genom att ställas för för höga krav.

Dessutom är det för oss med många hästar och en bra bit att åka till tävlingsplatserna både dyrt och tidskrävande att släpa runt alla hästar på sina respektive kval på våren. Det är inte gratis att "bara åka iväg på en hopptävling och rida 4 klasser" heller. Bensin, startavgifter, veterinär mm kostar där med. Pengar som kan läggas på tex flera träningar hemmavid istället.

Det är tråkigt att vara "frälst" inom en sport där det känns som om man blir motarbetad innifrån som utövare. Borde det inte vara inbjudande istället för krångligt att pröva på denna underbara sport så flera hittar hit istället för att de blir avskräckta?

:bump: Utmärkt skrivet! :bump:
I egenskap av både arrangör och ryttare anser jag att det är ytterst viktigt att få in fler i sporten på ett säkert sätt. Mycket bra förslag! :bump:

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 611
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar