Sv: Hoppkvalens vara eller icke vara!
Oh!! Mitt favoritämne, "hoppkvalens att vara eller icke vara"
Jag är precis lika mycket emot som jag alltid har varit.
Om man ska försöka
förebygga olyckor så görs detta där de oftast sker, alltså i terrängen.
Man lär sig inte att rida terräng i ett 20x40 ridhus mitt i smällkalla vintern på banhoppningshinder. Snarare kan detta
hypotetiskt ses som något som gör sporten farligare. Om man ska rida i "hoppgalopp" ute i terrängen och går omkull så är risken större att man hamnar under hästen och är körd.
Jag säger som jag brukar; bort med hoppkvalen och onödigt pappersarbete och ta efter Tyskland modell!
- Terrängritter med stilbedömning (vettiga bedömningsregler då och inte den där flummiga skiten som används i Sverige för tillfället på sk "förenklad fälttävlan").
- Gör banorna tekniskt svåra men inte högre. Man ska alltså förbredas för högre klasser redan från början.
- Håll banorna öppna fram till tävling (främst på lägre nivå, upp till lätt/*-ig) så man har möjlighet att träna om man är nybörjare/har en unghäst. Detta för att alla ska ha möjlighet att få en bra första upplevelse i terrängen, både ryttare som häst.
- "Unghäst-terräng" där man tävlar unghästar i enbart terrängen och de blir bedömde utifrån sin kapacitet, inställning och teknik. Banorna görs då något enklare och hästarna kan gå flera terränger/år utan att behöva slita ut sig mentalt genom att varje gång gå 3 grenar osv. Låt även hästarna "gå banan" innan start med ryttare på, nosa på hindrena och skritta genom vattnet. Detta gör att det är flera hästar som kommer igenom och får en bra start ute på tävlingsbanorna. Ingen tjänar på att våra hästar får en dålig start genom att ställas för för höga krav.
Dessutom är det för oss med många hästar och en bra bit att åka till tävlingsplatserna både dyrt och tidskrävande att släpa runt alla hästar på sina respektive kval på våren. Det är inte gratis att "bara åka iväg på en hopptävling och rida 4 klasser" heller. Bensin, startavgifter, veterinär mm kostar där med. Pengar som kan läggas på tex flera träningar hemmavid istället.
Det är tråkigt att vara "frälst" inom en sport där det känns som om man blir motarbetad innifrån som utövare. Borde det inte vara inbjudande istället för krångligt att pröva på denna underbara sport så flera hittar hit istället för att de blir avskräckta?