Hoppkvalens vara eller icke vara!

Novali01

Trådstartare
Det är väl dags att starta en alldeles egen tråd för hoppkvalen nu. Tycker det vore intressant att se hur många som egentligen tycker att de fyller sin funktion?

Vill ha både för och emot sida här givetvis, men med motiveringar tack!

Själv är jag emot för jag anser inte att hoppkval gör oss bättre i terrängen och om jag inte fattat något helt fel så är det ju DÄR förbättringen skulle ske?

Överhuvudtaget anser jag att vi måste ändra något till nästa år så mängden hittar tillbaka till fälttävlan igen. Skippa hoppkval o gör om Ryttarboken!

Sv: Hoppkvalens vara eller icke vara!

Jag ser inte att hoppkvalen är relevanta. Det var väl för olyckorna i terrängen som du säger och dom får man knappast bort genom hoppkvalen.:crazy:
För övrigt så sorterar det ju bort sig i hopproven (på tävling)som går innan terrängen och om hoppningen går sist så är det ju på så pass hög nivå (ex SM)och då får man ju hoppas att ekipagen är så pass rutinerade att dom kan ta sig runt en hoppbana :angel:
Nej det hade varit bättre med mer terrängträning och att kanske tränaren måste skriva på ett visst antal träningstillfällen eller liknande. Överlåter detta åt någon annan :laugh:
Man måste göra fälttävlan mer tillgänglig för nya och naturligtvis för de som redan utövar sporten utan att tumma på säkerheten....men att det skulle vara hoppkval har jag svårt att se ..........

Jag tror inte att vi ska ta bort hoppkvalen. (Ja ni läser rätt! :angel:)

Däremot ...

så MÅSTE vi skaffa alternativ till hoppkvalen så man kan välja. Varför tex inte ett antal terrängträningar?

gör om Ryttarboken!

JA!

Just nu sitter jag med ett kvalpapper på en häst som jag inte vet vems är? Någon av döttrarnas eller kanske en av våra kompisars?

och inför en DIGITAL ryttarbok. Är hoppkvalen kvar så låt ryttarna notera in dem, även de fr utb.hopp. Låt ryttaren skriva vilken domare som var där, sen kan ju Ft-kom kolla om de vill med vederbörande.

Har man ryttarboken på nätet finns ju även ev olyckor kvar, nu kan man ju tappa bort pappret. Bara att göra ett nytt.

Jag sitter och planerar för att kunna ta fälttävlansmärket nästa år och känner att det finns en hel saker där jag som ny tävlingsryttare men gammal hjärna skulle vilja ha lite förbättringar för att kunna bredda sporten.
Hoppa en bana på 1 meter utan fel är det minsta problemet för mig.

Hoppas det är OK att jag lägger fram min åsikt för när jag väl ska tävla vill jag känna mig säker och veta att jag inte utsätter min häst för något vi inte kan klara av. Min klubb har varken egen terrängbana eller tränare så det blir lite extra hinder för mig att ta mig över. :d Har träffat flera som har samma problem så jag är nog inte ensam där.

Tror ni att det skulle vara helt omöjligt att få klubbar inom ett eller flera distrikt att ha någon form av "fälttävlansmärkes Pay&Ride " där man samarbetar med träningar på de olika klubbarna så att man kan testa olika banor och olika tränare. Då har man en chans att prova olika banor, många olika hinder, hitta en tränare man känner passar och gett både sig själv och sin häst erfarenhet. När man sen vill tävlar så finns det en chans att man testat hinder som finns på banan och bör veta hur de ska ridas och hur ens häst reagerar. Det borde öka säkerheten i terrängmomentet.

Tränarna får det lite lättare att skriva på att man klarat märket efter att ha pratat med varandra alternativt att man får en signatur på de träningar som de anser varit godkända. X antal signaturer inom en viss tid ger en rätt att skriva det teoretiska provet.

Jag tror inte att vi ska ta bort hoppkvalen. (Ja ni läser rätt! :angel:)

Däremot ...

så MÅSTE vi skaffa alternativ till hoppkvalen så man kan välja. Varför tex inte ett antal terrängträningar?

Håller med, spännande blir det att läsa nya TR i jan-feb och se om de hoppkval som förhoppningsvis är gjorda okt-nov är giltiga eller om de ändrar det... Terrängträning för aukt tränare vore ett superalternativ tycker jag.

Du har flera bra idéer!:laugh:

Men jag förstår inte riktigt? De flesta FT-ryttare är inte med i en klubb som har egen träning/tävlingsbana utan åker till de banor som finns runt omkring. Det innebär då att man automatiskt tränar för olika tränare eftersom olika banor har olika tränare knutna till sig. Det är det jag tycker är bra för då får man ett kvitto som verkligen visar att man är färdig att ge sig ut i terrängen!

Har du kollat det med banorna runt dig? Det är säkert så att du är välkommen även om du inte rider för just den klubben.

Men en signatur från olika tränare låter som en mycket bra idé tycker jag men frågar du Norrlänningarna så säger de att de har bara 1 tränare o 1 bana o DET är ju ett problem!:o

Hej
Jodå man är välkommen till de flesta banorna runt omkring, vissa med restriktioner att man måste ha tränare med sig andra räcker det att betala till. Skönt att bo i söder där vi har en del banor att välja på.:)

Jag vågar ringa runt och fråga men många tror inte att det finns den möjligheten så hade man haft en "gruppträning" där man har en plan med träningstillfälle och där man skriver att alla som vill får vara med om de kan hoppa sina hästar på ett säkert sätt.

Jag kommer att anordna några träningar för min klubb nästa år så jag kan få fler intresserade.

Jag har redan tagit upp med några klubbar att vi ska ha lite mer samarbete och kanske ordna någon form av cup i en annan tävlingsgren så vi får se om det blir av nästa år.

JA!

inför en DIGITAL ryttarbok. Är hoppkvalen kvar så låt ryttarna notera in dem, även de fr utb.hopp. Låt ryttaren skriva vilken domare som var där, sen kan ju Ft-kom kolla om de vill med vederbörande.

:banana:Håller med!

Vet någon om det blir fälttävlansträff i höst?

Ta bort kat I och II på ponny innan ponnyfälttävlan dör ut helt o hållet.

men det borde såklart finnas en sida där "Vill du börja med fälttävlan?" gör så här:

...

En vanlig fråga är ju hur man hittar träningar. De är ju bara vi redan invigda som vet att det bara är att vända sej till en tränare och höra var denne har nästa träning som kan passa. Så pass olikt hur man gör inom dressyr och hoppning så kanske det är vi som måste vara tydligare. :idea:

De är ju bara vi redan invigda som vet

Men faktum är att vad det än gäller med alla nytillkomna regler och gamla regler så ÄR det vara vi invigda som vet och framförallt förstår.

För oss kanske det kommer till EN ny regel varje år att lägga till och kanske någon regel att ta bort men det skiter man ju i att memorera...

För dom som är helt nya är det ett helt berg av konstiga regler där i stort sett ingen ens orkar ta sig igenom.... och därför så tänker dom flesta äsch va fan jag tar den där hopptävlingen om 14 dgr istället.

För dom som är helt nya är det ett helt berg av konstiga regler där i stort sett ingen ens orkar ta sig igenom.... och därför så tänker dom flesta äsch va fan jag tar den där hopptävlingen om 14 dgr istället.

Precis! Så hoppkval o utskriven Ryttarbok går tvärbort!:devil:

Men en signatur från olika tränare låter som en mycket bra idé tycker jag men frågar du Norrlänningarna så säger de att de har bara 1 tränare o 1 bana o DET är ju ett problem!:o

Jo, jag tänkte precis skriva något sånt. Men ett visst antal "godkända" träningar tycker jag vore vettigt att kräva. Däremot om det krävs flera olika banor med olika tränare så blir det nog väldigt svårt att komma igång härikring.

Likabra att ha det som "förr" fanns inga kval överhuvudtaget än mindre regler :devil:

Men faktum är att vad det än gäller med alla nytillkomna regler och gamla regler så ÄR det vara vi invigda som vet och framförallt förstår.

För oss kanske det kommer till EN ny regel varje år att lägga till och kanske någon regel att ta bort men det skiter man ju i att memorera...

Jag håller helt med om att det är för krångligt. Men en sak som gör att många inte ens försöker är att de inte fattar hur man tränar när det aldrig är träning någonstans. :mad: På förbundets sida kan man ha "så här börjar man" och då med enkla kontakttips till tränare som är det mest elementära så löser sej det mesta. Tränaren vet ju "allt".

men det borde såklart finnas en sida där "Vill du börja med fälttävlan?" gör så här:

...

En vanlig fråga är ju hur man hittar träningar. De är ju bara vi redan invigda som vet att det bara är att vända sej till en tränare och höra var denne har nästa träning som kan passa. Så pass olikt hur man gör inom dressyr och hoppning så kanske det är vi som måste vara tydligare. :idea:

Det där tycker jag att folk kunde ta tag i på distriktsnivå. En hemsida där man skriver om hur man gör för att komma igång, vilka tränare som finns i distriktet, samlar ihop information om alla träningar på rimligt avstånd osv.

Jag är distriktsgrenledare för körning och har börjat sätta ihop en sån hemsida där. Borde inte vara svårt att få ihop något liknande för FT, även om det kanske är lite fler aktiviteter att hålla reda på? Generellt om "hur gör man för att komma igång" kunde ju ligga centralt så man bara länkar dit.

Oh!! Mitt favoritämne, "hoppkvalens att vara eller icke vara" :angel:

Jag är precis lika mycket emot som jag alltid har varit.

Om man ska försöka förebygga olyckor så görs detta där de oftast sker, alltså i terrängen. Man lär sig inte att rida terräng i ett 20x40 ridhus mitt i smällkalla vintern på banhoppningshinder. Snarare kan detta hypotetiskt ses som något som gör sporten farligare. Om man ska rida i "hoppgalopp" ute i terrängen och går omkull så är risken större att man hamnar under hästen och är körd.

Jag säger som jag brukar; bort med hoppkvalen och onödigt pappersarbete och ta efter Tyskland modell!

- Terrängritter med stilbedömning (vettiga bedömningsregler då och inte den där flummiga skiten som används i Sverige för tillfället på sk "förenklad fälttävlan").
- Gör banorna tekniskt svåra men inte högre. Man ska alltså förbredas för högre klasser redan från början.
- Håll banorna öppna fram till tävling (främst på lägre nivå, upp till lätt/*-ig) så man har möjlighet att träna om man är nybörjare/har en unghäst. Detta för att alla ska ha möjlighet att få en bra första upplevelse i terrängen, både ryttare som häst.
- "Unghäst-terräng" där man tävlar unghästar i enbart terrängen och de blir bedömde utifrån sin kapacitet, inställning och teknik. Banorna görs då något enklare och hästarna kan gå flera terränger/år utan att behöva slita ut sig mentalt genom att varje gång gå 3 grenar osv. Låt även hästarna "gå banan" innan start med ryttare på, nosa på hindrena och skritta genom vattnet. Detta gör att det är flera hästar som kommer igenom och får en bra start ute på tävlingsbanorna. Ingen tjänar på att våra hästar får en dålig start genom att ställas för för höga krav.

Dessutom är det för oss med många hästar och en bra bit att åka till tävlingsplatserna både dyrt och tidskrävande att släpa runt alla hästar på sina respektive kval på våren. Det är inte gratis att "bara åka iväg på en hopptävling och rida 4 klasser" heller. Bensin, startavgifter, veterinär mm kostar där med. Pengar som kan läggas på tex flera träningar hemmavid istället.

Det är tråkigt att vara "frälst" inom en sport där det känns som om man blir motarbetad innifrån som utövare. Borde det inte vara inbjudande istället för krångligt att pröva på denna underbara sport så flera hittar hit istället för att de blir avskräckta?

Och nu till min spontana fråga när jag läst övriga svar.

Om man kvalar sina hästar efter oktober iår, kan det hända att TR kommer att ändras till årsskiftet så att dessa kval blir ogiltiga?! För isåfall tänker jag inte riskera det. Hade planerat att åka lite längre för att "få det gjort" inför nästa år men om man ska stå där med bortkastade tävlingar i januari så får det vara. Mina hästar går nog ändå.

Jag som aldrig startat någon FT men tagit kortet och varit på träningar tycker också att detta med hoppkval känns väldigt ologiskt.
Det är ju inte banhoppning ute i terrängen direkt...

Jag tycker man borde ha någon obligatorisk träning innan man får starta istället, alltså att man får det noterat i ryttarboken att man faktiskt är förberedd på just terrängbiten.

Sedan det här med träningar tycker jag också är lite svårt. Här där jag bor är det inte så där jättegott om banor även om det finns några stycken. Dock är det ännu sämre med träningstillfällen (de brukar annonseras på vår distriktshemsida) och jag har därför endast lyckats vara med på EN träning i år... De andra som dök upp låg på dagar då jag hade hopptävlingar o liknande. Därför har jag inte heller i år startat någon FT trots att jag hade mina hoppkval klara redan i våras.

Jag anser nämligen inte att två felfria 90-1 m klasser i banhoppning gör min häst (eller mig) redo för att rida en FT (speciellt som vi inte gjort det förut).
Jag vet ju att reglerna är sådana att det hade varit fritt fram för mig... :crazy:

Till nästa år hoppas jag på fler träningstillfällen så att vi kanske kan komma ut på vår första debutant någon gång! :bump:

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 611
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar