Hoppig hund?

MsSleepalot

Trådstartare
Vad göra med en rätt stor hund som reser sig mot en när hon är glad?:crazy:

Har försökt ta tag i henne fleeeeeeeera gånger och trycka henne ner till golvet när hon gör så så hon lägger sig på rygg, men då är hon upp igen så fort man släppt henne. Också testat att vända ryggen till men då reser hon ju sig mot ryggen....
Inte så trevligt med en sån stor hund resandes mot en:crazy: Hon har så lätt att få upp framdelen också, kan sitta på baken och slåss och dryga sig med frambenen om hon inte får resa sig:crazy:

Finns det andra knep? Massor av tips hit tack:bow:
 
Sv: Hoppig hund?

Ignorera totalt kan funka. Rör henne inte, prata inte med henne, säg inte ett ord och gå bara undan när hon försöker. Kräver ganska stort utrymme kanske? Men kan funka. Dock måste ju alla andra i familjen vara med på det också. Så fort hon inte har benen i luften så klappa och prata och hälsa, men när hon reser sig igen ignorera. På så sätt lär hon sig att det hjälper inte att resa sig och hetsa upp sig, ingen hälsar på henne ändå när hon gör så.
 
Sv: Hoppig hund?

Att trycka ner en hund som hoppar för att hälsa triggar bara beteende.
Tänk efter lite.
Hund hoppar för att komma upp till ditt ansikte och fjäska, du blir arg och trycker till hunden - då måste ju hunden fjäska dubbelt så mycket för att göra dig snäll igen.

Råd, beror helt på vad det är för slags hund, och om det är din eller inte.

Var det gällde min så gjorde jag såhära
Är det när du kommer in så ignorera hunden totalt, gå in, titta på posten. Vattna
växterna, Sätt på kaffet, ta av dig kläderna osv. SEN kan du ge hunden en blick.
De få gånger han har hoppat på mig så har han fått ett nyp i kinden och ett rejält rutet NEJ. Men han är rätt tuff.
Han hoppar ALDRIG på mig om jag inte ber om det (men mer än gärna på alla andra, det har jag inte tränat)
En mjukare hund kanske det räcker med enbart ignorering.
 
Sv: Hoppig hund?

Håller med ditt inlägg delvis, men samtidigt så fjäskar hundar normalt mer om man ignorerar. Det är bara att kolla på min hund tillsammans med lägre stående hundar. Han ignorerar dom till 90%, valparna sitter i hans mungipor konstant. Han för sig med hög svans och blicken riktad framåt. När dom klänger för mkt ryter han i ganska rejält, men snabbt.

focusatlas1liten.jpg
 
Sv: Hoppig hund?

Har du testat att förstärka ditt nej? Ställ tex en blomspruta i hallen. När du kommer hem kan du greppa den försiktigt, "NEJ" -> lite dusch på hundens huvud. Eller att du har med dig en liten "spruta" i fickan, när du kommer hem får hon sig en dusch om hon hoppar.

Många hundar svarar emot, alt. fjäskar ÄNNU mer vid fysisk korrigering. Då kan det vara bra med vatten :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 356
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 664
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp