Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Här ligger startlistan på hannoveranerförbundets "löshoppningschampionat". Förra året vann Contendros avkommor precis allt. Ska bli spännande att se om det blir samma resultat i år. Man kan också säga att de fattat att Stakkato passar på stora Calypso-ston! :D

http://www.hannoveraner.com/zucht/freispr_TN03.shtml

En sak jag funderar på är var alla avkommor till For Pleasure och hans avkommor är?

Senast ändrad:

Quin borde vara intressant,hans möderne känns lite diffust tyvärr.
Någon som känner till det.

C undrar var alla For Pl avkommor är ang löshoppn-det kan man undra-det sägs ju alltid att han bara betäckt ett fåtal ston-men det finns långt fler än 1500 reg.Så kan man marknadsföra...

mvh/barb

Visst är det märkligt!

For Feeling som fått så satans mycket ston här har jag bara sett en enda avkomma till i Tyskland, och den var inget vidare...

ror och hoppas på Careful och Empire som avelshingstar,

Tror du Empire får så många år här?
Fortsätter ha att gå så bra som han gör nu, så kan man ju tänka sig att VDL vill ha hem honom igen? För det är väl de som äger honom?

mvh

tråkigt isåfall!! Tror han kan bli en riktigt bra hingst till "våra" större ston eller vad tror ni? Han har väl inte visat helt vad han lämnar med fölen verkar ju fina!! Ja, vilka resultat han levererar!!

Kanske får ta honom med embryotransfer då innan han försvinner:D

Någon som vet vad det kostar?:confused:

Om han går tillbaka ned om ett par år, så lär han finnas tillgänglig på TAI eller FAI. Även om det sistnämnda kostar lite mer, så är det superbilligt mot ET! :)

Så det skall nog lösa sig för dig utan ET!

mvh

*knapplån*
tycker inte det finns så mycket roliga hingstar i sverige tyvärr. Därför det importeras så mycket hästar förmodligen. Själv tycke rjag Aerline H, Landor S,Carte d´or, Acacio,Heartbreaker, Corland, Empire, Calido I, Odermus R, Goodtimes,Eurocommerce Berlin,Levantos II,Larino,Manhattan,Clinton, Cornetto,Diamant de Semilly,Cartier mfl. är fina hingstar varför inte använda dem? Förstår inte grejen varför alla svenskar tar samma hingst? Kul avel liksom, typ alla hästar är efter robin z, eller quite easy alla går samma väg förstår mig inte på det där. Alla hundratals ston kan ju omöjligt passa samma hingst verkar sjukt.

hoppas att ägarfrågan inte skall påverka i negativ riktning för Penarpsgården och ekipage.tror på en fortsättning med svenskryttare och avel.

mvh/barb

Enligt Tidningen Ridsports intervju me Niklas Arvidsson har ägaren till Empire fullt förtroende för Niklas. Med detta upplägg behöver Niklas inte pressa Empire för högre klasser än han är fullt tränad för. Kapacitet för de högsta klasserna har han definitivt, men det gäller också att hästen ska hinna bygga upp musklerna för en längre hållbarhet. Empire är i mina ögon fortfarande en unghäst. Så jag tror att Empire kommer att finnas kvar i Sverige ett flertal år till och att vi även får se dem i landslaget.

*lånar min egen knapp*

Känns som om jag behöver förklara lite mer eftersom jag känner mig missförstådd lite här och där.

Jag tycker det är tråkigt att vi mister två av våra bästa avelshingstar och inte får något som en i närheten motsvara dem tillbaka på den svenska marknaden.
QE och Cardento har betäckt 1600-1700 ston var och vi VET både hur de förärver sig och att de gör det mycket bra.

Jag skulle vilja ha möjlighet att (enkelt) betäcka med utlänska hingstar med motsvarande meriter, eller helst ännu bättre. Dvs de jag är intresserad av är de med avkommor i WC osv.
Tex: I helgens WC var det massor av Capitol blod med, mest via Cassini I. Vi behöver få in en bevisat bra Capitolhingst. Även om bara via import.

Detta kan tex användas på QE ston men det är inte ston efter QE och Cardento jag är orolig för. De är ännu i tävling. Våra ston tror jag mer är efter Cortez och Robin Z, men även mycket Utrilloblod är i avel (via Maraton, Magini osv). Det är till dessa ston vi skall få upp kapaciteten, ridbarheten och kanske förädla dem lite också om möjligt. Och viktigt, med bevisat bra hingstar!
På detta viset bör vi kunna få fram mästerskapshästar och nya hingstar från vår egen avel. Idag importerar vi hingstar till bruksprovet med detta blod istället för att själva avla fram dem.

Vi har bra ston i Sverige, det är jag övertygad om, ge oss de främsta hingstarna så skall ni se att vi kan ta fram ett nationslag i världstoppen med bara svenska hästar.

Ja, vi mister några av våra bästa hopphingstar, men det är inte bara negativt. Det ger ju plats för andra hingstar att hävda sig och visa sin kvalitet, och vi har ju väldigt bra hingstmaterial som tycks förbättras år för år. Ni pratar om att vi i sverige är så sena, att vi ligger decennier efter kontinenten, är det inte då dags att ge plats för andra hingstar än de sedvanliga Cardento, Robin Z och QE? Jag tycker det är bra att åtminstone QE fått gå utomlands - han har ju lämnat så otroligt mkt avkommor att man kan tycka att det både räcker och blir över! Dessutom kan man ju klassa alla tre hingstarna som poppishingstar på gott och ont, men inte utan anledning - de är ju otroligt bra. det är väl inte mer än rätt att de får göra lite nytta utomlands också. Och se det så här: det är reklam för svensk avel - även om de inte är direkt "svenska"...

Jag kan inte mer än att hoppas att spridningen på stona kommer att bli lite större iår, vi har en bunke underskattade hingstar som visat att de lämnar bra avkommor. Men frågan är om dessa inte återigen kommer att bli bortglömda nu när det verkar vara så många intressanta hingstar på bruks?
Nu är jag långt ifrån en siffermänniska, men jag är helt övertygad om att det finns en del hingstar som borde använts mer.
Sedan har ju QE exempelvis en typ som får mig är en kvick elastisk liten hingst, som kan vara bra att komplettera de lite större och segare stona (OBS, skrev inte att alla stora ston är sega, bäst att förtydliga, det misstolkas lätt). Frågan är vem som kommer att ta hans plats, om man nu vill ta en hingst som hunnit få några bedömda avkommor i Sverige. Vem tror ni kommer att ta hans plats?
Nu har jag inte sett de 2 rejäla fransmännen än, men jag håller med om att det verkar som en del av de ston som gått till Cardento kan fortsätta gå till dem, men snart kommer det ju nya förmågor på bruks.
Spender har inte fått så många ston att jag tror att det kommer att bli ett märkbart hål, men det känns ju lite snopet ;).

mellanrum.. nytt ämne ;)

Sedan funderar jag på Lambourghini, gillar verkligen vad jag läst och sett av hans avkommor (dock bara på bild). Vad tror ni om honom i hopphästaveln? Verkar mest som han går till dressyrston? Men ska han verkligen räknas som dressyrhingst?
Ulrika

tycker inte det finns så mycket roliga hingstar i sverige tyvärr. Därför det importeras så mycket hästar förmodligen. Själv tycker jag Aerline H, Landor S, Carte d´or, Acacio, Heartbreaker, Corland, Empire, Calido I, Odermus R, Goodtimes,Eurocommerce Berlin,Levantos II,Larino,Manhattan,Clinton, Cornetto,Diamant de Semilly,Cartier mfl. är fina hingstar varför inte använda dem?

En del av de där hingstarna är galet dyra, och står inte i sverige. Alla har väl inte råd/tillräckligt fertila ston för att satsa på dem. Corlensky G, en av de mest använda hingstarna förra året, har både Heartbreaker och Clinton i stamtavlan. Så nog använder vi det blodet...

ja men vad har Corlensky presterat själv? ingenting än. Men det är väl kanske så friskt vågat hälften vunnet. Bara för att en viss häst har bra blod i sig behöver den ju inte bli bra själv. Det är konstigt att så många väljer en så ung hingst vadå vild chansing. Av dem jag räknade upp så ligger dem flesta på normala priser. Bara för att en häst är snygg exteriört behöver det inte vara en bra hingst. Hoppas att fler går sin egen väg detta år och inte stirrar sig blind på samma hingstar i år igen. Antagligen blir det Jaguar mail och Alligator iår så förutsägbart....:crazy:

*kl*

Vet att det är lite ofint att lämna sin egen tråd så där vind för våg, fastnade nere i Belgien utan fungerande dator, sorry. :crazy:
Skall läsa ikapp och svara de inlägg som "är till mig", tro inte att jag tappat intresse!
Under tiden har ju ett och annat hänt också som tur är.

Senast ändrad av en moderator:

Flera av er här är inne på att vi idag står inför ett generationsskifte och att det nog inte är så dumt. Att vi släpper fram nya hingstar istället för de vid detta laget välmeriterade hingstarna som flyttat. Någon menade att så måste det vara och så har det varit förut.

Det här opponerar jag mig mot. Nog måste vi i Sverige kunna ha flera elithingstar i hoppning samtidigt. När Cardento och QE kom var Robin Z och Cortez de stora stjärnorna. Mycket till glapp mellan dem blev det aldrig. Innan dem/samtidigt fanns Landlord och Irco Mena. Ytterliggare innan Irco Marco, Maraton osv.
Elithingstar med avkommor som gått hela vägen, "säkra kort" för uppfödare som siktar just på sådana hästar.
Vi skall kunna växla generation men fortfarande ha guldkornen kvar lång tid.

Mängden avkommor håller jag med om kan göra att det inte är så dumt för aveln i stort att de stora namnen flyttar på sig lite, men för mig som individ finns inget sånt tänkande. Jag skiter fullständigt om det finns 5000 cardentohästar i Sverige om den enda jag fött upp går vidare till att hoppa på WC nivå. Det handlar för mig om enskilda individer, mina hästar, aveln i stort den får någon som har betalt för det tänka på. Ego? Sure. Men det är mina pengar och mina ston, varför skall jag inte vara ego?

Sen alla som ger förslag på nya(re) hingstar. Håller med i mycket, tex Empire ser ut att kunna bli en riktigt bra sporthäst och kanske även avelshingst om vi har tur. Finns en lång lista på sådana hästar men det jag efterfrågar här är de som redan bevisat sitt värde i avel.
Jag har väntat på att någon skulle nämna Caressini L (tror jag han heter). Gjorde en bra bruksprov ifjol men var lite i överhull och såg därför lite grov ut (tror jag). Men han hoppade men ordentlig kapacitet och såg fin ut i hoppningen. Grejen är att han har den idag superfina stammen Cassini I - Caretino. Finns en hel flock sådana högt upp i klasserna, bla WC. Jag tror det kan vara en miss att han inte fått fler ston än han fick i fjol, han hamnar någon annanstans. Men även han faller inte under vad jag i den här tråden efterfrågar.

Calido, Contendro Heartbreaker Lux Z och Lord Z gör dock det. FAI är dock inte kul eller ens möjligt för många (ston). Men listan fylls på och det snackas en hel del om meriterade hingstar så jag hoppas och tror att vi får ett bra utbud av elithopphingstar även för årets säsong.

För dem som undrar så tycker jag gränsen för det horribla går vid Baloubet och Quidam. De pengarna tycker jag inte är förankrade i verkligheten, i a f inte i Sverige med våra villkor. Jmf tex med Irlands policy på "no foal - no fee"!!

Senast ändrad av en moderator:

ja men vad har Corlensky presterat själv? ingenting än. Men det är väl kanske så friskt vågat hälften vunnet. Bara för att en viss häst har bra blod i sig behöver den ju inte bli bra själv. Det är konstigt att så många väljer en så ung hingst vadå vild chansing. Av dem jag räknade upp så ligger dem flesta på normala priser. Bara för att en häst är snygg exteriört behöver det inte vara en bra hingst. Hoppas att fler går sin egen väg detta år och inte stirrar sig blind på samma hingstar i år igen. Antagligen blir det Jaguar mail och Alligator iår så förutsägbart....:crazy:

Lite lustigt det här... Förra året fanns det en låååång tråd på avel om just JM, där det diskuterades vilken jättefin hingst det var, och hur jättesynd det var att han inte fanns närmre. Nå, nu är han här, och då är han helt plötsligt inte vatten värd... :angel:

Gräset är alltid grönare på andra sidan, eller vad säger man?

Om man tycker det är bra att folk väljer sin egen väg, då är det väl bara bra om matadorerna flyttar, eller?

Corlensky är precis fyllda fyra... tycker nog att det är ok om en häst inte presterat så mycket i den åldern, särskilt inte om den varit i aveln. Är dte inte bra om ägarna skyndar långsamt med en fin häst? Vad hade cardento och QE presterat för storverk i den åldern?

Tror tyvärr inte att vi skall räkna med de stora matadorerna på hemma plan,finns vissa undantag om dessa har riktigt bra spermakvalitet och står på EU-stationer här i Sverige.Alternativet vilket inte borde vara alltför begränsande med dagens logistik och teknik nivå-är semin import.Själv tycker jag det är en ynnest att få importera semin från de hingstar som ingår i vårt program därav ser det naturligt att underlätta och i samråd med hingstägarna lämna rabatter till toppston.det fungerar mkt väl då svenska sporthästar idag har ett mkt gott renome,men det skall sägas att det är inte tackvare vår avelsförening.

blir än mer konfunderad och orolig över vad jag hittils sett och hört från pågående bruksprov angående de högst ansvariga för vår sporthäst avel.......undrar vilka kriterier som styr egentligen-vilken är målsättningen-ser ingen koordination mellan vad man vill uppnå (se avelsplanen ASVH)och befinligt matrial.....hoppas ändå att det blir en riktigt tuff selektion med tydliga och "opolitiska" omdömen av hingstarna.

tror på Caressini-mkt intressant stamm-mödernet har lämnat mkt fina avkommor-spännande med fölen i år.Can Man kommer förhoppningsvis gå igenom-oxå mkt bra möderne.

mvh/barb

PS.Gragge du har väl med dig kvävekärlet....DS

Tror tyvärr inte att vi skall räkna med de stora matadorerna på hemma plan,finns vissa undantag....

tror på Caressini-mkt intressant stamm-mödernet har lämnat mkt fina avkommor-spännande med fölen i år.Can Man kommer förhoppningsvis gå igenom-oxå mkt bra möderne.

PS.Gragge du har väl med dig kvävekärlet....DS

Ja du, det hade inte varit fel men de är så kinkiga med flytande kväve i handbagaget nu för tiden! Men några strån Clinton, lite Darco och några Heartbreaker hade inte varit fel!!

Känns som om stackars Caressini kom in fel år, samtidigt med Corlensky hade ju ingen en chans! Men kollar man tävlingsresultat så går hästar med hans stam extremt bra medan Cornet Obolensky väl haft mindre framgång under Marco Kutcher. Sen inget neggo om Corren, han är i mina ögon den mest lovande vi har och det är bara att gratulera Jörgen och co.

Nej, jag inbillar mig inte att vi kommer kunna ställa Sandro Boy och Contender brevid varandra i Flyinges hingststall men vore inte fel att ha dem på TAI för en rimlig kostnad. Drömma kan man ju alltid!
Blir väl FAI i år som det känns men det blir dyrt, får se om de blir på alla eller bara en eller två.

CG har inte presterat nåt därför han är väldigt ung än och därmed så menar jag givetvis att jag inte förstår lotteriet med att ta så många ston till en sådan oprövad hingst. Har aldrig påstått att han har presterat lite för sin ålder. Cardento och QE blev ju poppis först när dem var gamla inte fick dem 200 ston när dem var tre år.

Något jag funderat på är varför en sådan hingst som Lancier inte slagit igenom bättre i Sverige. Någon som vet? Har han blivit bortglömd? Halvt missad pga andra hingsthållares överdådiga reklam, medan hans egen har varit ganska sparsam? Eller finns det någon annan anledning?
U

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar