Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Något jag funderat på är varför en sådan hingst som Lancier inte slagit igenom bättre i Sverige. Någon som vet? Har han blivit bortglömd? Halvt missad pga andra hingsthållares överdådiga reklam, medan hans egen har varit ganska sparsam? Eller finns det någon annan anledning?
U

Det är en vettig fundering. Jag själv är inte så förtjust i hans utseende men det spelar ju mindre roll om hans förärvning är bra.
Jag tror han helt enkelt är lite för anonym och att det samtidigt finns bra hingstar på samma blod. Jag skulle tex valt Landlord före honom, trots Lando Looping och vad de heter.
Blir ju en ond sprial med få avkommor, få som får upp ögonen för honom, ännu färre ston osv. Ibland är det tillfälligheterna som gör vilka som är vinnare och vilka som får vit rosett.... :crazy:

Tyvärr finns det nog fler liknande exempel.

ja men vad har Corlensky presterat själv? ingenting än.

Även om jag vill fokusera tråden på "Elithingstar" kan jag inte låta bli att stå upp för Corlesky lite; jag tycker inte två svenska bruksprov och ett i Oldenburg där han godkändes trots "fel" brännmärke, är ingenting.
En sporthäst har ju inte gjort något alls (mer än tre-års test) vid den här åldern. Jag tycker han har gjort ordentligt för sin ålder. Sen fattar jag att du menar att han är ung men "ingenting" tycker jag är att överdriva åt det negativa hållet.

Känns som om stackars Caressini kom in fel år, samtidigt med Corlensky hade ju ingen en chans! Men kollar man tävlingsresultat så går hästar med hans stam extremt bra medan Cornet Obolensky väl haft mindre framgång under Marco Kutcher. Sen inget neggo om Corren, han är i mina ögon den mest lovande vi har och det är bara att gratulera Jörgen och co.

Nej, jag inbillar mig inte att vi kommer kunna ställa Sandro Boy och Contender brevid varandra i Flyinges hingststall men vore inte fel att ha dem på TAI för en rimlig kostnad. Drömma kan man ju alltid!
Blir väl FAI i år som det känns men det blir dyrt, får se om de blir på alla eller bara en eller två.

Caressini hade väl också det emot sig att han beskrevs som tung, och inte hade så höga poäng på typ och gångarter. Jag tror att många vill ha en komplett hingst, som får höga poäng på allt (se CG). Men man får väl hoppas att han får fler ston framöver!

Caressini var helt enkelt lite fet när han kom till bruks.när hormonerna sedan satte in på allvar blev han kanon fin.(titta på totorps hemsida)Självfallet kan man inte begära att han med den stammen skall vara en förädlare.
C är högställd,långlinjerad och mkt modern i typen, men visst är han en stor kille.super temprament!!bör få många ston.

barb

Caressini hade väl också det emot sig att han beskrevs som tung, och inte hade så höga poäng på typ och gångarter. Jag tror att många vill ha en komplett hingst, som får höga poäng på allt (se CG). Men man får väl hoppas att han får fler ston framöver!

Jo, det var en rejäl kille men jag håller med Barb, han var helt enkelt fet och inte så "deffad".
Ägaren reagerade otroligt hårt på att han fick omdömet "tung" samtidigt som Corlensky fick "ädel" så jag tror att det kanske skulle stått "för dagen i överhull" istället.
Men visst, det är ingen liten xx kille vi snackar om. Men tittar på på WC touren så är det en hel del där som ju snarare är av Caressinis modell än av Shutterflys. Cumano tex.

Att tex. Quin inte fick så många ston förra året tycker jag är synd! Han vann ju trotts allt bruks och kom med nytt blod! Kanske iår?
Men jag tror att det beror så otroligt mkt på marknadsföring av hingstarna! Flyinge är alltid Flyinge och alla vet att dom finns men dom syns en del med sina hingstar också!
Hip-Hop fick väl en del ston, han vart marknadsförd via sina tävl. resultat, likaså Spender S. Resten av hingstarna med över 100 ston tillhör Flyinge och Tullstorp (inte så inne på dressyrhingstarna men tror iaf de) och dom syns! Sen Carland då som kom in med Conternder-blodet och Careful som var strax under 100 ston.
Och Corlensky vart "snackis" på bruks och fick nog mkt därigenom (tror inte att en bråkdel av de 258 som använde honom har SETT honom live faktiskt)

Så som hingstägare måste man nog komma på något smart i marknadsföring, de tjänar man nog mkt på!!

Kanske lite off topic men ang. varför vissa hingstar i landet får "för lite" ston...

Carland "tillhör" dessutom ett gäng uppfödare som leasat honom, och jag gissar att de har ett gäng egna ston de använt honom till.

Marknadsföring av hingstar är jättesvårt. Ridsport och vad mer liksom?

Hmmmm?

Annons i fler tidningar... Hingsttåg....Och täääävla den ofta:D

Håller med dig fullständigt (Cyllene oxå). Det känns lite som vi missar en massa bra blod som "de nere i Europa" har tillgång till. Jag tror att om vi ska kunna konkurera så behöver vi använda dom bästa blodslinjerna som både presterat själva och nedärver prestation. Jag är personligen inte så jätteimponerad av vårt urval i dagsläget. Årets bruksprov känns dessutom lite tunnt. Jag avlar hopphästar och om man tittar på hur klasserna ser ut i dag så är det väldigt tekniskt och många omhoppningar avslutas med att man måste rida "flat out" på sista hindret. Det kräver hästar med hög ridbarhet, mycket scope och högställda hästar med bra halsansättning. Den typen vimlar det av nere på kontinenten men hur många svenska hingstar har den rätta typen? Corlensky G har allt det med en ev. reservation när det gäller ridbarheten, om man ska tro rapprterna från bruksprovet. Men han är bara 4år. Jag håller med dig om att vi behöver en äldre prestationshings med rätt typ och "rätt" blod.
Personligen kommer jag att söka mig utomlands i år på jakt efter hingst.

Cyllene;7515734) Marknadsföring av hingstar är jättesvårt. Ridsport och vad mer liksom?[/QUOTE skrev:
Jag tycker att det är föredömligt av hingstägare att kostnadsfritt skicka en dvd till alla som vill ha. Synd att inte fler gör så...

Chin Chin är en av Holsteins främsta förärvare dock exporterad tidigt till Holland e Constant ue Farnese.Enastående kvaleter men ingen modehingst.Vänta bara.....

barb

Chin Chin är en av Holsteins främsta förärvare dock exporterad tidigt till Holland e Constant ue Farnese.Enastående kvaleter men ingen modehingst.Vänta bara.....

barb

Ja, vem är chin Chin? Hörde som sagt om honom i Italien men vet ej vem han är egentligen....:confused:

Ja, tack!!!

Ja, han är ju 28 så det gäller att passa på. Undrar om de säljer till vem som helst:)

Någon som vet var man kan få tag på en exteriör bild av honom?

Undrar vad han ger för storlek på sina avkommor...

Hm, Interesting!!!

Camilla

det kostar 3500 euro att betäcka med Chin Chin.
bilder på honom
chinchin_1.jpg

http://www.keros.be/nl/hengsten/images_chinchin/chinchin03.jpg
http://www.keros.be/nl/hengsten/images_chinchin/chinchin01.jpg

Mkt intressant!!!! Tack!!! Kanske Phin Phin är ngt för mitt sto....

Skall kolla in honom mer om jag hittar något;)

bra stam!!

Tack för intressant information!!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar