Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med andra ord - i princip samma hingstar som toppar.
Jag håller med - vi har missat en del av det bästa en längre tid!
Men ändå sitter så många här i ankdammen och blåögt tycker att vi är helt med i matchen när vi har en sexåring som vinner VM och efter Poohs framgångar. Ja, och sedan ropar man in Isaac och Flippan som vittnen om att vi är så bra. Men enskilda hästar är ju liksom inte måttet på en avelsnation, nivån måste ju upp om vi skall kunna hävda oss.
Framförallt måste vår avel BEFRIAS.
Vad är så unikt med våra ston att Holsteiner eller Hannoveraner hingstar inte duger åt dem?
Behåll gärna bruksprovet men godkänn alla hingstar som tagits in av andra förbund som har prov "vi" litar på. Öppna upp för samtliga KWPN, Holst, Hann etc hingstar rakt av. Gör sedan all möjlig kunskap och info tillgänlig för oss stoägare och låt oss betsämma. Låta AVSH bli ett Avelsfrämjande, att stödja och uppmuntra svensk avel!
Radikalt!? JA! Men titta på årets bruksprov och se hur tragiskt det är. Division 3 hingstar som skrivs upp till skyarna och godkänns rakt av (sk prestationshingstar). Än värre var det förra året när Peder visade en fransk hingst som var rent för jävlig. Borde haft en 4 på skritt och samma på traven. Hoppade förvisso, men låt den då göra det och håll den långt från en fantom. I närheten av våra ston kommer dessa utklassade hingstar inte!
Men om det här är melodin är det ju lika bra att öppna stamboken helt.
Jag vill inte behöva fundera på om jag kan använda tex Lordanos eller Corrado I utan en massa extra pappersarbete och kostnader. Känns ju ta mej fan löjligt (huga så upprörd jag bli nu). Som om man ifrågasätter dessa hingstar och mig som sto ägare som vill använda dem.
Håller helt med er, vi kommer aldrig få hit de bästa. Ok, då tar vi in halvfina avkommor istället.... men det funkar ju så där
Låt oss istället få importera semin som vi vill och ändå kunna registera avkommorna som "gröna". Skulle ju öppna för folk med kunskap och intresse att "förmedla" sperma. Skulle säkert också göra vår marknad lite mer "utspädd" så vi slapp dessa debatter om att vi har för många Cardento, ja, eller Corlensky hästar.
Kanske kanske skulle det minska lite på snacket om att sälja på härstamning och ta fram bra individer istället. Man blir bekymrad när man har en kanonhäst till salu men på "fel stam" och får bud på hälften av vad den är värd för att den har fel namn i papperen.
Men ändå sitter så många här i ankdammen och blåögt tycker att vi är helt med i matchen när vi har en sexåring som vinner VM och efter Poohs framgångar. Ja, och sedan ropar man in Isaac och Flippan som vittnen om att vi är så bra. Men enskilda hästar är ju liksom inte måttet på en avelsnation, nivån måste ju upp om vi skall kunna hävda oss.
Framförallt måste vår avel BEFRIAS.
Vad är så unikt med våra ston att Holsteiner eller Hannoveraner hingstar inte duger åt dem?
Behåll gärna bruksprovet men godkänn alla hingstar som tagits in av andra förbund som har prov "vi" litar på. Öppna upp för samtliga KWPN, Holst, Hann etc hingstar rakt av. Gör sedan all möjlig kunskap och info tillgänlig för oss stoägare och låt oss betsämma. Låta AVSH bli ett Avelsfrämjande, att stödja och uppmuntra svensk avel!
Radikalt!? JA! Men titta på årets bruksprov och se hur tragiskt det är. Division 3 hingstar som skrivs upp till skyarna och godkänns rakt av (sk prestationshingstar). Än värre var det förra året när Peder visade en fransk hingst som var rent för jävlig. Borde haft en 4 på skritt och samma på traven. Hoppade förvisso, men låt den då göra det och håll den långt från en fantom. I närheten av våra ston kommer dessa utklassade hingstar inte!
Men om det här är melodin är det ju lika bra att öppna stamboken helt.
Jag vill inte behöva fundera på om jag kan använda tex Lordanos eller Corrado I utan en massa extra pappersarbete och kostnader. Känns ju ta mej fan löjligt (huga så upprörd jag bli nu). Som om man ifrågasätter dessa hingstar och mig som sto ägare som vill använda dem.
Håller helt med er, vi kommer aldrig få hit de bästa. Ok, då tar vi in halvfina avkommor istället.... men det funkar ju så där
Låt oss istället få importera semin som vi vill och ändå kunna registera avkommorna som "gröna". Skulle ju öppna för folk med kunskap och intresse att "förmedla" sperma. Skulle säkert också göra vår marknad lite mer "utspädd" så vi slapp dessa debatter om att vi har för många Cardento, ja, eller Corlensky hästar.
Kanske kanske skulle det minska lite på snacket om att sälja på härstamning och ta fram bra individer istället. Man blir bekymrad när man har en kanonhäst till salu men på "fel stam" och får bud på hälften av vad den är värd för att den har fel namn i papperen.
Inget underligt alls. Min "lista", Som jag skrev så för att det ej skulle bli missförstånd, är en lista på intressanta hingstar med intressant härstammning. Värt att titta in på nogrannare. Verkar ha presterat och ha bra härstammning. Vet ej vilka (ännu) som skulle passa tex mitt sto bäst av dem men de verkar vara hingstar som är intressanta!!!
En stor applåd!!!
Håller med dig till 100%! Mycket bra skrivet!!!
Läste ni vad det stod i Ridsport om debatterna här på Buke? Under smått och gott från bruksprovet...
Någon på ASVH erkände att denne läste här:
"Jag får många idéer där, framförallt från de dåliga idéer som läggs fram."
Ja, här är det ju mer framåttänkande än vad jag mött i avels-Sverige någonstans....
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
jag tycker att du har bra "smak" vad är det för egenskaper som du värdesätter mest o vad är det för stam o egenskaper på stoet?
(sen ska jag plussa lite för Leuthen-blodet som jag har mkt bra erfarenheter av )
Ojoj.. jag kan ju behöva ett GP sto i hoppning, jag tror jag åker till Malmö (ligger ju så nära) och hämtar hem henne, hoppas att det är ok ..
Ulrika
Är det inte din rätt att få veta vart din häst är?
U
Det är främst av 2 orsaker som jag ej vet exakt vilken matchning till mitt sto som skulle bli en "golden Cross"
1. Hon sitter fast i snöstorm i Skåne o har med andra ord ej ens kommit i min ägo "på riktigt" ännu
2. Jag är en virrig novis som ej är fulllärd eller kanske ej ens halvlärd...:smirk:
MEN om man får önska:
Ridbarhet, vacker, toppenexteriör (gärna född i rätt form)
Elastiska gångarter, Bra temperament ( min dam het vid hoppning),
Framåtbjudning vid hoppning (nu sa jag lite emot mig själv) o självklart hoppteknik
ah! en sån som de flesta vill ha
vad tror du om Tornesch? det verkar vara en väldigt trevlig hingst o han är väldigt vacker! (synd att han inte passar mitt sto) du kan ju kolla upp honom iaf heliotrop har en hemsida om du söker.
sen önskar jag dig lycka till o hoppas att du får hem din pärla snart! o fy på den otrevliga chauffören..
Ja, om Corlensky kan man ha olika uppfattningar, jag tror det kommer bli färre då jag ser trenden att "inte ha samma som alla andra" som starkare idag än när QE gjorde sin tredje säsong.
Men egentligen är det skit samma. Det är inte de unga hingstarna jag är ute efter.
Förklaring:
Så här skriver ASVH om hur de vill att vi skall användahingstarna:
- Unga hingstar med goda bruksprovs- eller tävlingsresultat bör användas intensivt de 3-4 första åren i aveln så att de kan bli avkommeundersökta med god säkerhet. Med den framstegstakt som nu råder är de flesta unga hingstar av mycket god klass.
- ”Medelålders” hingstar, som inte tydligt visat att de kan föra aveln framåt eller som ännu inte riktigt hunnit ”bekänna färg” i aveln eller sporten, bör användas med försiktighet i avvaktan på att man får fram avkommeresultat
- Äldre hingstar med bevisat god förärvning bör utnyttjas effektivt för det avelsmål de är mest lämpade för och till rätt typ av ston.
Det är främst den sista punkten jag vill åt. Äldre hingstar med bevisad god nedärvning och med avkommor som visat upp sig i sporten.
Och dessutom fler att välja mellan än de vi har idag. Alligator kan tänkas motsvara detta men vi behöver fler för att passa alla ston. Fler Landor, Calido, Quattro, Lord Z, Irco Mena, Feliciano mfl
Vi behöver stora, små, långa, korta hästar. Det skall passa med halsar, ben och hovar, ja allt det där ni vet!
Yngre hingstar tycker jag vi har av god kvalitet med alla de som ni pekar på (Elle och Mabuse). Exemplet med Flipper var mer att jag tycker att Flyinge är lite snett ute med två 176 hingstar som ersättning för "lilla" QE.