Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Contendro I tog in till sverige för ett par år sedan av Jovial AB om jag inte är helt fel ut.
Men han fick väldigt få ston här!
Antar att det var därför dom slutade med honom !?
Så där ligger det ju lite på stoägarna att använda honom när någon tar in en sånn hingst!!
Och det va inte pga marknadsföringen för han annonserades en hel del!
Har en bekant med en 2-åring e: honom från då Jovial tog in honom som hon tror otroligt mkt på!

Contendro I tog in till sverige för ett par år sedan av Jovial AB om jag inte är helt fel ut.
Men han fick väldigt få ston här!
Antar att det var därför dom slutade med honom !?
Så där ligger det ju lite på stoägarna att använda honom när någon tar in en sånn hingst!!
Och det va inte pga marknadsföringen för han annonserades en hel del!
Har en bekant med en 2-åring e: honom från då Jovial tog in honom som hon tror otroligt mkt på!

Contendro hade 22 ston på fryst 2004 och 33 ston 2005. Men bara 5 ston 2006.

så han fick "så pass" iaf.
Såg ingen annonsering eller hörde något från dom förra året så jag antog att dom inte tog in längre, kanske någon annan som gör?
Kanske skulle skrivas lite mer om en hingst som honom vars avkommer haft så pass bra resultat utomlands så att folk här (den där "medeluppfödaren" med 1-2 ston eller vad det nu är ;)) fåt upp ögonen för honom, typ i ridsport eller liknande!
Ridsport kanske borde ha mer artiklar om "aktuella" hingstar så folk kanske får upp ögonen för det som finns utanför landet mer??

Contendro hade 22 ston på fryst 2004 och 33 ston 2005. Men bara 5 ston 2006.

Kan bara hoppas han kommer även i år då han definitivt är en som behövs hos oss (också). HAN är väl egentligen den typ av hingst jag tycker vi skulle fått i utbyte mot Quite Easy.
Önsketänkande kanske, men vaddå. QE är bra. Contendro är lite i samma storlek, rör sig fint hoppar ännu bättre och har bevisat sin nedärvning. Liksom QE alltså. Han skulle kunnat få 250 ston här. och vi hade fått in lite kvalitetsgener. Hade inte varit fel va!!

Istället fick vi två kameler på 176! Inte en, nej två!! :crazy: Sorry, ok överdriver en aning men ni fattar....

Kan bara hoppas han kommer även i år då han definitivt är en som behövs hos oss (också). HAN är väl egentligen den typ av hingst jag tycker vi skulle fått i utbyte mot Quite Easy.
Önsketänkande kanske, men vaddå. QE är bra. Contendro är lite i samma storlek, rör sig fint hoppar ännu bättre och har bevisat sin nedärvning. Liksom QE alltså. Han skulle kunnat få 250 ston här. och vi hade fått in lite kvalitetsgener. Hade inte varit fel va!!

Istället fick vi två kameler på 176! Inte en, nej två!! :crazy: Sorry, ok överdriver en aning men ni fattar....

preciiiis! Håller med!! Contendro skulle vara perfekt förädlare för våra ston med dessutom bra gångarter!! Hoppas han kommer hit!! Igen...

Men de 2 kamelerna kanske kan göra mkt nytta på sikt tänker jag;)

Tänk om vi om några år har en drös med avelston som har Cortez-JM xx ston och Robin Z-Roven xx ston o Irco Marco-Roven xx ston

Dessa kanske blir perfekt matchning med de lite mindre hingstarna som contendro o Empire o Stakkato som jag ju tror kommer fortsätta gå bra i aveln. Då har vi ju en annan varierad stostam än "bara" dessa ston "direkt" på dessa mindre förädlare OCH dessutom exakt så mkt fullblod som JAG iallafall föredrar:D ....men jag kanske tänker fel...

Han står hos Böckman,skall titta på honom om 2v,funderar på honom till -08,är bara "bäbis" ännu och har bara gjort 30dagars prov.De tar det väldigt lugnt med honom än så länge har tränat på bocken och fått återhämta sig så gott det går när betäckningssäsongen redan börjat.återkommer om honom,klart intressant.

vad hände m Contendro sperman då?,det var ingen bra statistik!

har precis kommit tillbaka från Scandinavium-mkt blandade härstamningar.tror vi skall börja titta mkt mer på Belgiskt o Holländskt kändes mest intressant av det jag såg i alla fall-förutom alla Cassini I o Carthago förstås.Flera fina med Chin Chin som morfar bla e Darco,Quidam mflr.

barb

Jag gillade det lilla jag såg av Suzy Quattro eller vad hon hette! Efter Quattro. Har jag fel när jag tror det var två avkommor till honom med? Har du koll?

Jag gillade det lilla jag såg av Suzy Quattro eller vad hon hette! Efter Quattro. Har jag fel när jag tror det var två avkommor till honom med? Har du koll?

Suzy Q blev utesluten i lördagens 1.55. Såg ej klassen.
0+4 på fredagen.

Var väl också en Oliver eller nåt med i WC klassen som var riktigt fin, fick något tidsfel tror jag. Holländare som red. Dubbelnollade på fredagen och blev 6:a då.

Sen hade ju "Barb" med en Calido också, Gerco Schröder red stor skimmel som inte såg helt redo ut än. Vissa språng super andra mindre super om man säger. Lite så hela meetingen tror jag.

Jag såg henne i fredagsklassen, då var hon superfin. På lördagen så kraschade hon (ryttarmiss) och utgick. Var ett trevligt ädelt sto!

Just det, den e Calido såg jag också!

**KL**
Funderar mycket på Ludwigs Chanpion i ögonblicket. Det verkar som han spås att bli ganska grov. Hur grov?
Stoet jag tänker på är ganska ädelt, pappan var mycket ädel(trakhenare) och mamman en riktigt bastant sak, bakom mamman ligger det rejäla halvblod. Skulle det vara för modigt att ta LC? Tycker nämligen att han har väldigt många andra fördelar i exteriören som skulle passa stoet..
U

Jag tycker att LC påminner väldigt mycket om sin morfar Argentinus, han är kanske mer långsträckt och har något gracilare benställ. Jag har sett ett par Argentinusavkommor, en jag känner använde honom i två år till två ston då hon ville ha upp storleken på stonas avkommor, och stora blev de, dock ej för grova, men båda kommer att bli över 170 cm, troligen blir de ca 175 cm ( båda är ston), mödrarna är 161 cm resp. 163 cm och båda är lite av den äldre modellen, avkommorna är mer högställda. Nu vet man ju aldrig med förärvning, men förärver LC sig som Argentinus så blir det nog ganska höga avkommor, men inte väldigt grova. Har du ett sto av den lättare typen så är det ju ännu större chans att de inte blir så grova.
Här kan man läsa och se bilder Argentinus http://www.horse-gate.com/argentinus/content_en.htm

Min systers sto tog sig på 2:a försöket (fryst) 2004, tyvärr resorberade hon :( . När hon bokade Contendro så rekommenderade de (Jovial AB) henne att byta hingst om inte stoet hade tagit sig på 2 försök... Har för mig att det var begränsat till max 30 ston det året.

Hälsningar Monika

Roligt att se Quattros avkommor i WC sammanhang-Oliver Q blev nyligen godkänd i KWPN,och är ju medlem i Holländska landslaget/Harry Smolder ung energisk ryttare.Suzy Quattro är endast 9 år och ganska grön,tyvärr gick marting. sönder vid 2:a hindret på lördagen därför utgick hon,vilket var tråkigt,spänstig häst med riktigt välridande ryttare.Gerco Schröder är liten på Acapulco,men blir kanske bättre utomhus...

Contendro son+C möderne+topp prestation i sporten redan -funderar på tai- har jag fått storhetsvansinne eller vad tror ni?

mvh/barb

Tack för det utförliga svaret :). Tycker att den där LC verkar vara en mycket trevlig hingst.. ;) Ska se om det inte går att besöka honom en dag.
U

Contendro son+C möderne+topp prestation i sporten redan -funderar på tai- har jag fått storhetsvansinne eller vad tror ni?

Jag skulle inte vara superintresserad om han inte står/rids av någon mkt meriterad och har verkligt fint bakom, bra bruksprov mm.
Blir lite som du själv sagt, andra generationen, inte alltid så lyckat. Kan vara bra men....

Vad det gäller vansinne.... vill du verkligen att vi skall kommentera det? ;) :D ;)

Det är ju just det med 2:a generationen och av åldersskäl inte kunnat avkommeprövas.Avvaktar hans föl mm.Att saluföra sperma från väldokumenterade förärvare är förvisso vårt signum,men det är ändå mkt lockande att försöka fånga upp förärvarna när de är unga.
Själv skulle jag aldrig betäcka oprövat med oprövat men gärna beprövat med beprövat om typen verkar fungera.Är kanske både snål och feg,men det känns bra för oss.

Den sista lilla personliga knorren,uppskattas!!!!

mvh/barb

Tack för det utförliga svaret :). Tycker att den där LC verkar vara en mycket trevlig hingst.. ;) Ska se om det inte går att besöka honom en dag.
U

Det mest intressanta i detta är ju att Argentinus faktiskt inte grovnade speciellt mkt mer från det han var 4år

Vilket jag inte heller tror att LC gör.

Jag anser att det verkar vara en mkt komplett och trevlig hingst

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar