Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Jag tycker nog att Carte dÓr passar in där...
Han har inte de avkommorna i Sverige ännu men däremot utomlands.

-------------------------

Senast ändrad av en moderator:

2002 hade han 22 avkommor i Svår hoppning, 2 i GP-dressyr
och 3 godkända söner enligt Askö.

En tjusig hingst är det med fin stam så:

Carte d'Or - Askö
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup.
Cortez - Askö
Irco Mena - Vet jag inte vem som har

Vad gäller Feliciano så pratade jag med hingsthållaren igår som berättade att han står på AI på hemmastationen, annars går han på fryst. Fryst kostar 7 500:- för doser till tre brunster, inga andra avgifter tillkommer.

Vad gäller Feliciano så pratade jag med hingsthållaren igår som berättade att han står på AI på hemmastationen, annars går han på fryst. Fryst kostar 7 500:- för doser till tre brunster, inga andra avgifter tillkommer.

Har vi ju misstänkt ett tag, bra att få det bekräftat.
Gubben börjar bli gammal

TACK !!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Letat efter den där listan länge nu utan att hitta den :)
Visste va de den Argentinus ledde förra året?

TACK !!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Letat efter den där listan länge nu utan att hitta den :)
Visste va de den Argentinus ledde förra året?

Visst, det stämmer, men efter att Anka slutat tävla och Arko inte gjort mycket 2006 så försvann han från toppen. Enskilda hästar har stor påverkan och Arko var ju världens högst rankade och drog så klart upp Argentinus ordentligt.

Dessa kanske platsar på listan
Radiator - Lindevik
Quidam de Revel- Team Piaff
Le Tot de Semilly- Eklunda
Concorde- Eklunda

Dessa kanske platsar på listan
Radiator - Lindevik
Quidam de Revel- Team Piaff
Le Tot de Semilly- Eklunda
Concorde- Eklunda

Radiator vet jag inte om han har så mycket meriterad avkommor, har han? Han själv var bra men det tycker jag inte räcker. Berätta om avkommorna så sätter jag upp honom.

De tre andra har jag haft med lite tidigare men jag skrev då att Quidam vet jag inte om han är klar i år, jag är ganska säker på att han inte är det. Men så fort vi ser att man löst licens för honom skall han upp på listan.
Eklunda har en hel flock elithingstar, de två som du har med plus tex Burggraf, Clinton, Larino, Diamanten mfl. Men grejen är den att de inte kommer får några ston så de kommer inte lösa licens för dem. Tveksam till att sätta upp dem om de inte är klara liksom, men helt rätt annars, de här hingstarna platsar absolut.

Så här står det tidigare i tråden;

Sen har Eklunda en hel del till att erbjuda men de jag tvivlar på att tex Le Tot de Semilly, Concorde och Burgraaf får några ston. Kanske tyvärr, då de alla är extremt meriterade med massor av avkommor i eliten.
....

Sen finns en flock jag inte vet om de är klara för 2007, någon som vet?
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Lux Z

Fyll på med fler. Quattro B, är han klar? Flera?

Någon som vet något något om dessa hingstar för 2007?

Tlaloc e: Quidam borde nog också med på listan. Pappa bla till Rodrigos Oasis. Tar in honom på nästa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick hemskickat en cd på Lux, så det borde ju tala för att han ska tas in i år med....

Annars såg jag att asvh ska ha uppdaterat sina faktablad till den 9/3 dvs imorgon. Då kan vi ju hoppas få lite mer svar:)

**KL**
Jag får känslan av att det är mycket "vad vi inte har" istället för vad vi har i den här tråden. Hade vi vetat mer om våra ston och vad hingstarna anses lämna så kanske det inte hade behövt vara så. Kanske att en hingst som inte fått chansen ordentligt hade kunnat låamna en WC avkomma om den fick ett sto som var kapabelt till att lämna en sådan avkomma, och dessutom att det fanns en stoägare som kunde se till att hästen fick chansen.
Visst, våra hingstar får inte lika många avkommor som en del av dem i Tyskland. Vår avel är mindre, men jag tror absolut att många talangfulla hästar går och skrotar i hagarna runt omkring. Jag tror alltså inte att våra hingstar i allmänhet är för svaga, inte heller våra ston i allmänhet (men som sagt, har mycket lite koll på vilka ston som finns på gårdarna).. Men jag tror som sagt att hästarna ofta hamnar hos fel ryttare. OM nu fel ryttare är en ryttare som kan ta hästen till eliten.
OM inte de sverigestationerade hingstarna håller måttet, så brukar det importeras en hel del lite mer exklusiva simmare. Och skulle inte det heller duga, och man har en ok plånbok finns alternativet att prova på Tyskland, Danmark eller Holland (osv).

Detta med att vi inte har några hingstar kvar att välja mellan är ju galet. Bara för att Cardento och QE lämnar landet behöver det ju inte betyda att får avel står på ruinens brant. Folk har alltid valt att betäcka mycket med de nya hingstarna och de äldre faller ofta lite i glömska, eller så blir marknaden mättad.

Kanske vi ska fortsätta med listan på vilka hingstar vi har som vi VET lämnar bra avkommor. Och med vilkatyper/linjer som verkar fungera bäst

Och så göra en lista med nykomlingarna, som har visat sig ligga riktigt bra på 3-års test etc

Och så en lista för de modiga med de unga uppstickarna, nygodkända och de vars avkommor max är 2 år. Där vi utifrån stammen och individen gissar avkommornas kvalitet, vilka ston som borde passa etc.

Hur kan det komma att det finns Golden Cross i Holland och Tyskland och garanterat fler ställen, medan i Sverige verkar det nte finnas mycket mer än att "Utrillo passar med det mesta", "Robin Z passar på fullblod" och "Cardento passar på Maraton". Det måste ju gå att hitta denna infon. Tips på hur man gör? Eller är svensk avel för liten för att det ska gå?
U

Radiator vet jag inte om han har så mycket meriterad avkommor, har han? Han själv var bra men det tycker jag inte räcker. Berätta om avkommorna så sätter jag upp honom.

De tre andra har jag haft med lite tidigare men jag skrev då att Quidam vet jag inte om han är klar i år, jag är ganska säker på att han inte är det. Men så fort vi ser att man löst licens för honom skall han upp på listan.
Eklunda har en hel flock elithingstar, de två som du har med plus tex Burggraf, Clinton, Larino, Diamanten mfl. Men grejen är den att de inte kommer får några ston så de kommer inte lösa licens för dem. Tveksam till att sätta upp dem om de inte är klara liksom, men helt rätt annars, de här hingstarna platsar absolut.

Räcker inte detta då??

Fadern Raphael kräver knappast någon presentation. Morfadern San Fernando var mycket framgångsrik i Internationell Grand Prix hoppning. Radiator själv var rankad nr. 1 som hopphäst tävlingsåret 1999-2000 i världen. Under 1998-2000 låg han bland de 10 främsta. Radiator har på grund av sin tävlingsverksamhet används sparsamt i aveln. Han har i dag 2 godkända söner samt Rockar, Red Cliff, Radi, Raffinie och Raffaelo placerade i svår klass. Radiator godkänd i oldenburg i den speciella grenen för produktion av internaionella hopphästar.

Carte d'Or - Askö
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Radiator - Lindevik
Lux Z - ?

Fler som är klara för i år? Tex de här:
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Stakkato

Någon som vet?

Saxat från Team Piaff angående Quidam de Revel "Var ut i god tid om det är så ni vill använda honom 2007.
Sperman är begränsad."

Carte d'Or - Askö
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Landor S - Askö.
Cortez - Askö
Radiator - Lindevik
Lux Z - ?

Fler som är klara för i år? Tex de här:
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Stakkato

Någon som vet?

Ja nog har vi bra hingstar allt!! Dessa ovan är ju inte dåliga!! Frågan är bara hur vi skall utbilda våra avkommor o vilka ston som passar med vilka hingstar...eller?

Skulle ju inte vara fel med avelsråd faktist. Det skulle jag gärna betala för!! Avel kostar ju men det är ju så. Fattar ej att många gnäller över det faktist. Hästar avel o ridning kostar. Bara att inse...men...det är ju o andra sidan bra om man får betalt för sina avkommor:crazy:

*KL*
det gäller väl också att få stoägarna att använda dessa hingstar som har bevisad nedärvning (självklart till rätt sto) så att vi får behålla dom och att dom inte går till "hingsten nästgårds" eller "han som va så söt på bild i ridsport/på hingstvisningen" som kanske inte alls passar eller som är ganska "medelmåtta".
Skulle sitta fint med lite av den enorma kunskap många "utlänningar" (självklart svenskar också!!!) har som avlar för att tjäna pengar på de eller för att få se "sina" bebisar högt i sporten som ser det mer som buissnes, många är ju som rena uppslagsverk om stamkombinationer och linjer o hingstar osv.

Det kostar väl ändå lite att lösa licens och marknadsföra "sin" spermaimport och används dom inte tillräckligt så tröttnar väl importörerna...!?

Luxz - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet - B Lindblad
Quidam -Team Piaff

Contendro kommer importeras "privat" av en grupp personer som gått ihop och själva åker ner och hämtar sperman. Som jag förstår det går det att hänga på dem tom tisdag i nästa vecka...

Nån som har koll på armitage som springfield showjumpers ska ta in?

Då så, då hoppas jag att de alltså är klara för 2007, gör ju listan bra mycket trevligare :) Alltså:

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Carte d'Or - Askö
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Landor S - Askö.
Cortez - Askö
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff

Börjar likna något nu. En flock med tyskar man saknar, men visst finns det en del att välja på även om man är riktigt kinkig och siktar mot toppen med sin avel.
Fler mottages!

Enligt en tråd på avel ska det den 28/3 tas beslut angående om vissa tyska förbund, b la hannover, kan åka över och regga hästar i deras förbund i Sverige. Om jag har fattat det rätt kan man då importera sperma utan att lösa licens för hingsten här, regga avkomman i tyskt förbund, och, förutsatt att förbundet är godkänt av ASVH, sedan regga i ASVH med gröna papper. Jag väntar med att välja hingst till 100% tills det är klart då det i sådana fall skulle bli ett mycket större utbud av hingstar i Sverige.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar