Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Enligt en tråd på avel ska det den 28/3 tas beslut angående om vissa tyska förbund, b la hannover, kan åka över och regga hästar i deras förbund i Sverige. Om jag har fattat det rätt kan man då importera sperma utan att lösa licens för hingsten här, regga avkomman i tyskt förbund, och, förutsatt att förbundet är godkänt av ASVH, sedan regga i ASVH med gröna papper. Jag väntar med att välja hingst till 100% tills det är klart då det i sådana fall skulle bli ett mycket större utbud av hingstar i Sverige.

Jag uppfattade det inte riktigt så men jag läste det bara som hastigast. Hoppas du har rätt för det är den vägen jag vill att vi skall gå. Så här skrev jag tidigare i tråden:

.....
Framförallt måste vår avel BEFRIAS.
Vad är så unikt med våra ston att Holsteiner eller Hannoveraner hingstar inte duger åt dem?
Behåll gärna bruksprovet (som en varudeklaration) men godkänn alla hingstar som tagits in av andra förbund som har prov "vi" litar på. Öppna upp för samtliga KWPN, Holst, Hann etc hingstar rakt av. Gör sedan all möjlig kunskap och info tillgänlig för oss stoägare och låt oss betsämma. Låta AVSH bli ett Avelsfrämjande, att stödja och uppmuntra svensk avel!
Radikalt!? JA!

.....

Jag vill inte behöva fundera på om jag kan använda tex Lordanos eller Corrado I utan en massa extra pappersarbete och kostnader. Känns ju ta mej fan löjligt (huga så upprörd jag bli nu). Som om man ifrågasätter dessa hingstar och mig som sto ägare som vill använda dem.

Håller helt med er, vi kommer aldrig få hit de bästa. Ok, då tar vi in halvfina avkommor istället.... men det funkar ju så där
Låt oss istället få importera semin som vi vill och ändå kunna registera avkommorna som "gröna". Skulle ju öppna för folk med kunskap och intresse att "förmedla" sperma. Skulle säkert också göra vår marknad lite mer "utspädd" så vi slapp dessa debatter om att vi har för många Cardento, ja, eller Corlensky hästar.

Jag är helt för att öppna upp för att använda ex Holstein hingstar men eftersom det kommer bli ett enormt behov av bra rådgivning och hjälp så ser jag ASVHs värde som nästan ännu större i framtiden. Som just avelsfrämjare.
Krasst sett tror jag att vi kommer dit förr eller senare ändå, den processen går ej att stoppa, bara fördröja.

Men är Sverige för litet för 2 "halvblodsraser"? Hur små är de andra avelsforbunden?
Ulrika

Men för att du ska få gröna papper av ASVH krävs väl att hästen är registrerad i Huvudstamboken i respektive förbund ? Sen ska man tänka på att flera förbund godkänner hingstar med dåliga röntgenplåtar.

Carte d'Or - Askö
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Vet jag inte vem som har
Radiator - Lindevik
Lux Z - ?

Fler som är klara för i år? Tex de här:
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Stakkato

Någon som vet?

Borde inte Magini stå med på listan eg??

Som jag fattade det så var det tyska förbund hör förra året och reggade föl, vet dock ej i vilket förbund, jag fattade det som att stona var reggade i ASVH. Med huvudstamboken, menar du då att stoet ska vara reggat i deras stambok också? Kommer de hit så kanske de kan regga in mitt sto samtidigt som fölet, hon har gröna papper i ASVH och är SF-hannoveranare-fullblod, det borde väl vara godkänd stam i t ex hannoveranarförbundet.
Den hingst jag hade tänkt använda från Tyskland har godkända röntgenplåtar. Annars vet jag att de i alla fall tidigare ej varit så noga med det.
Jag väntar till den 28/3 och ser vad tyskarna beslutar, sedan får jag väl forska mer i vad som egentligen gäller med registreringen, det verkar vara lite av en djungel, men använder jag hingst utifrån vill jag inte ha grå papper, så då får jag begränsa mig till de som finns i Sverige.
På tal om det så fanns det en hel del hingstar bland återansökningarna för spermaimport i Ridsport s. 63, här är några av dem

Cardento-Weimark
Corland-Weimark
For Pleasure - Biderman
Lux Z - Coimbro Konsult
Tinka´s Boy-Flyinge

Intressant med AVNs observandum på Tinkas Boy som stod på Flyinges sida.

"Särskilt observandum från avelsvärderingsnämnden:
Tinka´s Boy toppresultat inom sporten på högsta nivå under många år uppväger förekomsten av en ”osteochondrosliknande” röntgenförändring i knäleden vänster bak."

Det där verkar väldigt konstigt.

Antingen är det väl osteochondros eller inte. En veterinär borde kolla bilderna utan att veta vilken häst det rör sig om och se om det är det eller ej.
Är det osteochondros så kan man inte gå förbi hingstreglementet tycker jag.

Som jag fattade det så var det tyska förbund hör förra året och reggade föl, vet dock ej i vilket förbund, jag fattade det som att stona var reggade i ASVH. Med huvudstamboken, menar du då att stoet ska vara reggat i deras stambok också? Kommer de hit så kanske de kan regga in mitt sto samtidigt som fölet, hon har gröna papper i ASVH och är SF-hannoveranare-fullblod, det borde väl vara godkänd stam i t ex hannoveranarförbundet.
Ja, det var exakt så jag uppfattad det; att stoet måste vara upptaget i deras stambok. Dvs om du har ett rent Holstein eller Hann sto och använder en hingst som de godkänt så kan avkomman registeras av dem. Har du ett SWB sto så ser inte jag att det idag skall vara möjligt.
Men jag kan ha missuppfattat det hela.

Cardento-Weimark
Corland-Weimark
For Pleasure - Biderman
Lux Z - Coimbro Konsult
Tinka´s Boy-Flyinge

Cardentos avkommor har ju inte kommit så långt (än). Inte direkt att han har någon i WC än, men han har ju Elit och "egna" hingstar så klart vi tar in honom. Samma gäller väl för fler på listan tror jag.
Corland har ju godkända söner, bla i Sverige men ärligt sagt vet jag inte om han har så många avkommor i internationell elithoppning. Sätter upp honom så kan väl någon berätta om hans avelsprestationer.
Kul att For Pleasure är klar för 2007, sätter in honom.
Lux är redan med på listan.
Tinkas Boy.... har han varit i avel så mycket alls? Jag tror aldrig jag sett en avkomma till honom.

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Landor S - Askö.
Cortez - Askö
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff

Senast ändrad av en moderator:

Corland:Godkända söner; Pacific, Sir Corland och Santa Cruz.
När det gäller högre klasser så har sonen Pracht S har vunnit två Grand Prix i USA och dottern Marlo har vunnit Grand Prix i Vermont. Hopp index: 141.

När det gäller Tinkas Boy så hittar jag inga GP eller WC avkommor, dessutom verkar det som AVN gör undantag från hingstreglementet om han nu har osteochondros?? Så han ska nog inte vara med på listan.

Carano-dansk elithingst- Markebäck, har tre godkända söner, i samma läge som Cardento kanske, årets hingst i Danmark 2004, hoppindex: 197!

Hur är det med Alcatraz, om vi glömmer hans kassa fertilitet? Jag vet att han lämnat bra avkommor i hoppning och dressyr, men minns inte hur bra..
Roderik borde väl kunna vara med på listan?
U

Hur är det med Alcatraz, om vi glömmer hans kassa fertilitet? Jag vet att han lämnat bra avkommor i hoppning och dressyr, men minns inte hur bra..
Roderik borde väl kunna vara med på listan?
U

Helt riktigt, båda borde absolut vara med. Vad duktig du är!

Roderik finns på fryst, men jag har dålig koll på vilken fart på simmarna han har.
Alcatraz vet vi ju att han funkar sådär på TAI i a f, kanske bättre på AI...
Sätter upp dem i a f tills vidare, gör ju listan lite roligare ;)

Någon skrev Magini, har han avkommor i WC nivå? Flera är i nivå SM medalj men det där sista klivet vet jag inte om någon fixat. Någon annan som vet?

Tlaloc slänger jag in efter att Oasis/Rodrigo gått så bra.

En fråga till er, Landlord - borde det inte finnas intresse att ta in honom med alla fina avkommor han nu har i tävling? Några bra ston i avel har han också. Han skulle ju platsa lätt. Har jag bara missat att han är klar för 2007? Borde väl vara via VDL (Weimark).

Då ser listan ut så här för tillfället:

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:
Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Landor S - Askö.
Cortez - Askö
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff

Magini har haft en hel del avkommor som tävlat internationellt, för att inte tala om Briar (jo jag vet att det var hopp här)

Tiffany såldes till USA och gick höga klasser där

Roddan har framförallt förärvt sig som morfars hingst,avkommorna har haft stor kapacitet men inte riktigt tävlings skalle.Det bör finnas fina R ston att betäcka med "RÄTT" hingst,tror på Irco Marco blod till R ston.Ramiro-Irco Marco blod brukar fungera väl generellt.Parentes var detta.Landlord borde absolut tas in,riktiga tävlingshästar-Landgraf stammade ston till Quidam söner som nedärver god ridbarhet.Lasandos borde få fler ston måste jag tillägga,vet inte hur långt hans avkommor hunnit här hemma?

mvh/barb

Markebäck har väl kvar Landlord !?
Tror jag läste att Lasandos avkommor är 7år iår, vet inte om det stämmer dock??

Fundera på Carano, hur är danskarnas index jämfört med vårt?? räknas de ut på samma sätt?
197 låter väldigt högt! och sen 129G/119E.
Någon som sett något av hans "ungar" ??

Jag har sett en del Carano och de är fina. Har själv två st e. Lesotho som är bror till Carano.

Caranos mor Vision III har lämnat 3st godkända hingstar dvs, Carano, Lesotho och Baldini så man kan nog säga att mödernet på honom är väl säkert.

Jag såg en Carano på kvalitets på Strömsholm i höstas, hon hoppade 10-10. Riktigt, riktigt fin.

Maraton är bra. han skall in på listan. De brukar ta ett par ston till honom varje år och han har ju hästar med klass efter sig. Kamea gjorde väl någon WC start, Indra har gått högt och Magini själv är ju bevis på Maratons kvalitet.
Magini kommer jag inte ihåg hur högt avkommorna gått. Tiffany tex, var det WC klass eller de största GP internationellt? Hon och RGB var ju placerade i SM ett par gånger men räcker det tycker ni? Inget ont om Magini, har själv ett sånt sto i avel så jag har inget emot att ta med honom men vill inte sätta upp honom om det inte finns bevis för att avkommorna nått världseliten vi något tillfälle.

Landlord sätter vi in, enligt Markebäcks hemsida har de fryst att få. Det räcker för listan, hurvida det går att få TAI också får någon intresserad kolla. VDL äger honom och han har fått ganska många ston nere i Holland som jag förstått.

Carano tittade jag på, hans äldsta avkommorna borde finnas ute på de största banorna nu, 12 år om jag fatta det rätt. Några i högsta klasserna? Unghästmeriter tycker jag egentligen inte räcker.... jo, ok vi har Cardento, Berlin mfl med på listan. Vi sätter upp Carano också.
En sak till om honom bara; alla vet om detta hoppas jag: Carano uppnår ej de svenska kraven på exteriör, vilket uppvägs av egna tävlingsresultat och avkommornas goda unghästresultat. (citat från Markebäck som tar in honom).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar