Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Måste bara fråga ang AF och JM som många här i tråden dissat (??)

Storleken på dessa är ju faktiskt inte så värt mkr mer än andra hingstar som verkat i Svergie och de ni nämnet.

JM blev mätt till 175cm och består av nästan bara fullblod, detta borde inte bli några som helst problem att använda till Robin, Cortez etc. Hans ridbarhet verkan på vidoeorna att utläsa vara mkt bra och detta säger ju även PE själv

Det är väl exakt det man vill ha in i Svergie, fullblodsliknanande, bra ridbarhet, kapacitet.

AF mättes till 170cm och kan ju knappast räknas som stor i det avseendet. Han har också mkt fullblod i sig och hans mamma är ju syster till I Love You (!).

Båda dessa är ju väl meriterade och har väl meriterade stamtavlor. Så i mina ögon så förstår jag inte varför man nu dissar dem när de kommit in till Sverige???

Känns mer som om att det är just för att det är Flyinge som tagit in dem och tongångarna hade gått annorlunda om de var "privat" intagna :crazy:

Lägg ner

Alla är inte lika förtjusta i dem som du är och det måste man kunna få vara utan att man "dissar" någon.

Jag tycker personligen att bytet med QE mot dem är ett nerköp; för flyinge och för svensk avel. Det är min uppfattning.
Med det inte sagt att det inte finns ston som säker passar Jaguaren som Handsken (oj, blev ju vitsigt).

Du ser dem som Frälsarna och det gör inte alla andra. Låt oss ha olika uppfattningar i det. Inga argument jag (vi?) har kommer ju att bita på dig så varför inte bara acceptera det hela. Det är inga hard feeling härifrån, ibland blir man kär. Helt ok.

Lägg ner

Alla är inte lika förtjusta i dem som du är och det måste man kunna få vara utan att man "dissar" någon.

Jag tycker personligen att bytet med QE mot dem är ett nerköp; för flyinge och för svensk avel. Det är min uppfattning.
Med det inte sagt att det inte finns ston som säker passar Jaguaren som Handsken (oj, blev ju vitsigt).

Du ser dem som Frälsarna och det gör inte alla andra. Låt oss ha olika uppfattningar i det. Inga argument jag (vi?) har kommer ju att bita på dig så varför inte bara acceptera det hela. Det är inga hard feeling härifrån, ibland blir man kär. Helt ok.

:smirk:

Ett av argumenetn var ju att de är stora :angel:

Och nej jag har inte hört något bra argument till varför man dissar dem???

Ge mig gärna ett.

Och nej jag ser dem inte som frälsaren, men jag tycker det är konstigt att folk sitter här och rek dem i flera år och när de väl kommer hit så är de bara skit.

och nerköp från QE kan jag inte i min vildaste fantasi tycka när vi pratar om en av higstarna som har 16st segrar internationell GP under ett och samma år och avkommor som tävlar på världsnivå. Där är inte QE på långa vägar och kommer inte att komma dit heller! Och jo jag har sett både QE själv på väldigt många tävlingar och tävlat mot väldigt många QE avkommor och nä jag är inte så imponerad av det jag ser här i Sverige. Detta ang nerköp!

Jag har faktiskt inte fått ett enda argument för att JM och AF skulle vara "sämre" än andra!

Och det som gör en ännu mer fundersam är att i övriga världen så är laudanum blodet ngt av det bästa som finns och när det väl är här så är det fortfarande inte tillräckligt bra???

Jag skrev mitt inlägg med en undran till varför man vänder kappan med vinden, vilket många förutom mig också undrat.

Jag ville bara helt seriöst veta varför dessa två hingstar skulle vara "dissade" eller ett nerköp när de väl kommit hit.

Varför är det svårt att svara på det???

Det enda jag kunnat läsa ut är att de skulle vara stora och således inte passa på Cortez, Robin ston etc vilket jag ställer mig mkt undrande till eftersom det är så pass mkt fullblod i dem.

Jag undrade då om man verkligen tycker att AF storlek på 170cm skulle vara något över medel?? JM är mätt till 175cm vilket inte heller är speciellt ovanligt när det gäller hopphingstar.

Jag vill verkligen veta varför de skulle vara under medel eller klassas som "halvdana" hopphingstar, just med tanke på deras egna resultat och deras avkommor och framförallt deras mkt meriterade föräldrar.

Jag förstår mkt väl att man inte kanske tycker om en speciell hingst till utseende men kan man verkligen då bortse från de framgångar som de haft??

Jag tror absolut inte att det är ett nedköp med de 2 fransmännen, men det blir ju till lite andra ston än vad som man kan tycka är idealet till QE. Jag hoppas verkligen att folk kommer att använda dem båda. Det finns en hel del ston som behöver både fullblod och storlek. Och vilka bra fullblod dessutom.
Jag tror fortfarande att en del känner sig lite osäkra. Det man såg på bruks var ju inte så att man trillade av stolen direkt. Men det kommer förhoppningsvis video på Flyinges hemsida, och jag gissar att Flyinges hingstvisning kommer att locka fler ston. Jag har även sett video på båda hingstarna och de ser trevliga ut.
Ulrika

Jag har aldrig sett dessa hingstar som intressanta för mig. Det är bara så. För min del kan det vara så att jag har mindre kunskaper om franskt än tyskt. Desutom är det ingen av dem som tilltalar mig på bild.

Så jag har inte vänt kappan efter vinden, de har aldrig varit några favoriter hos mig!

Ska dock tillägga att den videon du länkade till på JM i en annan tråd visade trevlig hoppning!!

Jag tror absolut inte att det är ett nedköp med de 2 fransmännen, men det blir ju till lite andra ston än vad som man kan tycka är idealet till QE. Jag hoppas verkligen att folk kommer att använda dem båda. Det finns en hel del ston som behöver både fullblod och storlek. Och vilka bra fullblod dessutom.
Jag tror fortfarande att en del känner sig lite osäkra. Det man såg på bruks var ju inte så att man trillade av stolen direkt. Men det kommer förhoppningsvis video på Flyinges hemsida, och jag gissar att Flyinges hingstvisning kommer att locka fler ston. Jag har även sett video på båda hingstarna och de ser trevliga ut.
Ulrika

Ja, jag hoppas ju att Jaguaren kommer att visas hoppad på Flyinges hinngstvisning. Jag är ju väldigt inne på att använda honom till mitt ena sto, och tycker om vad jag ser på videon på nätet, men vill gärna se honom hoppa live också. På bruksprovet blev jag inte så jätteimpad av honom, men en hopphingst gör sig ju inte så mycket visad för hand och dessutom var han väl också lite avslagen av den lånnga resan.

------------------------------------------------------------------

Låt oss dra ett streck och börja om den här tråden lite. Säsongen närmar sig och allt fler hingstar börjar bli klara för den svenska aveln 2007. Har hänt en hel del på slutet tycker jag. Skall vi oss på att försöka plocka russinen ur kakan. Låt oss tillsammans lista de riktiga elithingstarna som finns för årets säsong. Vi pratar om de som vi vet kan ge riktigt bra avkommor (WC nivå). Inte de nyare som har fin stam och verkar lovande, eller hingstar som "bara" har egna tävlingsmeriter.
Gränsdragningen hjälps vi åt med.
Jag slänger upp några namn:

Alligator Fontaine - Flyinge. Med dotter som vunnit fler WC hoppningar i år tycker jag han kvalificerar sig.
Robin Z - Flyinge. Frågan är hur många ston han kan ta, med kvaliteer har han, gubben.
Heartbreaker - Eklunda. Med en hel flock godkända hingstar, i topp på KWPNs hoppindex och avkommor placerade i WC så kanske han är bland de främsta vi har att välja av, kanske den främste.
Lord Z - Eklunda. Mycket meriterad häst som dessutom har ett antal mycket framgångrika avkommor, trots relativt små kullar. Kuchen Girl/M.Ehning är bara ett exempel
Sen har Eklunda en hel del till att erbjuda men de jag tvivlar på att tex Le Tot de Semilly, Concorde och Burgraaf får några ston. Kanske tyvärr, då de alla är extremt meriterade med massor av avkommor i eliten.
Calido I - Caprice Horse Breeding. Med sina index, antal godkända söner och avkommor i svår klass är han utan tvekan en klasshingst.
Landor S - Askö. Massor av fina avkommor, även i Sverige.
Feliciano - Möllerup. Tycker jag platsar med Isacs framgångar, Hip Hop mfl

Sen finns en flock jag inte vet om de är klara för 2007, någon som vet?
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Lux Z

Fyll på med fler. Quattro B, är han klar? Flera?

Låt oss dra ett streck och börja om den här tråden lite. Säsongen närmar sig och allt fler hingstar börjar bli klara för den svenska aveln 2007. Har hänt en hel del på slutet tycker jag. Skall vi oss på att försöka plocka russinen ur kakan. Låt oss tillsammans lista de riktiga elithingstarna som finns för årets säsong. Vi pratar om de som vi vet kan ge riktigt bra avkommor (WC nivå). Inte de nyare som har fin stam och verkar lovande, eller hingstar som "bara" har egna tävlingsmeriter.
Gränsdragningen hjälps vi åt med.
Jag slänger upp några namn:

Alligator Fontaine - Flyinge. Med dotter som vunnit fler WC hoppningar i år tycker jag han kvalificerar sig.
Robin Z - Flyinge. Frågan är hur många ston han kan ta, med kvaliteer har han, gubben.
Heartbreaker - Eklunda. Med en hel flock godkända hingstar, i topp på KWPNs hoppindex och avkommor placerade i WC så kanske han är bland de främsta vi har att välja av, kanske den främste.
Lord Z - Eklunda. Mycket meriterad häst som dessutom har ett antal mycket framgångrika avkommor, trots relativt små kullar. Kuchen Girl/M.Ehning är bara ett exempel
Sen har Eklunda en hel del till att erbjuda men de jag tvivlar på att tex Le Tot de Semilly, Concorde och Burgraaf får några ston. Kanske tyvärr, då de alla är extremt meriterade med massor av avkommor i eliten.
Calido I - Caprice Horse Breeding. Med sina index, antal godkända söner och avkommor i svår klass är han utan tvekan en klasshingst.
Landor S - Askö. Massor av fina avkommor, även i Sverige.
Feliciano - Möllerup. Tycker jag platsar med Isacs framgångar, Hip Hop mfl

Sen finns en flock jag inte vet om de är klara för 2007, någon som vet?
Indoctro
Contendro
Quidam de Revel
Baloubet du Rouet
Argentinus
Lux Z

Fyll på med fler. Quattro B, är han klar? Flera?
Eurocommerce Berlin

OK, låt oss lägga till dessa. Jag själv köper A-Dur, väl så kvalificerad som Alligatorn, Berlin är i yngsta laget för mig (dvs ej så provad i aveln) och Elmshorn tycker jag kanske borde ha bättre BLUP, men ok. Skit i vad jag tycker, alla de här hingstarna går att få med på en sån här lista utan alltför mycket välvilja:

Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Lancier - Vet jag ej vem som har.
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup.

Fler?

Tar inte med de som inte är klara för i år.

Ingen speciellt imponerande lista, är detta alla elithingstar som vi har att välja av.... :crazy: Inte underligt att folk vill importera.

Det är ju svårt att sätta gränsen, ska det var ahingstar som bevisligen redan har avkommor i WC? Eller avkommor som är gott på väg dit?
U

Funderade på våra avdöda som fortfarande kan fås på FAI: Cortez, Irco Mena borde väl vara med på listan, men hur är det med Mowgli, Little Boy och de andra killarna. Vilka av dessa känns fortfarande aktuella att använda?
Ulrika

Jag tycker vi satsar på dem med bevisat god nedärvning, dvs inte hingstr som har unghästar "på väg" utan de som gett avkommor upp till WC klass och även hingstar efter sig tycker ja är viktigt då det tyder på god förärvning även av "annat" än tävlingsanlag.

Men både Cortez och Irco Mena passar absolut in. (Elmshorn och Lancier är jag dock mer tveksam över, skulle betala 20- 30 000:- för betäckning för flera av de andra men aldrig med dessa hingstar).

Så då blir listan så här:

Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
A-Dur - West
Lancier - Vet jag ej vem som har.
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup.
Cortez - Askö
Irco Mena - Vet jag inte vem som har

Snälla hjälp till lite här, den här listan är ju väldigt kort och innehåller inte direkt så många heta hingstar om man tittar internationellt!

om man kollar på http://www.wbfsh.org/html/ranking/2007/s_horses_0701.pdf så är det väl inte spec. många vi har tillgång till?
Ifs är det rankingen över bästar hopphästarna och inte de som har bäst avkommer men iaf!

Rankingen av hoppförärvare ser ut så här för 2006 (topp 10):

Darco
Contender
Quidam
Cassini I
Burggraf
Papillon Rouge
Indorado
Cavalier Royal
Libero H
Guidam

Burggraf finns på fryst via Eklunda men jag tror inte de har någon anstormning av ston till honom.
Papillon Rouge är jag själv svag för, tycker det vore något som verkligen skulle passa oss. Indorado är yngst i samlingen och har många i sin fan-club, borde göra att vi får upp ögonen för honom, eller?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar