Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Irmena AB, Sjöbo (L-G Lantz)
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff[/QUOTE]
Landlord - Markebäck
Carano - Markebäck
Maraton - Åkebo

Nu börjar det likna något mina vänner, finns en och annan meriterad hingst man inte tänker på först

Carano tittade jag på, hans äldsta avkommorna borde finnas ute på de största banorna nu, 12 år om jag fatta det rätt. Några i högsta klasserna? Unghästmeriter tycker jag egentligen inte räcker.... jo, ok vi har Cardento, Berlin mfl med på listan. Vi sätter upp Carano också.
En sak till om honom bara; alla vet om detta hoppas jag: Carano uppnår ej de svenska kraven på exteriör, vilket uppvägs av egna tävlingsresultat och avkommornas goda unghästresultat. (citat från Markebäck som tar in honom).

Carano fick 87877=37p exteriört och ser man till en dal andra hopphingstar så är det ju inte så onormalt

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Irmena AB, Sjöbo (L-G Lantz)
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff
Landlord - Markebäck
Carano - Markebäck
Maraton - Åkebo

Nu börjar det likna något mina vänner, finns en och annan meriterad hingst man inte tänker på först[/QUOTE]

Fyller på lite:

Concorde - Eklund
Burggraf - Eklunda
Cornetto - Eklund
Voltaire - Eklunda
Le Tot de Semilly - Eklunda

Carano fick 87877=37p exteriört och ser man till en dal andra hopphingstar så är det ju inte så onormalt

Jag antar att dessa siffror är de danska. Av någon anledning tycker inte vår AVN lika då.
Citatet kom som sagt inte från mig utan från Markebäck, jag vet inte ens vad det rör sig om. Men om de skriver: "Carano uppnår ej de svenska kraven på exteriör, vilket uppvägs av egna tävlingsresultat och avkommornas goda unghästresultat" så tycker jag det verkar ganska viktig info annars hade de bara strutat i det.
Dvs de tycker att det är av vikt att stoägaren vet om det så att han inte hamnar på "fel" sto. Så tolkar jag det. Lite av typen Chicago Z här, så blev min bild.

Du kanske vet vad det rör sig om? Själv har jag för dålig koll på danskar, liksom för långt härifrån ;)

Tråden börjar bli lång så det är svårt att läsa allt, helt ok, men vi har varit inne på dem förut. Så här skrev jag då:

Eklunda har en hel flock elithingstar, de två som du har med plus tex Burggraf, Clinton, Larino, Diamanten mfl. Men grejen är den att de inte kommer får några ston så de kommer inte lösa licens för dem. Tveksam till att sätta upp dem om de inte är klara liksom, men helt rätt annars, de här hingstarna platsar absolut.

Ja, när det gäller Le tot de Semilly så är kanske han de med flest elitavkommor, eller... nja, Quidam har en flock han också.
Men visst, de du räknar upp och några till av Eklundas borde vara med, OM de löser licens för dem och på det viset verkligen gör dem tillgängliga. Ingen av dem fick något sto ifjol.

Cornetto undantagen, men har han elitavkommor? Kanske han har i danmark.... sen är ju frågan hur många ston han får nu när han inte finns i Sverige. Hans semin var väl heller inte riktigt bra på slutet. Skickades han alls med framgång sista året?

Jag antar att dessa siffror är de danska. Av någon anledning tycker inte vår AVN lika då.
Citatet kom som sagt inte från mig utan från Markebäck, jag vet inte ens vad det rör sig om. Men om de skriver: "Carano uppnår ej de svenska kraven på exteriör, vilket uppvägs av egna tävlingsresultat och avkommornas goda unghästresultat" så tycker jag det verkar ganska viktig info annars hade de bara strutat i det.
Dvs de tycker att det är av vikt att stoägaren vet om det så att han inte hamnar på "fel" sto. Så tolkar jag det. Lite av typen Chicago Z här, så blev min bild.

Du kanske vet vad det rör sig om? Själv har jag för dålig koll på danskar, liksom för långt härifrån ;)

37p är inte godkänt i Sverige och jo det är de Svenska poängen som han fick vid bes.

Följande beskrivning vid 10års ålder:

Maskulin, långlinjerad hingst med brett ansatt hals, djupt ngt brant bog, väl markerad manke och plant kors. Väl inskenad från sidan, korta kotor, rör sig nöjaktigt korrekt. Taktmässig skritt med normal steglängd. Luftig trav med god takt.

87877=37p

Kan ju undra hur de sätter en 7a på traven med den kritiken????

carano.jpg

006.jpg

20327.jpg

Nu får jag inte riktigt ihop akten - det finns väl hingstar som gått igenom med betydligt sämre exteriörpoäng än 37 ?

Det stoet jag såg (e Carano) fick 9 på typ och jag *tror* 9:a på ngn av gångarterna. (men en svala gör ingen sommar!)

*kl*

Kan det finnas fryst kvar efter Aram (KWPN)?
Han borde upp på listan i så fall då han ju faktiskt har De Sjiem som vann OS med Jeroen Dubbeldam.

Läste i en annan tråd att Contendro inte var klar för Sverige i år så han bör väl tas ur listan.... tyvärr.

Var det inte något om att om man ville ha honom så var man tvungen att boka innan 10mars eller något ?
Läste i en annan tråd att en tjej som va intresserad av att använda honom att hon va tvungen att bestämma sig fort för dom skulle åka ner o hämta snart? Vet inte hur de stämmer men iaf ?

Har precis pratat med dem som ska ta in contendro (tack barb för hjälpen) å vill jag ha honom måste jag bestämma mig senast tisdag kväll nästa vecka

Senast ändrad av en moderator:

Det har lösts licens för honom,men ingen station tar in honom.... Vi är några stycken som gått ihop tar in några doser för att använda till våra ston.

Så du har bestämt dig för Contendro till ditt fina Cardento-sto !?

Det har lösts licens för honom,men ingen station tar in honom.... Vi är några stycken som gått ihop tar in några doser för att använda till våra ston.

Men är det inte så att är licensen löst så kan vem som helst beställa hem dvs om ni inte bromsar det genom att ha ett avtal med hingstägaren om att ingen annan i Sverige får ta in? ( Jag tänker inte använda honom, så det är inte därför jag skriver det).

japp å jag är nervösare än nervösast... vet ju inte hur bra hon tar sig så jag köpte bara en dos, går det inte så blir det nån på färsk istället...

Förra året tog sig alla utan en här i sverige på contendro så jag hoppas ju att det ska gå vägen :cool:

Jag har inte den blekaste för att vara helt ärlig. Men jag kan tänka mig att det inte bara är att åka och hämta egen sperma utan att det måste gå genom den som löste licensen. Nån "rätt" borde ju följa med de avgifter vi betalat för att få ta in honom...

japp å jag är nervösare än nervösast... vet ju inte hur bra hon tar sig så jag köpte bara en dos, går det inte så blir det nån på färsk istället...

Får man vara lite nyfiken och fråga vad det kostade.
Famos skriver att de tar 1500 Euro, är det vad man betalar per dos eller?
Hur många strån fick du?

Om man vore intresserad så vore det väl jättefint om man "gick med" i licensen och sedan bara köpte direkt av hingstägaren. Alltså betalde en andel av licensen så att det blev billigare för alla som vill använda honom

Senast ändrad av en moderator:

Tja jag vet inte om det är nått att hålla "hemligt" egentligen. Men jag vill inte orsaka nått rabalder så jag pmar dig. Är ju ny inom avelområdet men en sak som jag förstått är att det är en väldig skillnad på vad folk försöker sälja speman för mot vad du kan få den för om du själv hämtar den och löser licensen.... Bla en av hingstarn på din lista skulle kosta nästan 10 gånger mer om du vänder dig till stationen här i sverigt ist för att hämta själv utomlands. Undrar hur de kan motivera det?!?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar