Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Va kul!
Låter som ett mkt bra val tkr jag ;)
Men ditt sto är väl inte så gamalt? då borde de väl gå vägen!! *håler tummarna*

kollar faktiskt lite extra åt honom till mitt 2-års sto som (förhoppningsvis) ska betäckas nästa år!

*KL*

är det ngn som har fått tag på Bollerup o fått reda på vad Berlin kommer att kosta?

.....och fått veta hur de anser att hans sperma är. Fått ett antal kommentarer från olika personer om att det finns stora frågetecken där. Det bör (i s f) avspegla sig på priset också, är risken stor bör priset vara lägre. I alla fall i min värld.

Är inte Cassini känd för dålig kvalité samt hans söner?
Vart faktiskt förvånad över hur hög % Casa Grande hade när jag kollade det för att jag hört att bla. Cumano tar sig jättedåligt!

Tyvärr är det så!
Fertilitet är ofta genetiskt.Det går att urskilja hingstlinjers fertilitet
relativt väl.

/b

Det står 15000 kr för två brunster på deras hemsida.
http://www.bollerup.se/

Så här står det under "Semin" hos Bollerup:

Eurocommerce Berlin
Pris 1000 SEK i bokningsavgift, + 15000SEK + moms (*för 2 brunster, om första tar sig skall andra dosen tillbaka!)

På Florestan har man lagt till:
Pris 1000 SEK i bokningsavgift, + 8000 SEK + moms /dos Fryst sperma av bra kvalitet.

Vem vågar chansa för 19750:- när man "vet" att det är dålig kvalitet. Skillnad med andra hingstar på "vår lista" som även på FAI har upp åt 80% dräktighet.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: (jag hade visst inte tittat på deras hemsida på ett tag eftersom de lovade att maila när priset var fastställt.. :smirk: )

o med de förutsättningarna vet jag inte om man vågar chansa. någonstans tycker man ju att det vore vettigare om man kunde betala typ hälften innan o resten när/om stoet blir dräktigt... men de har kanske inte så bra villkor de heller från ägarna. vad vet jag..

är det ngn här som tänker använda honom?

Så här står det under "Semin" hos Bollerup:

Eurocommerce Berlin
Pris 1000 SEK i bokningsavgift, + 15000SEK + moms (*för 2 brunster, om första tar sig skall andra dosen tillbaka!)

På Florestan har man lagt till:
Pris 1000 SEK i bokningsavgift, + 8000 SEK + moms /dos Fryst sperma av bra kvalitet.

Vem vågar chansa för 19750:- när man "vet" att det är dålig kvalitet. Skillnad med andra hingstar på "vår lista" som även på FAI har upp åt 80% dräktighet.

Hua tja jag hade inte vågat iaf.

fast det är ju synd att han skall vara så dyr, för han är ju :d

ps

Men inte lika :d som JM :love:

;)

Det är en fin lista ni har fått ihop!!!
Det har varit intressant att följa, o resonemangen där omkring.
Av hinstarna på denna lista, vilka ligger bra till avseende kvalite på semin anser ni? Någon som vet?
Själv har jag god erfarenhet av Elmshorn.

:o med de förutsättningarna vet jag inte om man vågar chansa. någonstans tycker man ju att det vore vettigare om man kunde betala typ hälften innan o resten när/om stoet blir dräktigt... ?

Ja det lustiga med detta är ju att många "såna här" hingstar finns i andra länder med HELT andra villkor. Jmf tex med Irland som vi haft i andra trådar. Där man inte betalar en penny om man inte får något föl!! No foal - no fee, kör de oftast. Dvs inget föl - ingen avgift..... vi har att ta efter.

En sån här prissättning tycker jag är orimlig på en sån hingst. Jag menar han är inte jättemeriterad avelsmässigt, heller inte tävlingsmässigt även om han är bra (jmf baloubet eller Cento tex). Dessutom den tveksamma fertiliteten.

20 000:- bara för hingsten, nja...

Såg att Gränsbo fått hem en intressant hingst som ska stå i Sverige, VDL Sheraton e.Indoctro-Calypso II-Grannus. Hans mor har St.Pr och 10 poäng i hoppning på sitt stoprov.

Ja, tittade in deras sida. Sheraton ser mkt intressant ut!!! Synd att det ej finns färsk på honom (?) Tror ni att det går att hitta en uppställd bild på honom?

Kommer här, klippt från kwpn's sida

sheraton.jpg

Hälsningar Monika

Jag antar att dessa siffror är de danska. Av någon anledning tycker inte vår AVN lika då.
Citatet kom som sagt inte från mig utan från Markebäck, jag vet inte ens vad det rör sig om. Men om de skriver: "Carano uppnår ej de svenska kraven på exteriör, vilket uppvägs av egna tävlingsresultat och avkommornas goda unghästresultat" så tycker jag det verkar ganska viktig info annars hade de bara strutat i det.
Dvs de tycker att det är av vikt att stoägaren vet om det så att han inte hamnar på "fel" sto. Så tolkar jag det. Lite av typen Chicago Z här, så blev min bild.

Du kanske vet vad det rör sig om? Själv har jag för dålig koll på danskar, liksom för långt härifrån ;)

Enligt dagens krav på bruksprovet så är Carano godkänd exteriört, tidigare (när han visades fram) var det hårdare krav och även gångarterna räknades in i hopphingstarnas exteriörbetyg. Under flera år nu har det varit 23 på de tre första betygen som gäller och det uppfyller han. Med tanke på hur mkt framgångsrika gångartshästar han också givit och hur mkt gång han ger sina avkommer så är han nog ganska egendomligt bedömd på gången.

En hingst ni missat på listan är Casir Ask, toppar tävlingsstatestiken i danmark, flera avkommer i svår hoppning och flera gdk söner.

Vi tar in listan en gång till, många som frågar mig via pm om den:

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Irmena AB, Sjöbo (L-G Lantz)
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff[/QUOTE]
Landlord - Markebäck
Carano - Markebäck
Maraton - Åkebo
Casir Ask - Eklunda

En hingst ni missat på listan är Casir Ask, toppar tävlingsstatestiken i danmark, flera avkommer i svår hoppning och flera gdk söner.

Tänk att just DU skulle ha koll på Casir..... ;)

Visst tar vi in honom.

Jag visste inte så mycket om Flipper D´Elle, så jag surfade lite. Han låter inte helt lättriden trots sin lilla storlek hittade detta från en av hans vinster i maj-06 "The small stallion, Flipper D'Elle, likes big rings. His rider explained that the long canter stretches are ideal for the horse. The bay, state-owned stallion is however not easy to handle. In order to improve his rideability, Laurent Goffinet took dressage lessons with the famous French trainer, Patrick le Rolland - and it obviously helped. He noted that he now has the stallion much more under control and can "subdue" his impetuous forward impulse."
http://www.horsesdaily.com/news/tour/2006/06ach/pr_goffinet.html

När t o m proffsen måste ta till mycket hjälp, hur blir det då för "vanliga" ryttare? De flesta hästar hamnar ju ändå där.

?

Bra sagt. Dessutom behöver inte vi vanliga dödliga ha hästar som hoppar 160...
Om jag skulle börja avla skulle jag satsa på hästar med ett trevligt temprament, god ridbarhet (vilket inte innebär att de kan hoppa hus utan att de är lättridna), hållbarhet och är lättfödda! Jag är trött på hästar som tappar 500 kg (typ) varje gång man ska träna eller tävla med dom. :)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V