Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Phin Phin kommer att ingå i vårt hingstprogram på tai,om han är välkommen...

barb

Exporterades ngn sperma från Carland till Tyskland-06,ngn som vet?

barb

Personligen tycker jag att det är skönt att Cardento åkt.
Var varannan människa har en Cardento och skulle väl tippa på att det är omkring en av 50 som är något att ha..

Spender S kan man fortfarande betäcka med genom FAI ( fryst sperma ) och är en hingst jag själv funderar på att betäcka mitt sto med.

Elmshorn 887 kan jag rekommendera ( Lord - Corvado ) för den som söker en sporthäst rättigenom. Tuffa men mod och kapacitet att hoppa till månen..:D

Tornesch ( vann 6 års i Falsterbo i somras ) är en hingst som har allt!
Är efter Lux Z och i det blodet finns bara det bästa.

Rekommenderar alla att gå in på Heliotrop´s hemsida där man kan se bla filmer på dessa och många fler..

Instämmer har puschat för honom länge,tyvärr har jag själv inget sto som passar,men super duper hingst!!!Snacka om prestationshingst som förärvt sig väl...
Han har haft så få ston i Sverige(skandal!!!) så det är svårt att se goda kombinationer med speciella blodslinjer,vad rekomenderar Heliotrop?

barb

Instämmer har puschat för honom länge,tyvärr har jag själv inget sto som passar,men super duper hingst!!!Snacka om prestationshingst som förärvt sig väl...
Han har haft så få ston i Sverige(skandal!!!) så det är svårt att se goda kombinationer med speciella blodslinjer,vad rekomenderar Heliotrop?

barb

vem? menar du? (försöker utveckla till 10 tecken så att datasystemet skall ta emot det:devil: )

Phin Phin kommer att ingå i vårt hingstprogram på tai,om han är välkommen...

barb

JA!!!!!!!!!!!!!! Såg jättefina avkommer e. Chin Chins linje på KWPN hingstkeuring i januari.Jag har för mig att reservsegraren var e. Phin Phin. Vilka ston kommer att passa Phin Phin? De hingstar jag såg verkade så positiva till sitt temprament. Stämmer det ?

ja, nu finns det många intressanta hingstar på min "lista" helt plötsligt!!

Lucky point
PhinPhin
Quin
Elmshorn
(acacio)

Måste titta in dem nogrannare !!:d

ja, nu finns det många intressanta hingstar på min "lista" helt plötsligt!!

Lucky point
PhinPhin
Quin
Elmshorn
(acacio)

Måste titta in dem nogrannare !!:d

Lite underlig lista måste jag säga, undrar dels vad det är för sto och dels vad du har för avelsmål. Hingstarna ovan är ju så väldigt olika (äldre, nya, grova, ädlare, stora, små etc) att jag inte kan se dem uppfylla några gemensamma krav du skulle ha.

Här ligger startlistan på hannoveranerförbundets "löshoppningschampionat". Förra året vann Contendros avkommor precis allt. Ska bli spännande att se om det blir samma resultat i år. Man kan också säga att de fattat att Stakkato passar på stora Calypso-ston! :D

Tänkte att om man titta ett steg längre fram, på unghästar, kanske man kan se något intressant. Så jag kikade på startlistan för förra helgens WC tävling i Neumünster, där fanns en Youngster klass (1.40 endast för unga hästar). Vann gjorde Peter Wylde och RGB blev fyra. Det är ju mindre intressant, roligare är att titta på fädernehingstarna i klassen.

Så här såg det ut (i resultat ordning):
Lordanos (alltså far till vinnaren, Let fly, Hann)
Lux (3st)
Lancer II
Caretino (3st varav en med landlord möderne)
Burggraaf
Contender (2st)
Escudo I
Quick Star
Coronado
Cento
Graf Top
Calando
Landjunge
Corrado I
Cajus
Faldo
Raphael
Carolus
Chambertin (2st)
Lupicor
Darco
Lester

Hur många av dessa har funnits tillgänliga för SWB avel? Inte många.
Vissa är ju riktiga giganter som Darco, Contender, Caretino, Corrado I men ingen av dem har funnits för avel i Sverige (vad jag vet).
Lux, finns på svindyr FAI (mkt få ston). Några till av dem har varit godkända men har mycket få avkommor i Sverige (födda i Sverige alltså). Är det då inte uppenbart att vi missar något.
Detta bör vara creme de la creme av främst de tyska unghästarna, och fäderna är i många fall helt okända för oss (i a f i avelssammanhang)...... tål att tänkas på.

Reflektioner?

Senast ändrad av en moderator:

Lite underlig lista måste jag säga, undrar dels vad det är för sto och dels vad du har för avelsmål. Hingstarna ovan är ju så väldigt olika (äldre, nya, grova, ädlare, stora, små etc) att jag inte kan se dem uppfylla några gemensamma krav du skulle ha.

Inget underligt alls. Min "lista", Som jag skrev så för att det ej skulle bli missförstånd, är en lista på intressanta hingstar med intressant härstammning. Värt att titta in på nogrannare. Verkar ha presterat och ha bra härstammning. Vet ej vilka (ännu) som skulle passa tex mitt sto bäst av dem men de verkar vara hingstar som är intressanta!!!

Inget underligt alls. Min "lista", Som jag skrev så för att det ej skulle bli missförstånd, är en lista på intressanta hingstar med intressant härstammning. Värt att titta in på nogrannare. Verkar ha presterat och ha bra härstammning. Vet ej vilka (ännu) som skulle passa tex mitt sto bäst av dem men de verkar vara hingstar som är intressanta!!!

jag tycker att du har bra "smak" :d vad är det för egenskaper som du värdesätter mest o vad är det för stam o egenskaper på stoet?

(sen ska jag plussa lite för Leuthen-blodet som jag har mkt bra erfarenheter av :angel: :love: )

Nån annan kanske redan har svarat.

Jag tror att Chin-Chin fortfarande lever. Jag har VDL's DVD från deras hingstvisning förra året och då var iallafall Chin-Chin med på den, han är (var) kungen ! TYvärr viades han med täcke - antingen för att han ser erbarmlig ut eller för att påvisa hur speciell han är, jag tror att framgångarna började med Chin-Chin. Jag såg några C-C bebisar också. VÄldigt fina

Vi jämför din med min från Neumünster:

Lordanos - Gimpel
Rockwell - Pilot
Lordanos - Forrest**
Caretino - Laurin
Calvados - Voltaire
GRaf Top - Matcho AA
Caretino - Lavall
Clinton - Heartbreaker
Corraro I - Libero H
Ramirado - Calando
Baloubet du Rouet - Calato
Quite Easy - Zeppelin
Sandro Boy - Landadel
Calvaro Z - I love you
Graf Top - Silvio
Candillo - Corrado I
Acord - Corrado I
Lucky Light - Warrigal
Corrado I - Lagos
Stakkato - Calypso
Limbus - Ahorn
Darco - Coriolan
Calvin Z - Furioso II
Graf Grannus - Werther
Calido I - Amaretto
Cassini II - Lacapo
Contender - Lord Calando
Arpeggio - Paulaner
Lux Z - Herannus
Contender - Landgraf
Guidam - Ramiro
Diamant de Semilly - Lord Z
Rubinstein - Argentinus
Chambertin - Calypso
Corland - Welington

Lordanos (alltså far till vinnaren, Let fly, Hann)
Lux (3st)
Lancer II
Caretino (3st varav en med landlord möderne)
Burggraaf
Contender (2st)
Escudo I
Quick Star
Coronado
Cento
Graf Top
Calando
Landjunge
Corrado I
Cajus
Faldo
Raphael
Carolus
Chambertin (2st)
Lupicor
Darco
Lester

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar