Hopphingstar 2007 ??

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Hoppas att stoägare inväntar åtminstone ngr föl efter Corlensky G innan de rusar åstad även om han skulle göra ett bra bruks prov.

Hoppas mkt på Can Man i bruksprovet,intressant stam,mkt fin model och temperament samt goda prestationer redan,är en hingst som borde passa olika typer avston oxå,men nu skall vi inte gå händelserna i förväg.

Feliciano borde passa QE ston utivrån typ,teknik och temperament,men jag vet inte,det är svårt.Vad beträffar QE skall man betänka att Frankrike varit erbjudna att leasa honom under flera år faktiskt,men man ville avvakta hållbarheten hos hans avkommor-tror bla pga av hans gracila underställ som han delvis nedärver-inte att han skall användas till fullblod eller ston som nedärver detta.

Blod som vi skulle må bra av på hoppsidan är Chin-Chin tror jag.

barb

Ja, vem är Chin chin egentligen? Någon sok man lite om honom? Många som pratade sig varma om Quick star o Chin Chin I Italien...

Är inte så hemma på avel o def inte på detta blod.

Fått beställning på mitt nya sto med Quick star av förra ägaren men Semin går ej ens att boka....

Någon som kan berätta mer om dessa hingstars avkommor?

Om Quick Star kan du läsa här:

http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/Quick Star/quickstar.html

Quin 1108 e. Quick Star blev ju godkänd på bruksprovet 2006

På belgiska bruksprovet är det en son till Chin Chin som gått vidare till 3:e fasen.

"Tijdens de hengstenkeuring van het BWP in het Zilveren Spoor te Moorsele, werd de Chin Chin zoon "Echo van het Neerenbosch" (Chin Chin - Kashmir van Schuttershof - Heartbreaker) doorverwezen naar de 3de fase, hij was tevens één van de 6 geprimeerde hengsten"

thumb_579_1.jpg

Men jag måste erkänna att jag inte har koll på Chin Chin himself :crazy:

Intressant! Tack!!

har han fler godkända söner tro? Chin Chin..han lever väl ej själv antar jag:crazy:

Quin ser ju fin ut!!

Cardento som förädlare... Nja.

Det är ju det här som är finessen med en välkänd hingst!! Nu behöver inte jag säga att jag tycker att det är så nu kan man visa det genom att titta på hans avkommor. Jag kan bara hänvisa till 2006års Förärvningsbeskrivning. Där står om Cardento följande:

Cardento avkommorna har helt dominerat årgångsfinalerna i hoppning under de senaste åren och prägals av en till synes stor kapacitet. Avkommorna är relativt ädla, långlinjerade hästar som dock tycks vara något sena i sin kropps- och muskelutveckling.

Han har gett många ädla vackra hästar tex på Utrillo stammar och andra som knappast kan sägas vara ädla. Sen får var och en bilda sig sin egen uppfattning, det här är i alla fall ASVHs (och min).

Det är väl lite generationsväxling i svensk hoppavel just nu - när Cardento och QE kom till Sverige var de ju inte meriterade elithingstar direkt. Nu är ju deras söner i aveln - och om man ska tro att aveln går framåt så borde ju vara bättre, eller hur? .

Cyklon och Cosmopolite bättre än Cardento, jo tjena.... vilken fantasivärld lever du i? Ursäkta uttrycket men, kom igen nu!

Om de elithingstar som finns tillgängliga i sverige inte passar för din del, så föreslår jag att du väljer någon importhingst - Casir Ask, exempelvis? Han är dessutom nära släkt med QE.

Casir är en fin häst, det håller jag med om, titta bara på Gylles fina hingst! Han borde ha fler ston.

*lånar min egen knapp*

Känns som om jag behöver förklara lite mer eftersom jag känner mig missförstådd lite här och där.

Jag tycker det är tråkigt att vi mister två av våra bästa avelshingstar och inte får något som en i närheten motsvara dem tillbaka på den svenska marknaden.
QE och Cardento har betäckt 1600-1700 ston var och vi VET både hur de förärver sig och att de gör det mycket bra.

Jag skulle vilja ha möjlighet att (enkelt) betäcka med utlänska hingstar med motsvarande meriter, eller helst ännu bättre. Dvs de jag är intresserad av är de med avkommor i WC osv.
Tex: I helgens WC var det massor av Capitol blod med, mest via Cassini I. Vi behöver få in en bevisat bra Capitolhingst. Även om bara via import.

Detta kan tex användas på QE ston men det är inte ston efter QE och Cardento jag är orolig för. De är ännu i tävling. Våra ston tror jag mer är efter Cortez och Robin Z, men även mycket Utrilloblod är i avel (via Maraton, Magini osv). Det är till dessa ston vi skall få upp kapaciteten, ridbarheten och kanske förädla dem lite också om möjligt. Och viktigt, med bevisat bra hingstar!
På detta viset bör vi kunna få fram mästerskapshästar och nya hingstar från vår egen avel. Idag importerar vi hingstar till bruksprovet med detta blod istället för att själva avla fram dem.

Vi har bra ston i Sverige, det är jag övertygad om, ge oss de främsta hingstarna så skall ni se att vi kan ta fram ett nationslag i världstoppen med bara svenska hästar.

Håller med dig fullständigt! Tror och hoppas på Careful och Empire som avelshingstar,hoppas att årets föl blir riktigt fina,skall bli mkt intressant att se just föl i år efter dessa två hingstar med Cortez och Robin i 2:a led.

barb

*lånar min egen knapp*

Jag skulle vilja ha möjlighet att (enkelt) betäcka med utlänska hingstar med motsvarande meriter, eller helst ännu bättre. Dvs de jag är intresserad av är de med avkommor i WC osv.
Tex: I helgens WC var det massor av Capitol blod med, mest via Cassini I. Vi behöver få in en bevisat bra Capitolhingst. Även om bara via import.

Cartier ska ju finnas på Ekelunda i år och han har ju Capitol I som morfar i alla fall. Nu är ju inte han så gammal ännu, men har väl tagit en hel del placeringar so far. Är lite nyfiken på honom till mitt ena sto.

Håller med dig fullständigt! Tror och hoppas på Careful och Empire som avelshingstar,hoppas att årets föl blir riktigt fina,skall bli mkt intressant att se just föl i år efter dessa två hingstar med Cortez och Robin i 2:a led.

barb

håller med till100%!!! Careful o Empire tror jag mkt på!! Blir svårt att välja mellan dessa två så småningom! Empire är snyggare dock.:D

Cyklon och Cosmopolite bättre än Cardento, jo tjena.... vilken fantasivärld lever du i? Ursäkta uttrycket men, kom igen nu!

Tja, man kan ju alltid hoppas på Wishful. Syftet med avel är väl att avkommorna ska bli bättre än föräldrarna, och att man på det sättet ska nå avelsframsteg. Om du tycker det är fantasifoster att tro att det kan bli bra avkommor med de svenska stona, ja, då undrar man ju om de fantastiska svenska stona verkligen är så bra?

Det finns väl, inklusive importhingstar, säkert hundratalet hingstar att välja mellan. Är det verkligen ingen av dessa som duger för ditt sto?

Som sagt, någon generationsväxling måste man väl tillåta i aveln? Varken Cardento eller QE var ju meriterade elithingstar när de kom till Sverige - så det kanske finns en framtida Cardento el QE bland dagens unga hingstar, som nu får chansen i och med att ett par matadorer är borta? Och det är väl bra, eller?

Vi har ju redan haft Cardento (e.Capitol I) här, han betäckte massor och Casa Grande har ju Cassini I (e.Capitol I).
Om 10år är det troligvis andra fäder till WC hästarna och det är de fäderna vi i Sverige ska finna nu...inte de som är "poppis" nu...det är ju det som är det svåra eller..?

håller med till100%!!! Careful o Empire tror jag mkt på!! Blir svårt att välja mellan dessa två så småningom! Empire är snyggare dock.:D

Både Careful och Empire VDL gjorde bra ifrån sig på Grandprix-hoppningarna i helgen i Helsingborg. Dock tyckte jag att Empire VDL var ett par strå vassare. Han var 3:a och 9:a på 1.40m kvalomgång och vann sedan finalen 1.45m med hela 3 sekunder. Empire hade inte en enda rivning på hela helgen.
Jag kanske är lite partisk i min bedömning, då mitt sto e. Calido I-Caletto I väntar föl efter Empire.

Det finns bilder på avkommor efter Empire VDLwww.penarpsgarden.com. Detta föl såldes på auktion för €9750. Fölet är efter Empire VDL-Indoctro

Både Careful och Empire VDL gjorde bra ifrån sig på Grandprix-hoppningarna i helgen i Helsingborg. Dock tyckte jag att Empire VDL var ett par strå vassare. Han var 3:a och 9:a på 1.40m kvalomgång och vann sedan finalen 1.45m med hela 3 sekunder. Empire hade inte en enda rivning på hela helgen.
Jag kanske är lite partisk i min bedömning, då mitt sto e. Calido I-Caletto I väntar föl efter Empire.

Det finns bilder på avkommor efter Empire VDLwww.penarpsgarden.com. Detta föl såldes på auktion för €9750. Fölet är efter Empire VDL-Indoctro

Va kul att höra!! Hur hoppade han? Hur såg han ut att vara i sitt temperament på banan?

Skall vara med om min första fölning i vår med en väns häst som fått låna ett lånesto mot att hon får fölet E. Empire. Tackade nej till stoet då jag ej har tillräckligt mkt erfarenhet ännu. Skall bli så spännande!! Han har länge imponerat på mig o speciellt hans typ!!

Va kul att höra!! Hur hoppade han? Hur såg han ut att vara i sitt temperament på banan?

Skall vara med om min första fölning i vår med en väns häst som fått låna ett lånesto mot att hon får fölet E. Empire. Tackade nej till stoet då jag ej har tillräckligt mkt erfarenhet ännu. Skall bli så spännande!! Han har länge imponerat på mig o speciellt hans typ!!

Empire hoppade verkligen fint. Man ser att det är en riktigt kvalitetshäst. I finalen fick han lite långt avstånd till hindret i kombinationen och trodde bergis att han skulle riva båda hinderna, men han fick ta i lite mer och löste problemet bra och lätt.
Förutom hoppningen har han mycket fint steg i traven. Han verkade vara lättreglerad och lyhörd.

Det låter ju väldigt lovande med Empire. :) Tog du några bilder på honom?
Jag måste nog försöka ta mig till Borås helgen som kommer och titta på honom live där. Han är ju en stark kandidat till mitt sto, men jag vill gärna se honom in action först innan jag bestämmer mig. Dessutom vill jag se några intressanta kanditater på bruksprovet också.

Jag tog några bilder med mobilen, men de blev alldeles för suddiga pga dåligt ljus.
Han kanske kommer att vara med på Hingsttåget, men jag rekommenderar att se honom live.

*lånar min egen knapp*

Jag tycker det är tråkigt att vi mister två av våra bästa avelshingstar och inte får något som en i närheten motsvara dem tillbaka på den svenska marknaden.
QE och Cardento har betäckt 1600-1700 ston var och vi VET både hur de förärver sig och att de gör det mycket bra.

Visst är det kanske tråkigt att vi mister 2 av de bästa, men egentligen tycker du inte att de har tillräckligt med avkommor i sverige som det är?

Sen kan man väl inte säga att vi inte får något tillbaka som motsvarar dem.
Flyinge tar ju in 3 hingstar som verkar jättebra och nog behövs i svensk avel.
Man kan ju inte bara avla på hingstar man vet lämnar bra, någon gång måste man använda nya hingstar och hitta nya stjärnor.
Sen vet vi ju inte vad de nya hingstarna lämnar, men å andra sidan visste ingen det om QE och Cardento från början heller, utan det var något som visade sig med tiden, precis som det kommer att göra med dessa nya hingstar.

Tänk om vi istället fått in en liten studsboll som tex Flipper d'Elle som jag nämner ovan. 161 cm och en av de mest efterfrågade i Frankrike nu.

Har du någon stamtavla på denna hingst. Har ej hört talas om honom :)

Nu tar jag resultatlistan från Youngster Tour i Leipzig. Alltså 7 och 8-åriga hopphästar, och dessa är bland de bättre som finns. Helt enkelt för att se stammen på dem och vad som är gångbart:

Lordanos - Gimpel
Rockwell - Pilot
Lordanos - Forrest**
Caretino - Laurin
Calvados - Voltaire
GRaf Top - Matcho AA
Caretino - Lavall
Clinton - Heartbreaker
Corraro I - Libero H
Ramirado - Calando
Baloubet du Rouet - Calato
Quite Easy - Zeppelin
Sandro Boy - Landadel
Calvaro Z - I love you
Graf Top - Silvio
Candillo - Corrado I
Acord - Corrado I
Lucky Light - Warrigal
Corrado I - Lagos
Stakkato - Calypso
Limbus - Ahorn
Darco - Coriolan
Calvin Z - Furioso II
Graf Grannus - Werther
Calido I - Amaretto
Cassini II - Lacapo
Contender - Lord Calando
Arpeggio - Paulaner
Lux Z - Herannus
Contender - Landgraf
Guidam - Ramiro
Diamant de Semilly - Lord Z
Rubinstein - Argentinus
Chambertin - Calypso
Corland - Welington

Det är ju liksom ingen nyhet att det är dessa hingstar som ligger i topp!!

Senast ändrad:

Dessa hingstar har två avkommor med:

Lordanos
Caretino
Corrado I
Contender
Graf Top

Lordanos vore perfekt att få in på till Sverige. Hans avkommor är "över allt" i Tyskland och vi har ju inte mkt Landgrafhingstar kvar i Sverige.

Graf Top lika så. Finns han representerad över huvud taget?

Contender, Corrado och Caretino-blod har vi väl lite av? Men eftersom det är det som är gångbart internationellt så behöver vi kanske mer och bättre?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar