Hoppglada 4 åringar

B

Blobas

Hur går det för er med era 4åringar födda 00???
Löshoppning och uppsutten hoppning=)

Min löshoppades som treåring, men nu hoppas hon bara uppsuttet, ungefär 1 gång varannan vecka, ibland varje.

Hon hoppar små banor, serier och linjer. Jag är inte intresserad av höjdhoppning, så vi hoppar kanske 60-70 cm.

Igår övade vi på studs på böjt spår, samt att länga och korta. Vi längde bland annat galoppen på långsidan för att sedan ta tillbaka den och hoppa en liten oxer mitt på kortsidan.

Hon skulle helst hoppa varje dag om hon fick...

Jag tavlar 90cm och 1 meter med min 4-ariga valack. Hemma hoppar vi inga hojder, men studs och serier. Inga banor hemma.
Vi har precis borjat tavla pa gras, vilket han klarar jattebra, men sa har han ju tavlat bade falttavlan och gatt ravjakt. :)
Planen ar att fortsatta med 90 cm och 1 meter tills mitten/slutet pa sommaren, da startar vi nagra 1.10m. Efter det far han ga ut ett par manader pa bete och nasta ar satsar vi pa 5-ariga klassen for Dublin. Den ligger pa 1.20 sa i januari borjar jobbet pa riktigt. :D :banana: :banana: :D

Han alskar att hoppa och hoppar ett par ganger i veckan. Inga hardtraningar, men nagra skutt har och dar. En gang i veckan rids han for instruktor, varannan vecka hopp - varannan dressyr.

Tack bra, vi hoppar uppsuttet en gång i veckan, har varit ute på en CR men det kommer igång mer nu i maj.

Ojoj låter ju kalasbra :) vi har väl bara hunnit med uppsutten hoppning några gånger typ 4 .
Dressyren som det måste jobbas på nu inför kvaliten men det går frammåt hela tiden.

OJ inser gensat att jag ligger efter med inridningen..Fast min är född i juli så han ligger hela tiden efter.SAKEN GJORDE DET JU INTE BÄTTRE ATT HAN VÄXTE SOM EN ÄLG SÅ VI FICK VÄNTA MED RIDNINGEN TILLS HAN VAR 3 ÅR. oj dumma capslock :o

Ska han gå uppsutten hoppning på kvaliten eller löshoppning?

Målet är uppsutten det ska nog inte bli några problem som det ser ut just nu!
Men dressyren är det en del kvar att jobba på men hoppningen ska väl komma igång här igen i sommar!
kvaliten i strömsholm är ju inte förrens i höst *phu*

Min första kvalite med egen häst å jag kommer vara ett nervvrak :crazy:

Min tränares 4 åring ska gå sin första hoppträning i grupp i kväll! :)
Första starten är sedan planerad till 12 juni.
Kvaliten ska hon hoppa uppsutten. ;)

Åhh hoppas det går bra=)
Ja min 4 åring åker väl in då å då till stan å tränar dressyr för tränare
Bra med lite transportträning samtidigt och gruppträning=)

Jag är inte så orolig för hoppningen mer att han inte hinner utvecklas i dressyren eftersom han ligger efter där!

Uppsuttenhoppning på kvalitets och hästen är bara hoppad uppsutten 4 ggr, det skulle jag inte göra och förvänta mig något hötre betyg iallafall.

Jo då jag tror det kommer gå bra har ju hela sommaren att träna. Sen är det 3 hinder som ska hoppas inge svår bana.Värre om det skulle vara en hel bana!

Ähh du det visar sig när vi väl är där i höst.

Han kan hoppa inte det men just nu är det dressyr som är viktigare utan dressyren inge bra hopphäst!

Börjar man träna hoppningen i juni/juli har man ju hela 3 månader på sig att träna det räcker nog!

Min fyraåriga islandshäst har upptäckt att det är jättekul att hoppa, så det ska hon börja få göra med jämna mellanrum.

Jasså, när har ni kvalitetbedömning??

och hur kommer det sig att ni bara har 3 hinder, vi har 5 hinder och för att få bra bedömning så kommer två hinder ligga på 1.10, är du säker på att du har uppdaterat dig för reglerna i år?? det är ganska stora förändringar från förra året.

Våran går här i mitten av maj.

Våran kvalitéts går i September (örebro)

Jag ska hoppa kompisens fyra åring...Han är väll hoppad några gånger, hoppade honom igår och det gick jättebra. Han är lättlärd och tycker det är mkt roligt :D Han har inte hoppat någon "bana" än, men 3 hinder i följd på ca 60 cm klarar han av än så länge..och ja han är löshoppad innan, vet dock inte hur mkt då hon köpte honom i Vintas.

Var inne och så de olika datumen nu ochjag tycker det är konstigt att det kan skila så mycket i tid, på 4 månader hinner det hända mycket med en unghäst så bedömningarna blir knappast speciellt rättvisa.

Själv har jag bojkottat det pga av ändringarna samt att vi har i maj hos oss, men nu kan det ev bli av ändå genom att åka till någon av "grannarna" som har det i septemper istället.

Åhhh isisar :love: dom kan hoppa dom ska inte underskattas=) det går nog bra ska du se

Mjorå, hon har klämt ett staket på en meter när hon själv var i en och tjugohöjden Så visst kan hon hoppa. ;)

Åhh du ser vilken koll man har*ler*
Det var 5 hinder men banan ser inte så hämsk ut
Men jag litar på han som har lillen att han vet vad han sysskar med. Det är viktigare att HAN vet vad som gäller än jag!
Han har tävlar tästar hela sitt liv så han vet nog vad ln klarar och inte!

Jag tar inte det på blodigt allvar vet hästar som har hoppat kalas på hemmaplan och sen kommer dom ut på kvaliten å just den dagen gick hästen som en påse skit!
Kan ju hända mig med man vet aldrig!

Ojoj sikken dam du har=)
Hur stor är hon nu då??
haha lillen när han var 1½½ år fick tydligen lite vääl mkt självförtroende där att tag om hans kapacité påatt hoppa.Han fick för sig att hoppa över grinden(stålgrind) så han han väl ta ett galopp språng sen halkade han i leran som var så han hamnade mitt på grinden hängandes=)
POch bara hängde där tills han gled ner på bakbenen igen och bara stod där.
Fan att man inte hade kamera då!!! :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdagen på årets bruksprov ägnas helt åt hinder och bommar - nu ska de unga gångartshingstarna löshoppas, samt de allra yngsta...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 078
Senast: Fiorano
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 846
Senast: Lingon
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna