Hoppglada 4 åringar

ja mjo det håller jag med om men kanske är det just därför man har olika datum??
För min häst är ju sent född i juli dom som är födda i maj är ju långt före min häst.Så om dom tävlar maj å jag sep så liger ju hästarna lika iaf i utvecklingen..

Fast nu kan det ju va som så att en häst som är född i maj kan åka å tävla i sep då får den ju massa extra månader på sig!
Man kanske skule göra som så att dom hästarna som är födda i maj bara får tävla ill juni?? å dom som är födda i sen juni juli får tävla i sep??

Ja ajg vet inte tänker lite högt bara nu=)

Åhh vad är det för stam på den hästen då??=)
Vart ska ni rida kvalitén då??

Du tänker nog lite konstigt, det funkar knapapst att hästar ska transporteras än dit eller än dit bara för att det är födda ett då eller då, oftast blir det närmsta bedömningen folk åker på.

Dessutom så föds de allra festa tom maj månad.

Sen tycker jag inte det skilljer mycket på en fyra åring som är född i arpil eller juli, det som jag tycker gör skillnaden är att de kan få en ordentlig längre vila och mogna till lite extra om man har tid på sig till hösten till skillnad från de som går på våren.

Ja ajg kanske tänker lite konstigt=) :D

Nä det klart där har du enpoäng i det hela.Skulle bli ett fasligt farande på alla sveriges unghästar :crazy:

Ja jagkan ju bara svara för min egen unghäst som är född den 5 juli 00 och reds in i augusti förra året. så han har vblivit regelbunden riden i 9 månader.
Det går frammåt hela tiden tror jag ska ringa till Fodervärden ikväll å kolal av läget..Ska få kort ska bli kul å se=) Ska åka ner å hälsa på han snart med=) Då ska det avverkas rullar efter rullar med kort.
Hästen ska springa så fort han ser en kamera :rofl:

För min häst är ju sent född i juli dom som är födda i maj är ju långt före min häst.Så om dom tävlar maj å jag sep så liger ju hästarna lika iaf i utvecklingen..

Nej, vilket skitsnack! :D Det har val inte att gora med nar pa aret din hast ar fodd, utan hur du utbildar den och skolar den.
Jag vet massor med 6-aringar som enbart tavlat 60cm ett par ganger, medans jag vet 4-aringar (som min egen) som tavlat bade hoppning och falttavlan.

Det handlar mer om dej som agare, an om hasten ar fodd i januari eller juni.

Och ska jag ge mej in pa unghast utbildning sa gillar jag inte nar man tavlar 60-70cm jattelange med unghastarna. Da lar man hastarna att hoppa flakt och inte anvanda sej sjalva. Sedan nar hindren gar upp sa blir det problem. Battre att utbilda pa sma hinder, och nar hasten sedan hoppar sa hojer man till i alla fall 80cm.

En unghast behover lara sej hur balansen fungerar och att bedoma avstand, man ska inte dalta och tro att hasten maste mogna i flera ar.....om den inte ar 180 hog da kanske.

Men det ar ju min asikt. Nu far jag sakert en massa skit for det. :D

Hon hoppas uppsuttet i grupp varje vecka. Har löshoppats med mkt bra resultat (115 cm).

Tidsplanen är någon träningstävling i maj och juni och debutera "på riktigt" i början av juli.

Hon är fortfarande valpig och tunn och behöver "tjockna till lite".

Min egen bebis är bara två, däremot så hoppar jag en stallkompis fyraåring som egentligen är blivande dressyrhäst. Han löshoppades en del som treåring men tyckte väl att det var "sådär"... Nu hoppas han enbart uppsuttet, mest för att få lite bättre ordning på galoppen som är stooor och lite vinglig stundtals.

Jag har hoppat honom minst varannan vecka sedan årsskiftet plus att ägaren försöker kliva över cavalettibommar så ofta som möjligt (ägaren är hopprädd men bommar går bra!), från början var det travhoppning på små väl infångade hinder som gällde, men nu hoppar han tufft över alla slags titthinder (sist hoppade vi mur med hål i!) och vi har även hoppat lite serier.

Som läget ser ut idag kommer han nog att hoppas uppsuttet på kvalitets, eftersom han tycker löshoppning är så sablarns tråkigt. Han har ingen bländande teknik men bra galopp och är villig och rädd om sig, så vi får hoppas det går vägen! Och om två år är det min egen stjärna som ska "in i elden"!

Okej ja min är otroligt valpig med=) är det era d-ponny?? eller är jag ute å cyklar nu??

ja verkligen. för det händer ju som sagt så otroligt mkt på 4 månader med en unghäst. Men åk du till granndistriktet. Det skulle nog jag också göra om jag hade en bra häst.

Den jag ska visa kommer säkerligen bli nerdömd direkt då han endast är 153 :crazy: och det är ju inte direkt avelsmålet...

Titthinder har han tränats på sedan han var 6 månader.Fast då sprang jag över(30-50cm) å så han efter.Då var det pressänningar å på det ett litet hinder med ölburkar som hängde på hindret å skramlade. Eller massa folié som glimmade till.
Vatten gravar ja ALLT gick vi på=)
Så själva hindrena i sig är han inte ett dugg rädd för.

Jag är faktiskt inte så orolig för uppsutten hoppningen... men dressyren huva :crazy:

Eller så är det bara jag som är extra fjållig=)

Min 4-åring har varit ute och tävlat debutant fälttävlan i april, det gick jättebra, ett pet i hoppningen och felfri terräng, dressyren gick också riktigt bra. :)
Han har också varit ute på ett par .90 och 1 metershoppningar, sköter sig fint.
Planerna är 4-årschampionat i fälttävlan om det blir av. :)
Har ockå sålt halva pållen!

Tydligen är det inställt här hemma hos oss, för få anmälningar... så konstigt.. ;)

Ojoj låter som en riktig farkllig häst sen i framtiden som fältävlanshäst=)

Hehe oj sålt den delvis.. är inte det jobbigt??

Hej !!!!!!!!!!

Jag har en 4 årig C-ponny vallack. Han blev inriden i januari och när jag fick honom i februari hade han bara travat och skittat i skogen. Nu tävlar vi 50,60 cm i hoppning lite då och då. Och så hopptränar vi 1 gång i veckan. ÄR DET FÖR MYCKET ?????? VAD SKALL JAG GÖRA ? ELLER BRUKAR EN 4 ÅRIG PONNY VA PÅ DENNA NIVÅN ??????? :confused:UNGEFÄR ?!! :confused:

Jag är så dålig på inridning och när man kan ut och tävla.
Men när min häst vart inriden så var han långt ifrån tävlingsklar efter 4 månader iaf.

Du har ju frågat samma sak flera gånger och fått råd från olika håll att ta det lungt med ponnyn. Du går väldigt fort fram och kommer antagligen att få ett bakslag om du inte lugnar ner dig.

Varför frågar du igen? Svarar vi fel? :mad:

Det är inte nivån, det är att du går väldigt fort fram. Ponnyn måste ha en chans att mentalt smälta allt det här. Ta en paus, det har hänt mycket med ponnyn sedan i februari.

Våran 4 åring är löshoppad och hoppad uppsutten. Så fort hon har lärt sig att åka transport :angel:. Så ska hon komma ner till ridhuset och få hoppa där lite. Sedan så ska hon få komma ut och tävla.
Utvecklas hon fint så är målet 4 års championatet

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdagen på årets bruksprov ägnas helt åt hinder och bommar - nu ska de unga gångartshingstarna löshoppas, samt de allra yngsta...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 078
Senast: Fiorano
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 846
Senast: Lingon
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna