Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Först ett stort grattis till Business X, som gick direkt in i Oldenburgar Verbandet på hans meriter.:idea:
Och vi i Sverige behöver anglo blodet, och när vi väl har en bra hingst med storlek och meriter, vore väl det rent ut sagt själve f....n om vi inte kunde få använda honom.
Och jag hoppas att nämnden får med det här en tankeställare och ser över sina bedömningar i framtiden.

Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.

Vart hittade du det?

Kul isf, det är en riktigt läcker hingst!

kl
Jätte kul! Ett stort grattis till hans ägare!:)

Jag tänkte detsamma som du när jag läste det!

Fast såg du honom vid provet?

Jag är för både full-, anglo och arabblod i varmblodsaveln men tyvärr tyckte jag han var trist (såg "gubbig" ut) men det kan ju ha att göra med hur hingsten var förberedd (det vet jag inget om).

Att flera hingstar som inte gått ett godkänt bruksprov (någonstans) blir godkända i Oldenburg visar väl bara att det är lättare att godkännas där än här. Skulle inte vilja använda en hingst som endast är godkänd där pga det.

Hur många ston tror ni Business x får? Det brukar ju pratas om nyttan av fullblod men sedan är det få som verkligen använder dom.

Hämtat från Ridsport:
"Representanter från Oldenburger Verband har under måndagen och tisdagen granskat 21 hingstar i Skåne. Nio av dessa kommer att licensieras efter veterinärkontroll och, för några av de yngre, flerdagarstest eller prestationer inom sporten.

I måndags granskades 18 hingstar i Hasslarp, Helsingborg, och ytterligare tre hingstar visades idag. Angloarabhingsten Business x och Breitling TP 1152 (e San Rubin-Silvio I) godkändes direkt för avel utan begränsningar, och detsamma gällde Diomedes (e Belissimo - Flemmingh) som godkändes under tisdagen. En 3-åring, Rubens Star (e Rubinrot - Painter´s Row xx), fick tillstånd för 30 ston utan vidare krav på prestation.

Tre 4-åriga hingstar fick grönt ljus med krav på prestation i olika former. Corlensky G II (e Cornet Obolensky – Arpeggio) fick tillstånd för att betäcka 30 ston efter genomfört flerdagarstest. Damino SD 1157, svensk bruksprovsvinnare 2009, får obegränsat tillstånd vid sportframgångar i till exempel championat. Romadour (e Romanov – Don Schufro) får obegränsat tillstånd efter genomfört flerdagarstest.

Bland äldre hingstar gavs tillstånd till Rolex TP 1166 för 30 ston och till Ravell 959 för 20 ston."

Senast ändrad:

Lite spännande att icke godkände Diomedes är helt grön medans dubbelt bruksprovsgodkände Damino måste göra resultat i championatet först....

Undrar vilka de andra (icke Oldenburg godkända) hingstarna var?

Intressant... och kul för Business :).

Nu får man fundera ett varv till på om man ska behålla anglostoet eller inte...

Att göra ett "halvt" prov när han är till åren och dessutom efter en allvarlig skada anser jag inte att misslyckas eg.

har sett honom live från det han var 4år och han har imponerat på mig varenda gång, dock så var han inte ens en skugga av sitt forna jag på bruks..

Enligt mig skulle han bara behövt visas för hand efter de meriter han haft.

Att göra ett "halvt" prov när han är till åren och dessutom efter en allvarlig skada anser jag inte att misslyckas eg.

har sett honom live från det han var 4år och han har imponerat på mig varenda gång, dock så var han inte ens en skugga av sitt forna jag på bruks..

Varför ska ens hingstar som har meriter ens behöva göra ett bruksprov? Har de inte redan bevisat att de kan :confused: annars hade de ju inte haft sina meriter.

Romadour (e Romanov – Don Schufro) får obegränsat tillstånd efter genomfört flerdagarstest.

Denna häst skulle visas för godkännande i Danmark,
någon som var i Herning eller vet hur det gick?

Fast du menar väl inte att alla som har kulorna kvar och tävlar på hög nivå passar som avelshingstar?

Jag vill iallafall ha höga krav på de hingstar som ska vara i avel.

Fast du menar väl inte att alla som har kulorna kvar och tävlar på hög nivå passar som avelshingstar?

Just denna hingst är högt bed vid exteriör bed och har presterat mkt bra på tävlingsbanorna.

Dessutom så är ju faktiskt han redan godkänd som angloarab och har en del avkommor som ser mkt fina ut

Alla passar inte MEN varför kräva ett bruksprov av en hingst som har meriter?

Dessutom så är jag av åsikten att stoägarna brukar sålla ut hingstarna rätt bra om de visar sig inte hålla måttet.

Jag accepterar helt din åsikt. Och jag vill absolut inte försöka ändra din åsikt.

Men Business bär på en genbank som är mkt bra och vi behöver den för att komma vidare i vår avel, man måste tänka frammåt.
Jag tror inte alls att det är lättare att få igenom en hingst i Oldenburg än någon annanstans men jag tror att tyskarna har ett bättre öga och tänker mer frammåt än vad vi gör här hemma.
Och det är nog en av anledningarna till att den tyska aveln är så framgångs rik. De hingstar som dom var osäkra över fick tillstånd till ett antal ston, för att man skall kunna utvädera avkommorna, det tycker jag är bättre än de sextiotal sto ägare som idag väntar föl efter Careme, som inte gick igenom i år.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte alls att det är lättare att få igenom en hingst i Oldenburg än någon annanstans men jag tror att tyskarna har ett bättre öga och tänker mer frammåt än vad vi gör här hemma.

Fast har du läst vilka hingstar som godkändes för avel (efter en dags granskning), några av dem har inget godkänt bruksprov ö t? I vilka andra tyska förbund är det så? Några av hingstarna ovan godkändes inte vid bruksprovet i feb (helt rätt enligt mitt tycke såg dem via webb-TV och/eller live) och jag betvivlar att de nu skulle blivit så mycket bättre typmässigt, gångartsmässigt o s v.

Håller med dig!

Vad roligt för ägarna och alla runt omkring...:bump:

det tycker jag är bättre än de sextiotal sto ägare som idag väntar föl efter Careme, som inte gick igenom i år.

Bättre med föl efter en hingst som gjort ett godkänt bruksprov än ett föl efter en hingst som bara visats upp på en dag.
I andra trådar framhålls ju tyskarnas 70-dagarsprov som bättre än "vårt" veckolånga prov men nu räcker det med en dag för
att tyskarna har ett bättre öga
.
Även vid det svenska bruksprovet granskades och bedömdes hingstarna med utländska ögon.

Dom kanske passar bättre än 3-åringar som inte presterat nått alls? Ska jag avla prestationshästar så vill jag helst ha en hingst som presterat själv, inte nån som kanske eventuellt om man har tur kan ta sig över hinder på 130 cm.

Och ingen vet ju om Business passar i avel eftersom han inte får chansen? Eller är du extra duktig som kan avgöra att just han inte är nått för aveln? Bara för att han inte är tillräckligt snygg vid hög ålder?

Cheers Cassini var väl ett toppexempel på det här.

Som ung:
http://www.dinmoremanorstud.com/_Contents/Stallions/CheersCassini/Gallery_Cheers2.jpg

Vid svenska bruksprovet (blev godkänd på meriter)
http://www.tidningenridsport.se/img/Artikelbilder/2008 jan-feb/hingstar/CheersCassini_ridsp.JPG

Lite skillnad va?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka