Sv: Hoppas att avelsväderingsnämnden, fick en tankeställare.
Fast såg du honom vid provet?
Jag är för både full-, anglo och arabblod i varmblodsaveln men tyvärr tyckte jag han var trist (såg "gubbig" ut) men det kan ju ha att göra med hur hingsten var förberedd (det vet jag inget om).
Att flera hingstar som inte gått ett godkänt bruksprov (någonstans) blir godkända i Oldenburg visar väl bara att det är lättare att godkännas där än här. Skulle inte vilja använda en hingst som endast är godkänd där pga det.
Hur många ston tror ni Business x får? Det brukar ju pratas om nyttan av fullblod men sedan är det få som verkligen använder dom.
Hämtat från Ridsport:
"Representanter från Oldenburger Verband har under måndagen och tisdagen granskat 21 hingstar i Skåne. Nio av dessa kommer att licensieras efter veterinärkontroll och, för några av de yngre, flerdagarstest eller prestationer inom sporten.
I måndags granskades 18 hingstar i Hasslarp, Helsingborg, och ytterligare tre hingstar visades idag. Angloarabhingsten Business x och Breitling TP 1152 (e San Rubin-Silvio I) godkändes direkt för avel utan begränsningar, och detsamma gällde Diomedes (e Belissimo - Flemmingh) som godkändes under tisdagen. En 3-åring, Rubens Star (e Rubinrot - Painter´s Row xx), fick tillstånd för 30 ston utan vidare krav på prestation.
Tre 4-åriga hingstar fick grönt ljus med krav på prestation i olika former. Corlensky G II (e Cornet Obolensky – Arpeggio) fick tillstånd för att betäcka 30 ston efter genomfört flerdagarstest. Damino SD 1157, svensk bruksprovsvinnare 2009, får obegränsat tillstånd vid sportframgångar i till exempel championat. Romadour (e Romanov – Don Schufro) får obegränsat tillstånd efter genomfört flerdagarstest.
Bland äldre hingstar gavs tillstånd till Rolex TP 1166 för 30 ston och till Ravell 959 för 20 ston."