Hoppa upp på hästen

Ponsse

Trådstartare
Tråden ligger kanske fel? Flytta den isåfall :)

Om en månad ska jag kunna hoppa upp på hästar som är runt 160-175 utan pall :eek:.
Jag är 157, har otroligt korta ben och så. Nu får jag kämpa för att komma upp på min medryttarhäst som är 155, så jag vet inte hur jag ska klara av det här :crazy:. Hästarna har såklart sadel på sig :D

Är det bara jag som inte klarar av det här? Är alla andra här jättesmidiga? ;)

Någon som har tips om träningssätt eller streching?
Eller någon som har tips om hur jag ska göra när jag står där och ska hoppa upp från marken?

Sv: Hoppa upp på hästen

Haha du ä inte ensam. Jag tar mig inte upp på de som är 135-140 utan hjälp av pall eller liknande. Ska börja träna lite i bänkpressen för och se om de hjälper.

Om en månad ska jag kunna hoppa upp på hästar som är runt 160-175 utan pall :eek:.

Va? Varför det? :confused:

Jag kan sitta upp på vanligt sätt på min häst, vi är 1,64 båda två. Däremot föredrar jag pall eller sten eller vad som nu finns i närheten. Det är snällare mot hennes rygg och mina knän och skonsammare mot sadeln. Rider sällan andra hästar, men hade inte tagit mig upp på kompisens kuse på 1,73. :o

Men för att öva... tja, träna på allt högre hästar successivt. Och stretcha när du ridit. :)

Kolla upp tips för cheerleaders, det är helt galet vad högt vissa av dem hoppar :eek:

Men ska du rida barbacka på Flyinge? Eller har jag missuppfattat nåt?

Jo, länga stiglädrerna har jag fått göra ibland.. Men om man länger dom så att lädret är längre än vänster ben kan man ju inte slänga över höger ben. Förstår någon vad jag snackar om?

Jo, länga stiglädrerna har jag fått göra ibland.. Men om man länger dom så att lädret är längre än vänster ben kan man ju inte slänga över höger ben. Förstår någon vad jag snackar om?

Du behöver ju inte länga såå mycket.

Tycker det är sjukt att det inte finns pall.
Det är ju mycket bättre för hästen om man sitter upp från pall lr liknande, särskilt om man måste "klänga" upp utan. Stackars rygg :crazy:

Jag vet än kille som inte är speciellt lång som alltid hoppar upp utan att sätta foten i stigbygeln. (Han använder inte pall eller liknande heller) Han tar bara tag i sadeln och svingar sig upp. Detta gör han oavsett storlek på hästen :p

Så du får väll börja med det istället :p Fast det krävs nog en hel del träning :p Hahah

Jag kommer inte upp på min häst , 155 i mnkh, men sen rullar minsadel också.. (För stor sadelgjord.)
Men jag kommer upp på hästarna på ridskolan , jag har tränat på bord och stolar , att ställa foten på bordet/stolen och sen hoppa upp med ett ben.
Väldigt smart tycker jag :p
KJag brukar även länga stiglädret lite typ 1-2 hål.
Men komma upp på hästar barbacka är omöjligt för mej :P min kusin kommer upp på hästar 1.65 utan problem BARBACKA! .
Jag har fortfarande tien förstått hur hon klarar det :p

Tycker det är sjukt att det inte finns pall.
Det är ju mycket bättre för hästen om man sitter upp från pall lr liknande, särskilt om man måste "klänga" upp utan. Stackars rygg :crazy:

Håller med. Prestige kanske, det är inga tanter eller småungar som rider på Flyinge? ;)

Man lär sig. Själv, ridskoleryttare som man är, så tar jag mig aldrig upp med pall. En pall på tio ryttare skulle ta hela lektionen. Är hästen över 170 så brukar jag få länga lädren några hål. Huvudsaken är att man trampar ifrån ordentligt och mer svingar sig upp än regelrätt drar sig upp.

Riktigt impad blev jag när två tjejer tog sig upp barbacka på en shire runt 190cm hög - utan pall :eek:

Måste bah få "skryta" lite :D Själv e jag väldans vig! På yngre dar då man red på ridskolan skulle jag hoppa stallets största häst (ca.175-om inte mer?) o då hade man ju sattit färdigt lädrerna innan man kom in, ställde upp hästen o ridläraren kom för att opa upp mig. Men innan hon kom fram satt jag redan på ryggen! Det var inget klängande utan 1,2 o 3! :angel: sen min sköthäst som var maxad d- ponny (150) henne hoppade jag upp på barbacka, från den punkten jag stog på! Skulle garanterat kunna göra det på min egen men tror inte att han skulle uppskatta det, utan han skulle nog slänga med bakbenen hej vilt! :p
O lite till skryt om mig själv- jag får, om jag sitter båda benen bakom nacken!! :rofl::bump::bump:

Haha. Jag sträcker sönder benet tills det går och sen satsar jag som bara fan :D

/Sanna - som går på naturbruk med 14 halvblod och är 158 cm själv :p

oki, då gör du såhär. ;)

1. ställ dig med ryggen/vänster sida (lite snett alltså) mot hästen.
2. håll i dig i framvalvet med vänster hand.
3. ta tag i stigbygeln med höger hand.
4. luta dig så mycket bakåt du bara kan och kuta med ryggen och gör ditt bästa för att slänga upp foten i stigbygeln. Alternativt lyft foten med höger hand om stoppa in den i stigbygeln.
5. hoppa runt på vänster ben och försök få tag på bakvalvet med höger hand.
6. när alla fötter och händer är på plats, ta i!!!!!
dra dig upp!!!!
kämpa!!!!
skit i om du sparkar och knäar hästen, den har ändå fullt upp att hålla balansen..... :rofl:

:rofl:
Tack så mycket för hjälpen! Jag ska komma ihåg det :D

Men när jag hoppar upp nu, då håller jag alltid i manen och bakvalvet på sadeln.. OBS! Jag hoppar bara upp på små ponnier nu, och om jag ska hoppa upp på en stor häst har jag alltid pall. Jag antar att jag inte kan göra det längre eftersom då drar jag väl antagligen av manen? ;) men blir det inte så att sadeln glider när man hoppar upp och bara håller i sadeln?

Själv, ridskoleryttare som man är, så tar jag mig aldrig upp med pall. En pall på tio ryttare skulle ta hela lektionen.

Jag har fått lära mig att det är extra viktigt att använda pall när man rider på ridskola för hästarnas skull. Även om jag kan så vill jag inte inte slita på hästens rygg i onödan speciellt med tanke på att hästen förmodligen ska bära på ytterligare en eller två ryttare samma dag.

Har faktiskt lite svårt att förstå vad det är som är så pinsamt med att inte vilja snedbelasta en hästrygg.

jag är dock ganska lång 169 cm , men rider hästar som är över 175 men mina egna är bara 167 , själv hoppar jag alltid upp med pall även fast det bara är en d-ponny , det sliter grymt mycket på hästens rygg och sadel , ganska dumt att slita ut när man bara kan ta en pall ;)

Jag håller med alla om att det är mycket bättre att använda pall för allas skull.. men det är inte många som gör det! Jag har ridit på ridskola sedan jag var 9 (?) och är idag 16, och jag har inte använt pall en enda gång när jag har hoppat upp, bara för att det inte finns någon i ridhuset :confused:
Nu är det bara små ponnisar och inga höghus, men iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar