Hoppa upp barbacka

Sv: Hoppa upp barbacka

Hehe, tack för alla svar! Visste inte att tråden skulle bli så populär! :D

Hehe, Jag har försökt med min ponny att komma upp och ibland har det gått... Jag tar sats, springer, hoppar och kravlar xD
Tänkte testa nya tekniker snart, problemet är bara att jag är så feg :P
Min ponny är också väldigt tjock, så det är kanske en anledning till att jag inte kommer upp :P

Min Tinker är ca 143cm och jag är sjelv 160. Och jag kommer utmärkt upp på henne :D. Ta sats och hoppa eller använd något att stå på så kmr du nog dej upp :)

använd pall!:D väldigt praktiskt, går mkt bättre :angel:

på min skulle jag aldrig ens tänka på å försöka, skulle nog komma upp med höjden å så (hon 146.5cm å jag 171cm) men skulle jag kasta mig mot henne eller hänga å kravla på sidan så skulle hon försvinna till skogs fort som attan och ja skulle ligga kvar på marken :grin: hon e lite rädd för saker ur balans på henne och bakrädd :angel:

men annars så tar jag sats eller bara kastar mig så ja hamnar på mage på hästen och så svänger man bara över benet, enkelt :D

Eftersom jag alltid rider barbacka så är jag ganska van :crazy: Men på mindre hästar (till typ 140) tar jga bara sats och hoppar upp lite framför manken och sedan kravlar mig upp men på större hästar tar jag tag i manen står med ryggen mot hästens huvud och svingar upp benet och kravlar mig upp den största hästen jag kommit upp på( rider aldrig storhäst typ) var 1.65.170 och jag är 147.

Tjena Tjena.

Det finns en sak jag är väldigt nyfiken på och det är hur man hoppar upp på hästen barbacka. Jag har sett filmer på youtube men kan ändå inte komma underfund med hur man gör, så jag tänkte ifall ni kanske kunde berätta lite mer utförligt :angel:
Min häst är 148 (jag har också en sköt häst som är 156 men honom vill jag nog inte testa på :P )
och jag är runt 160 så det kanske är lite omöjligt... I så fall är det nog ingen ide att pröva... Jag vill ju inte göra illa hästen (eller mig själv för den delen :grin:).

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Haha jag har exakt samma problem som du + att jag är exakt lika lång och hästen är ca 148mkh ;)

Jag är lat och beskriver inte mina upphopp, tänkte visa dem istället:p

Tog den här filmen någon dag efter att jag "kommit på" (någon annan som sett det sättet?) det sista sättet på filmen. Ville ha ett lätt sätt att sitta upp med båge och pilar. Det var inte lätt, men ser ganska bra ut;)

Filmen

Outstanding!:bump: har en likadan häst som du men är dessvärre vig som en kakelugn:cry: Tekniken bockhopp har jag oxå nyttjat. Skoj:D Men den där sista -Hjälp:p

Jag har lite olika sätt att komma upp på beroende på dagsformen!
Jag är 1.69 och hästen 1.47 så jag har det ju ganska lätt ändå :angel:

Metod ett: Ta ett "sats-skutt" och hoppa sedan upp på hästen, så att armbågarna hamnar på andra sidan om hästens ryggrad, och sedan kravlar man sig upp :D

Metod två: Ta ett tag i manen, hoppa ett "sats-skutt" på höger ben och sedan upp. Det gäller att få upp HÖFTEN, då är det lättast!

Metod tre: Ber hästen sänka huvudet, hoppar upp på halsen och han skickar upp mig :p

Metod fyra (enklast ;)): Bugar hästen och hoppar upp :D

jag har en häst på 142. Hon är oftast snäll och står still så jag tar
sats, springer och hoppar först upp på magen och snabbt över med
benet, om man inte är snabb med benet så åker man ner igen.

Och om hon inte står still, står jag vid huvudet på henne och kastar
upp benet.

annars e de väl bara att ta en pall?

Jag har lite olika sätt att komma upp på beroende på dagsformen!
Jag är 1.69 och hästen 1.47 så jag har det ju ganska lätt ändå :angel:

Metod ett: Ta ett "sats-skutt" och hoppa sedan upp på hästen, så att armbågarna hamnar på andra sidan om hästens ryggrad, och sedan kravlar man sig upp :D

Metod två: Ta ett tag i manen, hoppa ett "sats-skutt" på höger ben och sedan upp. Det gäller att få upp HÖFTEN, då är det lättast!

Metod tre: Ber hästen sänka huvudet, hoppar upp på halsen och han skickar upp mig :p

Metod fyra (enklast ;)): Bugar hästen och hoppar upp :D

de där måste ju vara jobbigt för hästen, med tanke på att den har
ett knä i marken och de andra rakt fram, sen får dan en vikt på manken
och måste kasta sig upp med den på ett framben

Jag förstår att det kan se ut som det, men titta på den tredje bilden och hans bakben. Ser du hur insatta dom är under honom?
Dom tar mycket av "smällen", han har starka både rump- och bakbensmuskler så det är inget problem för honom.
Och sedan tar jag bara till den metoden om jag av någon anledning inte kommer upp på dom andra sätten ;) :angel:

Men det är bra att du ifrågasätter! :laugh:

det är rätt lätt om hästen står still, på min sommarhäst jag hade förra sommaren var det lätt för han brydde sig inte om man hängde och kravlade, så om hästen är snäll kan du ju bara öva, öva, öva. eller så får du ta en pall helt enkelt XD

Jag är 169 cm och största hästen jag har provat hoppa upp på
barbacka är 155 cm. Det går jättelätt upp på honom :)

Jag backar max ca en meter och tar sats och "hoppar upp"

tar vänster hand på manken och håller i tyglarna med den
höger hand på baken och trycker mej upp :p

Hehe, jag hoppar bock upp på D-ponnyn jag rider och han e 145cm, ;) men jag kan oxå göra det på en maxad :D

ingen trode på mig på ridlägret så jag fick testa många hästar :rofl:
plus att det blir roliga bilder!

Man ställer sig på en stubbe, 4-hjuling, däck, hink, stege, snödriva eller något annat som finns i närheten.. Varför hoppa upp direkt från backen? Jobbigt!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar