Hoppa upp barbacka

Sv: Hoppa upp barbacka

kl

jag har en b ponny,och de är inte så sårt o komma upp på henne,jag hoppatr lite på stälet o kravalr mig upp :p

kl

Jag (173) hoppar utan problem upp på min fjording (156). En hand runt manken och sen *tjoofs*. Dock måste jag ha lärt mig hans kropp i millimeter för när jag skulle hoppa upp på Islandshäst (140) fick jag ta pallen. Har inte ridit med sadel på över 2 år :D

jag ser rätt patetisk ut när jag kravlar mig upp på min maxade d-ponny (är 170) skulle aldrig ens försöka utan pall på den stora pållen XD jag KAN seriöst inte komma upp smidigt, det är omöjligt!

Hoppa upp med hjälp av en pall eller nått. ;) Det är ju det allra enklaste. :P

-kl-

Jag studsar några gånger på marken och sedan hoppar jag, helt enkelt. :D (Jag: 169 cm, hästarna: 154/161 cm.)

Jag är 157, å hästen är 165. och jag kommer upp inte så galant men upp kommer jag. tar sats en bit å sen typ studsar jag till precis innan hästens mage kommer i vägen, man måste ha lite jumping skills för att klara det. :p Hehe.

Sen är det bara att kravla sig upp, ta tag i manen å typ sparka te med ena benet, men passa så du inte sparkar hästen, då blir det jobbigt när hästen går iväg. :p

Tur att man har en så pass snäll häst, för det ser ite fint ut när jag ska upp, ser mest ut som en gravid kossa som ske försöka göra ngt akrobatiskt. :p

Ser ut som han drar sig upp som en stavhoppare! :eek:
Själv måste jag ta sats ända från hästens huvud för att komma upp sådär!

så lätt kan det gå om man har armmuskler och inte väger någonting!

får åka ut och öva snart ;):D

Tycker det ser ut som om filmen spolas bakåt xD
Man ser ju att den inte gör det, men på något sätt får man känslan av att den gör det xD

Nu har jag lärt mig att hoppa upp med sving!!!:banana:

Förut körde jag med studs och landa på magen på hästens rygg, men nu jävlar svingar jag bara över högerbenet (och sen kravlar jag mig upp sista biten:angel:) Men snart så har jag nog fått in lite mer finess. Bara till å finslipa på tekniken lite, men upp kommer jag!!:D

Nu har jag iofs bara ridit barbacka typ 2 gånger... tycker inte det är särskilt bekvämt. Men de båda gångerna tackade jag några eventuellt högre stående makter för att det finns ett fint ridhus med en mycket praktiskt handikappramp på ridskolan där jag rider.

Skulle jag mot bättre vetande någon gång ge mig ut i naturen barbacka, och än värre, sitta av, så skulle jag helt säkert bli tvungen att hitta nån stor sten eller nått liknande att parkera hästen vid sidan om för att komma upp igen. Eller så kan man ju helt enkelt leda hem hästen... :D Slutsats: Jag skulle aldrig komma upp på hästen eftersom jag är ungefär lika vig som en 300 år gammal ekstam.:rofl:

Jag är inte så vig och hästen är drygt 160 cm hög (jag är 168 cm)
Jag kravlar mej upp barbacka på ett sätt som inte ser så galant ut men det fungerar.
Jag gör typ ett indianhopp och tar stöd med min fot mot hästens framben för att komma upp den sista lilla biten.

Fult men det fungerar. :D

Haha xD HAr själv problem med att hoppa upp barabacka XD Men vad menar du med att stödja foten mot frambenet? :eek:

Det undrade jag också när jag läste det, men jag vågade inte fråga för jag trodde bara det var jag som var så dum att jag inte fattade.
Skönt att höra att jag inte var ensam om att inte fatta:p

KL
Jag är nog den minst spänstiga på planeten...
Jag provade så sent som i dag men var lik förbannat tvungen att ta en hink till hjälp.
Hästen 160 jag 157.
Att tillägga är att så fort man ska hoppa upp barbacka så sparkar hon med ena bakbenet o sen springer hon runt ett varv innan hon stannar.
Måste nog träna in något av de finuliga alternativ ni visat...

En del hästar är inte förtjusta i hopp och dunsar, det kanske man ska ha i åtanke och tänka på. Respektera hästen om den inte tycker om behandlingen, och ta en stol istället. Eller lär den att uppskatta det. ;)

Det finns ju två sätt. Legolashopp och Gimlakräl. Jag kör på Gimlikräl. :angel:

I Legoslashoppet slänger man över benet i ett ståtligt hopp och hamnar då med båda benen på var sida på en gång. I Gimlikrälet häver man sig upp på mage och krälar sen med alla klor upp tills man får över ena benet på andra sidan.

Jag upplever att det enda som krävs är tro. Tror man inte att man kommer lyckas så tvekar kroppen och man kommer inte tillräckligt högt/glider av. Ger du dig fan på att du ska upp (tänk att du blir jagad av en orch och bara har ett hopp på dig :D) så kommer du upp även om du får kräla i 5 minuter. Sålänge alla kroppsdelar är i luften/på hästen har du inte misslyckats än! Jag själv tror att jag klarar det bara jag har ngt att stå på, det kan vara 1 centimeterns förtjänst och det går galant att komma upp. ;) Utan den centimetern faller jag som en fura.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar