Hoppa upp barbacka

Sv: Hoppa upp barbacka

Jag är lat och beskriver inte mina upphopp, tänkte visa dem istället:p

Tog den här filmen någon dag efter att jag "kommit på" (någon annan som sett det sättet?) det sista sättet på filmen. Ville ha ett lätt sätt att sitta upp med båge och pilar. Det var inte lätt, men ser ganska bra ut;)

Filmen

OMG!

Shit va smidigt, känner att jag får träna lite på pållan ;)

(Är det du (ni?) som har det där medeltidslägret?)

Lägren är min skapelse ja;)
Inte lång tid till årens läger nu.

Det lättaste tycker jag är att ta sats och försöka komma så att man har höftbenen vid manken och sen liksom kravla sista biten.

Träna höjdhopp är fusk :p
Hmm, du är smålänning och jag är smålänning. Hörrudu, nu tycker jag du pallrar dej hit och lär mig hur man gör, jag studsar nästan alltid tillbaka på ponnys tjocka mage :p Jag skyller på problem med rygg och höfter. Och på ponnys tendens att bli rund som en tunna, antingen studsar man tillbaka från magen eller glider runt :angel:

Måste bara fråga, är du aldrig rädd att slå i kulorna? :eek: Jag har visserligen inga, men jag kan nästan höra hur det krasar om man landar fel...

Trodde väl det ;) Har försökt att skicka en kompis till dig eftersom han vill lära sig skjuta pilbåge från hästryggen men jag tror inte riktigt han vågar :p

Träna höjdhopp är fusk :p
Hmm, du är smålänning och jag är smålänning. Hörrudu, nu tycker jag du pallrar dej hit och lär mig hur man gör, jag studsar nästan alltid tillbaka på ponnys tjocka mage :p Jag skyller på problem med rygg och höfter. Och på ponnys tendens att bli rund som en tunna, antingen studsar man tillbaka från magen eller glider runt :angel:

Måste bara fråga, är du aldrig rädd att slå i kulorna? :eek: Jag har visserligen inga, men jag kan nästan höra hur det krasar om man landar fel...

Tyvärr har jag inte tid att hålla kurser i uppsittning:p

Efter alla år på hästryggen så lär man sig hur man ska undvika den saken:grin:

Trodde väl det Har försökt att skicka en kompis till dig eftersom han vill lära sig skjuta pilbåge från hästryggen men jag tror inte riktigt han vågar

Om det nu är hästar han inte vågar sig riktigt på så finns det en hel del att göra på marken innan man plockar med sig bågen upp.
Jag för egen del tränar mestadels på marken och skjuter mest uppsuttet på uppvisningar.
Nu tränar jag så klart uppsuttet också (är ju inte riktigt samma sak som att stå stadigt på marken) men i grund och botten så måste man så klart kunna hantera bågen från marken i första hand.
Man måste lära sig krypa innan man kan börja gå som det heter;)

*kl*

Min tant hade jag sittandes på marken sett rumpan på, försvinna i fjärran om jag skulle försöka ens tänka tanken att springa mot henne och göra ett avhopp...eller i värsta fall få mig en spark...hon har nerverna på utsidan av kroppen.

Men å andra sidan har jag bara haft henne sen i september-07 så det kanske är en träningssak, sambon brukar när han får infallen att rida henne nån tur skutta upp i sadeln utan at använda stigbyglarna...men tanten hinner nog inte riktigt fatta vad han gör.

Tror jag håller mig till den mindre smickrande stilen "kravla upp från lagom höga föremål".
Tanten är maxad D-ponny och jag 169 och vig som ett kylskåp.:crazy:

Senast ändrad:

kl

Då jag hade foderponnyn som var 136-137 cm i mankhöjd så kom jag upp alltid (var själv ca 154) :)

Men nu då jag har Kalle som är ca 148 cm så måste jag ha en pall :p:angel:

Den dör inte för att du klänger lite på den! :)

klänger??!!
nu snackar vi bryter, bänder, hoppar och studsar...
nja.. jag håller mig nog till mig egen stabila kuse och tränar med henne.

ja menar... hur svårt kan det va och svinga sig upp då?
men jag törs inte, ser mig själv fastna halvvägs upp och dunsa ner på rygg. men fan.. måste ju gå!!!

Min häst är ju så liten så jag tar sats och hoppar upp från sidan så är amn uppe=)
Hon är ca 134 och jag 175 så de går bra=):D

Haha jag kan säga så här .. jag är ingen stjärna på att hoppa upp .. varken med eller utan sadel :angel:

Mitt russ som är ca 122 cm har jag problem att komma upp på, man får slänga över ena benet åh typ, trampa ifrån med andra benet åh hoppas att man inte landar på andra sidan, tar stöd på manken med .. :angel: Jag är 173 cm.

Jag har alltid haft lätt för att ta mig upp barbacka på hästar :p Handlar väl om magteknik, haha. RÄcker ju med att hoppa upp så man får tyngdpunkten rätt, ett rejält mantag och sen dra sig upp! Men till vardags är jag lat, hoppar upp från brunnen på stallplan både med och utan sadel för hästens skull, och i skogen petar jag ner hästen i ett dike eller ställer den vid en sten. Alla hästar gillar inte när man slänger sig :p

Kommer upp på min feta nordsvensk med ett enkelt litet hopp. Han 160, jag 169. Han får dock inte stå i uppförsbacke ^^

*KL*
Hehe..ska jag vara värst då?? :P För ett par år sedan kom jag upp barbacka på en bastant herre på 176.. jag var då 156 (är det fortfarande) Gjorde detta flera gånger så det var ingen engångsföreteelse... Hästen jag har nu är endast 153 men står aldrig still när man ska upp oavsett sadel eller inte.. Så nu mer blir det oftast pall, har fått för mig att han inte gillar tyngden vid själva uppsittningen. Brukar stå ganska still om pallen är framme iaf.. :)

Jävlar va du måste vart kung på höjdhopp på gympan!!!!
Tänk bara å flygsaxa över så där.

Lär mig lär mig!!!!!!!:bump:

Måste erkänna en ganska pinsam sak:

Jag var ute och red barbacka efter att ha läst den här tråden så hade jag fått den dumma iden att lära mig hoppa upp sådär gymkanaaktigt från sidan och svinga över benet.
Så jag var ju bara tvungen att pröva. :angel:
Det blev två ordentliga floppar och jag kunde knappt stå på bena efteråt:eek:
Både syrran och jag garva så vi höll på och dö, jag fick ta stöd på hästen för att kunna gå upprätt. Pinsamt, men det blir värre!!:eek:

Sen skulle jag försöka hoppa upp vanligt då, för att komma upp, för vi var mitt i skogen och jag orkade inte gå hela vägen hem.

Och jag kom inte upp!!!!:o
Jag hade skrattat så magmusklerna var spaghettisar och det blev inte bättre av att min syrra garvade röven av sig. Och när jag inte kom upp på första försöket blev det bara värre. Jag var tvungen att gå och leda en bit och försökte säkert komma upp 5-6 gånger.

Till sist kom jag iaf upp.... på min 128 cm höga häst.:o:D

Fast till mitt försvar så har jag aldrig hänt förut.:angel:

Jag är 181cm och jag svingar mig lätt upp på pållen som är 164, skulle vilja testa det på en 170 cm hög häst!:D någon som vill låna ut? :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar