Hoppa upp barbacka

Sv: Hoppa upp barbacka

Alltså, jag förstår inte hur folk kan hoppa upp bara sådär! Jag KAN INTE. :( Och för att understryka detta kan jag ju berätta att sist jag skulle försöka sitta på en häst barbacka använde jag en pall, vilket ändå slutade med att jag fick smaka grus :P

Det hela var spontant, och uppenbarligen lite korkat. Lät hästen beta och fick för mig att det vore trevligt att sitta på honom, trots att han hade grimma och jag ingen hjälm. Jag ställer upp hästen vid pallen, går upp på pallen, försöker mkt stelt svinga över ena benet varpå hästen tar ett steg frammåt och jag far i backen :rofl: sen tittade jag mig omkring och försäkrade mig om att ingen sett mig, och låtsades som ingen hänt och lät hästen fortstta beta istället. :angel:

Jag gör såhär på min och mammas häst som är 1.70 hög :) Jag tar tag i manen med vänster hand och lixom svingar bak det högra benet för att få "fart". XD Sedan när jag svingar fram det högra benet igen så lixom hoppar jag med vänster ben för att få bättre höjd. Obsevera att jag "hoppar" eftersom att han är 170 i mkh och jag är 1.66cm lång XP :P

va viga ni är allihop! :bow:
Ella: du är ju kung på dina åplla, måste jag säga.

själv är jag nästan 1.75 och har en häst som är ca 1.55 och använder pall. eller sten. eller annan upphäjning som finns till hand. :angel:

så jag har nog inte så mycket att tillägga egentligen.

jag skulle säkert klara det, men jag är för feg för att pröva!

haha, jag känner igen det dära!
varför göra det svårare för sig än vad det är? ;)

skämt å sido, nog kommer jag upp om jag bestämmer mig! :rofl:

hu, hemska tanke. är totalt livrädd för att hoppa bock, på idrottslektionerna sprang jag alltid långa omvägar runt den för att slippa.. :D får rysningar bara av att tänka på det. never ever att jag vågar hoppa bock på min häst..:p hon skulle nog inte göra nåt, men som sagt, jag är livrädd..:p

annars gör jag som många andra, tar sats och hoppar upp. det hade jag som projekt att lära mig för ett par somrar sen. undrar om jag ska finslipa tekniken och lära mig nåt lite mer imponerande?;):D

Har också mkt svårt för det:angel:
Ibland händer det att jag bumpar in i sidan på hästen istället:rofl: och ibland klättrar jag upp på något, är taggad som fan och flyyyger.. ner på andra sidan över en häst som tycker jag är dum i huvudet :p

Har inga tips, men jag har bestämt att efter sommaren SKA jag komma upp barbacka utan pall :devil:

Jag är 168 och min häst 147, kommer preciis upp på henne :angel:

Vet inte riktigt hur jag gör, men jag kravlar mest haha :D

kl

hoppa bock gjorde jag på min shettis när jag var liten :) haha det var riktigt kul!

Nu när jag har en D-ponny tar jag sats, och slänger mig upp på mage och kravlar tills jag är uppe.. :p

Jag är iofs VÄLLDIGT mycket för lång för min polle(i 3 dar till..:cry:) men jag gör iaf så att jag tar sats(han står still:)), springer och hoppar upp så jag ligger på mage över MANKEN,sen slänger jag bara över benet!;)

*kl*
Tackar för att ni gör mig motiverad till dagens träning! Blir nog i alla fall att skippa väst och testa så hjälmen håller idag! Det här ska bli roligt! Jag är typ 163 och hästen är 148, kan det gå? Hmm, det ska gå! Lite streching först kanske.

*kl*

Är helt fascinerad att era hästar tolererar att bli hängda på i den omfattningen. Min skulle slänga av mig fortare än kvickt och vara ärrad för livet tror jag :rofl: Vill också ha en tolerant häst :rofl:

Jag är lat och beskriver inte mina upphopp, tänkte visa dem istället:p

Tog den här filmen någon dag efter att jag "kommit på" (någon annan som sett det sättet?) det sista sättet på filmen. Ville ha ett lätt sätt att sitta upp med båge och pilar. Det var inte lätt, men ser ganska bra ut;)

Filmen

Jag vill oxå vara så smidig som du verkar vara. Ser ju jätteenkelt ut för dig att hoppa upp *avis*
Hur lång är du och hur hög är pålle?

Själv är jag 163cm o pållen är ca 160 tror jag och jag kommer inte upp :(

Jag är lat och beskriver inte mina upphopp, tänkte visa dem istället:p

Tog den här filmen någon dag efter att jag "kommit på" (någon annan som sett det sättet?) det sista sättet på filmen. Ville ha ett lätt sätt att sitta upp med båge och pilar. Det var inte lätt, men ser ganska bra ut;)

Filmen

Shit! Va snyggt!:bow: Själv kör jag nog med en sten och kravlar sen resten av vägen;) min häst skulle inte bli glad om jag kom flygande och flaxande:) e lite skraj av sig..men efter att ha sett den här filmen kanske det ska bli mitt mål i sommar...

Jag undrar mest hur gamla ni är??? För mig var barbackauppsittningen inget problem när jag var yngre, men nu när jag är över trettio tar det stop någonstans på vägen. Har jag tappat spänsten kanske? Jag skulle nog klara att hoppa upp bakifrån men är så rädd att skada ryggen på hästen.

Jag är 24 nu men när jag var 15 så kunde jag hoppa upp på hästar runt 164 cm ca.

Jag vill oxå vara så smidig som du verkar vara. Ser ju jätteenkelt ut för dig att hoppa upp *avis*
Hur lång är du och hur hög är pålle?

Själv är jag 163cm o pållen är ca 160 tror jag och jag kommer inte upp :(

Jag är väl ca. 190 cm och min häst är väl ca. 160 cm.
Men som någon sa tidigare, det är mer teknik än höjdrelaterat.

Jag undrar mest hur gamla ni är??? För mig var barbackauppsittningen inget problem när jag var yngre, men nu när jag är över trettio tar det stop någonstans på vägen. Har jag tappat spänsten kanske? Jag skulle nog klara att hoppa upp bakifrån men är så rädd att skada ryggen på hästen.

Jag är 19.
Sen har jag tränat mycket kampsport och en del höjdhopp (saxade 145 cm i högstadiet) så jag förmodar att det hjälpt mig på traven lite:p.

jag gör nog "gymkhanahoppet". tar tag med vänstra handen i manen & studsar till på vänster fot så är jag uppe:D

Nja tekniken har jag eller har haft iaf men min rumpa har blivit lite större nu dom senaste åren så jag skyller på det :D

Åh det där har jag haft jätteproblem med! ;)
Innan jag kom på en bra lösning. Visserligen inte så galant än så länge, men tanken är att hon ska slänga upp mig när vi tränat lite till :p

Dock har vi gjort bättre försök än detta, men ni förstår principen iaf :angel:

Jag tränade Juni på det där idag bara att hon vänder sig inte som ella utan lyfter huvudet rakt upp och ibland funakr det men oftast hamnar man på backen :) haha som allt som allt idag kastade juni upp mig 1 gång på rätt sätt,tränade i evigheter

Finns det något ännu smartare tips än agnes har hittat på??

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar