Hoppa upp barbacka

Sv: Hoppa upp barbacka

min häst är ca 1.65 å jag är 1.68 henne kommer jag upp på utan problem

jag tar tag i manen å andra handen på ryggen så hoppar jag upp så jag ligger på magen å bara slänger över de andra benet :)

För några år sen kom jag även upp på mammas häst som va 168, då var jag själv ca 150-155 och behövde inte ens sats ... :eek:

det är åldern som gör sig påmind.... ;)
numer, på ålderns höst (27, haha :rofl: )använder jag alltid pall, även med sadeln på. kan iofs bero på att till vänster utanför vårat stall finns det en liten vägg på typ 40 cm. den är PERFEKT att parkera hästen vid och gå upp från.

Jag ställer mig bara som vanligt vid hästens bog, sedan knäar jag lite för att få sats och slänger över benet :D Vänder mig liksom i upphoppet... Äsch vad svårt att förklara! Men man måste få bra spänst i upphoppet annars kan man råka få hälen i flanken på andra sidan och en del hästar blir kinkiga då... Och så underlättar det om man kan lyfta benet högt...

jag kravlar mig upp :angel:

haha, som fd gymnast o voltigör känns det lite dumt att behöva kravla sig upp på en häst som är knappt 160 cm (jag är 170 cm)... :p men min pålle är snäll o står still när jag ska upp. har lite problem med mina knän så när jag ska "svinga" mig upp så är jag rädd att det ska göra ont.. men jag ska nog börja träna på o svinga mig upp.. så att jag inte behöver skämmas :angel: ;)
som tur är så är jag fortfarande lite vig i alla fall så jag kommer upp..till slut.. :rofl:

När jag skulle prova att hoppa upp barbacka på min stadiga ponnydam så bestämde jag mig för att testa metoden att ta sats och hoppa upp!

Så jag backar ett par, tre meter och sätter fart tar i allt vad jag orkar och hoppar..... och flyger stilfullt över på andra sidan :rofl:

Stellan reagerade knappt, hon bara stog och filosoferade över allt och inget :rofl:

Nu är det pallen som gäller!

Hjälp!:eek:

Jag fattar inte hur ni bär er åt.:eek:

Jag är strax över 1,60 och har c-ponny, jag använder alltid en tillräckligt hög tunna att ställa mig på så att jag bara behöver "kliva" på.:o:o
Knappt att jag ens klarar av att ta mej upp med hjälp av att någon lyfter mig.:o
Dags att börja träna kanske?:angel:

Jag skulle nog mer springa rakt in i sidan på han, och det är ju dumt..

Så gör jag! På d-ponny :rofl: När jag rider barbacka ute och ramlar av, eller hoppar av, brukar jag leda pållen tills jag hittar ett dike, en sten, ett staket, ett broräcke, en stock eller någon stege :rofl: sen är det bara att slänga benet över och klumpigt komma på plats. Tur att pållen står ute på landet så det inte är någon som ser mina klumpiga försök!

Stod en gång på grusväg och försökte komma upp. Försökte allt, ta sats och hoppa upp: jag hoppade in i sidan på honom och flög tillbaka, ta tag i manen och hoppa upp: jag tappar balansen och sätter mig nästan ner, klättra upp på hästen: jag glider av igen, finns absolut ingen manke att hålla i, och manen är inte till mycket hjälp heller :rofl:

Gick tillslut tillbaka till bron, klättrade upp på räcket och höll tummarna för att jag inte skulle ramla ner i vattnet. Pållen passade självklart på att hoppa runt och vägra stå still :rofl: står jag uppe på ett räcke, 3 meter över en liten bäck och försöker hålla en busig ponny :angel:

Har försökt att kasta mig upp så jag ligger på mage när jag ska hoppa upp, och sen bara slänga över benet, men jag är alltid på väg över till andra sidan, så då sprattlar jag som en galning och glider av! :rofl:

Måste bara tillägga att någon gång när jag red ponny på ridskolan lekte vi. Alla red barbacka och när ridläraren sa till skulle vi hoppa av hästen, springa till den bakom och hoppa upp på den. Jag åkte ut först! Skulle ta mig upp på en b-ponny... Hade bara varit för mig att slänga över benet, men nej det gick minsann inte! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar hoppa upp och lägga mig på mage över hästryggen, och sen svinga över benet på andra sidan. Oftast brukar det gå ganska bra faktiskt. :) Jag är 174 cm och hästen jag brukar rida barbacka på är 156 cm, så han är inte så hög iaf (men tjock! :p).

kl

jag brukar lägga ena handen (den som är närmast hästen) på manken, sen hoppa av med ena benet och vinkla in andra foten så jag får över knät, och sen räta ut benet igen åsså sitter man där:D
vet inte om nån förstår min vinklings förklaring, men det blir som så automatiskt när man hoppar, iaf för mig...
lärde mig när jag köpte fullblodet för han måste man komma upp på direkt, annars var han redan på väg innan man hunnit ta tyglarna. hade ingen sadel i 4 månader eftersom han har så konstig rygg. så då var det bara att lära sig:laugh:

Jag har en pålle på 173cm och jag är väl 170cm. Jag använder pall iaf. skulle aldrig ta mej upp utan.. Skulle inte ens försöka:crazy: Jag skulle nog mer springa rakt in i sidan på han:D, och det är ju dumt..:angel:

Exakt samma sak skulle hända mig...
Jag ställer hästen vid nåt som går att kliva på och svingar benet direkt över, så slipper man kravlandet! :idea:

KL

Jag kör oftast taktiken som så många andra använder. Backar ett par steg. Kanske två meter, springer och hoppar så att jag ligger på magen på hästens rygg. För att man ska kunna ta sig upp så är det viktigt att man får över armbågarna på andra sidan manken. Alltså, jag sträcker fram armarna rakt ut när jag hoppar, sen är det lättare att ta spjärn med armarna när man ska få upp bakdelen med. :angel:

Har aven övat lite på "de tre musketörerna" stilen. Alltså hoppa bock över hästens rumpa. Vilket kräver en ganska så snäll häst, annars kan man få sig en spark i magen när man kommer springande i fulla fart mot baken. Detta har jag gjort på en rejält grov fjording på 148.

Om du inte vet vad hoppa bock är så springer man, hoppar, sätter händerna framför sig på baken och trycker ifrån i hoppet så att man "sätter" sig framför händerna. Man ska självklart inte ha kvar händerna så att man sätter sig på armarna (vilket jag råkade göra när jag var liten, gjorde rejält ont kan jag säg, så undvik detta!:angel:)

Har aven övat lite på "de tre musketörerna" stilen. Alltså hoppa bock över hästens rumpa.

Haha, vilka minnen detta ger mig... :rofl: Gjorde det på ridlektion två gånger i rad (alltså två ridlektioner i rad!) och första gången vi gjorde det spräckte min kompis sina ridbyxor i grenen, så nästa gång hade hon fått låna sin mammas gamla. Självklart lyckades hon spräcka dom också! :rofl::rofl::rofl: Då skrattade vi så mycket i vår ridgrupp att vi hade svårt att sitta kvar på hästarna! :angel::rofl:

Så det gäller att ha hållbara ridbyxor om man ska hoppa upp bakifrån! :D

jag va mer åt det smidigare hållet som ung,nu skulle min pålle inte tycka det va ok med en tung klump som kravlar/sprattlar och ändå aldrig kommer upp någongång:p:rofl: nej jag kliver upp på stubbar,stenar eller annat tillgängligt:angel:

den hästen jag har nu är drygt 165 och jag 166. inga större problem, men svårt att förklara utan att använda kropps språk :laugh:

backar lite och hoppar upp så vänster överarm kommer över manken och jag liksom blir hängande, därefter "drar" jag mig upp. största hästen jag kommit upp så på har varit drygt 170.

jag brukar ta en stol eller be folk att kasta upp mig (A) haha, har faktiskt kommit upp på en d-ponny i trav en gång. vettefan hur jag lyckades... Då var jag väl ung, vig och spänstig hahaha xD

Det har med teknik att göra, inte sin egen längd eller hästens höjd.

Börja öva på en liten häst, typ C-ponny. Gärna en som inte är för tjock och har lite man att hålla i.
När du får in snittsen/tekniken så kommer du kunna hoppa upp på vilken häst somhelst på det sättet.

Feta hästar är svårare än normalhull.

Jag har kommit upp på en 160cm hög fet nordsvensk. Har även testat högre hästar men som inte varit lika feta = ingen match alls ;)

Jag är 165cm

Jag brukar hoppa upp med att hoppa bock över hästens rumpa. ;D man tar lite sats, hoppar och sätter händerna på baken och så sitter du på hästens rygg!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar