Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var ju rätt smart, men då måste man ha urttag i huset. Vi har lampa i taket men inget urttag.Jag ställer vattnet i öppen skål under värmelampan. Med lagom avstånd så är det ingen fara. Och hönorna springer inte lika lätt i skålen med lampan över.
Precis det är grislampa jag menar. Om man bara har vuxna hönor kan man ställa det på en stadig låda där dom kan hoppa upp och sen har man grisalampan över så kommer den högt och sprider värmen. se bara till att ha rätt IPklass på förlängningssladden.
Testa och sen ger du mig ritningenJag tänker mig att man gör ett kar som man får isolera, fördelen är att vi har få höns, 10 st. Vilket gör att den kan vara relativt liten. Nackdelen är att hönshuset inte blir så varmt efter som det är plats för det tredubbla antalet höns.
Det kan väl i alla fall inte ha varit utsikten från nya hönshuset de protesterade emot?!
Något som inte syns på bilderna är att jag har en varmkompost inne hos dem - med tanken att den ska hjälpa dem att hålla värmen under vintern så att inte höns och vatten fryser. Jag är nybörjare på varmkompost så det blir spännande att se hur det fungerar! (Min mamma är dock kompostexpert som tur är, eller "compost digger" som hennes vänner brukar säga!)
Fin utsikt i kyrkbyn. Har inte tänkt på att det finns hus för fast boende så nära kyrkan.
Nyfiken på detta med varmkompost i hönshuset. Är det någon speciell typ av varmkompost? Blir det inte kvalmigt och fuktigt?
Jag fodrar med hel säd blandat med foderärt och Svenskafoders värp kombi. För mig känns det lite konstigt att ge dem krossad säd då de har en effektiv kvarn i magen.Undrar även vad ni kör med för foder till era höns, jag ger krossad havre, vete, korn, blandat med lite bas och värpfoder, vill gärna veta vad ni tycker funkar bäst.
@Minett Vad har ni haft till att måla hönshuset invändigt?
Jag fodrar med hel säd blandat med foderärt och Svenskafoders värp kombi. För mig känns det lite konstigt att ge dem krossad säd då de har en effektiv kvarn i magen.
Köper värpfoder på Granngården och så ett par säckar med olika sorters säd, ärtor m.m. hos hönsgubben och blandar ut med.
Så fina kycklingarna jag köpte nu i sensomras har blivit!
Har nu ett par fina sussex hönor + tupp, samt wyandotte- blandning.
Håller ögon och öron öppna efter isbarhönor, men de är rätt poppis av förklarliga skäl.
Förlåt, insåg nu att det kunde se dömande ut. Det var inte meningen. Tanken var bara att eftersom det finns endel som inte kan så mycket om höns än så är det bra att nämna att hel säd är ett utnärkt hönsfoder.Ok! Varför jag ger krossad säd är att det är mycket mer lättåtkomligt för min del och jag vet inte om det spelar så stor roll om den är krossad eller ej?
Skåne. Tycker bara det dräller om dv. kockins.Jag kör också med granngårdens värpfoder, tycker dock att de inte är så förtjusta i det, men antar att det blir för dåligt för dom att leva på enbart säd och och gräs
Var i landet finns du? Tycker jag sett många isbar höns på annons i somras/höst. (Småland).