4 st!!Där är tre stycken! Yey!
Tror alla maranäggen är kläckta och ett blommeägg. Ingen antwerpen eller cl tyvärr...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
4 st!!Där är tre stycken! Yey!
Om de inte får problem med sporrarna brukar man låta dem vara. Vissa individer har sporrar som börjar växa i 'cirkel' och därmed växer in i benet eller så växer de i en riktning som gör att de får svårt att gå. Jag hade en höna vars sporrar, 2 cm långa, växte i en båge uppåt. Längden var i hennes fall inget problem men riktningen ställde till det. Jag fick plocka loss henne från kompostgallret som ligger över bajsbrädan ett par gånger. Eftersom de böjdes av så nära benet vågade jag inte göra något åt det. Tyvärr bröt hon senare benet (dock inte pga sporrarna) så jag vet inte hur det utvecklat sig om hon fått fortsätta leva.
Det enda big no no jag hört om mat är avokado.
Har du haft andra djur ska du se att det går enkelt med hönsen. De är enligt mig enkla, tåliga djur med massor av personlighet. Det man framförallt ska tänka på är smittrisker om man köper fler djur. Även till synes friska höns kan dra med sig allehanda mindre roliga åkommor.
Tack för svar! Då håller jag bara koll på dem än så länge i alla fall. Sporrarna växer uppåt precis som du beskriver, och är nog minst två - tre cm långa, men det är ju inte säkert att det besvärar dem. Då håller vi avokadon ifrån dem så får de äta annat! Ja, jag är redan ganska förtjust i dem, om än i mild chock över att vara hönsägare!
Minst 45*45 regel brukar man säga, men gärna något lite större. Ojämna pinnar från naturen är toppen!. I sommarhönshuset har vi sittpinnar av piassavakvastskaft men har förstått det som att man gärna ska ha grövre pinnar än så.
"Välkommen in i spelet!" Såg en rolig kommentar i en FB-grupp om höns där jag är med. En kvinna berättade hur hon på hemväg efter att ha cyklat med barnen till skolan brukade stanna till och fylla påsar med brännässlor för att torka till hönorna, innan hon med fullastad cykel fortsatte hemåt... "Som en baglady - undrar vad de som ser mig tänker...?!!" Då hade någon svarat "Det är de som INTE har höns som är galna!"
Eftersom jag inte vill ha kycklingar kläkta senare än helst juli (möjligen början av augusti) så plockar jag äggen från dem.Hur brukar ni göra med hönor som lägger sig att ruva vid denna årstiden? Det är unghönor så orsaken är förklarlig men nya kycklingar vid den här årstiden är inte så lyckat med utehöns.
Jag anser att höns som vill ruva, ska få ruva Annars ligger de ändå där, även om man tar bort äggen....Hur brukar ni göra med hönor som lägger sig att ruva vid denna årstiden? Det är unghönor så orsaken är förklarlig men nya kycklingar vid den här årstiden är inte så lyckat med utehöns.
Jag tänker mig att man gör ett kar som man får isolera, fördelen är att vi har få höns, 10 st. Vilket gör att den kan vara relativt liten. Nackdelen är att hönshuset inte blir så varmt efter som det är plats för det tredubbla antalet höns.Det där är svårt. Att värma "blåsan" är rätt meningslöst eftersom det är den lilla volymen som är åtkomlig för hönsen som fryser först. Det jag uppnått bäst resultat med är att ställa automaten på halm och fylla den med ljummet vatten. Det funkar tyvärr inte när det är riktigt kallt.