G

Galore

Ni kanske kommer tycka jag är jätte dum nu som ställer en sådan "dum" fråga :P

Jo det är så att pappas alla höns har dött (grannens hund:mad:). Och jag har funderat på att köpa sex nya höns till han nu på farsdag.
Jag funderade därför lite på om det räker med att köpa kycklingar eller om man måste ha en vuxen med. och är det nåt mer jag behöver ha reda på? svammel svammel :P

tacksam för svar!

Sv: Höns

Köper man dagsgamla kycklingar eller de som är några veckor gamla, säljs de osorterade. Det innebär att man inte vet vilka som är hönor och vilka som är tuppar. Alltså måste man räkna med att man får ett oönskat antal tuppar om man väljer att köpa kycklingar. Dessutom måste man ju då köpa ungefär dubbelt så många som det antal hönor man tänkt sig. Om man sedan har tur eller otur återstår att se...

alltså är det mest praktiskt att köpa "unghöns" dom behöver väl inte värmelampa å liknande? iof har jag för mej att pappa har en sådan. men att fråga förstör ju överraskningen.- :P

Viktiga frågor att ställa!

1 Har pappa synpunkter på vad för slags höns han vill ha?
Det finns 3 huvudkategorier (minst). Vanliga fabrikshöns, s k rashöns och lanthöns. Dom har alla sina för och nackdelar, så du bör veta hur pappa tänker om det.

2 När du vet vilken typ han vill ha, är det dags att leta.
Fabrikshöns kan vara svåra att hitta annat än som utrangerade värphöns. Dvs dom har huvuddelen av sin värpförmåga bakom sig.

Rashöns är jag inte insatt i, men tror att resonemanget är som för lanthöns.

Lanthöns värper och ruvar vår och sommar. Dvs, det blir svårt att hitta sådana som kycklingar. Däremot kan det finnas halvvuxna djur eller rentav vuxna, om uppfödaren vill sälja ur sin vinterstam. Dessutom kläcks och ruvas de flesta kycklingar av lanthöns på naturlig väg, dvs dom har sin mamma under uppväxten.

3 Varför skaffa jobb med kycklingar, om du kan hitta äldre djur?

4 Rekommenderar starkt att du även skaffar en tupp. Förutsatt att pappa vill ha en sådan.

! Dom enda dumma frågor som finns, är dom som aldrig blir ställda. Jag tycker du har gott omdöme som frågar först.

LIA

Den viktigaste frågan är nog ändå, VILL din pappa ha nya höns?

(Jag är bara rädd att djur som presenter ofta är oönskade:()

Om du vill ha flera råd och tips ang. höns kan jag varmt rekommendera "hönsfolket" på http://www.alternativ.nu
(inget illa menat om folket här.;))

pappa älskar höns så det är inga problem:D! (är tvilling syster med Ts) han är haft höns i över 19 år. som vi vet då:P...en tupp ska det med också:)han har pratat om att skaffa nya. annars är ju vi på gården varje dag så oönskat är inga problem heller. (hönsgård finns sen innan)råd på vart man kan köpa höns?känns inte så bra att köpa på blocket?i vilken ålder klarar hönsen sig själva?utan värmelampa och sånt?

Den viktigaste frågan är nog ändå, VILL din pappa ha nya höns?

(Jag är bara rädd att djur som presenter ofta är oönskade:()

Om du vill ha flera råd och tips ang. höns kan jag varmt rekommendera "hönsfolket" på http://www.alternativ.nu
(inget illa menat om folket här.;))

jo det är jag helt säker på. kor och höns är hans liv :p. ska in och kika lite där! tack :)

Viktiga frågor att ställa!

1 Har pappa synpunkter på vad för slags höns han vill ha?
Det finns 3 huvudkategorier (minst). Vanliga fabrikshöns, s k rashöns och lanthöns. Dom har alla sina för och nackdelar, så du bör veta hur pappa tänker om det.

2 När du vet vilken typ han vill ha, är det dags att leta.
Fabrikshöns kan vara svåra att hitta annat än som utrangerade värphöns. Dvs dom har huvuddelen av sin värpförmåga bakom sig.

Rashöns är jag inte insatt i, men tror att resonemanget är som för lanthöns.

Lanthöns värper och ruvar vår och sommar. Dvs, det blir svårt att hitta sådana som kycklingar. Däremot kan det finnas halvvuxna djur eller rentav vuxna, om uppfödaren vill sälja ur sin vinterstam. Dessutom kläcks och ruvas de flesta kycklingar av lanthöns på naturlig väg, dvs dom har sin mamma under uppväxten.

3 Varför skaffa jobb med kycklingar, om du kan hitta äldre djur?

4 Rekommenderar starkt att du även skaffar en tupp. Förutsatt att pappa vill ha en sådan.

! Dom enda dumma frågor som finns, är dom som aldrig blir ställda. Jag tycker du har gott omdöme som frågar först.

LIA

hittade bara annanos med kycklingar i närheten av där han bor, vill inte transportera dom onödigt långt, men nu när du/ni påpekat det så ska jag nog skaffa unghöns, det är väl lättare? tupp blir det också :)

kom på en dum fråga till.
kan man blanda raserna, eller blir det lite krig då/dom inte funkar ihop? hoppas ni förstår vad jag menar.

Höns är inte rasister. ;)
Däremot blir det s k hackordning. Så olika raser kan man blanda, men då är vi tillbaka igen på fråga 1! Man blandar inte om man vill "jobba" med en ras/sort!
Vill man t ex bidra till bevarandet av en lantras, så anmäler man sig för att få bli genbank, dvs man avlar uteslutande på den rasen man valt. Det går att ha flera raser, om man håller dom åtskilda.
Ta kontakt med Svenska Lanthönsklubben ( www.kackel.se ) så får du information om olika lanthönsraser och kontaktpersoner för respektive ras. Dessa kan förmedla kontakter till uppfödare.

Lanthönsklubben jobbar för att bevara resterna av dom hönsstammar som tidigare fanns på gårdar runtom i Sverige. Dvs, innan fabrikshönsen tvingades in som ersättare för dom.
Lanthönsen är sedan många, många generationer etablerade här och vana vid vårt klimat, inte minst då de hölls som gårdsflockar med daglig utevistelse.

LIA

i vilken ålder klarar hönsen sig själva?utan värmelampa och sånt?
Jag vill säga att dom ska vara 5-6 månader gamla. Säljer själv inga djur innan dom är 2 månader, men då talar vi om sommartid.

Jag håller med Gris-Eva om att snacka med pappa först. Han har kanske åsikter om raser mm? Varför inte måla ett presentkort som ger pappa 6 höns som han själv valt ut? Då kan ni ju sedan i lugna och ro skaffa fram dom önskade djuren. :idea:

LIA

Jag vill säga att dom ska vara 5-6 månader gamla. Säljer själv inga djur innan dom är 2 månader, men då talar vi om sommartid.

Jag håller med Gris-Eva om att snacka med pappa först. Han har kanske åsikter om raser mm? Varför inte måla ett presentkort som ger pappa 6 höns som han själv valt ut? Då kan ni ju sedan i lugna och ro skaffa fram dom önskade djuren. :idea:

LIA

Måla, jag e 19 :P men jag ska kolla upp allt lite närmare. han hade såna där dvärghöns (vet inte om det är ursprungsnamnet) men tror jag ska köpa nån speciell ras, så att han känner sej speciell :)
Ska kolla lite raser nu, måste se som dom "passar" in hemma med :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30