Sv: Hönät!

Hej!

Jag gillar inte hönät, mest för att ätställningen blir så onaturlig, men även för att mina hästar av nån anledning envisas med att använda hönätet som tandtråd och fastna och behöva bli räddade..

Sen kan jag naturligtvis se det nödvändiga med hönät på dom hästarna som inte äter "smutsig" mat- då har man ju inget större val.

/ Lavinia

Har hönät till min gammelgubbe för att han vägrar äta höet/hösilage löst, drar bara runt det annars.
Får middag/kväll i hönät. 6 kg hö i ett stort hönät (stora maskor). 6 kh hösilage i ett annat stort hönät. + 3-4 kg hösilage i en höpåse. Har fri tillgång inne i boxen. Det grovfoder han inte orkar äta upp hänger kvar och inte blir förstört, vilket det skulle bli om han fick allt löst.
Morgonhöet får han löst innan de går ut i hagen.
Har haft hönät/höpåse till honom i minst 7 år nu, utan problem alls.

Nej jag tycker inte om hönät, tycker skaderisken är för stor när den är tom.

Har själv en häst som drar runt höt i hela boxen när han står inne men till han har jag valt att ha höhäck i stället.

Kram

jag har använt hö nät innan ,men nu har dom ju äntligen uppfunnit hö påsen och den är lätt att fylla och smodig att äta från . byt ut hönät då till hö påsar finns på många häst affärer billigt . jag älskar min har den i stall och transporten .:love:

jag har använt hö nät innan ,men nu har dom ju äntligen uppfunnit hö påsen och den är lätt att fylla och smodig att äta från . byt ut hönät då till hö påsar finns på många häst affärer billigt . jag älskar min har den i stall och transporten .:love:

jag har varit lite intresserad av en sån höpåse, men har tänkt att man fyller den med ensilage/hösilage och sen tar hästen sin första (oftast så mycket som möjligt) och då ramlar allt hö med ut? Findelat hö funkar kanske med det fodrar vi inte. Så, funkar dom verkligen?

Fast det är ju just det som är, hästen får bara med sig ganska små omgångar hela tiden iom att det packas som en boll innuti påsen som hästen drar ifrån :)

KL
Någon som har nån koll på hur lång tid det ungefär tar för en häst att äta ca 5kg i ett hönät med små maskor?

Ingen aning om tiden, men min häst tröttnade iaf på att försöka äta så... SMÅ maskor blev till STORA maskor :laugh:
Han gnagde hål så det gick lättare... kan säga att han aldrig kommer få nät med små maskor!

man kan hänga dom högt så dom äter från hålet då äter dom ju från det i stället . jag har inget spill nu längre köp kostar ca 70 kr .:love:

Jag gillar det inte egentligen men en av mina måste ha det då hon drar runt allt i boxen.

*kl*

Min får hönät av flera anledningar. Från början var det för att han lyckades med konststycket att få foderstrupsförstoppning av hö, så då fick han hönät med 2x2cm maskor. Mycket pilligt och tar väldigt lång tid att äta.

Han blir också lätt tjock så för att få längre ättid så får han nu eftermiddags- och kvällshö (blandat med halm) i hönät och morgon- och lunchhö på marken (då gör det inget om han äter upp snabbare eftersom han går ut i hagen direkt efter och har annat att gnaga på). Fungerar kanon för honom och har inte påverkat tänderna (kollar tänderna var sjätte månad).

Ingen aning om tiden, men min häst tröttnade iaf på att försöka äta så... SMÅ maskor blev till STORA maskor :laugh:
Han gnagde hål så det gick lättare... kan säga att han aldrig kommer få nät med små maskor!

Jag testade med min häst med små maskor med 5kg i. I normala fall från golvet äter han upp det på ca 1,5 timme ungefär, med hönätet med små maskor åt han upp det på 3 timmar ungefär. Så han gav iallafall inte upp och det varade inte särskillt mycket längre heller så han får fortsätta att äta från golvet.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?