Sv: Hönät!

En gång använde jag hönät. Det var när jag glömde bort att byta sida på halsen när jag gav spruta i xxx-antal dagar. Hästen blev stel, kunde inte sänka halsen.

MEN, annars är väl hönät en slags latemansuppfinning för hästfolk.

Något som är toppen för säkerhetsrisken är en höpåse! Finns att köpa på tex hööks och den är öppen i ett hål mitt på påsen och längst upp där man stoppar i hö. Inget de kan fastna i och det ger trevlig sysselsättning! :)

/// Fodrar med både hö på mark och i påse! :)

Jag kollade på en sån men tycker att hålet är lite stort? Där skulle min häst få ut massor av hö på en gång..tror jag.

Alltså om man nu vill att det ska ta tid för dom att äta..

Finns lite olika modeller av dessa påsar, finns de som har nät för hålet också! Då får de ut mindre. Jag upplever dock att de får ut ganska små "tuggor" när de är tvungna att dra ur höet och "pillar" mer! :)

Då kanske jag ska ta och köpa en sån också för att testa, hönätet är ju alltid lite läskigt att ha i boxen.

Något som är toppen för säkerhetsrisken är en höpåse! Finns att köpa på tex hööks och den är öppen i ett hål mitt på påsen och längst upp där man stoppar i hö. Inget de kan fastna i och det ger trevlig sysselsättning! :)

/// Fodrar med både hö på mark och i påse! :)

Har höpåse till en av hästarna i stallet där jag jobbar och det verkar funka bra. Han är lite slarvig med maten ibland men äter allt i påsen. sen får han ju hö på marken åxå så klart.

som ngn sa, hang upp det sa det ar vertikal i stallet. jaghar gjort det med mina pa kvallen, och de ar alla olika storlekar (hastarna alltsa). aven shettisen oh det var nget problem.
Hojden var rakt over foderhinken sa de stod inte med huvudet uppe i luften sa att saga.

4 kg ho racker ungefar 4 timmar for ett matvrak medans lill hingsten far 6 kg och har ho kvar pa morgonen.

ett tips hur man fyller ett honat:

de flesta har val en tunna i stallet (skraptunna). om inte kan det vara vart att investera i (hippo bla fodertunna).
Oppna honatet och satt botten ner i tunnan, tra toppen runt kanten sa att natet ar helt oppet och sen stoppa i ho. Nar det ar fullt/givan ar i lagd, ta snoret och dra ihop.. Sen ta snoret och dra langs med till botten och tra igenom halet dar och knyt en knut/anvand hake och voila du har en "korv" som kan hangas vertikalt.

Jag tycker inte om och använder inte hönät annat än ev vid transportering.

Jag skulle aldrig våga ge hö vid transportering. Sätter de i halsen hindrar bommen dem från att sänka huvudet och hosta, och på så sätt kan man kväva dem.

Nej, tänkte mer på ev pauser i transporteringen om det är långa sträckor, annars utan. Mina transporteras inte så jag skrev väl lite klumpigt i förra inlägget.

Ja, precis (Dags att gå ifrån datorn, kortar ned allt när jag är trött.) ;)

*kl*

Jag ger i hönät därav att om det blandas med spånet så skiter hästen i och äta upp, men hänger jag upp det så slukas allt :D

I förra stallet fastnade han i hönätet med frambenet ett gång vid morgonfodringen, men han stod stilla tills den som fodrade skärde loss honom.
Efter det hänger jag upp hönätet lite högre upp och i ett hörn av boxen.

Jag har fått höra att det inte är bra att fodra hästarna i hönät för att dom är vana vid att äta ifrån marken, men det kan väl inte stämma? Krubban och vattenskålen exempelvis, den är ju i samma höjd...

Min häst får hö i ett finmaskigt hönät.
Detta är för att hon är av den lättfödda typen och äter upp sin kvällsgiva på typ en timme annars. Det tar betydligt längre tid med hönätet.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna