V

Vanillie

Jag undrar hur ni ställer er till användande av hönät?
Detta är lite av en debatt som finns och funnits i mitt stall senaste året.
Många gillar det inte, få gillar det.

Frågan gäller självklar av fallet att hönätet sitter säkert.

Sv: Hönät!

Jag använder själv hönät till min häst, men har inte så mycket att välja på då han annrs sprider ut höet i hela boxen och inte vill äta det han har trampat på... :crazy: Dock skulle jag helst se att jah slapp, eftersom det dels är mer jobb med att packa hönät, och dels blir fel vinkel för hästen att äta ur (med tanke på tex tändernas vinkel i förhållande till varandra och hur de slits). De är ju trots allt gjorda för att äta från marken...

Samma för mig. Alla i "mitt" stall har nät, mest för att de då kan få riktigt stora givor att stå och pyssla med länge. (20kg silage på golvet tar massa mer plats än 20kg i ett nät)
Plus att man kan "packa in" höet i en typ kapsel av halm, vilket ger ännu mer sysselsättning, ungefär som en aktivitetsboll till hundar.

Har hönät till en av hästarna som är dålig på att äta upp. Det blir mindre spill runtrört på golvet när hon kan dra tussar ur nätet istället för att röra runt det i ströet.

Jag tycker egentligen inte om hönät, och tycker inte man ska använda det om det inte verkligen behövs.
Hästar ska äta från marken i första hand!

Jag ger min häst i hönät när hon måste stå inne själv (ex boxvila) eftersom hon springer runt så mkt och det ligger mat i hela boxen då.

Om någon häst behöver få lite förlängd ättid så ger jag delvis i hönät, men så mycket som möjligt av givan på marken.

Min ponny får sitt kvällshö i nät. Anledningen till detta är att hon dels drar runt maten i boxen och dels äter hon upp så fort. Nätet sitter ordentligt fastsatt i hörnet och rätt lågt så hon kan äta uppifrån och ned. Under nätet är sedan en väldigt stor tubthrug (heter de så?) placerad, den fångar upp böös samt förhindrar att ponnyn sätter fötter i nätet.
Detta har fungerat klockrent i snart ett år :)

Jag använder hönät för min hästs skull. Ligger det löst äter hon upp det så j*kla fort! 6 kg gick åt på en timme. :crazy: Nu när jag har ett extremt finmaskigt hönät förlänger jag ättiden med ungefär 3 gånger. Det känns väldigt bra med tanke på att hennes mage ska må bra och att hon ska få tuggbehovet tillgodosett på ett bättre sätt. Dessutom kan man förebygga foderstrupsförstoppning.
Egentligen skulle jag slippa... Det ger en lite onaturlig ätställning (dock hänger mitt rätt lågt) och är helt klart en säkerhetsrisk. Men vad gör man när man har ett matvrak som stressäter? :(

Jag har det till min tjockis, så han kan äta sin lilla nattgiva lite längre än om allt låg på golvet. Min andra häst får mer mat och äter sakta, så han behöver inget nät. De står på halm båda två och sprider inte runt maten i boxen. En annan i stallet som har torv har börjat med hönät för hennes häst trampar runt det i boxen och det är klart han inte vill äta det då... Om mina skulle röra runt det i halmen blir ju inte höet äckligt förrän de råkar skita på det :p

Jag har ett finmaskigt, men han river ju nästan stallet då :crazy: Så han får ha ett vanligt nu. Skulle behöva sätta fast nätet i nederkant också, men det går ju inte riktigt utan att hästen kan fastna.

Jag har det till min tjockis, så han kan äta sin lilla nattgiva lite längre än om allt låg på golvet. Min andra häst får mer mat och äter sakta, så han behöver inget nät. De står på halm båda två och sprider inte runt maten i boxen. En annan i stallet som har torv har börjat med hönät för hennes häst trampar runt det i boxen och det är klart han inte vill äta det då... Om mina skulle röra runt det i halmen blir ju inte höet äckligt förrän de råkar skita på det :p

Jag har ett finmaskigt, men han river ju nästan stallet då :crazy: Så han får ha ett vanligt nu. Skulle behöva sätta fast nätet i nederkant också, men det går ju inte riktigt utan att hästen kan fastna.

Ett tips. Dra själva öglan igenom det du brukar binda. Och låt den sedan löpa igenom hela hönätet. Ut genom ringen på undersidan och tillbaka upp på utsidan. Och knyt fast nätet sen. Brukar funka kanon och nätet blir format lite mer som en boll.

Eller fäst hönätet med en hake o varje ände av nätet. och fäst i samma ögla fäste eller 2 olika. (Vågrätt givetvis!)

Jag fodrar såklart helst i marknivå, men använder hönät till min ena för att han drar ut höet, trampar runt och så blir hela boxen ett stort kaos med mat som inte äts upp. Jag har inget emot att använda det faktiskt, bortsett från att det ju är mer optimalt att ge på golvet ur nivåsynpunkt. Mn jag drar mig inte för att använda det när det behövs.

Om min av någon anledning kommer in tidigare än vanligt kan han få middagshöet i nät, enbart med syftet att fördröja ättiden. Annars får han på golvet.

Jag har en karbinhake i snöret och en i botten av nätet som jag sätter ihop när jag snott snöret runt någonting jag vill hänga nätet i. Det kan aldrig hamna lägre än jag väljer då.

Smart!! Här ska testas ikväll :)

För övrigt så när han lyckats dra ut en tuss äter han ju från marken, och allt boss som hamnar på marken äts ju därifrån. Jag tror inte ställningen är så illa, iaf för min så är det dygnets minsta giva. I hagen äts det mer och från marken.

Samma här. Karbinhake i snöret och så "tvinnar" jag snöret mellan gallren i boxen och sätter fast i ringen i bottnen på nätet. Så nätet hänger vertikalt.

För i tiden hade vi Foderhack som gick ner till golvet i boxer, det se man aldrig nu förtiden :(
i hagen änvander jag gammle badkar, I Arizona skär vi av side-wall på en gammle lastbil dack och krängd den utt-in som en kraga.
Har aldrig gillet hörnät,
1. hästen vill komma år gooobiter först.
2. normal häster äter på backen
Az

Jag undrar hur ni ställer er till användande av hönät?
Detta är lite av en debatt som finns och funnits i mitt stall senaste året.
Många gillar det inte, få gillar det.

Frågan gäller självklar av fallet att hönätet sitter säkert.
På grund av den felaktiga ätställningen så, nej skulle inte ens överväga att använda hönät annat än eventuellt i transporten.

Tack så mycket för era svar.

Har börjat med hönät på kvällen av den anledningen att hästen min behöver längre ättid. Hon vräker annars i sig sin mängd hö på väldigt kort tid.
Gillar för övrigt inte hönät men med just denna hästen känns det som ett alternativ.
Hästen i fråga är ett kallblod som gärna äter varje vakna sekund i sitt liv.

Det är väl just det där med onaturlig ätposition som många har svårt för i mitt stall. Vilket jag förstår men hästen är ju gjord för att ha upp till18 timmars tuggtid på dygnet om jag inte minns fel?

vad är då värst? mindre "mattimmar" eller en giva i felaktig position?

KL
Någon som har nån koll på hur lång tid det ungefär tar för en häst att äta ca 5kg i ett hönät med små maskor?

KL

problemet med giva där hästen äter i "fel postion" är obefintlig om det gäller ett mål per dygn ur hönät. dessutom drar hästen en tugga ur nätet och sänker sen huvudet och tuggar i normal position.

det har gjorts studier på detta och det är inte alls kopplat till ngra problem. dock uppmanar man folk med hästar med problem tänder/bett rent generellt, att kolla munnen ännu mer frekvent om de äter ur häck/nät större delen av tiden.

Har ett sto som är ett riktigt matvrak, hon får sedan några månader hö och halm i nät till natten. Hon hade fång i våras och det känns viktigt att stråfodret räcker länge utan att hon blir tjock. Jag kan ännu inte motionera henne fullt ut. Hade vet ute för tandvård för ett par veckor sedan och vi pratade om mina hönät. Hon ansåg inte att det skulle var ett problem så länge de andra måltiderna serverades från backen. Vet är samma som behandlat fången så hon är insatt i problematiken. Vi får väl se om det har någon betydelse vid nästa tandvård.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 417
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?