Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Vad är det bästa att skriva i en skriftlig uppsägning?

Nej hon bor ca 3mil härifrån så det är ingen jättedistans.
Saken är att ägaren är rädd för hästen pga. hennes temprament.
Ägaren vill absolut inte ha tillbaka hästen om hon absolut inte måste, eftersom denhär hästen har det tempramenetet som hon har och inte är utbildad plus att hon har massa exem. och hon tycker att det är så dyrt att ha en exemhäst.
Ägaren tycker att hästen är ett stort problem i det närmaste eftersom hon inte får sålt henne, men sen så tycker hon ju att hästen är värd 35.000:- åxå.

Och jag tycker att det är i ägarens intresse att hästen inte har ont någonstans, Jag skulle inte heller lägga ut massa pengar på en häst som inte var min, om man inte kunde mötas på vägen med ägaren då.

Kan ju berätta vad det är för häst om någon är intresserad :)

Ett Baskjirsto på 10år
endast grundutbildad.
inte trafiksäker och hemsk att lasta.
Har varit mycket aggresiv innom all hantering.

Men visste hon inte det då hon tog hästen på foder?

Att dem som lämnat ut sin häst på foder inte bara kan ta tillbaka huxflux är ju självklart, precis som den som tar en foderhäst borde sätta sig in i vad det innebär....och därmed reglera kontrakt därefter.Tyvärr kan man inte bara tröttna för att det inte var roligt längre och hästen inte beter sig som man vill eller önskar. Jag kan tycka att det är självklart att man som fodervärd måste ta sitt ansvar och bekosta undersökning av hästen man på kontrakt har som "sin egen". Särskilt som många problem ofta är ridrelaterat...och således kan ha uppstått när man haft hästen. Men så säger du att hästen alltid haft vissa problem, och det är för mig konstigt i så fall att man ens tagit den på foder med ett ett-års kontrakt...då vet man väl vad man givit sig in i? Den stora förloraren i detta "drama" är tyvärr hästen!! Ingen verkar vilja "slösa" sina pengar på att hjälpa den. Så för hästens skull hoppas jag verkligen att ägaren tar tillbaka hästen omgående!

Hon visste inte att hästen var så lite utbildad som den faktiskt var.
Ägaren sa att hästen var van vid bilar men det stämde inte.
Hon skulle vara lättlastad men när dom skulle hämta henne stod dom i 3 timmar.
Hon visste att hon va lite bråkig i hanteringen, men när hon bytte stall så eskalerade problemen.

Hon tog itu med detta endå och hon har ju helt klart bättrat sej på många områden men tror att min kompis kände att det blev för mycket nu när hästen även har börjat bråka väldigt mycket i ridningen.

men som sagt, vi ska prova en annan sadel så får vi se om det kan bero på det.

Jesna: Jag håller med dej väldigt mycket i vad du säger, tycker att det såklart blir sämre för hästen om inte ägare och fodervärd kan prata och komma överens om något.

Men något som jag sitter och funderar över just nu är hur ägaren tänker.
h*n sitter och försöker sälja en häst som hon vet kanske har ont någonstans, det skulle definitivt vara i mitt intresse även om hästen står hos fodervärd när jag försöker sälja den.

Ja jag vet inte vad jag ska skriva eller tänka. Men faktum är att bli FV bör vara minst lika genomtänkt som att köpa en häst, som FV har man samma ansvar som man skulle ha ägt hästen med den skillnaden att inköpet har någon annan gjort. Man har alltså ett lika stort ansvar att hästen får den vård som krävs, att den får bra foder, att den får en anpssande utrustning osv. Uppstår problem på vägen så får man ta sig an dessa på samma sätt som om man skulle ha ägt hästen. Att skylla på pengabrist finns bara inte i dessa lägen, och det är här man borde ha funderat igenom beslutet innan det togs.

Så med dessa uppgifter som nu levereras så undrar jag ju ens varför din vän tog hästen på foder? Det spelar ju ingen roll varför ägaren har lämnat ut hästen på foder, för orsakerna kan ju vara många. Och bl a det du beskriver, så istället för att sälja en häst som riskerar att bli en vandringspokal så lämnas hästen ut på foder. Jag ser egentligen inget fel idet, felet kan dock uppstå om man som FV tagit sig vatten över huvudet och valt en häst som denne inte klarar av.

Jo, jag har åxå undrat många gånger varför hon gjorde det.
Hon förstod nog inte hur mycket det faktiskt kostade och vad det innebar.
(hon har gärna velat lägga över ansvaret för hästen och dess utrustning på någon annan, men det är en helt annan historia)
Tycker att det är en bra idé för allas skull att hon vill lämna tillbaka hästen, då det har blivit en påfrestning för flera människor och även hästen.

Hon visste inte att hästen var så lite utbildad som den faktiskt var.
Ägaren sa att hästen var van vid bilar men det stämde inte.
Hon skulle vara lättlastad men när dom skulle hämta henne stod dom i 3 timmar.
Hon visste att hon va lite bråkig i hanteringen, men när hon bytte stall så eskalerade problemen.

Hon tog itu med detta endå och hon har ju helt klart bättrat sej på många områden men tror att min kompis kände att det blev för mycket nu när hästen även har börjat bråka väldigt mycket i ridningen.

men som sagt, vi ska prova en annan sadel så får vi se om det kan bero på det.

Men provred inte kompisen hästen innan kontraktsskrivning och hanterade den, såsom hämta i hagen?

När hon provred hästen så var det snö och skare ute så dom kunde bara rida ut på skogsvägar då det inte fanns något ridhus eller paddock.

När hon provred hästen så var det snö och skare ute så dom kunde bara rida ut på skogsvägar då det inte fanns något ridhus eller paddock.

Och det skulle vara bättre än i ett ridhus? Visade inte hästen några av dessa tendenser då?
I vilket fall som helst verkar det som om din kompis får ha hästen kvar till 1 februari om inte ägaren "är snäll" och tar tillbaka den. Men även i ett sådant kontrakt så brukar det finnas en punkt att man måste såga upp hästen en viss tid innan och om man inte gör det så förlängs kontraktet med ett år till automatiskt.

Nej! absolut inte bättre än ett ridhus :) haha, men det fanns inget :)

Så om det inte finns en sån punkt i kontraktet så kan hon förälnga kontraktet hur länge som helst? :O

Om jag förstår rätt, så är det frågan om ett kontrakt utan uppsägningstid som förlängs ett år i taget. Jag tolkar det (utan att ha sett avtalet) som att avtalet endast kan sägas upp då det löper ut - dvs när ett år har gått. Sägs det inte upp, förlängs det med ett år.
Om så är fallet, har ägaren ingen skyldighet att ta hem hästen igen. Utan det är fodervärdens sak att behålla den tills dess att kontraktet kan sägas upp. Alternativt att fodervärden ersätter hästägaren för hästens kostnader under resten av avtalsperioden, och hästägaren då tar hem hästen (vilket inte tycks vara ett alternativ i detta fall, om ägaren inte har plats för den).

Beroende på vad som står i kontraktet angående vem som ska stå för vilka kostnader för hästen, är fodervärden skyldig att stå för kostnader såsom veterinär och ET. Om det enligt avtalet är fodervärdens ansvar att betala för hästens veterinärvård, är det bara att kolla upp och betala. Oavsett vad man tycker om saken, har man som fodervärd ansvar för hästens välmående under den tid man har den. Har man så dålig ekonomi att man inte kan stå för detta, då bör man låta bli att ta på sig ansvaret för en häst. Att det kan bli väldigt dyrt, är ingen hemlighet.
Jag har ett sto ute på foder. I vårt avtal står att fodervärden står för samtliga kostnader, med undantag för livförsäkringen. Det står också uttryckligen att fodervärden är skyldig att ta ut ET vid behov, sadelmakare som ser över sadeln samt veterinär vid behov - alla skador ska utredas om så är nödvändigt. Fodervärden äger rätt att utnyttja veterinärvårdsförsäkringen, men ska stå för självrisken och de kostnader som försäkringen inte täcker.

I mina ögon är den enda skillnaden mellan att ta häst på foder och på att köpa, att ingen köpesumma betalas för hästen och att hästägaren (beroende på hur kontraktet är skrivet) kan ta/få hem hästen igen. Naturligtvis är det mycket tråkigt om man som fodervärd känner sig lurad och/eller besviken på hästen man tagit hem. Men det ligger i fodervärdens intresse att innan denne tar hem hästen kontrollera vad man tar hem, i bästa möjliga mån. För att vara någorlunda säker på att hästen inte har skador, smärtor eller andra problem med kroppen, bör man göra en veterinärbesiktning. Görs inte detta, accepterar man i princip hästens nuvarande skick, och då får man också vara beredd på kostnader till följd av eventuella fysiska problem som kan ha funnits redan från början.

För hästens skull, hoppas jag att det löser sig.

Har hästen ont i ryggen pga felanpassad sadel behöver den inte bli så mycket lättare att rida även om din sadel ligger bättre, den har redan ont.

Din kompis verkar som folk påpekat inte ha en aning om vad det innebär att vara fodervärd. Att inte vilja ta ut ET för ens ett besök?

Håller helt med Liten.

Och tillägger att om man har omvårdnadsansvaret om hästen (vilket en fodervärd har) är det faktiskt så att man ENLIGT LAG måste låta hästen få den vård den behöver. Här kan man ju klart misstänka att hästen har ont, och då MÅSTE faktiskt fodervärden ta ut veterinär för att kontrollera detta.

Att fodervärden uppenbarligen inte förstått vilket ansvar denne har påtagit sig är inget hästen rår för, den ska inte behöva lida. Det är bara att rota fram pengar och leva på nudlar och havregrynsgröt. Det är ingen rättighet att ha häst, det är en skyldighet. Mot hästen.

Känner att vi har kommit ifrån ämnet här lite :)
Eftersom att det inte är jag personligen som är fodervärden så tycker jag att vi lämnar disskutionen om hurvida man ska betala eller inte :)

Undrar fortfarande vad man ska skriva i en skriftlig uppsägning? :)

"Härmed sägs fodervärdskontrakt av xxxx-xx-xx upp. Sista kontraktsdatum xxxx-xx-xx" Sedan hade jag skrivit in vad som överenskommits om återlämnande av hästen (t ex fodervärden lämnar till ägaren, ägaren meddelar plats för leverans senast xxxx-xx-xx).

Och jag hade också skrivit in att om hästen står kvar i fodervärdens vård efter kontraktstiden debiteras ägaren 350 kr/dygn (för att inte ägaren ska dra ut på tiden)

Som lovisaleonora_ skrev tror jag också blir utmärkt (ang. uppsägningen)

mvh mixess

Tråkig situation! :(

Är hästen veterinärbesiktigad när fodervärden tog över den? I annat fall så verkar det läge att låta veterinär titta på hästen. Om en häst som denna blir mer och mer "galen", så brukar det ju vanligtvis vara något fysiskt fel på den!

Det är jag som har denna hästen på foder!

Nu är det såhär att hästen krånglar inte hela tiden när man rider och har tex aldrig krånglat när man ridit ut. Det är när jag hoppar eller rider dressyr som hästen krånglar när jag kräver mer av henne inte annars. Hästen vill inte, tycker det är jobbigt att behöva anstränga sig mer än vad hon tycker är okej. Detta är en häst med egen vilja och temperament.

Hästen har även allvarlig exem. Enligt ägaren så är det inte så farligt men när hästen står och kliar sig på vad den kommer åt, rullar sig, sätter sig och drar baken i backen, och så fort man kommer in i stallet så ställer hästen sig och skrubbar sig och det är nästan helt omöjligt att få henne att sluta så tycker jag att detta är väldigt allvarligt. Vad jag ser varenda dag jag är hos hästen och ser hur hon beter sig så tycker jag att hästen lider. Hon kan inte stå inne själv när dom andra går ute och står hon inne i en box så kommer hästen skrubba upp sig rejält.

Jag bryr mig mycket om hästen och hon har funnit tillit till mig. Kan säga såhär att hästen har det mycket bättre hos mig än sin ägare eftersom hon inte ser till sina hästar ordentligt. Ägaren är livrädd för hästen och vågar inte ens ta i den. Men denna ägaren är inte lätt att diskutera saker med. Jag tycker det är väldigt synd om hästen. Man kan ju tänka hur man skulle känna själv om det kliade över hela kroppen och vad ont man skulle ha.

Ni får gärna komma med tips och råd hur man ska ta upp detta med hästens ägare. Och var tycker ni för hästens bästa?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 260
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp