Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!
Att sitta/släpa bakdelen i marken är en otroligt onaturlig handling av en häst/flyktdjur/djur byggd som en dragster. För att de ska göra det så krävs rätt mycket!
Tänk dig själv att ha sån himla klåda och inte kunna klia dig!
Nog fasen lider man å det grövsta isf!
Ursäkta om jag tar i. Men det här gör mig väldigt ledsen! Hästen måste må rätt dåligt av den där klådan. Och den ska då behandlas på alla sätt man bara kan för att hjälpa den. Att man inte ersätter trasiga täcket och tar ut veterinär är för mig helt ofattbart.
Bara mina fått lite svansklåda blir jag ju orolig och köper diverse tinkturer, shampon etc för att hjälpa dem bli kvitt det.
En kompis häst får klåda sommartid. Det är inte i närheten av den här hästens problem. Men trots det har diverse veterinärer kontaktats och varit hos. Och hästen har flertalet täcken som hon själv sytt om och sytt till iom att inget färdigköpt var bra nog i passfomen. Hon har också sytt om luvor och skarvat ihop(hennes är en jätte, allt blir för litet
). Han har fått prova foder, salvor, schampon, tinkturer etc. Och givetvis ställs han på box om han skulle bli för störd ute.
I övrigt borde veterinär kontaktas ang hästens uppförande vid ridning med.
Som flera skrivit här är man skyldig att ta hand om den häst man har.
Nu har din vän tagit sig an den här hästen. HON har gjort den missen. Och det är inget hästen ska få lida för om hon råkat ta sig an mer än hon eg ville ha. Visst kanske förra ägaren är en idiot som ljugit etc. Men som köpare eller fodervärd så måste man kolla upp saker. Man kan aldrig bara lita på människor. Det finns massor med assholes överallt.
Nu står din vän med hästen, vare sig hon vill eller inte. Hon har en skyldighet mot det stackars djuret att ge det vård. Annars kan hon dömmas enligt lag!