Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Det beror på varför hästen blir utdömd. Det är skillnad om hästen bedöms lida och veterinären rekommenderar avlivning av djurskyddsskäl eller om hästen bedöms som obrukbar men fungerar inom avel, som sällskap eller liknade. Jag skulle tro att du själv inte kan besluta om att ta bort hästen utan i så fall måste myndigheterna gå in och besluta om tvångsåtgärder. Ta i så fall kontakt med djurskyddet i kommunen och diskutera problemet. Gäller det eksemet så får ni skynda er med tanke på att eksemsäsongen snart är över och då känns det inte som en aktuell åtgärd. I första hand kommer ni rimligen att åläggas att sköta hästen ordentligt och stalla in, sätta på eksemtäcke samt gå in med en intensivbehandling för att häva klådan.

Stallplatsen har inte med hästens hälsa att göra direkt så det är väl lämpligt att säga upp den till det datum man är säker på att man inte behöver den längre. Varför i hela fridens namn skulle du säga upp din kompis stallplats, det var ju inte din häst eller?

Senast ändrad:

KL

En tanke bara... är hästen avmaskad alls? Om inte kanske det bidrar till hennes rumpkliande?

Normalt brukar det vara reglerat i foderavtalet hur man ska göra om hästen blir så dålig att den måste avlivas.
Men det är också så att om en veterinär dömer ut hästen så går djurskyddslagstiftningen in och kräver att hästen ska avlivas. Gör man inte det då så bryter man lagen. Ansvaret för detta kan beroende på hur avtal för fodervärd och uppstallning ser ut ligga på ägaren, fodervärden men också på stallägaren.Så om det är riktigt illa och hästen verkligen lider kan ni alla tre åka på brott mot djurskyddslagen. När ni nu tydligen inte gjort annat än att försöka häva ett foderavtal. Vilket då har skett på hästens bekostnad att den inte fått vård och behandling för sina problem.
.
Det är detta jag menar, om ägaren inte vill avliva så står alltså ansvaret på fodervärden eller på mej? eller har jag missuppfattat?

Jag skulle aldrig avliva någon annans häst utan samtycke av ägaren, det är drf jag undrar om jag som stallägare kan säga upp hästen från stallplatsen den dagen som hästen blir utdömd för att jag inte vill hamna i den situationen? eller är ansvaret mitt endå?

vad händer om ägaren vägrar avliva men fodervärden avlivar hästen??? :confused:

Skulle hästen bli utdömd och ägaren vägrar ta bort den får du eller fodervärden självklart kontakta djurskyddet. De får fatta beslut om vad som ska göras, om inte veterinären av djurskyddsskäl på plats beslutar (och tar ansvar för) att hästen av djurskyddsskäl måste avlivas omgående (brutet ben t ex).

Oavsett om du säger upp stallplatsen så sätter du ju bara fodervärden i knipa, då står fodervärden med en häst som denne har ansvar för men ingen stallplats (vilket ju gör att djurskyddet bör intressera sig också för fodervärden som inte tar hand om hästen och ser till att den har tak över huvudet).

OM det skulle komma till den punkt att hästen döms ut av veterinär (inte vanligt om det inte först föregåtts av grundlig utredning och försök att få hästen symptomfri - d v s kostsamt) och ägaren vägrar verkställa - då blir det en fråga för djurskyddet.

Okej, då har jag koll på läget :)

tack för svaren :)

Alltifrån ingenting till ordentliga skadestånd beroende på vad ägaren gör, värde på hästen och vad en eventuell dom i domstolen säger.

När har det senast blivit rättegång på att en annan person har avlivat någon annans häst emot ägarens vilja? Känns inte som hästar blir direkt prioriterade i det där............

Det finns grymt mycket fall som man tycker förtjänar att komma till domstolen tidigare än vad det gör, men så är det inte alltid. Ett misshandelsfall som jag vittnade i nyligen tog 8 månader innan det togs upp i tingsrätten.

Om hästen får vetrinärvård och blir bättre ( har för mig att sommarexem inte går att bota helt & hållet ) och FV gör det som behövs för hästen fram tills den dagen hästen ska lämnas tillbaka till ägaren ( som jag anser en FV är skyldig till ), och då ägaren inte fortsätter att behandla hästen så att det börjar bli värre igen så tycker jag att djurskyddsnämnden ska kontaktas angående att ägaren inte tar ansvar över hästen...för hästens bästa.

Dessutom så tycker jag att kontrakt måste få brytas, om man känner att man inte har möjlighet att göra det bästa för hästen. Det finns ju människor som tar bort hästar pga ekonomiska problem, vilket är bättre än att hästar inte ska få den hjälp de behöver.

Inte vet jag, sannolikheten verkar inte så stor men det är ett möjligt scenario. Förresten det är väl en del av den varan i härvan kring knorerevången, där de avlivat hästar mot ägarens vilja (eller snarare utan dennes kännedom).

Det finns grymt mycket fall som man tycker förtjänar att komma till domstolen tidigare än vad det gör, men så är det inte alltid. Ett misshandelsfall som jag vittnade i nyligen tog 8 månader innan det togs upp i tingsrätten.

ah jo jo, när det handlar om människor så kommer det väl till tingsrätten förr eller senare, brukar väl ta upp emot ett år?
Men när det gäller hästar så brukar ju fallet läggas ner ganska fort....

Sitter här med en mycket rådvill kompis.

Min kompis är inackorderad i mitt stall med en foderhäst.
Hon har haft hästen sen i februari, ett sto med fruktansvärt mycket temprament och som attackerade i hagen, nu har min kompis fått ordning på detta men nu har hon även börjat att bråka i ridningen, hästen vill inte gå frammåt längre utan bara sparkar bakut och bockar.
min kompis känner sej inte säker med hästen längre och drf så vill hon lämna tillbaka hästen.

Hon har ringt till ägaren som vägrar att ta tillbaka hästen.
i kontraktet står det att kontraktet förlängs med ett år i taget men när hon hämtade hästen så så frågade min kompis om det gick bra att lämna tillbaka hästen om det var några problem, ägaren sa att det gick bra.

Ägaren skyller på att det inte finns något bete till hästen, men hon har bete till 5st andra hästar.

Min kompis har även sagt att hon vill lämna tillbaka hästen för att hon sitter och söker jobb på annan ort och då blir det svårt att ta med sej hästen och den kan inte stå kvar i mitt stall om hon skulle få jobb långt bort.
- Ägaren i sin tur kräver då att min kompis ska skaffa ett intyg på att hon har fått jobb (det står inget om det i kontraktet) och då kan hon tänka sej att ta tillbaka hästen.

Behöver råd och tips på vad man kan göra för att hon ska få lämna tillbaka hästen.
Vad skulle du göra?

Om det inte står något speciellt i kontraktet skulle jag åkt och lämnat hästen.

Tycker din vän ska ringa till ägaren en gång till och tala om för henne att detta funkar verkligen inte!! Verkar vara en väldigt oseriös ägare, hon verkar enbart vilja bli av med hästen och inget annat!!
Om hon inte lyssnar hade jag ändå åkt upp med hästen, och gärna tagit med någon annan om hon börjar krångla!

Förstår att din kompis är något frustrerad i denna situationen!!!!

Läs hela tråden.
Det verkar som att ägaren har rätten på sin sida så som kontraktet är utfrmat. FV måste ta sitt ansvar helt enkellt..

Ja jag önskar ägaren fick komma till tals här så man fick veta alla sidor.. Här har vi bara ts och fodervärdens sida. Svårt att få hela bilden med bara en sidas åsikter.. Samt vad som står i kontraktet i helhet.

Jag har min häst ute på foder och skulle hämta hem henne bums om det inte funkade med fv. Jag kortade av uppsägningen från mallens 3 månader till 1 månad i kontraktet. Bara jag hinner fixa hö (och det bör jag hinna på 1 månad) så kan jag ta emot henne direkt..

Efterlyser fortfarande vad som hänt med hästen och om den fått vård..:confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025