"Hon kan väl sitta i bilen?"

Sv: "Hon kan väl sitta i bilen?"

Svar till alla:
Min valp är 11 veckor gammal. Det är den enda hund jag har, så något sällskap av "äldre hund som är van att vara ensam" fanns det inte tal om.

Hon har åkt bil en gång, det var när hon åkte från kenneln och hit. Då satt hon i mitt knä hela vägen. Eftersom jag inte har någon egen bil (eller körkort) och mina föräldrar kommer åka med henne i bilen kanske någon enstaka gång till under hela hennes liv så kommer vi inte heller köpa bilgaller.
En bilbur ska köpas den dag jag har egen bil, innan det ser jag ingen anledning till det.

Hur kom du til brölloppet/middagen ?

Enligt mig en jätteöverreaktion, går man på bröllop så fixar man hundvakt, en hund är en hund och människor går alltid före.
Har man bur i bilen och placerar den i skuggan så kan valpen sitta där under middagen, man kan gå ifrån och titta till den om det skulle behövas..en liten 11 veckors valp sover mycket, och frågan är om den skulle vara med på bröllop överhuvudtaget, kan man inte fokusera 100 % på en sådan liten hund mår den bättre hemma i lugn miljö.(och man KAN inte vara 100% på en fest, jo kanske, men vilket jäkla tråkigt festsällskap man är då..stanna hellre hemma då!)
Bröllop är den viktigaste dagen i många människors liv...kan man inte undvara sin hund då så hade jag aldrig velat att den människan kom om det var MITT bröllop.

Man måste se möjligheterna och inte alla begränsningar. Det hade säkerligen gått att låna en bur till hunden ifall du verkligen hade velat åka på bröllopet.

en hund är en hund och människor går alltid före.
Där har vi en stor skillnad i ditt och mitt sätt att se på det här med hund.
Jag anser att om man skaffar sig hund så går hundens välmående före allt annat.

Som jag skrivit i tråden så har jag ingen hundbur och jag gjorde ju så att jag stannade hemma.

Min 11-veckorsvalp sover mycket - på natten. Dagtid är hon faktiskt väldigt vaken och lämnas hon ensam mer än några få minuter så är hon absolut vaken, för då kan hon inte slappna av.

Tilläggas kan även att även om jag inte hade haft hund så hade jag tvekat att gå, just pga jag inte känner dessa människor speciellt väl och de gånger vi träffas brukar vi bli osams. Dessutom känner jag mig obekväm på fester och dylikt.

Tilläggas kan även att även om jag inte hade haft hund så hade jag tvekat att gå, just pga jag inte känner dessa människor speciellt väl och de gånger vi träffas brukar vi bli osams. Dessutom känner jag mig obekväm på fester och dylikt.
Men skyll då inte på hunden, utan säg som det är - du ville inte gå på bröllopet!!

Precis som du skulle jag aldrig lämna min hund i bilen om det var för varmt...

Men med en bur och alla dörrar öppna och en skuggplats så brukar det gå bra...

Min valp fick lära sig att vara ensam på en gång i princip, visseligen korta stunder... men vad ska man göra när man har en häst att motionera också? Inga problem att lämna min hund ensam 1h i bilburen när han var 12-13veckor. Sedan han var valp har det varit det enklaste stället att lämna honom på. Inge gnäll och han är lugn och fin när man kommer tillbaka :) Idag är han 1,5år

Jag tycker verkligen att du överreagerar och beter dig väldigt barnsligt.
Om du inte vill lämna hunden själv i bilen (vilket jag förstår) så kan du ta med en spiral och sätta den någonstans i närheten? Eller skaffa hundvakt, eller så struntar du helt enkelt i att gå på bröllopet, som det verkar som att du endå inte vill gå på, så sluta skyll på hunden..

Jag vet inte hur jag skulle ha agerat i samma situation... jag hade troligtvis skaffat hundvakt och gått på bröllopet. Men jag har ett tips till dig! Jag har tygbur till Wilton som jag har med mig till olika tillställningar. Han är tränad att ligga i buren från jag hämtade honom. Han har en i bilen (i kombiutrymmet) och en hemma i hallen.

Är vi iväg har vi buren med (den är hopfällbar så det är smidigt att ha med den) vilket innebär att han alltid har en trygg plats oavsett var vi befinner oss. När vi ska äta, eller det är dags för honom att vila osv så lägger vi in honom i tygburen. Ofta går han in och lägger sig själv efter en stund. Om han inte får vara ifred från barn eller hundar så stänger vi luckan, annars är den öppen. Buren har nät för dörr och fönster och tyg som man kan rulla ner om det ligger sol på osv. Har även med tygburen på stranden mm under sommaren. Där får han alltid sval skugga och en lugn plats.

Tygburar finns i olika storlekar och olika priser - bra att ha i 1000 situationer och gör att du inte behöver tacka nej till situationer pga att du har hund. Den kan du också använda de gånger du ska ha med din hund i bil (även om du inte äger en själv) och den är utmärkt att träna ensamhet i (jag har då alltid luckan öppen men det avgör man själv...)

Lär hunden att följa med dig isf att du begränsar ditt liv efter den. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 237
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 908
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka