"Hon kan väl sitta i bilen?"

Red_Chili

Trådstartare
Jag höll på att få en mindre chock häromdagen och eftersom jag inte kommit över det än så skriver jag lite här för att kolla om jag överreagerat...

Jag var inbjuden till ett bröllop som hölls igår. Det var min morsas sambos syster som gifte sig. Denna syster känner jag knappt och den familjen är inga jag direkt gillar att umgås med... Tänkte i alla fall åka dit för att vara lite trevlig - om de gick med på att jag hade med mig valpis. De själva har hundar, så jag tänkte att det nog skulle vara okay.

Mycket riktigt, det var okay att jag hade med mig hund, men tydligen var deras största hund oberäknerlig nu... De kunde inte garantera att hon inte skulle attackera min valp. "Bra att de inser det och är ärliga i alla fall." var min tanke men tänkte samtidigt att om alla hundar är kopplade så lär det väl inte ställa till problem?

I alla fall så sa de då "Men hon kan väl sitta i bilen under tiden vi äter?" :eek:

Sitta i bilen?! NU? Mitt i sommaren mitt på dagen?! Vill de koka ihjäl min hund?
Inte ens om det varit höst/vår hade jag lämnat henne, eftersom hon inte är ensamhetstränad än. Men att ens föreslå att lämna hunden i bilen mitt i sommaren?
Jag hade väl kunnat smälta det om det hade varit icke hundvana människor som hade föreslagit det. De tänker ju inte alltid på hur hundar mår för att de inte vet. Men personer som HAR hundar själva?

Hur som helst vägrade jag gå på bröllopet. Jag har svårt att komma överens med vissa personer i den där släkten vanligtvis och när de föreslår att jag ska koka ihjäl min valpis blev jag tvärsur...

Var det dumt av mig att vägra gå?

Sv: "Hon kan väl sitta i bilen?"

näää...

om det hade varit väldigt nära vänner eller så så kanske du kunnat fixa hundvakt (fast det kanske man inte vill med en valp?)

men nu gick du ju för DERAS skull + att du egentligen inte ens ville (eller det låter som artighets-visa-sig på ditt inlägg)...

jag skulle lackat (fast jag har inte hund, men folk kan ju säga de mest bisarra saker om hästar också) ;)

Hade det varit väldigt nära vänner så hade jag kunnat ta med mig valpis... De som känner mig vet mycket väl hur jag ser på hundägande och ansvar och delar i stort sett alltid min uppfattning om hur man bör göra också...

Hade inte heller möjlighet att skaffa hundvakt den här dagen. Jag är väldigt petig med vilka jag lämnar hundar till och de som jag litar på var upptagna eftersom det var midsommar...

Du gjorde precis rätt!! Inte kan du väl sätta din lilla tjej i bilen heller.
Hon är ju bara bebis. Sedan kan ju ingen sätta sin hund i bilen om det är för varmt eller för kallt. Helt rätt att du stannade hemma!! :)

jag hade inte heller gått till bröllopet!
om dom nu är hundmänniskor själva fattar dom väl att man inte lämnar en valp i bilen ensam (under sommaren dessutom!!)?!
jag tycker iaf att du gjorde rätt :D

Varför kunde inte hunden sitta i bilen en stund medans ni åt? Jag förstår inte problemet. På bröllop brukar det inte vara några problem med parkering i närheten eller så att bilen syns. Låt fönster, bagagelucka eller liknande vara öppet om hunden ska sitta där. Det handlar ju inte om flera timmar, utan om medans ni åt.

Att hunden inte är ensamtränad ser jag heller inget hinder för. Hunden måste ju börjas tränas någon gång och varför inte börja där du har uppsikt över bilen och där ingen säger någonting ifall du går därifrån.

Hade det varit väldigt nära vänner så hade jag kunnat ta med mig valpis... De som känner mig vet mycket väl hur jag ser på hundägande och ansvar och delar i stort sett alltid min uppfattning om hur man bör göra också...

Hade inte heller möjlighet att skaffa hundvakt den här dagen. Jag är väldigt petig med vilka jag lämnar hundar till och de som jag litar på var upptagna eftersom det var midsommar...

ah sorry tänkte inte på att det var midsommar :D

men har du valp så kanske du inte ens KAN lämna bort den!

varför inte erbjuda sig en kompostgallerhage i skuggan till valpis...

Varför kunde inte hunden sitta i bilen en stund medans ni åt? Jag förstår inte problemet. På bröllop brukar det inte vara några problem med parkering i närheten eller så att bilen syns. Låt fönster, bagagelucka eller liknande vara öppet om hunden ska sitta där. Det handlar ju inte om flera timmar, utan om medans ni åt.

Att hunden inte är ensamtränad ser jag heller inget hinder för. Hunden måste ju börjas tränas någon gång och varför inte börja där du har uppsikt över bilen och där ingen säger någonting ifall du går därifrån.

en i stallet skulle träna sin valp att sitta i bilen med den äldre hunden igår... men då frågade hon en människa i stallet om hon bara kunde sitta i bilen medan hon red, tycker jag var väldigt ansvarsfullt gjort!!!

kompost hage hade jag med tänkt föreslå. Själv har jag haft med mina jyckar på både bröllop och student kalas i år och har då tagit med mig två skruvar och satt fast dem på lämpliga ställen i skuggan.

1. En bil blir VARM på sommaren. Har man fönster öppna kan hunden komma ut. Bagageluckan kan vi inte ha öppen. Vår bil har inga galler öht.

2. Jag tänker inte börja ensamhetsträna min valp genom att lämna den ensam i en bil en halvtimme-timme. Dels känns det inte snällt mot valpen, dels vill nog mina föräldrar gärna ha en hel bil när de kommer tillbaka...
Jag HAR börjat ensamhetsträna, men det rör sig om att hon får vara ensam någon enstaka minut, inte längre än så. Det räcker för henne.

Jag har en bur i bagageluckan och i går var vi på kalas där det inte fanns möjlighet att ta med hunden in, vevar ner rutorna, öppnar bagagelucken och ställer bilen i skuggan och så att jag kan se om hon verkar orolig.

Dessutom fick hon ett halvt grisöra :D

Hur gammal är din valp?

En bil blir VARM på sommaren. Har man fönster öppna kan hunden komma ut.
Åker din hund lös i bilen? Min sitter i transportburen med erforderligt antal rutor öppna då och då och mår inte dåligt. Min hund är trygg i bilen.

Alltså, det beror ju helt på hur varmt det är. Jag känner ju såklart alltid efter själv hur varmt det är att vara inne i bilen innan jag lämnar hundarna. Men visst finns det även sommardagar då det faktiskt går.

Sen angående att lämna valpen så har jag inga problem med det, men det beror ju på hur man är. Min sitter i hundgård ett par timmar med den stora när jag jobbar, det är liksom tvunget så. På midsommar hade jag henne i en valphage av kompostgaller med sin filt och i skuggan. Men sen har jag inte gjort värsta grejen av att lämna henne, har bara gjort det och det går hur bra som helst.

Så det här är ju omöjligt att svara på. Hade det varit min valp hade jag kunnat lämna henne om det var en ordentligt sval dag och jag vet att hon kopplar av, men jag ser ingen anledning till att du skulle gå på bröllopet om du inte känner dig bekväm med lösningen som erbjöds (och jag förstår att du inte gjorde det)!

Till nästa gång, enkelt löst, ta med transportburen och ta ut den ur bilen och ha valpis där i.

Under sommaren när det är varmt är det standard för Uno att vara i buren när vi är någonstans där han inte kan springa runt, ex pga större buffliga hundar, och jag behöver ha händerna och knä fritt. Har gjort så ända sedan han var liten valp, i buren är de trygga dessutom.

Iofs beror det på hur gammal valpen är... men...

Har man en kombi med hundbur eller grindar för bakluckan så är det väl inga problem att lämna en hund i bilen när man äter? Bara att ha fönstren öppna i övriga bilen så det blir genomströmning av luft, + ställa bilen i skuggan då. Vattenskål till hunden och ett grisöra så klarar den sig finfint.

Eller så gör man som Ainon: ta med dig en bur eller kompostgaller. Enkelt!

Fast det är ju inte så enkelt som att man kan lämna bilen med öppna fönster och lucka och i skuggan. Är det varmt så går det inte att ha hunden i bilen alls, det blir för varmt.

Men om det är en sval dag så går det ju. Men just bur eller kompostgaller är ju jättesmidigt!

Svar till alla:
Min valp är 11 veckor gammal. Det är den enda hund jag har, så något sällskap av "äldre hund som är van att vara ensam" fanns det inte tal om.

Hon har åkt bil en gång, det var när hon åkte från kenneln och hit. Då satt hon i mitt knä hela vägen. Eftersom jag inte har någon egen bil (eller körkort) och mina föräldrar kommer åka med henne i bilen kanske någon enstaka gång till under hela hennes liv så kommer vi inte heller köpa bilgaller.
En bilbur ska köpas den dag jag har egen bil, innan det ser jag ingen anledning till det.

Jag tycker du gjorde helt rätt! Det handlar ju om en såpass liten valp och att börja ensamhetsträna henne i en varm bil på sommaren i en stökig miljö som ju ett bröllop är tycker jag låter helt befängt. Det var ansvarsfullt från din sida att skippa bröllopet och värna om din hund. Jag tror på att ge sin hund all den trygghund man bara kan för att skapa en god grund så den blir trygg i sig själv och med sin omgivning, då går ensamhetsträningen väldigt lätt sen senare!

Jag sa nej till alla tillställningar första veckorna där det var hundförbud och idefix är alltid med mig, och det är han än. Vi är en familj på två han och jag och jag vill ha han med mig.

btw, redan 11veckor, tiden går fort!!

knapplån

Tycker heller inte att det är så farligt att lämna en hund i bilen en stund om det inte är för varmt. Vi har bur och vi kan låsa buren med hänglås. Vill dock varna för att när jag var i Ängelholm en gång för länge sedan och lämnat bakluckan öppen var det någon vänlig själ som stängt den. Hade det varit mycket varmt hade det kunnat bli katastrof. Nu tillhör jag inte dem som går så långt utan att kolla efter hur hundarna mår rätt ofta och dessutom var rutorna öppna. Fast jag hade inte lämnat en valp ensam i bilen som inte var ensamhetstränad heller, faktiskt.

Jag har en valp som är lika gammal som din. Jag skulle inte heller lämnat honom i bilen en varm sommardag en längre stund. Däremot åker han redan mycket bil och det går fint. I början har han suttit på golvet på passagerarsätet fram. Det har gått smidigt, så länge man kör och själv sitter i bilen. De gånger jag lämnat honom någon minut för att tex gå in och betala bensin har jag altid hittat honom på något annat ställe i bilen när jag kommit ut.

Nu har vi skaffat en transportbur och det går perfekt. Han känner sig säker i sin bur och säger inte ett knyst. Går vi in någonstans där han inte kan följa med för att uträtta ett ärende på 5 minuter ligger han oftast och sover när vi kommer tillbaka. Iom buren kan man också veva ner rutor/öppna bagageluckan om han tvunget lämnas korta stunder i bilen. Men det rör sig, som sagt, om några minuter.

Jag tror inte på att lämna hundar i bilen en stekhet dag. Däremot lämnas vår valp ensam korta stunder och det fungerar bra så länge han känner sig bekväm i situationen. Sedan så går det ju bättre och bättre hela tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 237
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 908
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka