Hon gick inte igenom vet.besiktningen

-Catherine-

Trådstartare
Senaste månaden har jag tagit hand om en väninnas gamla märr eftersom hon akut behövde bli av med henne. Det är en trevlig och välskolad häst och senaste två veckorna har jag beslutat mig för att behålla henne.

MEN...hon var halt när hon kom hit och fortfarande efter en månad är hon inte 100% fräsch. Jag ville alltså göra en vet.besiktning på henne innan vi gick vidare med köpet och idag bar det iväg till kliniken.

Utlåtandet från veterinären var tveklöst; "Hästen är halt!" :cry:

Så nu är jag kluven till tusen. Jag ville verkligen köpa hästen, hon är trevlig som tusan, välskolad och vacker...men...halt...jag kan ju inte köpa en halt häst. Hästen är dessutom rätt gammal; 18 år...

Men är jag elak mot min väninna om jag säger att jag inte vill ta hand om en halt häst när jag dessutom inte vet vad det är som är fel på henne?

Skall jag ändå erbjuda mig att behålla henne och ta hand om henne ändå tills min väninna har hittat en lösning, alt fattat beslut om en ev hältutredning?
Det trista är ju då att det kostar mig en massa arbete och pengar medans hela sommaren går och jag inte har ngn häst att rida (sommaren är ju ändå finaste tiden att ha häst på)..jag har heller inte bil med dragkrok eller egen transport, så varje gång det skall åkas till vet så får jag låna både bil och släp till det. Det är alltså lite pyssel..

*suck*...jag känner mig sååå kluven och förvirrad nu :cry:

Hur hade ni gjort?

Sv: Hon gick inte igenom vet.besiktningen

Jag hade gjort det jag innerst inne ville göra. Hade jag velat ha hästen skulle jag göra hältutredning antagligen, hade det varit behandlingsbart hade jag säkert behållit hästen (skrivit över den när den är frisk och behandlad), hade jag verkligen velat rida och ha häst i sommar hade jag inte behållit hästen om det inte känts värt att kämpa för.

Till min fråga: Hur vill du göra om du bortser från att det är din väninna som vill göra sig av med hästen?

är hästen halt rätt ut (initiellt) eller efter böjprov?
så gamla hästar som har ridits mycket är ofta halta nånstans, sen hänger det ju på om den har en ledinflammation eller om den har av - pålagringar, ryggont osv.

Hur mcket halt var den? röntgades den?

om den inte var halt initiellt eller känns halt vid ridning och jag bara skulle rida hobbyridning skulle jag köpa.

Hältor går i regel inte att ila ut, om det inte gäller en stukning eller vrickning,ömfothet osv.

Hon var halt initiellt, inte mkt men ändock. efter böjprov blev det mkt värre. Ingen röntgen gjordes idag, det fanns inte tid till det, kliniken var fullbokad. Veterinären avbröt själv besiktningen eftersom han inte ansåg det var ngn idé att gå vidare då hon så tydligt var halt.

Jag vet inte riktigt själv hur jag vill göra faktiskt. Min ekonomi tillåter inte hur stora utsvävningar som helst så jag vågar inte köpa hästen utan att veta vad det är för fel på henne. Visste jag det så vore läget lite annorlunda, då visste jag vad jag hade att göra med...som det är nu så kan det ju vara precis vad som helst..

Kan du inte be att din väninna gör en hältutredning på henne (det bör ju göras i vilket fall!), och så att du får lite mer kött på benen om vad det är för fel på henne. Om hon var halt när hon kom borde din väninna stå för kostnaderna för henne tills hon är frisk. Först därefter tycker jag du ska köpa henne.

Men gillar du hästen så tycker jag inte du ska säga nej innan du vet vad hältan beror på. (Det låter dock inte så bra att hon varit halt så länge, vet du varför hon inte gjort någon hältutredning på henne?)

Nu ringde min väninna. Det blir så att hon tar hem henne och skulle ta henne till veterinären om ett par veckor för att undersöka saken. jag får väl höra sedan då vad det månne kan vara för fel på henne.

Jag har iaf sagt till mn väninna att jag fortfarande är intresserad av hästen, men att jag vill veta vad det är för skada först så att jag vet vad jag har att förvänta mig gällande behandlingar & konvalecens.

Just nu känns det trist som tusan alltihop, jag hade verkligen velat att hon gått igenom besiktningen :cry:

Tycker det verkligen är tråkigt för dig att hon inte gick igenom besiktningen, och det var ju ett bra beslut att hon tar hem henne, jag har fått lära mig "köp dig inte problem" problemen kommer alltid förr eller senare.... :grin:

Kanske inte så tröstande att höra följande just nu.. men hästar finns det gott om! :)

Jag tror allt händer av en anledning kanske det är "på väg" in en bättre häst i ditt liv inom snar framtid. Hoppas kan man alltid.

Netlimit

Köp senaste nummret av Ridsport, där är det med en häst som är halt men inte när han fick på sig en specialsko och tjejen fick hjälp av en tränare hur hon skulle rida hästen!

Gillar du verkligen stoet kanske du kan ta henne på foder och betäcka och behålla fölet? Rida kan du ju göra även fast hon är dräktig men inte lika hårt, men det kanske hon mår bra av och blir frisk?

Jag böjde min häst i augusti 06, UA. September 07, 1,5 grad HF, 0,5 grad båda bak! Böt hovslagare, stallade in henne och satte igång henne långsamt efter betet. December 07 var hon 0,5 grad HF

pmm - du glömmer att den hästen behandlades med.. Dvs man kommer inte undan dyrt samt konvalescens. Däremot är ju hästens förutsättningar att bli bra och inte få samma problem igen maximerade.

Ok, läste inte så noga.

Jag är glad att man inte gör böjprov på oss människor, jag skulle blivit slaktad för länge sen ;)

Ok, läste inte så noga.

Jag är glad att man inte gör böjprov på oss människor, jag skulle blivit slaktad för länge sen ;)

Det är ju tur att du slipper utföra sådant arbete som vi begär av hästarna =)

Skämt åsido, som jag sagt förr, lika lite som man kan säga att alla 'ska' gå igenom böjprov, lika lite kan man säga att det är oväsentligt om det gör det. Jag tror dessutom att fler av oss än vi tror faktiskt skulle klara böjprov. Och de/vi som inte skulle det, skulle nog få besvär om vi skulle prestera på 'hästsätt'.

Men det är alltid en delikat uppgift att bedöma en böjprovsreaktion, och man måste se till hela bilden.

Jag har en herre som är lite till åren kommen (14) och många, många slitsamma mil i benen. Han 'ska' noll på böjprov om allt är som det ska. I slutet av maj på hälsokontrollen nollade han inte, hade 1 resp 1½ grad lågt bak. Han är dock helt ren initialt i alla lägen. Så där noterade jag och vet, spekulerade lite i trolig orsak, skapade ett åtgärdsprogram där vi via fortsatt normal träning men ändrad skoning bak, och fortsatt uppmärksamhet ska se om vi får bukt med det innan det blir ett problem. Ny koll i augusti. Men vi valde alltså att INTE behandla. Just pga att det fanns en rimlig förklaring, och för att han var helt ren initialt.

I andra fall, andra hästar, annan helhetsbild osv hade vi behandlat. Men man kan inte bara se på böjprovsutslaget, utan helheten.

Något som är snudd på omöjligt vid en vetbes dock, tyvärr.

Jaha...så har hästen då varit hos veterinären och kollat upp hältan.
Enligt ATG-kliniken så satt hältan i både knä & kota och veterinären sprutade henne med kortison i båda lederna. Orsaken till hältan var slitage ansåg vet.
Nu skall hon vila i tre veckor och sedan tillbaka på återbesök igen för att se om hon svarat på behandlingen eller behöver fler sprutor. Har hon svarat så skall hon sättas igång l å n g s a m t och då finns ändå risken att problemet återkommer.

Jag har nu hamnat i ett jobbigt kval..jag tycker om hästen och hade gärna köpt henne...INNAN detta. Men nu tvekar jag rejält.
Hästen är ändå 18 år och har alltså dokumenterade förslitningar. Även om hon svara på behandlingen så blir hon väl inte mindre sliten, behandlingen plockar väl bara bort smärtan, inte slitaget?

Hur stor är dessutom risken att problemet återkommer? Hur länge får jag ha hästen innan jag måste fatta ett jobbigt beslut?
Många frågor snurrar nu, det känns väldigt osäkert allting.

Jag vill ha en häst jag kan träna dressyr med och kanske tävla lite, men kommer hon hålla för det och isf hur länge?

Priset från början var 16000, vilket då kändes ok..men nu, är det fortfarande rimligt?

Kanske skall jag backa på denna häst och se mig om efter en annan?

Usch vad jobbigt detta blev, ge mig lite råd snälla....

Senast ändrad:

tråkigt!

Det beror ju helt och hållet på vad du tänkt använda hästen till. som hagkompis duger den säkert utmärkt, men för 16 000kr? Blir en ganska dyr kompis...

En förslitning försvinner inte även om man behandlar den. Det kanske tar bort smärtan tillfälligt men kommer säkert dyka upp igen vid träning. Hästen är ju ganska gammal redan nu så den kanske inte håller allt för länge till.

Jag hade nog valt att se mig om efter en annan häst, iallafall om du tänkt rida den. Ska du ha som sällskap så försök att få ner priset något iallafall.

Priset ska inte bara ner något om hästen ska gå som sällskapshäst det ska ner mycket .

Men det är väll inte en sällskapshäst du vill ha och åka till vetrinär och behandla och hur är hästen försäkrad den krymper också samt har den vetrinärförsäkring osv det är många saker som spelar in om du ska köpa ?

Tråkig sist du häst och väninna har hamnat i Mvh Mia

Jag utgår från att förslitning är diagnosen efter röntgenförändringar?

Nej, jag hade inte köpt hästen. Jag tror inte på hållbarheten i längden, även om man häver en ledinflammation (om det nu finns t ex pålagringarna) finns ju fortfarande pålagringen kvar och kommer ge problem längre fram.

Vill du träna och kanske tävla tycker jag du ska satsa på en häst som i alla fall inledningsvis är frisk. Olyckor och småblessyrer kommer ändå vad tiden lider.

Hur de kom fram till att det var just slitage vet jag faktiskt inte, jag fick bara det beskedet. Jag förstod som att de först iaf bedövade bort lederna en efter en för att hitta problemet, men om de tog plåtar också vet jag faktiskt inte.

Jag vill ha en träningskompis, inte en hagkompis. Jag tycker om att lufsa runt i skog och mark, men jag vill även kunna ta ned min häst på klubben och rida för instruktör och även kunna vara med på ngn tävling då och då. endast dressyr iofs, jag är livrädd för hinder :)

Just nu känns inte denna häst som det som jag söker efter, jag är rädd att jag kommer få tillbringa större tid på klinik än på ridklubben och att hon ändå inte kommer att fungera för det jag vill ha henne till. Jag kommer nog att avböja detta köp...tråkigt nog för min väninna, jag tycker synd om både henne och hästen :(

Jag har idag varit och träffat en annan häst, en halvblodsvalack på elva år, med dressyrstam som är välutbildad. Just nu känns det väldigt lovande med honom. Visserligen är han bra mkt dyrare än min väninnas häst, men jag hostar hellre upp pengarna för att få en häst som jag kan få ha kvar länge...jag hade faktiskt inte tänkt köpa fler hästar i mina dagar, vi skall bli pensionärer tillsammans min häst och jag :)

Han skall besiktas på torsdag nästa vecka, jag hoppas allt går bra..Håll tummarna för oss är ni snälla :)

Tror det är ett bra beslut att inte köpa. Och håller tummarna för elvaåringen på besiktningen =)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar