Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

Men allvarligt talat tycker jag att om omgivningen anser att det är ett så grovt socialt övertramp att komma ut att de läser en som dryg och självfixerad, ja då är det inte en särskilt trevlig omgivning.

Det är en omgivning som är koncentrerad på det arbete som skall utföras.

Det sämsta tillfälle som jag kan tänka mig är i ett styrelserum på ett företag där viktiga beslut skall fattas.
Privatlivet, oavsett vad det handlar om, hör inte dit.

Och så är det i massor av sammanhang.
Mötet som man sitter i handlar om något annat och då så håller man sig till det.
Eller en kurs som deltagarna har betalat dyrt för.
Då så skall tiden användas till undervisning och inte diskussioner om privata saker.

Och ja, vissa sammanhang kräver att man lägger det privata åt sidan medan man gör annat.
 
Sv: Homofobi i stall

Det behöver inte bli en diskussion bara för att någon kommer ut. Det behöver heller inte påverka arbetet. I så fall har ju antagligen omgivning nappat och dragit igång diskussionen = själva villiga att avledas från arbetet.

Tvärtom kanske det är en förutsättning för personen i fråga att känna sig trygg i sällskapet (vara ute) för att kunna prestera efter bästa förmåga.
 
Sv: Homofobi i stall

Man måste i vissa sammanhang ha förmåga att prestera ändå.
Utan att dra in sitt privatliv.
Det handlar om att fokusera på uppgiften som man har framför näsan.

Man får helt enkelt se till att hitta ett bra tillfälle för att komma ut.
Ett tillfälle som inte har sin tid vigd åt annan aktivitet där någon betalar för tiden.
Obs, jag anser absolut att homosexualitet inte på något vis skall döljas.
Men lika litet som att vissa som jag har arbetat med har vetat att jag har barn så behöver inte tillfälliga arbetsrelationer veta vilken sexuell läggning som man har.
Det hör liksom inte dit.
Att hålla sig till ämnet och lämna privatlivet utanför handlar om att vara professionell.
 
Sv: Homofobi i stall

Det är liksom din egen subjektiva åsikt.
Det handlar faktiskt inte så mycket om åsikt utan om de erfarenheter som jag har i arbetslivet.
De som ägnar sig för mycket åt privatlivet när de skall arbeta räknas inte med på samma sätt som de som koncentrerar sig helhjärtat.
Detsamma gäller de som använder dyr kurstid till annat än vad kursen går ut på.

Men man väljer ju själv vilket intryck man vill göra på andra.
 
Sv: Homofobi i stall

Du tycks tro att man måste göra världens grej av att outa sig, med lång föreläsning och tillhörande diskussion. Det räcker ju med "jag är homo/bi" eller "jag har fru/man".

Du gör en större grej av det än vad det behöver vara.

Man väljer ju också hur man bemöter andra människor. Med glädje och respekt eller med syrlig kritik.
 
Sv: Homofobi i stall

Du tycks tro att man måste göra världens grej av att outa sig, med lång föreläsning och tillhörande diskussion. Det räcker ju med "jag är homo/bi" eller "jag har fru/man".

Du har aldrig varit på ett stort och viktigt projektmöte eller hur?
Där projektledare från alla möjliga håll har 2 timmar på sig att lösa ett antal problem och tiden redan är tight för att hinna med.

Då och där är fel plats att deklarera vare sig sexuell läggning eller civilstånd.
Det tar fokus från ämnet.
Fel sak på fel plats liksom.

Men visst kör på du.
Du kan ju alltid skylla på homofobi när andra tycker att det stör.
Så slipper du ta ansvar för att vara socialt smidig.
 
Sv: Homofobi i stall

Har du varit med på många viktiga projektmöten som pajjats för att någon kom ut?


Det enda jag "kör på" med är att inte kritisera människors val att komma ut. Tycker personen att det är viktigt att komma ut så respekterar jag det. Så är det inte mer med det.

Du tycks anse dig kunna skylla på att "rätt är rätt och fel är fel" när andra gör saker som du finner obekvämt. Så slipper du ta ansvar för dina egna känslor.
 
Sv: Homofobi i stall

Du har aldrig varit på ett stort och viktigt projektmöte eller hur?
Där projektledare från alla möjliga håll har 2 timmar på sig att lösa ett antal problem och tiden redan är tight för att hinna med
.

Har du aldrig varit på en kurs där deltagarna ombetts presentera sig med några ord? Eller på en föreläsning med fikapaus och småprat?

Jag håller med om att man inte nödvändigtvis måste "komma ut" i alla möjliga och omöjliga sammanhang, men å andra sidan är jag heterosexuell, så det är aldrig aktuellt för mig. Om du träffar någon som presenterar sig som "XX, homosexuell" kan du ju fråga den personen varför.

Jag har svårt att se särskilt många sammanhang där privatlivet inte kommer upp på ett eller annat vis. Finns det tid för lite småprat är det omöjligt att det inte kommer upp, på ett eller annat vis.
 
Sv: Homofobi i stall

Har du varit med på många viktiga projektmöten som pajjats för att någon kom ut?
Nej men däremot betydligt mindre saker än så.
Typ hunden, hantverkaren hemma i huset eller annat som inte hör dit.

Du tycks anse dig kunna skylla på att "rätt är rätt och fel är fel" när andra gör saker som du finner obekvämt.
Jag gillar inte när tid används till annat än den är avsatt för.
Om man drar ihop ett möte med en massa upptagna människor som tar sig tid för att lösa ett problem eller avhandla ett specifikt ämne, så håller man sig till ämnet.
Annars så kommer dessa människor inte att komma på ditt nästa möte som du försöker att få ihop.
De kommer att anse att mötet är ett slöseri med tid och prioritera bort det.
Och om man driver ett projekt så blir det dåligt.

Om mitt projekt eller någon annans projekt blir sabbat av sådant så står jag för mina känslor att jag tycker att det är egotrippat och hänsynslöst att göra så.
 
Sv: Homofobi i stall

Har du aldrig varit på en kurs där deltagarna ombetts presentera sig med några ord? Eller på en föreläsning med fikapaus och småprat?

Jo naturligtvis.
Och i de sammanhangen så passar det ju utmärkt att komma ut, berätta att man bor på landet eller har en segelbåt.
 
Sv: Homofobi i stall

Alltså jag får svårare och svårare att föreställa mig det scenario du beskriver. Har sabbade projekt verkligen särskilt mycket att göra med att komma ut som hbt-person?

Är det verkligen ett problem att folk kommer ut?

Av den här tråden att döma så är verkar problemet mest sitta i att folk rakt upp och ner stör sig. Det "känns pinsamt" och är "för mycket".

Du börjar vindla iväg i långsökta sätt att göra komma ut-praktiken till ett praktiskt problem. Det är väl ändå bara att nicka och le när någon outar sig? Och sedan återgå till det där sjukt viktiga mötet.

Och återigen: om problemet är att det blir långa diskussioner som tar tid, ja då är det ju inte den som kom ut som ensam bär ansvaret för att mötet gick om intet.
 
Sv: Homofobi i stall

ja absolut! Där det är naturligt att prata om sin partner är det helt ok. Men typ som jag var med om är inte ok tycker jag och det har egentligen ingenting med homosexualitet att göra utan mer brist på social förmåga tycker jag.

Jag skulle börja en kurs och alla skulle presentera sig för varandra. Alla sa sitt namn i tur och ordning till en penson; Hej jag heter X och är honomsexuell.

Vi andra: eehh...jaha, söker du partner eller...? (tänkte vi)

Detta är kanske ett extremfall, men jag upplever många homo som att de måste tala om vad jag tycker är en privatsak.

I de fall jag varit på sådana utbildningar är det hyfsat vanligt att folk kommer ut som levande i heteoförhållande, fast lite mer subtilt än ditt exempel. Är alla de också extremfall i ditt tycke?

Tänker på alla "Jag bor tillsammans med min man/fru/kille/tjej och barn/hästar/nymfparakiter i xx-stad..." som iallafall jag tycker är extremt vanliga i sådana presentationer.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag har uppfattningen att många homosexuella sätter sin sexuella läggning före människan, de är först homo sedan människa. Varför?

Stör det dig inte att heterosexuella envisas med att komma ut exakt hela tiden? Heterosexuella berättar ideligen om vad de har gjort/ska göra med sin man/fru i helgen/på semestern, heterosexuella bär vigsel- och förlovningsringar fullt synligt, på sociala medier markerar de ofta sitt civilstånd, de envisas med att släpa med sig sin respektive på alla möjliga fester och tillställningar, när de pratar om något de har gjort eller ska göra envisas de med att säga "vi har gjort/vi ska göra" trots att det är helt ointressant för mig att deras man/fru var inblandad. Faktum är att jag inte ens har hört talas om någon hetero som hållit sin sexuella orientering och sin partners kön hemligt för omgivningen. Bara en sådan sak som att de får barn stup i kvarten, tala om att skylta med att man har heterosexuellt sex!

Jag har faktiskt uppfattningen att många heteron sätter sin heterosexualitet först, de är mer hetero än de är människor.
 
Sv: Homofobi i stall

Ehhh...att försöka undanhålla att man är gravid är kanske lite knepigt. Och ja, för att blir gravid måste man på något sätt haft "sex" men vad är det som säger att man haft det med en man för att man är gravid?

Att ha en vigselring, talar det nödvändigtvis om jag jag är gift med en person av motsatta könet?

Släpa med sin partner i sociala medier...för det första så kan min partner gå själv. Hen behöver inte släpas. Om man går till en fest är det väl självklart att ta med sin partner oavsett vilket kön denne har? Att i ett mingelsammanhang där man träffar respektive är det väl naturligt att man talar om vad man gör, har gjort eller ska göra. Det har väl ingenting med ens sexuella läggning att göra.

Jag förstår inte riktigt din poäng här. Tråden handlar om i vilka sammanhang saker och ting passar sig. Det är inte samma sak som att dölja något i alla lägen.
 
Sv: Homofobi i stall

Just i detta fall var vi ca 30 personer. Kursledaren bad oss snabbt presentera oss. Den som "satt först" sa bara sitt namn och så gjorde också de 24 efterförljande. Att i den situationen presentera sig som X gjorde blev bara konstigt. Har personen inte uppfattat några signaler, varken från kursledaren eller de andra deltagarna?

Det tycker jag är brist på social kompetens.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag hade reagerat lika negativt förvånat om någon presenterat sig med ett "Hej, jag heter X och jag är heterosexuell" som om någon sagt detsamma och bytt ut heterosexuell mot homosexuell, oavsett sammanhang, vilket är precis vad de andra i tråden uttryckt. Inte att det är att vara socialt inkompetent eller framhäva sin sexualitet i olämpliga sammanhang genom att som tjej säga "jaha, Paris, där har jag och min flickvän också varit".
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker att det är att ha låga förväntningar på sin omgivning att de skulle heterofiera människor så till den grad att man måste värja sig från första stund. Skulle någon göra så mot mig skulle jag nog bli rätt irriterad eftersom det tyder på att personen förutsätter en hel del om mig och mina värderingar. Alternativt tro att hen just kommit ut och är begeistrad över det hela.
 
Sv: Homofobi i stall

Alltså jag får svårare och svårare att föreställa mig det scenario du beskriver. Har sabbade projekt verkligen särskilt mycket att göra med att komma ut som hbt-person?

Jag märker ju att du inte förstår.
Det handlar om att skilja på privatliv och yrkesliv.
Något som man måste lära sig om man skall arbeta i sammanhang där det är ont om tid.
D.v.s. de flesta sammanhang där saker drivs i projekt.

Att komma ut hamnar i den privata påsen som inte skall vara där.

Det gäller samma sak om man går en kurs där deltagarna har betalat pengar och avsatt tid för att lära sig något.
Då så har inte deltagarnas privatliv med saken att göra så tillvida att inte en personlig presentation ingår.
Men på en ridkurs så är faktiskt ointressant vilken sexuell läggning eller vilka familjeförhållanden en person har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp