Sv: Främmande häst i hagen
Okej nu ska vi tar det hela ifrån första början.
"Anna" är ägare till de två hästar som redan stod i stallet varpå jag hade hand om den ena under flera år ("C"). Denna Anna har mycket bra kontakt med bonden som äger hela gården då Anna haft häst där för massor utav år sedan. Stallet har i princip överlåtits i hennes händer under alla år. Det enda bönderna gör i stallet är att sno vattenslangen.
För att förenkla det hela ytterligare lite - själva 'huvudbonden' har inte accepterat något utan hans son i tron om att det var okej för Anna då mamman som ringde påstod detta. Hänger ni med?
Under alla mina inlägg har jag skrivit vi men det är egentligen enbart jag som kan stå för åsikterna om tjejen i fråga. "Anna" får gå in och skriva sina om hon nu vill det. JAG vill inte ha henne i stallet och vill egentligen inte att hon ska få en chans att visa att hon ändrat sig. Varför?
För massor utav år sedan så stod det två ponnier i stallet. Kalla dom Hans och Greta. Denna tjej, som dessutom bor granne med gården i fråga, bestämde sig för att hon ville ta hand om dom. Jag och en kompis hade redan dessa ponnier vissa dagar då vi red osv. Kan tillägga att djuren då var slitna, runt 25 år gamla och vi red enbart lullturer just för åldern.
Denna tjej är allt annat än snäll emot hästarna och kom i princip aldrig hem med torra djur som hade normal andning. Tog Hans ett steg i fel riktning var det pisken direkt osvosv.
Just denna Hans var bestämd och en människohatare för dom som inte förtjänade hans respekt. Hon vågade tillslut inte gå i närheten av honom för att han hade noll respekt för människan. Även den snällaste och frommaste Greta satte tänderna i henne några gånger.
Om hon inte orkade åka ut de dagar hon var ansvarig för dom så fick dom stå ute tills bonden hittade dom vid grindhålet.
Det var som igår när vi alla var ute i stallet. Jag och "Anna" tog in våra två för att rycka bort all lera. Vi stod sedan och kikade på tjejens häst och konstaterade att han var tjock i höger bak. Jag gick fram och kände och visst var han svullen med dessutom lite varm.
Detta påpekade vi när tjejen och hennes pv kom ut. Dom kände inte ens igenom hästen? Varken då vi påstod det eller när hon väl tog in stackarn.
Direkt jag tog in "C" så var benen det första jag kände igenom för att kolla om dom hade lekt rövare när den nya pojken kommit in i hagen. Våra är dessutom fortfarande broddade!
Så hästens släpptes i egen hage? Eller lät ni pojkvännens föräldrar släppa en taggad häst ihop med era utan att någon av er var där?
Nej, finns inte plats för någon ny hage just nu och att sätta igång med att renovera skogshagen hinns inte med just för tillfället.
"Anna" var självklart med när pojkvännens föräldrar kom ut. Jag har genom hela tråden påpekat att berörda parter bör vara med de första gångerna hästarna släpps ihop!
Jag låter väldigt elakt i mina föregående inlägg. Men jag är forfarande en smula upprörd över hela händelsen. Jag tycker, och har aldrig, tyckt om människan i fråga - därav reser JAG ragg emot henne.
Men hon får en ny chans, annars hade hennes häst inte ens kommit in i stallet igårkväll.
Jag skrev det i mitt första inlägg, alla kan ändra sig och nu har hon ändå en chans att visa det.
Men åker man till skolan utan att släppa ut sin häst och skriver ett sms på morgonen till "Anna" så kan man inte ha mycket innanför pannbenet.
Hon har dessutom nu påstått att hennes häst kommer gå ut mycket tidigare än våra och är fullt allvarlig med att släppa ut sin häst ensam i hagen medan "Annas" två står kvar inne.
Ännu ett förtydligande. Vi skulle inte ha några som helst problem med att få in henne i stallet om hon hade gjort på rätt sätt från början. Det är verkligen inte positiva (eller förändrade!) signaler hon ger ifrån sig genom att handla på detta sätt!