Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

Visst serru som att jag skulle kacka i eget bo.
Inte_Hetero.

Jag visste att du skulle svara så. Men dels menade jag inte bara dig, dels kan jag inte komma på någon annan orsak till att du driver den där privatlinjen så hårt än att du tycker att homosexualitet är något 'särskilt', något man måste tänka sig för kring.
 
Sv: Homofobi i stall

...dels kan jag inte komma på någon annan orsak till att du driver den där privatlinjen så hårt än att du tycker att homosexualitet är något 'särskilt', något man måste tänka sig för kring.
Fast där så har du fel.
Orsaken är faktiskt mest den där hunden som den högre chefen tjatade för mycket om samt en politisk flykting som inte heller visste när det var fel att dra politik.

Det jag vill ha fram är att det inte alltid passar att dra in sitt privata i möten i arbetet eller på i klassrummet på kurser.
Och det oavsett vad det privata handlar om.

Just precis bara som extra upplysning när den varken behövs eller är relevant för sammanhanget.
 
Sv: Homofobi i stall

Det är väl ändå inte alls samma sak som att vid ett enstaka tillfälle säga "jag heter Trani och är bi".

Nej det är faktiskt värre med hunden det håller jag med om.
Men att komma med det som första presentation på ett möte som inte handlar om privata saker skulle då inte roa mig det minsta, och jag är också bi.
Så där faller ditt resonemang om att det skulle vara trevligt för andra i samma situation.

Jag är faktiskt totalt ointresserad av vilken läggning folk har så länge som jag inte är intresserad av dem för egen del.
Lika litet som jag inte behöver veta deras civilstatus heller.
I ett jobbsammanhang då.
 
Sv: Homofobi i stall

Syftet är knappast att roa dig. Du behöver heller inte vara intresserad.

Att du inte uppskattar det behöver inte innebära att inte någon annan gör det.

Varför är det så svårt för dig att tänka dig att någon mår bra av att komma ut även om du inte tycker att det passar?
 
Sv: Homofobi i stall

Det är precis det du gör när du så envist försvarar homofobin i tråden.

Men det är här du har hamnat fel.
Det handlar inte om det utan det handlar om när det passar att vara privat eller inte.

Om du inte förstår att det är olika så vet jag inte hur jag skall förklara.
 
Sv: Homofobi i stall

Men ser du inte att du hakade på obefogad homofob kritik mot praktiken att komma ut?

Varför är det så viktigt att få kritisera människors val att komma ut?
 
Sv: Homofobi i stall

Varför är det så svårt för dig att tänka dig att någon mår bra av att komma ut även om du inte tycker att det passar?

Men du förstår verkligen inte vad det handlar om att det privata inte alltid passar att ta upp.

Jo jag förstår att man mår bra av att komma ut.
Men ett stressat projektmöte handlar inte om det.
Det handlar om projektet.

Och så kommer man tillbaka på det där med att vara egocentrerad.
Att ta sig rätten att dra in irrelevanta saker.
Kan inte du förstå att i vissa sammanhang så hör inte privatlivet dit, oavsett vad det handlar om?
 
Sv: Homofobi i stall

Det som någon i tråden varit med om var ju inget stressat projektmöte, utan en kurs där någon presenterade sig som homosexuell.

För min del hade det nog livat upp en annars förutsägbar tillställning. Och i en paus hade jag nog frågat vederbörande varför hen valt att göra så. Jag är helt säker på att jag hade fått höra en bra historia då, för man gör inte så utan väldigt goda skäl.
 
Sv: Homofobi i stall

Varför är det så viktigt att få kritisera människors val att komma ut?

Jag kritiserar människors val att dra in privata saker vid fel tillfälle.
Inte att de väljer att komma ut.

Jag har en fråga i det här sammanhanget.
Hur ofta behöver man komma ut?
Och hur många gånger?
Och hur fort?
Och måste det vara även vid ett möte på två timmar där man typ inte ses sedan?

Alltså jag var på Bukefalos i flera år innan jag ens avslöjade vilket kön som jag har.
Jag ansåg inte det relevant i sammanhanget.
I min värld så var det privat.
 
Sv: Homofobi i stall

Det kanske passade jättebra just då.
Kanske behövdes det något som bröt isen.
Det vet inte jag, jag var inte där.

Men jag vet åtskilliga möten och kurser som jag har varit på där allt av privat art hade varit ytterst olämpligt.
Och där de som inte kunde hålla sig på rätt spår hade en nackdel av det.
Och det var inte att de kom ut som homosexuella det handlade om.
Men det hade också blivit fel, lika fel som det blev med "Hej jag heter XX och är politisk flykting från YY p.g.a. min religion".
Jaha och? Vi skall diskutera en tidsplan här vad har det med den att göra?
 
Sv: Homofobi i stall

Det jag vill ha fram är att det inte alltid passar att dra in sitt privata i möten i arbetet eller på i klassrummet på kurser.
Och det oavsett vad det privata handlar om.

De som direkt presenterar sig som homosexuella kanske har tröttnat på alla viskningar bak ryggen och tycker det är lika bra att vara rak.:devil:

Men även om det finns tillfällen då det är ointressant finns det ju så många fler när privatlivet kommer in i bilden. Vanligt småprat, som sagt, när man pratar om vädret eller vad man ska göra till helgen, eller att man har fullt upp med planerna för barnens examensfirande eller (fyll i själva.)

Det är kanske tröttsamt med folk som bildligt talat viftar med regnbågsflaggan i alla sammanhang, men hur vanligt är det egentligen? Jag tycker det är mycket värre med alla som känner sig (eller är) tvungna att ljuga och smussla och hela tiden vara försiktig för att inte avslöja sig. Som får stå ut med allt från viskningar bak ryggen till mobbing och misshandel.
 
Sv: Homofobi i stall

Men även om det finns tillfällen då det är ointressant finns det ju så många fler när privatlivet kommer in i bilden. Vanligt småprat, som sagt, när man pratar om vädret eller vad man ska göra till helgen, eller att man har fullt upp med planerna för barnens examensfirande eller (fyll i själva.)
Ja och vid alla de tillfällena så passar det ju utmärkt att komma ut.
Alla måste ju känna sig bekväma med att berätta vad de vill om sig själva i alla de sammanhang när man pratar om just sig själva.

Jag tycker det är mycket värre med alla som känner sig (eller är) tvungna att ljuga och smussla och hela tiden vara försiktig för att inte avslöja sig. Som får stå ut med allt från viskningar bak ryggen till mobbing och misshandel.
Ja det är alldeles förskräckligt.
Och så vill jag ju verkligen inte ha det.
 
Sv: Homofobi i stall

Men alltså, vi kan ju rent hypotetiskt komma på en massa tillfällen när det är olämpligt att komma ut:

* i en operationssal där det pågår öppen thoraxkirurgi

* i en polisbil under utryckning i 140 km/tim på en smal väg kantad av förskolor

* i kyrkan under en pågående begravning

* när man presenterar sig för sin 95-åriga granne som har hallen full av Jesusbilder.

Men varför hålla på att måla upp en massa hypotetiska situationer?

Det enda raka att fundera över när det gäller att komma ut är väl hur man ställer det minst för den som gör det.
 
Sv: Homofobi i stall

Det enda raka att fundera över när det gäller att komma ut är väl hur man ställer det minst för den som gör det.

Menar du att valet av tillfälle bara har med personen som kommer ut att göra?
Som att omgivningen och sammanhanget blir oviktigt?

Nu så tycker kanske inte jag att de sammanhang som du räknar upp är helt hypotetiska.
Det är ju situationer som förekommer.
De möten som jag beskriver var då inte hypotetiska för mig de var oerhört reella.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker snarare att det känns som att du inte förstår nyanserna i det här. Du tycks inte se vad din kritik innebär.

Jag kritiserar människors val att dra in privata saker vid fel tillfälle.
Inte att de väljer att komma ut.
Men det är ju precis det du gör. Du hittar febrilt på den ena efter den andra situationen där det minsann innebär en smärre katastrof om någon kommer ut.

Varför provocerar det dig så mycket?

Jag har en fråga i det här sammanhanget.
Hur ofta behöver man komma ut?
Och hur många gånger?
Och hur fort?
Och måste det vara även vid ett möte på två timmar där man typ inte ses sedan?
Ständigt.
Oändligt antal.
Hur fort? Jag förstår inte din fråga. Mer än en sekund behövs väl knappast.
Om det känns viktigt så är det väl viktigt för personen.

Vad vill du komma åt med dina frågor?


Alltså jag var på Bukefalos i flera år innan jag ens avslöjade vilket kön som jag har.
Jag ansåg inte det relevant i sammanhanget.
I min värld så var det privat.
Men hur du känner och gör går ju inte att överföra på alla andra människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Så du förstår att någon kan må bra av att komma ut men tycker ändå att det är egocentrerat?

:banghead:


Om du vet att personen som kommer ut troligen gör det för att må bra så kan väl du bjuda på det? Även om det tar upp 0,5 sekunder av Det Skitviktiga Mötet.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag förstår inte riktigt din poäng här.

Nej, jag märker det. Saken är den att jag aldrig i hela mitt liv har träffat någon som inte mycket tidigt i kontakten - oavsett om det gällt jobb eller annat - har sett till att förmedla sin egen heterosexualitet. Att "komma ut" som hetero är så vanligt, så förväntat, så välkommet, att det sker i förbifarten hela tiden.

Att komma ut som homo är - som torde framgå av tråden - betydligt mindre vanligt, förväntat och välkommet och det sker aldrig någonsin i förbifarten för det tillåter inte de heteron man kommer ut inför. De heteron man kommer ut inför, tänker snarare som mandalaki skriver, att det är då ett tjat om homosexualitet.

Om de diskreta vinkarna hade räckt, om den genomsnittlige heteron var lika snabb att fånga upp information om sexuell orientering när det gäller en homo som när det gäller en hetero, hade ingen överhuvudtaget behövt komma ut.

Det är helt enkelt aldrig opassande att signalera att man är hetero, men det är förbannat ofta opassande att göra samma sak som homo.
 
Sv: Homofobi i stall

Varför provocerar det dig så mycket
Det provocerar mig när människor inte koncentrerar sig på ämnet utan i stället ägnar sig åt att prata om sig själv eller ett nnat ämne som inte står på dagordningen.
Och detta oavsett ämne.

Hur fort? Jag förstår inte din fråga. Mer än en sekund behövs väl knappast.
Hur snabbt vid en ny bekantskap?

Vad vill du komma åt med dina frågor?
Jag försöker förstå varför vi står så långt ifrån varandra.
Jag känner inte att jag når fram till dig.

Men hur du känner och gör går ju inte att överföra på alla andra människor.

Det där kan man ju också vända på.
Hur du känner och gör går inte heller att överföra på alla andra människor.


Just det där att vi är olika, i det här fallet med hur privata vi tycker att man skall vara, gör ju att man måste anpassa sig till andra i alla möjliga olika situationer.
Att anpassa sig till andra innebär ju att man ibland måste sätta sig själv åt sidan.

Vi kan ta ett ämne som är mycket känsligt för vissa, ekonomi.
Det finns människor som absolut anser att men inte pratar om sin ekonomi med andra och så finns de de som tycker att det är ett normalt samtalsämne runt fikabordet.
Det är helt enkelt olika.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp