Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

Jag har aldrig stött på problemet öht, trodde detta var en diskussion och jag gav min synpunkt på en del av den diskussion, alltså i vilka lägen jag skulle tycka det inte var passande att outa sin sexuella läggning eller ta upp något annat som inte hade någon relevans för den aktuella situationen.

Varför inte överlämna den bedömningen till den homosexuella själv?

En del av problematiken är ju just, som jag var inne på förut, att det tycks så mycket om homosexuella. Ditt resonemang där är ett bra exempel på det.
 
Sv: Homofobi i stall

Alltså det är ju rätt torftigt när förlusten av en liten bestämd artikel på två bokstäver faktiskt blir en landvinning:(
 
Sv: Homofobi i stall

Mja..

Jag har hållit massor av kurser i mitt liv och visst är det vanligt att folk kommer ut som hetero just i sin presentation. Typ. Jag heter Anna och bor med min man. Det har självklart hänt att presentatören sagt. Jag heter Anna och bor med min fru, men det är mycket ovanligare

Sällan hör man dock Jag heter Anna och jag är hetero eller Jag heter Anna och är homo. Även om man egentligen får samma info.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag kan se skäl för att outa både sig själv och den döde under pågående begravning.

Det håller jag faktiskt med om.
En begravning handlar ju om privatlivet och där så måste man ju också få känna sig bekväm.
Den är ju för alla som kände den döde och alls känslor skall räknas.
 
Sv: Homofobi i stall

Mja..

Jag har hållit massor av kurser i mitt liv och visst är det vanligt att folk kommer ut som hetero just i sin presentation. Typ. Jag heter Anna och bor med min man. Det har självklart hänt att presentatören sagt. Jag heter Anna och bor med min fru, men det är mycket ovanligare.
Tycker du att civilstatus har varit relevant för kursen?

Sällan hör man dock Jag heter Anna och jag är hetero eller Jag heter Anna och är homo. Även om man egentligen får samma info.

Inte riktigt.
Det ger ju ingen bild av familjen som finns eller inte finns.
Det är ju mindre privat att säga så.
 
Sv: Homofobi i stall

Alltså det är ju rätt torftigt när förlusten av en liten bestämd artikel på två bokstäver faktiskt blir en landvinning:(

Fast just det är faktiskt en av mina favoritlandvinningar på området. Jag avskydde verkligen uttrycket "de homosexuella", och jag hann bli rejält trött på att själv säga "de heterosexuella" för döva öron i säkert ett decennium.
 
Sv: Homofobi i stall

Tycker du att civilstatus har varit relevant för kursen?

Det är inte exakt vad det handlar om, som jag ser det. Vad man gör när man inför ett gäng nya kursdeltagare småpratar lite om sig själv, är att skapa något slags relation vilket enligt mängder av pedagogisk erfarenhet bidrar till att skapa ett positivt lärandeklimat.

Av den här tråden kan vi nog i stort sett lära oss att så är fallet då kursledaren nämner en man/fru av motsatt kön, men inte i motsatt fall eftersom det då räknas som att komma ut som homo på ett överdrivet och närmast påträngande sätt.
 
Sv: Homofobi i stall

Tycker du att civilstatus har varit relevant för kursen?

I mitt förra inlägg syftade jag inte bara på kursledaren utan även på deltagarna.
Nej, oftast inte, men det är i regel inte så extremt pressat tidschema att det är katastrof om någon råkar ta med irrelevant information för just kursen.

Det har väl också varit så att presentationen som sådan kan vara en sorts ice-breaker fram till man kan prata lite mer avslappnat under en rast.
 
Sv: Homofobi i stall

Varför tar du för givet att jag menar homosexuella när jag pratar om sexuell läggning? Det finns faktiskt fler sexuella läggningar.
 
Sv: Homofobi i stall

Jamen vid en sådan presentation är det väl inget konstigt om man säger att man är homo ? Det är ju mer vid situationer som ett möte där man kanske säger namn och yrke eller roll i företaget där jag hade tyckt det var konstigt om någon sagt, hej jag heter Lisa och bor med min man Lasse eller hej jag heter Lisa och bor med min fru Anna.
 
Sv: Homofobi i stall

Varför tar du för givet att jag menar homosexuella när jag pratar om sexuell läggning? Det finns faktiskt fler sexuella läggningar.

Kanske för att de tidigare 160 inläggen i tråden handlar om det.

Men för all del, jag kan modifiera Varför inte överlämna den bedömningen till den homosexuella själv? till Varför inte överlämna den bedömningen till den som outar sig? Istället för såna där normerande påståenden om i vilka lägen det är okej att komma ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Nej det är inte så konstigt. Tycker jag. Medan andra kanske tycker det är just vad bläckis (tror jag) var inne på - att homosexuella alltid ska flasha med sin läggning.
 
Sv: Homofobi i stall

"Det är ju så modernt nuförtiden" (att vara homosexuell). Autentisk replik jag hört mer än en gång...:banghead:
 
Sv: Homofobi i stall

Vad man gör när man inför ett gäng nya kursdeltagare småpratar lite om sig själv, är att skapa något slags relation vilket enligt mängder av pedagogisk erfarenhet bidrar till att skapa ett positivt lärandeklimat.
Menar du kursledaren eller deltagarna då?
Om kursledaren sätter den standarden så har den ju satt tempot på det hela.
Och då så måste man ju lita på att den vet att tiden räcker till det.
Då är det ju mycket passande att som kursdeltagare berätta om sig själv, t.ex. att komma ut om man skall gå laget runt och presentera sig.

Av den här tråden kan vi nog i stort sett lära oss att så är fallet då kursledaren nämner en man/fru av motsatt kön, men inte i motsatt fall eftersom det då räknas som att komma ut som homo på ett överdrivet och närmast påträngande sätt.
Inte alls så.
Kursledaren sätter tempot då denne vet hur mycket tid som finns för ämnet.
Om kursledaren presenterar sin familjekonstellation och sedan ber deltagarna att presentera sig laget runt så följer man ju lämpligtvis den mallen.

Ett "Hej jag heter Lotta och är pedagog och bor med Eva och våra barn, jag skall hålla den här kursen".
När då presentationen går laget runt blir det ju lämpligt att kursdeltagarna presenterar sig som:
"Jag heter Kalle och vill lära mig detta för att jag jobbar med det. Jag bor på landet med min hund".
 
Sv: Homofobi i stall

Nej, oftast inte, men det är i regel inte så extremt pressat tidschema att det är katastrof om någon råkar ta med irrelevant information för just kursen.

Men om det inte är så pressat så är det ju inte det.
Det gäller ju att vara lyhörd nog för att känna av om det finns tid för privata saker eller ej.
 
Sv: Homofobi i stall

Det gör jag också, vid närmare eftertanke. Jag har även en gång i mitt liv blivit slagen av en man/kille i samband med att jag gjorde slut (inte ett misshandelsförhållande för övrigt, utan den typ av reaktion från mannens sida som inte tycks vara helt ovanlig - i alla fall inte i unga år), och jag är rätt säker på att väldigt mycket av hans vrede då handlade om att jag lämnade honom för en tjej. Jag tror inte att jag hade blivit slagen annars, även om jag tror att just han hade reagerat spontant med ilska oavsett hur, varför och av vem han blev dumpad. (Hade jag dumpat honom för en annan man, tror jag snarare att han känt ilska gentemot den andre mannen än mot mig.)

Usch, förfärligt. Ja det hotade väl hans manlighet mycket mer än vad en annan man skulle gjort. Utkonkurrerad av en kvinna liksom...
 
Sv: Homofobi i stall

Hur sa vederbörande det på för vis ?

I min bekantskapskrets finns det många, även jag, som uttrycker sig väldigt grovt och burdust och som kan komma med skämt om bajspackning m.m. men som absolut inte är vare sig homofoba eller gayhatare.

I slutänden är det ju rent subjektivt du som avgör om en kommentar är kränkande eller inte - så i det läget behöver ju många gånger den som uttalar kommentaren få reda på att du upplevde det som just kränkande.

Vi är alla olika känsliga och tar åt oss olika, så utan en rak kommunikation blir det smällar - men om du framför att du upplevde det kränkande så kan ju situationen lösas... går du däremot bara omkring och känner obehag och gnisslar tänder så kommer ju ni båda två bli lidande.

Sen är ju faktiskt analsex tämligen vanligt förekommande även hos heterosexuella nu för tiden, kan ju ha varit det som anspelades också... går ju inte att se en porrfilm (hetero) idag utan att det ska tryckas i det hålet.

Men om du aldrig tar samtalet eller diskussionen så kommer du heller aldrig att få klarhet...
 
Sv: Homofobi i stall

Du tolkar det lite väl schysst till mannens fördel tycker jag.

Dels tyckte ju TS att situationen var obehaglig. Har hen verkligen ansvar för kommunikationen i en situation som faktiskt kan vara potenitellt hotfull för henom?

Dels är det ju "lustigt" att två mäns kärleksrelation direkt får mannen att prata negativt om analsex. Klart att han gjorde den kopplingen via homosexualitet. Han hade knappast snackat om analsex om det hade rört sig om två kvinnor eller ett heteropar.

Att han dessutom sexualiserar samtalet och oinbjudet börjar snacka grovt om sex kan ju upplevas som obehagligt bara det i sig.

Till sist så tycker jag inte det är rimligt att anta att någon som uttrycker sig homofobt inte "egentligen" har homofoba åsikter.
 
Sv: Homofobi i stall

Men om du aldrig tar samtalet eller diskussionen så kommer du heller aldrig att få klarhet...

Så du tror alltså att apropå två män som lever ihop, kommer den där stallägaren att tänka på analsex mellan heteropar eller lesbiska? Om vi för resonemangets skull antar att så var fallet, vari ligger det rimliga i att han delar denna tanke med TS? Varför skulle TS vilja diskutera sexuella tekniker med honom? Det verkar ju inte vara en relation av det slag där detta är vanliga eller förväntade samtalsämnen.

Med ditt sätt att resonera, lägger du ju hela bördan på den homosexuella personen, i det här fallet TS. TS ska lugnt, modigt, moget och rakt ta upp diskussionen med den där mannen - en man som dessförinnan visat sig ha nära till grova kommentarer.

Sen kan jag inte låta bli att undra vad du menar att homofobi är? Om det inte kan vara tex att komma med grova skämt om analsex när någon nämner ordet bög, vad är då tecken på homofobi, tycker du?

Det enda du gör i ditt inlägg är att försvara just exakt sådana saker som gör det förbannat besvärligt för homosexuella. Inget annat.

Att komma ut inför dig IRL, framstår som en mardröm, av ditt inlägg att döma.
 
Sv: Homofobi i stall

Att prata grovt om sex är i de allra flesta sammanhang olämpligt.
Jag skulle ta mycket illa vid mig om en stallägare gjorde det.
I min värld så är det något som är privat.
Om man skall prata sex i sällskap som man inte känner så väl så måste det vara med finess och fingertoppskänsla.

Många är de fikaraster som jag har genomlidit där sex-snacket har gått över styr.
Det är inte roligt.
Och jag är inte pryd, det handlar inte om det.
Utan om att försöka vara rolig genom att vara grov i käften.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp