Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

kl

Jag fattar inte ens varför det är så viktigt att berätta ifall man råkar vara homosexuell.
Är man annorlunda än andra människor om man är det eller?

mvh Eva
 
Sv: Homofobi i stall

Jag fattar inte ens varför det är så viktigt att berätta ifall man råkar vara homosexuell.

Och du försöker inte ens tänka dig in i det, eller åtminstone läsa tex lite i tråden och fundera? Varför är det viktigt för dig att tycka något om att andra berättar att de är homosexuella?

Vad räknas som att berätta att man är homo? Om Lisa säger "Jag och min fru Anna har varit på landet under helgen", har Lisa då "berättat att hon är homo"?

Om Lisa säger "Jag och min man Anders har varit på landet under helgen", har Lisa då berättat att hon är hetero?
 
Sv: Homofobi i stall

Nej det kan jag inte hålla med om.

Homo, bi eller vad man nu har för läggning är ju knappast något man lyfter på ögonbrynen för i Sverige idag.

Däremot om någon kom och klev ur garderoben och berättade att den gillade tex tidelag, barnporr eller nekrofili - då skulle min syn på den personen bli minst sagt annorlunda.

mvh Eva
 
Sv: Homofobi i stall

Nej ingen av dem har sagt vad de har för sexuell läggning.

Man kanske kan göra antagandet att den ena är homo och den andra hetero men det vet man faktiskt inte. Och eg är det inte intressant. Det viktiga är att de är trevliga, roliga eller helt enkelt givande att umgås med.

mvh Eva
 
Sv: Homofobi i stall

Det är tämligen sällan som någon deklarerar sin läggning genom att säga jag är homo/hetero så rakt ut. Däremot så tror jag att det oftare uppfattas som om en som är homo just deklarerar sin läggning och att omvärlden reagerar just på att detta var ett tydligt "Jag är homo" även om den egentligen sagt "Jag heter Lisa och bor med min fru".

Alltså lite som i din första kommentar:

"Jag fattar inte ens varför det är så viktigt att berätta ifall man råkar vara homosexuell."

Det handlar nog mera om hur en alldaglig kommentar egentligen uppfattas. Och att det alltid ska tolkas till att det är viktigt att tala om att man är homo.
 
Sv: Homofobi i stall

Men menar du att TS bör komma ut i ett sånt sammanhang när nån har kläckt ur sig något plumpt?

Jag tänker nog lite som Inte_ung i tråden, att det finns sammanhang där det gör mer skada än nytta att demonstrativt outa sig, just eftersom det kan vara lite kontroversiellt i vissas ögon och ta fokus från personen/situationen. Ungefär som att det är ganska kontroversiellt att gå ut med att man är kristen idag. Om jag har tolkat dina inlägg rätt i tråden så menar du att det privata är politiskt och att man kan vilja försöka förändra föreställningar genom att outa sig och att det alltid är en beundransvärd handling. Jag tror att det kan vara tvärtom, att vara demonstrativt politisk vid fel tillfälle kan provocera mer än bygga broar, oavsett om det gäller gayfrågor/religion/djurrätt/etc. Jag tror inte att det är rätt väg att gå att få folk att känna sig obekväma oavsett hur mycket man önskar få skrika ut sitt budskap till världen. Kan man däremot få dem att tänka till när de verkar mottagliga är det förstås fantastiskt.
 
Sv: Homofobi i stall

Nej. Jag tycker är att det är helt upp till den enskilde att själv bestämma om denne vill komma ut eller ej. Jag tycker också att det är fel att kritisera och problematisera andras val att komma ut. (Typ tionde gången jag skriver detta, är det så oklart?)

Det är bra att vara öppen, absolut. Det skapar mer förändring än om folk håller sig i garderoberna. Men jag tycker som sagt inte att någon bör göra på ett visst sätt.

Det finns ju risker med att vara öppen också. Risk för ens personliga säkerhet. Däremot att det skulle finnas en politisk risk, att det skulle motverka sitt syfte att komma ut - där tycker jag att du resonerar helfel.

Homofobi är inte ickeheterosexuellas fel eller ansvar.

Om någon känner sig obekväm för att jag kommer ut så är inte det mitt fel och fan heller att det är mitt ansvar!
 
Sv: Homofobi i stall

Nej det kan jag inte hålla med om. [...]

Trevligt att du inte lyfter på ögonbrynen men varför underkänner du andras erfarenheter?

Du behöver ju bara läsa tråden så ser du att man som ickehetero idag i Sverige t ex riskerar att bli misshandlad.
 
Sv: Homofobi i stall

Om någon känner sig obekväm för att jag kommer ut så är inte det mitt fel och fan heller att det är mitt ansvar!

Jag håller faktiskt med dig. Det är inte ditt ansvar att ingen ska behöva känna sig obekväm med din sexuella läggning, och du ska heller inte behöva gå och kalkylera på vilket sätt du gör mest 'reklam' för den och är en 'god representant'. Du ska alltså inte behöva anpassa dig i högre grad än någon annan.

Jag är lite allergisk mot att folk som befinner sig i en eller annan minoritet ska behöva vara representanter för sin grupp. Samma sak kom upp i en tråd om muslimer häromdagen och jag tycker inte om det. Marginalerna blir snävare än de är för mig.
 
Sv: Homofobi i stall

Precis!

Tänk om heterosar skulle gå runt och tänka på hur de representerar alla andra heterosar varje gång de kommer ut (dvs hela tiden). Nej just det, då är det plötsligt inte att vara "demonstrativt politisk". :meh:

Min sexualitet är i grund och botten mina känslor. Inte ett politiskt ställningstagande.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker också att det är fel att kritisera och problematisera andras val att komma ut. (Typ tionde gången jag skriver detta, är det så oklart?)
Om jag ställer mig upp och säger "jag heter mino och är forskare trots att jag inte har snopp" i syfte att förändra värderingar och förväntningar kring kön och vem som äger och producerar kunskap, menar du då att det är ett val som du vill försvara? Personligen tycker jag att kön är ännu mer centralt att problematisera än sexualitet eftersom det syns utanpå, men jag tycker ändå att det skulle vara en idiotiskt sätt att uttrycka sig på. Jag menar att man kan vara lite nyanserad och visst förhålla sig kritisk till när och hur man väljer att lufta sina värderingar och utföra ett förändringsarbete. Därmed inte sagt att man ska mörka med vem man är i ett passande sammanhang. Men det krävs ju två parter för att få till en kommunikation, megafonmodellen är inte särskilt effektiv.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tänker nog lite som Inte_ung i tråden, att det finns sammanhang där det gör mer skada än nytta att demonstrativt outa sig, just eftersom det kan vara lite kontroversiellt i vissas ögon ....

Men jag anser bara att det är fel att prata om privatlivet i vissa sammanhang.
Och det beror inte på att det skulle vara kontroversiellt utan bara på att det är privat.
Oavsett vad det privata handlar om.
 
Sv: Homofobi i stall

Tänk om heterosar skulle gå runt och tänka på hur de representerar alla andra heterosar varje gång de kommer ut (dvs hela tiden). Nej just det, då är det plötsligt inte att vara "demonstrativt politisk".

Men det tycker jag att det är.
Det är kärnfamiljspolitiskt att ha behov av att på ett första möte med nya människor presentera sig som "Hej jag heter Ulrika och bor i villa med min man och mina 3 barn".

När någon gör så så tycker jag att den visar ett överdrivet behov av att meddela:
1. Jag är inte singel utan lyckad och gift.
2. Jag har också lyckats att skaffa barn så att vi är en "riktig" familj.
3. Vi är så framgångsrika att vi kan bo i villa.

Det hör liksom inte dit på det stadiet av mötet tycker jag.
Det blir så mycket präktighet i det att det liksom lägger sig över allt som en blöt filt.
Som gensvar på det så är det oerhört lämpligt att komma ut om man är homosexuell.
Annars så blir stämningen jolmig.
 
Sv: Homofobi i stall

Min sexualitet är inte en värdering!

Jag problematiserar ingenting när jag kommer ut, jag bara berättar hur jag är.

Det du skriver gör mig faktiskt arg. Varför ska jag visa hänsyn till den heteronormativa och homofoba omgivningen när den inte visar mig hänsyn?
 
Sv: Homofobi i stall

Visst är det det. Man signalerar normalitet men det går så att säga obemärkt förbi så länge det är just normalitet och inte avvikelser som signaleras.
 
Sv: Homofobi i stall

Inte obemärkt förbi mig.
Jag blir spyfärdig varje gång.

Det är privat och hör inte dit.
Mötet handlar inte om det.
 
Sv: Homofobi i stall

Ja exakt och hade det varit :
"Hej jag heter Ulrika och bor i villa med min FRU och mina 3 barn". Så hade det istället varit att flasha med sin läggning.
 
Sv: Homofobi i stall

Självklart inte. Men behovet att förändra förutfattade meningar om partnerpreferenser på en jobbsammankomst är värderingsbaserat/politiskt. Det spelar ju strängt taget ingen roll för ditt sexliv om en gubbe du aldrig mer kommer att prata med på en konferens slentrianmässigt antar att du är hetero. I ett sånt sammanhang blir sexualitet som andra normativa värderingsfrågor, tex jämställdhet. Eller menar du att sexualitet har en särställning gentemot tex jämställdhet, funktionsnedsättningar, hudfärg, klass, mm?
 
Sv: Homofobi i stall

Det är ju inte för ens sexlivs skull man kommer ut... Utan för att det påverkar hur man blir betraktad (och i ett större perspektiv hur andra ickeheterosar blir betraktade). Det kan spela roll för mig som person om konferensgubben läser mig som hetero. Man tröttnar helt enkelt på det eftersom det görs hela tiden.

Nej jag anser inte att sexualitet har en särställning på det sättet. Sexualitet är ju för det första uppenbart sammanflätat med kön. Det är klart att man kan komma ut som annat än homo eller bi. Vad får dig att tro att jag menar att sexualitet har en särställning?

Låter du någonsin bli att komma ut som forskare för att omgivningen kan reagera på det i kombination med ditt kön? Att du då skulle göra ett onödigt politiskt ställningstagande när du berättar vad du arbetar med? Låter du folk anta att du är undersköterska eller förskollärare för att "få till en kommunikation"?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp