Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

Stör det dig inte att heterosexuella envisas med att komma ut exakt hela tiden? Heterosexuella berättar ideligen om vad de har gjort/ska göra med sin man/fru i helgen/på semestern, .......

Jag har faktiskt uppfattningen att många heteron sätter sin heterosexualitet först, de är mer hetero än de är människor.

Ja det är ju just det som är störande oavsett vilken sexuell läggning som personen har.
En oförmåga att hålla isär privatlivet från yrkeslivet eller ridkursen.

Det är faktiskt störande.
På ett arbete så arbetar man och ägnar sig inte åt sin sexualitet.

Dock betyder inte barn och graviditet alls att en person är hetero.
Det är inskränkt att tro det.
Eftersom att det faktiskt bara betyder just barn och graviditet.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker att du inte förstår.

Varför så envist problematisera komma ut-praktiken? Det är det jag vänder mig emot. Att du och flera andra så ivrigt vill göra det till ett problem.

Jag undrar om det verkligen är ett problem som går utöver omgivningens känsla av att "det är för mycket".
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker att det är att ha låga förväntningar på sin omgivning att de skulle heterofiera människor så till den grad att man måste värja sig från första stund. Skulle någon göra så mot mig skulle jag nog bli rätt irriterad eftersom det tyder på att personen förutsätter en hel del om mig och mina värderingar. Alternativt tro att hen just kommit ut och är begeistrad över det hela.

Man får lätt låga förväntningar på omgivningen när man inte är hetero. Tyvärr. :(
 
Sv: Homofobi i stall

Hör det inte till arbetet att även lära känna sina arbetskamrater? Man behöver inte berätta allting för alla men jag tycker inte man ska hålla saker som man egentligen vill berätta hemliga bara för att. Jag berättar om mina hästar på jobbet och Eva berättar om resan hon och hennes fru har gjort. Man behöver inte sitta ned och ha en diskussion om någons sexualitet för det. Spelar roll om Eva var i Afrika med Anna eller Bosse, hon var i Afrika och det är det hon vill prata om. Först när alla andra kan sluta haka upp sig på icke-straightas läggning så kan icke-straighta sluta göra "en big deal" av det.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag tycker att du inte förstår.
Jodå, jag förstår.
Men jag håller inte med.
Det är två helt olika saker.

Varför så envist problematisera komma ut-praktiken?

Det handlar inte egentligen om just att komma ut, utan om att i vissa sammanhang så hör inte privatlivet hemma - alls.
Oavsett vad detta privatliv består av.

Och just där så tycker vi olika antagligen utifrån olika erfarenheter i livet.
Du anser att privatlivet alltid hör hemma i alla sammanhang och det är ju upp till dig.
Det är ju du som får hantera när det blir fel sammanhang eller rätt sammanhang och inte jag.
Jag försöker bara förklara att det kan vara fel sammanhang helt utan att det har med just "komma ut" att göra utan med att det inte är rätt plats för det privata.
 
Sv: Homofobi i stall

Hör det inte till arbetet att även lära känna sina arbetskamrater?

Inte alltid, och det är min poäng.
I vissa sammanhang så träffas man kanske bara på just ett möte och på det mötet så är det dagordningen som är det som skall avhandlas.
När man presenterar sig så skall presentationen innehålla vilken funktion som man har på just det mötet och inget annat.

Om man arbetar tillsammans så har man ju massor av tillfällen att berätta om sitt privatliv och där så kommer ju både familj, partner och vad man helst raggar efter på krogen in.
Men det har jag ju skrivit i massor av inlägg nu så jag begriper inte att du ändå inte har lyckats att läsa det.
Varför har du missat det?
 
Sv: Homofobi i stall

Poängen är att det inte är 100% en privatsak. Det handlar om identitet och politik. Att komma ut är en politisk handling (det är du ju med på) och inte bara en privat anekdot.

Jag tycker att du har fel i att reducera det till en privatsak.

Och jag tycker att du problematiserar det bortom vad som är rimligt. Varför inte bara nöja sig med att respektera att personen som kommer ut antagligen har sina anledningar till det?
 
Sv: Homofobi i stall

Politik är också en privatsak i de sammanhang som jag beskriver.
I de sammanhangen är även alla andra politiska handlingar felplacerade.

Att komma ut står inte över all annan social och praktisk hänsyn.
Utan den är i samma påse som annat privat som inte heller hör till sammanhanget.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag kan fortfarande inte se något sammanhang där det skulle vara socialt hänsynslöst att komma ut.

Din inställning är otroligt osympatisk.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag kan fortfarande inte se något sammanhang där det skulle vara socialt hänsynslöst att komma ut.
Det märker jag ju tydligt.
Men det beror väl på att du inte har erfarenhet av sådana sammanhang.

Din inställning är otroligt osympatisk.

Att privatlivet inte alltid passar att ta upp i alla lägen?
Det får stå för dig.
Och jag förlåter dig för det påhoppet då jag förstår att du inte har de erfarenheter som behövs för att förstå vad jag försöker att förklara.
Du kommer kanske en dag att hamna i en situation som gör att du förstår, eller så gör du inte det.
Men hur du hanterar det och därmed sedan kommer att bli bemött är ju upp till dig.
Dock har det inget med homofobi att göra utan med helt andra saker.
Du hade lika gärna kunnat vara en fanatisk vegan eller miljlöpartist.
I det sammanhanget hade det inte heller passat att vare sig presentera sig som "Anna och jag är gift", "Kalle och jag är vegan" eller "Oskar och jag är moderat".
 
Sv: Homofobi i stall

Alltså, lika lite som man omotiverat börja prata om sina barn i ett jobbsamtal, lika lite börjar man väl prata om sin partner. På det viset finns det sammanhang där det privata inte hör hemma.

Men eftersom det där med privat/offentligt kommer upp just i en homofobitråd verkar det ju ändå vara just homosexualiteten som skaver.

Om omgivningen tycker det är jobbigt med folk som kommer ut så tycker jag att det omgivningen i första hand bör fundera över är sig själv.

1)
"Vad har du gjort i helgen, något kul med din pojkvän?"
"Nja, jag och min flickvän har..."
Fan vad homosexuella alltid ska tjata om sin läggning.

2)
"Jag tittar inte på Melodifestivalen för det är så äckligt med alla bögar"
"Jag är själv homosexuell och uppskattar inte när du säger sådär"
Fan vad homosexuella alltid ska tjata om sin läggning.

Om omgivningen alltså slutade 1) förutsätta att alla är tillsammans med någon av motsatt kön och 2) fälla nedsättande kommentarer - så skulle omgivningen slippa att alla kom ut sådär jobbigt hela tiden:)

När jag tänker efter tycker jag egentligen inte att det där med läggning är så privat. Folk pratar ju som sin partner hela tiden, vilket alltså offentliggör deras läggning. Om man då inte kan notera en homoperson utan att tänka på vad hen gör i sängen så har man väl en del att bearbeta.

Och hur många homosexuella jag än umgåtts med kan jag inte påminna mig en enda som startat vår bekantskap med Hej, jag heter X och är homosexuell.
 
Sv: Homofobi i stall

Påhopp? Det är så jag betraktar din inställning i den specifika frågan vi diskuterar. :meh:

Nej jag förstår inte din osympatiska inställning.

Ponera att du och jag sitter på ett sjukt viktigt, tidspressat projektmöte. Vi presenterar oss, du säger "jag heter inte_ung" och jag säger "jag heter Trani och jag är bi". På vilket sätt sabbar det mötet? Allvarligt talat?

Kan du inte bara tänka "ok, Trani tyckte det kändes viktigt att komma ut" och se glad ut?
 
Sv: Homofobi i stall

[...] Om omgivningen tycker det är jobbigt med folk som kommer ut så tycker jag att det omgivningen i första hand bör fundera över är sig själv. [...]

Det är det jag menar.

Jag förstår absolut att det finns sammanhang där det privata inte är relevant. Men jag anser också att man kan ha respekt för andra som vill komma ut. Det är bara det jag argumenterar för. Jag tycker inte att folk ska göra si eller så, annat än att just respektera andras val.

Den här tråden började med att någon undrade hur hen ska tackla homofoba kommentarer. Ganska strax börjar det trilla in inlägg om att homosar minsann inte behöver proklamera sin homosexualitet hur som helst för det kan bli pinsamt etc. Komma ut-praktiken framställs som problematisk. Det indikerar ju någonting tycker jag.
 
Sv: Homofobi i stall

Ganska strax börjar det trilla in inlägg om att homosar minsann inte behöver proklamera sin homosexualitet hur som helst för det kan bli pinsamt etc. Komma ut-praktiken framställs som problematisk. Det indikerar ju någonting tycker jag.

Exakt. Uppenbarligen är det just homosexualiteten som skaver. Det är det jag också reagerar på.
 
Sv: Homofobi i stall

Det finns tillfällen när det inte passar sig att dra in privatlivet (för homo- och bisexualitet är så mycket mer än bara sex), visst, men varför haka upp sig på just ett enstaka tillfälle en här i tråden råkat ut för?

Om vi nu bortser från Det Viktiga Mötet där det inte finns någon anledning att dra upp om man är hetero eller vegan eller miljöpartist eller vad :devil: som helst privat? Om vi i stället tar de oerhört mycket vanligare tillfällen när man faktiskt småpratar med varandra?
 
Sv: Homofobi i stall

När jag tänker efter tycker jag egentligen inte att det där med läggning är så privat. Folk pratar ju som sin partner hela tiden, vilket alltså offentliggör deras läggning.

Ja och i de sammanhangen så är det ju naturligt att komma ut.
För då så pratar man ju om just privatlivet.
Det är ju inte läggningen som skaver utan tillfället.

Som den högre chef som jag hade som alltid tjatade om sin hund när vi hade viktiga saker att göra.
 
Sv: Homofobi i stall

Det finns tillfällen när det inte passar sig att dra in privatlivet (för homo- och bisexualitet är så mycket mer än bara sex), visst, men varför haka upp sig på just ett enstaka tillfälle en här i tråden råkat ut för?
Det fanns en tid när "viktiga möten" var en stor del av min vardag och inte det minsta enstaka.
Och jag vill få fram att det faktiskt finns tillfällen när det inte passar.

Om vi i stället tar de oerhört mycket vanligare tillfällen när man faktiskt småpratar med varandra?
Ja då så är det naturligtvis helt på sin plats att berätta vilka privata saker som helst som man vill dela med sig av.
Om man vill berätta att man är homosexuell så är det ju en av dessa saker, liksom allt det andra som jag givit exempel på inklusive den där chefens eviga prat om sin hund.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp