Homofobi i stall

Sv: Homofobi i stall

kl

Nog för att jag hade en "klasskompis" på universitetet som hela tiden pratade om att hon var gay, höll föredrag om prideflaggan, tatuerade den på handleden osv, osv... Det var liite too much, det tyckte tom jag som är gay själv. Det blev lixom pinsamt tillslut och spär på de som tycker, som någon här ovan, att homosexuella alltid måste skylta med sin läggning.

MEN, jag vill gärna komma ut på min arbetsplats och i andra sociala sammanhang, för det skulle kännas bra. Ja, kanske inte första gången man ses i en grupp som sen inte ska träffas mer eller ses speciellt mycket, men i sammanhang där man är till vardags/ofta.
Jag har inte gjort det, men önskar att jag hade vågat och kunnat göra det på ett odramatiskt sätt. För det ÄR tråkigt att bli "stämplad" som hetero när man inte är det. Att alla utgår från det och allt vad hör det till.

Visst kan jag också hålla med om att det inte ska vara ett issue vad folk har för sexualitet och att alla är människor osv, men nu är det lixom inte så här i världen.
 
Sv: Homofobi i stall

MEN, jag vill gärna komma ut på min arbetsplats och i andra sociala sammanhang, för det skulle kännas bra.

Om man träffas ofta så blir det ju att man pratar även om privata saker och där så passar det ju in.
I samma sammanhang som kollegor berättar om Hunken de såg på krogen i helgen.
Det är ju samma ämne då.
Och i sociala sammanhang självklart, då så handlar det ju om umgänge och privatliv.

Men på ett budgetmöte för ett projekt på arbetsplatsen tycker inte jag att varken sexuell läggning, barn, hästar eller min sambo hör hemma.
Jag minns att jag höll på att få spel på killen som alltid tjatade om sin hund.
Den hörde inte heller dit.
 
Sv: Homofobi i stall

Men tänk såhär: det handlar inte så mycket om sex i det fallet som om att definiera sig som person.

Säg att en man på alltid antas vara en kvinna tills det börjar talas om förlossningar och han får välja mellan att vara tyst eller helt plötsligt komma ut som man. Vissa män med feminint utseende tycker att det inte spelar någon roll om de blir sedda som man eller kvinna, för andra är det otroligt jobbigt och då kan det vara en lättnad att redan från början säga "hej jag heter Kim och jag är en man" så att de jobbiga situationerna inte uppstår. Om vi dessutom tänker oss att nästan alla andra människor den här mannen träffar är kvinnor och en inte obetydlig del pratar om män som nåt främmande och äckligt...

Det blir ju också lite så att det aldrig går att göra socialt rätt som homosexuell, för att komma ut när situationen uppstår kan orsaka pinsamma situationer för alla inblandade, så hur ska man göra?

Allvarligt talat är företeelsen så stor att du inte kan unna de som känner att de vill komma ut redan från början i en ny grupp att få göra det?


edit: jag håller med cambodia om att det kan kännas lite irrellevant om gruppen ska träffas en enda gång och är där för något annat än att sitta och prata om allt mellan himmel och jord :p
 
Senast ändrad:
Sv: Homofobi i stall

Allvarligt talat är företeelsen så stor att du inte kan unna de som känner att de vill komma ut redan från början i en ny grupp att få göra det?

Jag tycker helt enkelt inte att privatlivet hör hemma i alla sammanhang.
Inte ens om man är homosexuell.

Det stör med absolut garanti verksamheten att dra det på ett möte som handlar om något annat än socialt samspel.
Därför att det riktar uppmärksamheten åt fel ämne.
Fel ämne på fel plats.

Min livsstil med att bo på gård och ha hästar samt köra motorcykel definierar mig som person.
Men det är inte det första som jag presenterar i ett nytt sammanhang.
Och då så kan det sägas massor av dumma saker om hästar, MC-gäng och dumma bönder.
 
Sv: Homofobi i stall

kl

jag vill gärna komma ut på min arbetsplats och i andra sociala sammanhang, för det skulle kännas bra.

Men gör det då? Jag tror inte det skulle bli något större ramaskri över det. Försök ta tillfället. "Träffade du någon snygg kille på festen?" "Nja, jag tittar ju mest efter tjejer, men nej, i helgen var det rätt dött".
Eller:
"Jag är så trött på killar, tur för dig att du är singel".
"Jag är lite trött på att vara singel, skulle gärna vilja träffa en flickvän snart faktiskt".

Eller om du vill göra ett lite mer ordentligt "komma ut" kan du på nästa personalmöte bara begära ordet och säga: jag skulle bara vilja berätta en grej för alla på en gång: jag är gay. Det har inte blivit av att berätta det förut men jag tycker det är skönt att alla vet hur det ligger till och har hört det från mig så det inte blir en massa skvaller ifall ni ser mig med en tjej någon gång längre fram.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag är hetero och kan ju inte sätta mig in i situationen som sådan, men när mina homosexuella vänner "kommit ut" även inför helt nya sällskap har de bara nämnt att "jag och min tjej ska flytta ihop i helgen" eller "när jag och min tjej var på semester i...", så som "alla" pratar om och nämner sina partners. Det blir ju extremt tydligt utan att låta konstlat eller märkligt bland främmande folk. Jag har faktiskt aldrig upplevt att ens de mer tveksamma och lite fördomsfullt inställda har reagerat på något särskilt sätt på det, någon har kanske på sin höjd höjt lite förvånat på ögonbrynen.
 
Sv: Homofobi i stall

Men det handlar inte om det.
Utan det handlar om att inte sexualifiera tillfället alls.
Om att hålla ämnet från all typ av sexualitet vilken den än vara månde.

Det är vid samma sammanhang lika olämpligt att presentera sig som "Hej jag heter FestPrisse och jag är singel".
Man är helt enkelt där för att utföra en syssla som inte har med privatlivet att göra på det viset.

Jag förstår hur du menar. Men det är inte så att homo/bi/hetero bara handlar om rena sexuella preferenser. Eftersom samhället ser ut som det gör så handlar det också om identitet. Dvs något som går bortom bara vad man tänder på.

Att vara singel, föda upp hästar eller åka motorcykel är inte lika politiskt som ens sexuella identitet (med avseende på kön). Och det oavsett vad vi icke-heterosar tycker om det. Jag tycker också att det är synd att det ska vara så. Men alternativet till att vara öppen (jobbigt öppen enligt somliga) är att så att säga låta heteronormen frodas fritt. Och det gör inte samhället bättre för någon.
 
Sv: Homofobi i stall

Det blev lixom pinsamt tillslut och spär på de som tycker, som någon här ovan, att homosexuella alltid måste skylta med sin läggning.

Men usch vilken tråkig inställning. Ska man akta sig för att spä på homofobi?

Det här visar bara att det fortfarande finns så mycket skam behäftat med "avvikande" sexualiteter.
 
Sv: Homofobi i stall

Men det är inte så att homo/bi/hetero bara handlar om rena sexuella preferenser.
Men i min värld så är det privat och privata saker skyltar man inte öppet med.
Jag tror att det är vad som skiljer mellan din och min inställning.
Att jag tycker att man till en mycket stor del håller privata saker för sig själv.
Oavsett sak då.

att så att säga låta heteronormen frodas fritt.

Men det vill jag ju definitivt inte att den skall få göra.
Den är inte nyttig.
Men som med annat som jag tycker är privat så skall den bekämpas i rätt sammanhang.
Eller helt enkelt bara ignoreras.

Så gör jag.
Ignorerar och gör som jag vill i alla fall.
Jag har t.ex. varit på middag med mörk kostym i just mörk kostym.
 
Sv: Homofobi i stall

Ja i min värld är det privata politiskt. Alltid.

Det jag menar är att jag opponerar mig mot den här inställningen till att andra gör fel när de outar sig i vissa sammanhang. Jag tycker att även om man själv inte tycker att det känns bra att outa sig i det sammanhanget så är det osympatiskt att kritisera andra för det. Den kritiken är ingenting annat än ett utslag av social kontroll - en konsekvens av de normer vi vill motverka.
 
Sv: Homofobi i stall

Den kritiken är ingenting annat än ett utslag av social kontroll - en konsekvens av de normer vi vill motverka.

Men jag tycker att folk gör fel om de pratar om fel saker vid fel tillfällen, oavsett ämne.
Så det handlar inte just om att outa sin sexualitet i det fallet utan om att ta hänsyn till ämnet som avhandlas och inte byta ut det till något annat "roligare".
Att hålla sig till ämnet för mötet och koncentrera sig på uppgiften.

Och där så vet jag att man kan tycka olika.
Jag tycker inte att privatlivet hör hemma på jobbmöte, politiskt möte eller styrelsemöte i föreningen.
Var sak på sin plats liksom.
 
Sv: Homofobi i stall

Men DU ingår väl i verksamheten? Då måste man anpassa sig till det som verksamheten går ut på. Är inte det social kompetens? Att se förbi sitt eget och se till helheten? Precis som man får göra med allt annat för att en gemenskap ska fungera. Och ska jag börja en kurs som är en vidareutbildning inom ett yrke där könet inte spelar någon som helst roll för hur jag utövar mitt (vårt) yrke så kan jag inte se meningen med att i en namnpresentation tala om den sådan sak. Det blev helt enkelt bara löjligt i sammanhanget. Inte för att det gällde just homosexualitet utan att det var för mycket info just i det sammanhanget.
 
Sv: Homofobi i stall

Politik för mig handlar om åsikter. En åsikt har man tagit, förhoppningsvis, genomtänkt ställning till som man dessutom kan byta. Homosexualtitet är för mig en variant av en människa, alltså inte något vi kan bestämma oss för eller ändra som man vill.

Men vi har kanske olika åsikter om vad politik är.
 
Sv: Homofobi i stall

Jag har förstått att du tycker det är fel. Jag tycker dock att man måste kunna se detta i sin kontext. Öppenhet är en politisk strategi som skapades i en politisk kontext, det har en historia. Och det har lett till resultat! Samhället har ju faktiskt förändrats och det har vi bland annat alla de som har praktiserat den här strategin att tacka för.

Därför anser jag att det är både osympatiskt och apolitiskt att kritisera den här typen av öppenhet.

Varför tror du att folk praktiserar det här?
 
Sv: Homofobi i stall

Varför tror du att folk praktiserar det här?

Praktiserar vad?
Jag förstår inte exakt vad du syftar på.

Jag anser att man skall vara öppen i de sammanhang där privatlivet kommer på tal men inte i sammanhang där privatlivet inte hör hemma.
Och att privatlivet inte hör hemma i alla sammanhang.
 
Sv: Homofobi i stall

De som är öppna där du tycker att privatlivet inte hör hemma. Varför tror du att de gör så?
 
Sv: Homofobi i stall

kl...

Jag tycker att det är lite konstigt om människor ser sina sexuella preferenser som så viktiga att man måste presentera sig med dem.

Visst de sexuella preferenserna har en stor betydelse for ens identitet, men det har ju många andra saker också.

Jag håller faktiskt lite med Inte ung om vad hon skriver innan i tråden.

Det är lite samma grej som när folk det första de gör när man presenterar sig direkt frågar:

" Vad jobbar du med?"

Precis som om man inte skulle vara en riktig människa om man inte har ett betalt arbete ( alternativt ett "RIKTIGT" arbete som rörmokare eller lärare).

Jag brukar roa mig med att svara kryptiskt eftersom jag i perioder inte jobbar alls och jag i bland har konstiga deltidsjobb. (Eller så säger jag vad jag har utbildat mig till).

Man kanske skulle skriva ihop ett omfattande CV inkl "allt" speciellt avpassade att använda vid presentationer.

"Jag heter Kung Tulle- och här får du ett lite häfte på 86 sidor där du kan läsa om mig..."
 
Sv: Homofobi i stall

KL
Jag som är uppväxt i stockholm med en nära gymnasievän som är gay (dvs när vi var 18-20 fick vi jämka med utgångarna, var 4:e lördag vi gick ut blev det gayklubb för att hon också skulle kunna ragga ibland :D) har också alltid funderat på varför man måste "komma ut" tills jag flyttade till en mindre stad och insåg hur inskränkta människor kan vara, och att folk faktiskt kan prata i termer som "dom" om andra som inte är exakt stöpta som dom själva...

hade en stallkompis i den här stan som alltid benämnde sin sambo som just "sambon" tills jag en dag när jag skjutsade henne hem bara av en slump nämnde att ovan nämnda vän och hennes fru skulle ha barn. Då fick sambon helt plötsligt ett namn...
 
Sv: Homofobi i stall

Jag måste bara fråga, tycker du att jag ska presentera mig med att jag har ADHD i varje given stund? Det är också minst sagt politiskt och jag möter ofta samma reaktioner som en homosexuell gör, både positiva och negativa. Är själv bisexuell, om det har någonting med saken att göra, och lider därför inte av så mycket som en smula homofobi.

Trots det, så håller jag med Inte_Ung i det att man inte alltid måste outa sig. Alla måste inte veta att jag har ADHD eller är bi. Det handlar inte om att jag skäms eller tycker att politiken/diskussionen bakom är oviktig, utan att det finns rätt och fel tillfälle för sådana diskussioner. När man presenterar sig som homo/bi/neuropsykiskt handikappad så lägger man ju plötsligt väldigt mycket vikt vid att detta är en viktig del av ens personlighet, eftersom man traditionellt sett aldrig presenterar sig som hetero/neurotypisk om man är det. Man värdeladdar det faktum att man annorlunda, tvingar folk att tycka till om det, nu, på studs - när det egentligen inte alls är relevant. Nyttigt - ja, ibland. Men ibland måste viktiga saker läggas i bakgrunden och bli irrelevanta en stund. Sexualitet, neuropsykiatri, politiska åsikter och privatliv är exempel på några sådana saker.

Däremot ska man självklart, oavsett sammanhang, alltid protestera om man känner sig kränkt. Om någon är öppet homofobisk så har man all rätt i världen att berätta om sin läggning och protestera. Om någon säger någonting nedlåtande om ett osynligt handikapp, så har man all rätt i världen att berätta om sitt eget och protestera.

Det är min åsikt.

/Praefatio, som tar en fight när det behövs men tänker att folk är vettiga tills motsatsen bevisats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 032
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp